Visby är mer än redo 🇸🇪


405
inlägg
Visby är mer än redo 🇸🇪


Centerpartiet har lanserat sitt valmanifest, med 328 frågor som är ”centrala för partiet”. Samma parti som under 4 år bara lyckades få två utredningar på plats, en om gårdsförsäljning och en om strandskydd. Ambition och kapacitet verkar inte lira riktigt.
Visa på X →@crehbinder @Ericson_ubbhult @erikking27 Ja. Men vilandeförklaring (dvs. skicka ärendet till KU m.a.a. grundlagsbromsen) kräver bara att över 1/6 av riksdagen röstar för det. Rent matematiskt alltså 59 ledamöter.
Visa på X →Vi > dom
Visa på X →Våra grabbar! 🫶🏼🇸🇪
Visa på X →Tack för den här tiden. Nu går vi vidare. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/06/nytt-uppdrag-ska-mojliggora-ett-tidigare-avslut-av-elcertifikatsystemet/
Visa på X →I höst riskerar Sverige att få den mest vänsterlutande regeringen sedan 2002. Terrorsympatier, 90 miljarder i skattehöjningar och planekonomiska ingrepp i sektor efter sektor. Är det verkligen det väljarna vill ha?
Visa på X →Under veckan har också S haft pressträff och föreslagit att Svenska Kraftnät ska ta över (nationalisera) flera regionnät, utöver transmissionsnätet. Vad kostar det? Hur ska det gå till?
Visa på X →Terrorsympatierna i Vänsterpartiet har såklart dominerat nyhetsflödet i veckan. Men att MP gick ut och lovade femdubblad (!) produktion av biodrivmedel i Sverige gick helt under radarn. Vad kostar det? Vem ska betala?
Visa på X →Vem hade kunnat ana? 12,5 % av riksdagsgruppen har uteslutits pga terrorsympatier - och nu kommer det fram att samma tendenser finns lokalt…
Visa på X →Man kan ju tro att det redan är kriminaliserat att rymma från fängelset. Det är det inte. Så nu rättar vi till det.


Verkligheten behöver förändras för att kartan ska kunna ritas om. Nu gör vi det som krävs för att elräkningarna inte ska avgöras av postkoden. https://www.di.se/debatt/nu-tar-vi-steg-mot-farre-elomraden/
Visa på X →Kul att gästa Regelpodden och prata om den förenklingsresa som är påbörjad och behöver fortsätta med högre tempo. https://open.spotify.com/episode/6Yh9KSDjafr60M8rMX85tw?si=X8cp-qfLQ4SrIHyoSYWdFw
Visa på X →Vi behöver värna den stabila elproduktion Sverige har. Därför lägger vi oss på EU:s miniminivå. Något Moderaterna drivit under lång tid. https://www.sverigesradio.se/artikel/vattenkraften-vantas-slippa-miljokrav
Visa på X →Sverige reser sig igen. Men vänsterpartierna går till val på att byta riktning. https://www.di.se/nyheter/bilden-av-sverige-forbattras-snabbt/
Visa på X →Plötsligt är alla moderater. Det är görgött. https://www.dn.se/sverige/ordkrig-i-tidopartierna-om-alkoholforsaljning-ungdomsforbundsretorik/
Visa på X →S bedriver kampanj där de skriver att ”9 av 10 skulle få det bättre ekonomiskt” om deras budget gällde. Men det är bara sant om man räknar bort alla som jobbar, kör bil eller äger sitt boende.
Visa på X →På kort sikt har oljekrisen knappt känts i Sverige. Men på medellång sikt (juli/augusti) kan oljepriset hamna på nivåer som skapar inflation och recession i flera europeiska länder. Det är den potentiella krisen vi nu behöver förbereda oss för. https://www.cnbc.com/2026/05/16/oil-inventory-stockpile-iran-war-strait-hormuz.html
Visa på X →Skrattade HÖGT när jag läste att Leif GW beskyller Gunnar Strömmer för att ”rättssäkerhet är inte hans starkaste gren”. När misstagen i da Costa-fallet begicks var Gunnar 12 år (!) https://www.tv4.se/artikel/196t9mvGCFhApwJKaZYrTy/gw-tror-inte-stroemmer-skyndar-pa-aerendet
Visa på X →Steg för steg återuppbygger vi det civila försvaret. Sverige är värt att försvara. https://www.sverigesradio.se/artikel/reservdelar-avgorande-for-elberedskapen-vi-rustar-oss
Visa på X →Under den här mandatperioden, med M-ledd regering, har det istället blivit leverans: Nya elkablar till ön, ny reservhamn i Kappelshamn, Bromma flygplats räddas, flygskatten slopas, nytt transportstöd till flyg och färja till ön, nytt luftvärn på Tofta… totalt ca 20 mdkr (!)
Visa på X →Varför ska man ta dem på allvar nu? De lovar saker på Gotland som deras riksdagsgrupp uppenbarligen inte vill genomföra.
Visa på X →För det tredje: S har haft lokala löften om ö-faktor i kommunal utjämning sedan 2010, löften om vägpriser i färjetrafiken, löften om nytt ”beredskapssjukhus” på ön som staten ska bekosta… Trots att de styrt Sverige 8 av de senaste 12 åren har inget (!) av det blivit gjort.
Visa på X →För det andra: S budgetsatsning på ”upphandlad trafik” är tydligt specificerad till nattåg och flyg med trafikplikt i Norrland. Ingenstans i deras budget nämns Gotland - och ingen gång under mandatperioden har Gotland nämnts i deras budgetar.
Visa på X →För det första: Trafikverket har fått i uppgift att hitta en modell för att fördela stödet. En arbetsgrupp är igång, redan innan riksdagen fattat budgetbeslutet. Så snabbt jobbar inte myndigheter alltid.
Visa på X →