Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Ett stort tack till alla som har deltagit i omröstningen! Det är glädjande att en stor majoritet (76%) anser att man inte ska torgföra politiska manifestationer inom förskolan. Däremot är det, enligt mig, problematiskt att närmare en fjärdedel (24%) av de som röstat inte ens vill låta förskolan vara i fred från politiska och ideologiska kampanjer. Det säger i sig en hel del om vilka dessa individer är.   Jag vill också rikta ett varmt tack till alla som har hört av sig med stöd de senaste dagarna – från mina grannar till föräldrar på förskolan där min tvååriga dotter går (även föräldrar med judisk bakgrund) samt mina partivänner och följare här på X och på Facebook.   Att stå emot vänsteraktivister och palestinarörelsen är mycket kostsamt, av två enkla skäl: 1) de ser sig själva som goda och rättfärdiga, medan alla deras motståndare framställs som onda och förkastliga, och 2) en majoritet av svensk media står på deras sida – även vår skattefinansierade Public Service, vilket knappast förvånar någon. I det här fallet gick medierna igång för att en för mig tidigare okänd vänsteraktivist och Antifa-sympatisör inte "fick hata judar i fred" och manifestera sitt stöd för extremism på förskolegården där min dotter går. Den polisanmälan som medierna rapporterat om handlar i praktiken bara om att försöka pressa mig till att backa – något jag absolut inte tänker göra. Juridiskt sett finns det inget som heter fotoförbud på en förskolegård. Dessutom togs bilden så att ingen kunde identifieras - om inte Dagens ETC hade hängt ut personen med namn och bild. Man kan förstås kritisera hur jag har uttryckt mig offentligt, men mitt budskap har varit glasklart: Förskolan är inte rätt plats för politiska manifestationer – allra minst när det handlar om en så kallad terroristsjal, eller som vissa kallar den "hipstersvastika", som är starkt förknippad med antisemitism samt våldsbejakande och extremistiska organisationer som Hamas, Hizbollah och IRGC.   I Sverige är det tyvärr inte accepterat att ta itu med samhällsproblem i ett tidigt skede. Först blundar man för problemen i hopp om att de försvinner. Sedan förnekar man dem och attackerar alla som vågar peka på dem. När allt till slut gått åt skogen låtsas man bli överraskad – och först då kanske något händer, fem eller tio år senare. Så har det varit med migrationen, kriminaliteten, hedersrelaterat våld och förtryck, islamisering av Sverige och palestinaaktivister som tycker sig ha rätt att passera alla gränser. Jag har aldrig varit särskilt framgångsrik i att anamma denna svenska normen att "hålla käften tills allt går åt helvete" – särskilt inte när det gäller mig och min familj.   Jag vill verkligen inte se förskolegården där min dotter går förvandlas till ett slagfält för politiska och ideologiska manifestationer. Det är därför satt jag ner foten och har stått upp för det – trots min rädsla och chock över både "hipstersvastikan", hela situationen och konsekvenserna. Och detta är något jag känner stolthet över, särskilt när människor i mitt område kommer fram, tar mig i hand och säger "Tack!" eller när den äldre damen med rullator säger: "Jag ställer mig bakom dig till 100 procent."   "Be brave. Even if you're not, pretend to be. No one can tell the difference." – Jackson H. Brown Jr.

Visa på X

Det är ju kanelbulleafton idag! Har helt glömt att önska alla som firar en glad kanelbulle! Imorgon är det kanelbulledag och sedan såklart annandag kanelbulle. Allt ska firas!

Visa på Bluesky

@landetsominte Dessvärre är stödet för relativt stort bistånd stort både i opinionen och i riksdagen. Vi har glädjande nog kunnat bidra till att vi har ett bistånd på närmare 20 miljarder mindre än vad vi haft med en S-regering.

Visa på X

Jag lyfte @yildiz_tar fall i riksdagen när han blev gripen i Turkiet för hans aktivitet i hbtqi-communityt. Glad att fått träffa honom på fri fot! hbtqi-communityt i Turkiet behöver stöd, tyvärr minskar Sveriges engagemang. Vi i S fortsätter stötta hbtqi-communityt i landet.

Visa på X

Jag har engagerat mig politiskt för att det är min plikt, men min passion är svensk fotboll. Glad att ha fått möjlighet att kombinera de två under några timmar igår 👇🏻

Visa på X

Tidöpartierna knappar in och går snart upp i ledning. SD leder vägen. Otroligt glädjande men inte alls förvånande. Den övergripande opinionsutvecklingen ligger i linje med vad vi hade förväntat oss: Mandatperioden delas in i två halvlekar. Under den första nagelfars Tidöavtalet av alla sidor i politiken och kritiseras med utgångspunkt i respektive lägers skrivbordsutopi. Följden blir att en del högerväljare tappar hoppet för att det verkar vara för lite och för långsamt, samtidigt som vissa mittenväljare skräms upp. Alla som jämför reformplanen med sin drömbild blir skeptiska för den personliga utopin kan ingenting i den verkliga världen mäta sig med. Precis detta inträffade och botten nåddes när vissa mätningar visade att vi låg 12 procentenheter efter oppositionen. Läget var dystert, men där och då gäller att inte tappa hoppet utan hålla fast vid vissa insikter. En mandatperiod går i cykler. Vinnaren utses när slutsignalen går. Vem som ledde i halvlek spelar ingen roll. Planen fungerar. Den inkluderar en dipp under mellanvalstiden. Tappa inte fokus och börja jaga kortsiktig bekräftelse som kommer vara bortglömd när valdagen närmar sig. Politik är generellt sett ingen bransch för snabbfotade. Vinnarna blir de som utgår från en analys som verkligen bottnar och har modet och orken att hålla fast vid den även under hård press. SD:s partiledning lyckades hålla huvudet kallt, strunta i mätningar och fokusera på att snickra klart alla Tidöreformer som skulle beslutas i andra halvlek. När den äntligen börjar förändras nämligen förutsättningarna radikalt. När mandatperioden börjar gå mot sitt slut är oppositionen tvungen att ta form. Bland annat tvingas de ta ställning till de konkreta förslag som kommer ur Tidöavtalet och nu läggs på riksdagens bord. Det är inte längre spel mot ett mål. I andra halvlek är det inte fråga om en teoretisk diskussion om vad som skulle kunna finnas istället för Tidöavtalet utan plötsligt ett val mellan konkreta alternativ. Vill man kunna ta medborgarskapen från gängkriminella eller inte? Ska vi bygga kärnkraft? Ska det komma många invandrare eller få? Ska bensin och diesel vara billigt eller dyrt? Ska vi ha ett fängelse i Estland? Valet kommer avgöra hur det blir med dessa saker. Och majoriteten håller med oss. När förutsättningarna är sådana att Tidös alternativ ställs mot Vänsteroppositionens så vinner Tidö på poäng. I andra halvlek måste Miljöpartiet sitta i TV och bekänna att de vill höja bränslepriserna. Socialdemokraterna kan inte dölja att deras sida kanske kommer att stoppa utbyggnaden av kärnkraft. Alla väljare behöver ta ställning till om man vill riskera en vänsterpartist som finansminister. En ny typ av logik uppstår också: Frågan om vilka som kan få ihop ett fungerande samarbete blir viktig. Därför knappar Tidöpartierna in på oppositionen när valet närmar sig. Med allt detta sagt, opinionen är slagig och kortsiktigt kommer det gå både upp och ner. Långsiktigt är en sak tydlig: Vår strategi fungerar. Nu är det mindre än ett år kvar till succévalet 2026. Det vill du inte missa. Trägen vinner. 💙💛

Visa på X

Apropå ingenting. Eller kanske allting. Mitt i den uppskruvade tid vi lever i så är jag glad att vi har röster som @aronverstandig. Som klarar att rikta rättfärdig kritik där den hör hemma, som orkar lyfta sig bakom enkla oneliners och ständigt påminna om det viktiga. Tack

Visa på X

Gårdagskvällens förföljelse och ofredande av Carl-Oskar Bohlin tycks inte lämna många oberörda – inte heller mig. Det är tragiskt att en minister inte ska kunna gå från sitt arbete utan att bli utsatt för hotfullt beteende från så kallade demonstranter. Jag är glad att det verkar finnas en bred uppslutning, bland såväl andra politiker som hos journalister och opinionsbildare, mot detta. Sådant här behöver fördömas brett och unisont i en sund demokrati värd namnet.

Visa på X

Kung Carl XVI Gustaf håller ett varmt tal om fred, demokrati och kunskap. Glad för att vi har en kung som betonar allas lika värde, en regelbaserad världsordning samt ledarskapets återkommande ansvar.

Visa på X

Alltså förlåt men Fremskrittspertiet ökar med nästan 13% och SVT besöker Arbeiderpartiets valvaka? Reportrarnas glädje över att vänstersidan verkar behålla makten går inte att missa. Detta vinklande måste upphöra, folket betalar för opartiskhet.

Visa på X

Glädjande med snabba resultat! Under mitt vårtal i början av maj belyste jag mitt och partiets pågående arbete för att sänka matpriserna, bland annat genom sänkt moms. Mindre än ett år senare kommer det att bli verklighet. Enligt min bild är detta den första konkreta åtgärden för lägre matpiser på trettio år, från statens sida. En sak kan konstateras: Sverigedemokraterna gör skillnad! Vi är dock inte klara. Det finns mer att göra i frågan och kommande mandatperiod kommer att ge nya möjligheter för det. Sverigedemokraterna kommer att fortsätta kämpa för att svenska hushåll ska få mer pengar över i plånboken.

Visa på X

Kommande budget innehåller flera stora framgångar för oss i KD. För bättrad ekonomi för barnfamiljerna är en av dem. Glad för att vi i KD är med och gör skillnad för människors vardag.

Visa på X

Positiv och rolig nyhet via Försvarsutbildarna: Ny militär ungdomsorkester i Kronoberg! Musiken är extra viktig vid kris och i värsta fall krig, för ceremonier, glädje och som ett sätt att hantera känslor och händelser. lokaltidningenvaxjo.se/tingsryd/ny-...

Visa på Bluesky

Stallhagens hantverksbryggeri på Åland gör god öl, men erbjuder också gårdsförsäljning i den här mycket trevliga gårdsbutiken. Tack vare KD och regeringen så finns nu äntligen också möjligheten till gårdsförsäljning i Sverige. Det är vi glada för!

Visa på X

Äntligen! Efter misskötsel, nedmontering och politisk vårdslöshet tas nu viktiga steg mot ny kärnkraft i Sverige. Mer om detta glädjande besked på presskonferensen kl 14.00 i dag.

Visa på X

Glädjande att Daniel Riazat nu förmodligen kastas ut ur V. En person som uppträder så ohövligt och mot alla svenska normer har inte i Sveriges högsta beslutande församling att göra. Det har varit en skymf mot demokratin i alla år. Nu slipper vi förhoppningsvis honom efter valet.

Visa på X

Man får glädjas åt att de åtminstone kritiserar de etniskt kopplade särrättigheterna och Sametinget (sannolikt Sveriges sämst skötta myndighet). Det får dock ses som sekundärt när de samtidigt önskar skänka bort sex miljoner hektar mark till samebyarna.

Visa på X

Att SSU med den nyvalda ordföranden Moska Hassas, vill att Sverige lämnar Nato, mitt under det allvarligaste säkerhetspolitiska läget i Europa sedan andra världskriget, är både oansvarigt och svårbegripligt. För Ryssland är det här naturligtvis ett glädjebesked. Men för Ukraina, som i snart fyra år fört en blodig kamp inte bara för sin egen frihet utan också för vår, är det ett hån. De vet exakt vad det har kostat att stå utanför Nato. Både vad gäller människoliv, frihet, och en framtid som ett demokratiskt och säkert land. Att komma med ett sådant förslag i detta läge, vittnar om en farlig naivitet och avsaknad av verklighetsförankring. Det är ett beslut som hör hemma längst ut på den yttersta vänsterkanten. Inte i ett seriöst ungdomsförbund till Socialdemokraterna.

Visa på X

@GladeBertil @MartinNordin1 Att säga antisemitism är att förminska problemet. Det handlar om rasism. Bra att belysa den vidriga rasismen inom S i Malmö o Umeå osv.

Visa på X

Systematiska bedrägerier är en av de största intäktskällorna inom organiserad brottslighet. Närmare hälften av kriminella som misstänks för skottlossningar är också misstänkta för bedrägerier. Och äldre är mest utsatta. Dessa bedrägerier har inneburit låg risk och hög belöning, och brottsligheten har under lång tid ökat – men inte längre. Vår motoffensiv ger nu effekt. Totalt sett har 40 procent av intäkterna från äldrebedrägerier slagits ut det senaste året. Detta tack vare att vi gett polisen mer resurser och större befogenheter. I fredags dömdes ytterligare tio kriminella för bedrägerier. Åklagaren konstaterade att framgången förklaras av de utökade möjligheterna att använda hemliga tvångsmedel, som gör att polisen kan bugga mobiltelefoner med mera. Vänstersidan har dock motsatt sig de reformer som nu ger effekt, liksom de gjort med mycket annat, till exempel säkerhetszoner och anonyma vittnen. Och de motsätter sig ännu fler kommande lagändringar, bland annat återtagande av medborgarskap. Jag är glad över den effekt vår politik nu ger, men bekymrad över vad som kan hända om Socialdemokraterna vinner nästa val. Om så sker kommer den pågående offensiven mot brottsligheten att bromsas in – och invandringen öka igen. Inte minst på grund av krav från Socialdemokraternas samarbetspartier V, MP och C. Kriminella nätverk kommer då att på nytt växa och flytta fram sina positioner. Samtidigt som utanförskapet återigen kommer öka, med fler gängbildningar som följd. Det vore en katastrof för Sverige. Mycket står på spel i valet nästa år.

Visa på X
Jan RiiseMPRepost

I en tid av ökad repression gentemot klimataktivister och politiska utspel om att klimataktivister bör likställas med terrorister är det otroligt viktigt och glädjande med den här domen från HD. Utsläppen ökar och drivs på av klimatförstörande politik - rätten att få protestera mot det är väsentlig.

Visa på Bluesky