Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Nej inte på rak arm, men det finns det säkert. Men i just kategorin grova sexualbrott är överrepresentationen väldigt tydlig. Och det är ett reellt problem att det numer förekommer våldtäkter på gamla, ofta dementa, försvarslösa kvinnor. Jag ställer en fråga. Du får gärna delge dina förslag på hur vi kommer tillrätta med dessa övergrepp?

Visa på X

Jag såg att det var mycket ståhej kring en artikel i Fokus om att Sverigedemokraterna inte håller sina löften. Det är verkligen intressant att medierna helt plötsligt har ”glömt” hur lagstiftningsprocessen fungerar. I den här artikeln nämner man anhöriginvandring som den stora boven. Förra året tillsatte regeringen en utredning om att skärpa villkoren för anhöriginvandring. Det är genom sådana här utredningar som förslag tas fram för att sedan bli lagstiftning. Det är så lagstiftningsprocessen fungerar. I direktivet till utredningen står att möjligheterna att vara anknytningsperson ska begränsas, försörjningskraven vid anhöriginvandring ska skärpas, det ska införas krav på heltäckande sjukförsäkring som villkor för anhöriginvandring m.m. Den här utredningen ska vara klar den 25 augusti och då har vi förslagen som ska gå vidare och så småningom bli en proposition och lagstiftning. Det finns inget annat sätt att drastiskt minska anhöriginvandringen än genom ny lagstiftning som gör det så svårt som möjligt att ta hit sina anhöriga. Det finns mycket annat som händer som kommer att minska anhöriginvandringen, bland annat att en del av uppehållstillstånden inte längre kommer att kunna bli permanenta, att det kommer att bli mycket svårare att bli svensk medborgare och att välfärden kommer att begränsas för nyanlända. Detta kommer att minska incitamenten att ta hit anhöriga. I artikeln i Fokus vill man också ge bilden av att Socialdemokraterna och Tidöregeringen egentligen vill samma sak. Ja, men då uppstår frågan: varför tillsatte inte Socialdemokraterna en liknande utredning om anhöriginvandring som den Sverigedemokraterna och regeringen har tillsatt, så att förslagen hade varit framtagna och kunde ha röstats igenom tidigare? Det är ju det som är problemet. Socialdemokraterna hade inte samma migrationspolitiska agenda som denna regering. Och när förarbetet inte fanns, eftersom Socialdemokraterna inte hade samma ambitioner som denna regering, då måste underlaget tas fram för att lagarna ska kunna stiftas. Vi kan ju alltid ändra lagstiftningsprocessen. Men då skulle samma medier klaga på att SD vill göra Sverige mer ”auktoritärt”, trots att det finns andra europeiska länder som har en mycket smidigare lagstiftningsprocess än Sverige. Det enda som skulle göra dessa S-märkta tyckare nöjda är att Socialdemokraterna börjar bestämma igen. Bara för att sammanfatta: anledningen till att genomförandet av dessa omfattande migrationsreformer tar tid är att Socialdemokraterna inte hade förberett något sådant. Det var bara att börja på ruta ett. Resultatet kommer att synas när allt är på plats. Det är beklagligt att medierna använder den okunskap som finns om lagstiftningsprocessen för att försöka lura människor att ingenting händer. Faktum är att migrationspolitiken aldrig någonsin har ändrats åt ett så restriktivt håll som den gör nu. Resten av Europa ser det. Ta reda på vad utländska medier skriver om svensk migrationspolitik. Men resultatet syns först när lagstiftningen är på plats, och vi lever i ett land där lagstiftningsprocessen tyvärr är extremt trög.

Visa på X

Tjänstemannaansvar återinförs! Förslaget från utredningen lyder bla; För "fel som begås i tjänsten" och när tjänsteman "missbrukat sin ställning" höjs straffskalan. "Straffansvaret utvidgas till att omfatta även annat än åtgärder som vidtagits vid myndighetsutövning." Äntligen.

Visa på X

Att SSU med den nyvalda ordföranden Moska Hassas, vill att Sverige lämnar Nato, mitt under det allvarligaste säkerhetspolitiska läget i Europa sedan andra världskriget, är både oansvarigt och svårbegripligt. För Ryssland är det här naturligtvis ett glädjebesked. Men för Ukraina, som i snart fyra år fört en blodig kamp inte bara för sin egen frihet utan också för vår, är det ett hån. De vet exakt vad det har kostat att stå utanför Nato. Både vad gäller människoliv, frihet, och en framtid som ett demokratiskt och säkert land. Att komma med ett sådant förslag i detta läge, vittnar om en farlig naivitet och avsaknad av verklighetsförankring. Det är ett beslut som hör hemma längst ut på den yttersta vänsterkanten. Inte i ett seriöst ungdomsförbund till Socialdemokraterna.

Visa på X

Sent omsider gör regeringen ett korrekt beslut om press på Israel. Men det finns mycket mer Sverige kan göra för att uppfylla plikten vi har att förhindra ett folkmord! Vi har förslagen. #Gaza

Visa på X

Dessutom bör man följa upp vårt förslag från igår om att ta initiativ till en internationell räddningsflotta för Gaza. Det är bara några inledande förslag för att öka pressen på Israel och lindra lidandet i Gaza och på Västbanken. ->

Visa på X

Rättssäkerheten skulle öka med dessa förslag och den som drabbas av felaktiga beslut får ökad upprättelse! 🥳

Visa på X

Förslagen innebär att det straffbara området både utvidgas och skärps. Det nya brottet är tydligt och omfattar inte små och obetydliga fel, vilket är bra.

Visa på X

FÖRSLAG OM VIDGAT OCH SKÄRPT TJÄNSTEMANNAANSVAR! - Nytt brott föreslås komplettera dagens lagstiftning och politiker inkluderas - Sammanfattar förslagen kort i tråden

Visa på X

🧵3/6 📌 Våra förslag utgår från tydliga principer: ✅ Politisk styrning ✅ Samhällsansvar före vinst ✅ Investeringar i robusthet ✅ Människors trygghet i fokus

Visa på X

EU-kommissionen har presenterat förslag till flerårsbudget. Det är en stor budget. Väl stor. Nu måste den svenska regeringen växla upp det svenska arbetet i förhandlingarna. Europas säkerhet säkras och en stark svensk påverkan på budgeten. Det vore bra för Sverige och EU.

Visa på X

15 juli skrivs in i historien som dagen EU inte agerade mot ett folkmord. Såväl faktan som förslagen fanns på bordet. Men utrikesministrarna vill inte agera mot Israel. Vi skäms över vår regering och över EU:s totala handlingsförlamning.

Visa på Bluesky

15 juli skrivs in i historien som dagen EU inte agerade mot ett folkmord. Såväl faktan som förslagen fanns på bordet. Men utrikesministrarna vill inte agera mot Israel. Vi skäms över vår regering och över EU:s totala handlingsförlamning.

Visa på X

Antingen vet C att förslaget inte handlar om enbart invandrares värderingar. I så fall är deras utfall enbart spel och väderkvarnar. Eller, det är värre, så har de inte ens koll på politiken de uttalar sig om. De har köpt in på och låtit sig manipuleras av vänsternarrativet.

Visa på X

Självklart ska staten försöka påverka värderingarna hos alla svenskar oavsett bakgrund. Liberala demokratiska värderingar är fundamentet för hela vårt moderna samhällsbygge. Det säger också Simona och det ingår också i förslaget, hela samhället värderingar ska kartläggas.

Visa på X

Kortare professionsprogram fortsätter diskuteras. Positivt att våra förslag stöts och blöts. En av yrkesgrupperna där det finns synpunkter som ska beaktas och bemötas är sjuksköterskorna. Några kommentarer i tråd och länk till debattartikel i @dagensmedicin längst ned 🧵⬇️

Visa på X

Värt att påminna sossarna om att de var för justeringen av högkostnadsskyddet för läkemedel genom det förslag till budget de la fram i riksdagen. #svpol #politik

Visa på X

Magdalena Andersson satt i P1-morgon för en stund sedan och förnekade inte att sossarnas plan för att lösa segregationen fortsatt går ut på att flytta människor mot deras vilja. Men det kommer INTE lösa segregationen – utan fortsatt dölja den. Jag tycker det är viktigt att påminna om vilka problem sossarna lämnade efter sig efter att ha styrt Sverige i åtta år; ❌ Språkmisslyckanden ❌ Skolhaveri ❌ Bidragsberoende ❌ Kriminalitet ❌ Hedersförtryck och parallellsamhällen. Och nu? NU vill de flytta människor som pjäser på ett schackbräde – i stället för att ta ansvar för den politik som skapat problemen. Tror de på allvar att utanförskap blir lösta med tvångsförflyttningar? Magdalena Andersson försöker nu ludda till Lawen Redars mest skarpa förslag, men tar alltså inte avstånd från det. Kom ihåg det. Samtidigt säger hon sig ha bytt linje i både migration och integrationspolitiken. Men det spelar ingen roll vilken omsvängning Andersson själv gjort. För så hennes regeringspartners Centern, Vänsterpartiet och Miljöpartiet fortfarande vill ha en generös migration och kravlös integration så kommer problemen inte lösas. En röst på S är med andra ord en röst på fortsatt haveri. Men det finns ett annat vägval. Liberalerna har varit med och bytt kurs i den borgerliga regeringen. Vi driver en politik som handlar om att gå från bidrag till arbete. Från tystnad till språk. Från undanflykter till ansvar. Från förtryck till frihet. 2026 står vi inför ett avgörande val. Tillbaka till 2015 – eller framåt med en integrationspolitik som fungerar och en stram migration för att bryta utanförskapet.

Visa på X

Kristdemokraterna står på svenska folkets sida. Vårdansvarskommitténs förslag om ökad statlig styrning är bara första steget. Den verkligheten kommer snart ikapp S. KD fortsätter arbeta för att avskaffa regionerna och låta staten ta ansvar för svensk sjukvård.

Visa på X