Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

I januari nådde elpriserna den dyraste januarimånaden som uppmätts i samtliga svenska elområden. Inför valet lovade regeringspartierna sänkta elpriser och omfattande elstöd. Nu är alltså istället elräkningen dyrare.   Skulle regeringen åtminstone kunna pausa införandet av effektavgifter och se över de modeller som införts? Ja eller nej?

Visa på X

Om Tidö-laget vinner valet väntar en helt annan regering, med Sverigedemokrater på de tongivande statsrådsposterna

Visa på X

Januari 2026 blev den första kalendermånaden på åtta år utan en enda dödskjutning. Idag kan vi vara stolta över att vår politik räddar liv. Kan våldsnivåerna öka igen? I teorin ja, tillfälligt. Men trendmässigt talar mycket för motsatsen. Den här rekordnoteringen är ingen tillfällig minskning utan förväntad givet den trend som varit stark sedan sommaren 2025 då både skjutningar och sprängningar succesivt minskat. En jämförelse mellan de senaste tre månaderna (november 2025 till januari 2026) med motsvarande tidsperiod åren 2022-23 visar på mer än en halvering. Den positiva utvecklingen är ingen slump. Den hänger ihop med både effektivare polisiärt arbete och de reformer som Tidöregeringen genomfört på kriminalområdet. Bland de viktigaste åtgärderna finns de utökade möjligheterna till hemliga tvångsmedel och avlyssning av kriminella nätverk som infördes stegvis mellan 2023 och 2025. De har gett helt nya möjligheter att förebygga och lagföra grova brott. Det är reformer som Socialdemokraterna motsatte sig under sina åtta år vid makten och försökte stoppa så sent som i förra valrörelsen. De återstående skjutningarna och sprängningarna ska vi stoppa med hjälp av den kraftfullaste åtgärden hittills som träder i kraft om 10 månader (givet att Tidöpartierna vinner valet). Då blir det olagligt att delta i ett kriminellt gäng och de gängkriminella som återstår ute på gatorna kommer att kunna fängslas oavsett om man kan binda dem till något enskilt brott eller inte. Det blir spiken i kistan för den här absurda tiden i svensk historia när naiva politiker gjorde världens tryggaste land till ett paradis för kriminella. När de gängkriminella äntligen sitter inlåsta kan vi lägga skjutningarna och sprängningarna bakom oss och blicka framåt för att göra Sverige bra igen.

Visa på X

Kristdemokraterna står stadigt, mitt i detta samarbete. Vi är inte på väg någonstans. Vi ska vinna valet mot Magdalena Andersson och Socialdemokraterna och vi siktar på fyra nya år med Tidösamarbetet.

Visa på X

Socialdemokraterna anstränger sig hårt för att deras kommunikation om en djupt problematisk politik inte ska uppröra någon innan valet. Men detta blir bara tragikomiskt. #svpol

Visa på X

✅ På totalen ser vi nu att köerna har minskat med 25 procent om vi jämför med precis före valet, rensat för säsongsvariationer, svarade sjukvårdsminister Elisabet Lann vid riksdagens frågestund.

Visa på X

JAG STÄLLER INTE UPP TILL OMVAL! Efter åtta år som riksdagsledamot för Liberalerna har jag bestämt mig för att inte ställa upp för ytterligare en mandatperiod. Därför har jag meddelat ordföranden för Liberalernas valberedning i Stockholm att jag drar tillbaks min kandidatur till riksdagen. Det är ett beslut som vuxit fram långsamt och med mycket eftertanke. För mig har politiken inte bara varit ett uppdrag, det har med åren kommit att bli en del av min identitet, ett sätt att leva och få vara en del av ett större sammanhang. Men nu när jag är mitt i livet känns det rätt att stanna upp och ge plats för något annat. I 23 år har en stor del av mitt vuxna liv tillägnats den liberala rörelsen. Jag har haft förmånen att tjäna mitt parti i många olika roller. Som kommunpolitiker, riksdagsledamot, ordförande för Liberala kvinnor, partisekreterare, ledamot i partiledning, partistyrelse, utredare åt den borgerliga regeringen och som ledamot i olika utskott i riksdagen. Det har varit en resa som rymt allt. Hårt arbete, starkt engagemang, många skratt och också en del motgångar. Längs vägen har jag fått vänner för livet och viktigast av allt, två älskade söner som med stort tålamod har delat sin mamma med demokratin. Men min politiska resa började långt innan jag själv tog steget in i svensk politik. Jag kom till Sverige som femårig kurdisk flyktingflicka för att min far riskerade fängelse för sitt politiska engagemang för demokrati och frihet. För honom var kampen livsfarlig, för mig blev Sverige landet där jag kunde följa i hans fotspår, men med den avgörande skillnaden att jag fått verka i demokratins tjänst på ett öppet och fritt sätt, utan rädsla att hamna i fängelse för mina åsikter. Det är ett privilegium som jag inte en enda dag i mitt liv tagit för givet. Tvärtom har det varit mitt livs största hedersuppdrag att få tjäna det svenska folket i det land jag med stolthet och högburet huvud kallar mitt hemland 🇸🇪 Min politiska resa hade aldrig varit möjlig utan Liberalernas fantastiska medlemmar som gett mig förtroendet att företräda dem i riksdagen i åtta år. Lika tacksam är jag till alla väljare som gett mig sitt personliga stöd i olika val 🙏🏼 Politik är verkligen som ett maratonlopp som kräver tålamod. Därför gör det mig stolt att se hur frågor jag länge har kämpat för, nu blivit verklig politik, inte minst arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck och för kvinnors och flickors rättigheter 💜 Jag kommer självklart att fullfölja mitt uppdrag som riksdagsledamot för mitt parti under hela denna mandatperiod och fortsätta mitt viktiga arbete i Försvarsutskottet och i Försvarsberedningen. Vad som väntar efter valet får framtiden utvisa. Just nu är mitt fokus på mitt riksdagsuppdrag och att tillsammans med vår partiledare Simona och alla engagerade medlemmar bidra till att Liberalerna gör ett bra val till riksdagen i höst. /Gulan

Visa på X

Valet i september står mellan stabilitet och ordning & reda i energipolitiken med KD, M, SD och L eller en Tombola-politik baserad på vem som tar vem. Tack för tydligheten @BuschEbba

Visa på X

Valet i september står mellan stabilitet och ordning & reda i energipolitiken med KD, M, SD och L eller en Tombola-politik baserad på vem som tar vem.

Visa på X

Socialdemokraterna är trötta och har faktiskt ingen egen politik. Just nu triangulerar de i allt för att det inte ska upptäckas inför valet. Utrikesministern uttrycker det lite mer diplomatiskt. 🥰

Visa på X

Här om veckan gick MC-Mässan 2026 på Elmia i Jönköping av stapeln, en fantastisk och inspirerande samling av entusiaster, organisationer och entreprenörer med ett gemensamt intresse för motorcyklar. 🏍️🛵 Jag hade förmånen att representera Sverigedemokraterna för Trafikutskottets räkning och vill rikta ett stort tack till mina riksdagskollegor Thomas Morell och Patrik Jönsson för förtroendet. Av de partipolitiska montrarna på plats var SD Motors den mest välbesökta, och intresset för samtal om Tidöpartiernas pågående arbete och valet 2026 var stort. Under lördagen deltog jag även i Sveriges MotorCyklisters (SMC) frågestund om nationell politik som berör hojåkare. Tack för det fantastiska arbete ni gör SMC! Mitt budskap under frågestunden var tydligt: För oss Sverigedemokraterna i Trafikutskottet är trafiksäkerhet (nollvisionen), framkomlighet och en fungerande infrastruktur där alla trafikslag och tekniklösningar kompletterar varandra helt avgörande. Motorcyklar är en viktig del av transportsystemet och är ett effektivt och miljövänligt transportmedel, men hojåkare är också särskilt utsatta i trafiken. Därför behövs bättre hantering av rullgrus av väghållare, fler inspektioner av ansvariga kommuner och myndigheter, tydliga nationella riktlinjer som efterlevs, underglidningsskydd på risksträckor, rätt friktion på vägarna samt fler nykterhets- och körkortskontroller ute på vägarna. Själv har jag haft MC-kort i över 15 år nu och kört omkring 9 000 mil på min BMW K1300R som jag köpte ny sommaren 2010. Nedan delar jag en bild från min långresa till min hemstad i Iran och tillbaka till Sverige 2017. Till alla hojåkare ute på vägar: kör med förstånd och njut av friheten! 🏍️🙏🏻💕

Visa på X

Den här bilden är inte AI-genererad. Så här agerade statsråd när Miljöpartiet satt i regering. Istället för att hantera landets problem ägnade man sig åt godhetsposerande, bokstavligen. Glöm inte att valet 2026 står mellan partier som på ett seriöst sätt har åtgärdat många av Sveriges problem och en cirkus som ska agera som regering och ta fler sådana här gulliga bilder. Du bestämmer!

Visa på X