Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Eva Lindh

Socialdemokraterna

@eva_lindh (X)

201

inlägg

Ännu ett bevis på att SD+regeringen inte klarar av arbetslösheten. Illa för de arbetslösa och för svensk ekonomi. #svpol

Visa på X

Det krävs en ny ärlig prognos för de offentliga finanserna. Gång på gång har prognoserna ändrats den här mandatperioden. Sedan den senaste prognosen har tillväxtprognosen sänkts, arbetslöshetsprognosen höjts och statsskulden väntas stiga till 39%. #svpol

Visa på X

Ännu ett exempel på ineffektiva insatser från den här SD+regeringen. Det måste bli slut på slöseriet. #svpol #s2026

Visa på X

Visst kan vem som helst snubbla på orden i stunden. Men att som partiledare, minister och dessutom utbildningsminister inte kunna våra grundlagar? #svpol

Visa på X

Helt rimligt krav att inte fortsätta låta framtida generationer betala för dagens politik! Upprepade gånger har vi socialdemokrater krävt SD+regeringen på svar om det kommer ofinansierade satsningar i vårbudgeten. Enorma skattesänkningar för de rikaste har lett till de största underskotten på en generation. Sveriges underskott på 2,6 % närmar sig gränsen för EU:s bottengräns på 3%.

Visa på X

Visst är det provocerande. Bankerna gör rekordvinster på bankkundernas bekostnad. SD+regeringen de sitter still och verkar nöjda? Vi S vill öka konkurrensen och ta ut en bankskatt så att bankkunderna får tillbaka en del av sina pengar.

Visa på X

Sänk skatten på bensin och diesel tillfälligt. För att skydda svenska folket mot prischocken och motverka att en hög inflation sprider sig i svensk ekonomi. Långsiktigt krävs en ny politik - ett energisystem med mer billig och fossilfri el, mer svenska bränslen samt minska Sveriges fossiloberoende.

Visa på X

Simona Mohamson ger inga svar överhuvudtaget om tvärvändningen. Upprepa ”ansvar för Sverige” och med det mena att totalt svika sina grundläggande värderingar- det är inte ett svar. Hur detta har gått till gör att jag tycker lite synd om de Liberaler som ändå visar civilkurage. #svpol

Visa på X

Se till att svenska flaskhalsavgifter stannar i Sverige och kan användas för att sänka elkostnader för svenska familjer och företag! #svpol #s2026

Visa på X

Ja, vad har hänt med Moderaterna? Den berättigade frågan får jag nu allt oftare. De får nu den skarpaste kritiken mot sin ekonomiska politik någonsin, tömmer ladorna för ineffektiv politik.

Visa på X

Skamligt att SD+regeringen nu vill ändra på ett klimatmål istället för att erkänna och ändra sin egen dåliga politik. Det här får stora konsekvenser för såväl klimatet som vår framtida konkurrens. #svpol

Visa på X

Ytterligare ett tecken på läget i vårt land och hur den här SD+regeringen inte tar ansvar. Antalet fattiga i Sverige har ökat dramatiskt de senaste åren, ojämlikheten ökar och elpriserna är nu rekordhöga. #svpol

Visa på X

Elpriset rusar - men fortfarande inget elstöd i sikte. Hallå regeringen och SD?

Visa på X

Rekordhöga elpriser nu. Inget utlovat elstöd i sikte trots det. Ingen handling, bara bortförklaringar och beklaganden. Det duger inte. Betala ut elstödet senast 1 mars! #svpol

Visa på X

Rekordhöga elräkningar. I princip inga beslut för att öka elproduktionen. Inget ens förberett för elstöd. Men däremot ny effektskatt. SD+regeringen har svikit sina viktigaste vallöften.

Visa på X

I januari nådde elpriserna den dyraste januarimånaden som uppmätts i samtliga svenska elområden. Inför valet lovade regeringspartierna sänkta elpriser och omfattande elstöd. Nu är alltså istället elräkningen dyrare.   Skulle regeringen åtminstone kunna pausa införandet av effektavgifter och se över de modeller som införts? Ja eller nej?

Visa på X

Häromdagen undrade jag om talmannens agerande var rimligt eller är om han blivit fartblind. Nu undrar jag inte längre. Nya grejer hela tiden. #svpol

Visa på X

Inte så svårt att förstå att Liberalerna backar. De är väl inte så mycket liberaler längre? #svpol

Visa på X

Talmannens svar att det ”inte sticker ut på något sätt” och att han först efter DN:s frågor bett om avdrag på lönen i efterhand väcker lite frågor. Är det verkligen rimligt eller har fartblindheten tagit över? #svpol

Visa på X