Fruktansvärt. Såhär ska det inte vara.


103
inlägg
Fruktansvärt. Såhär ska det inte vara.


🇸🇪 🌹 🇺🇦 https://omni.se/a/ExR5kP
Visa på X →I 4 år har regeringen struntat blankt i satsningar på tillgänglig & prisvärd kollektivtrafik. Det som för så många människor är grundläggande för att livet ska fungera, är uppenbart ointressant för tidö - om det inte är valrörelse. Panikartat, var ordet.
Visa på X →Tidö svälte kollektivtrafiken i fyra år – nu kommer valpaniken. Samma regering har skurit ner på regionerna, avvecklat stadsmiljöavtalen och sett kollektivtrafiken tappa resenärer över hela landet. Först hette det att reformutrymmet var slut. Nu, mitt inför valet, finns plötsligt pengar. Folk ser igenom det.


Regeringen har noll trovärdighet. De har röstat nej till våra förslag om billigare och bättre kollektivtrafik – gång på gång. Nu, när missnöjet växer inför valet, kommer en tillfällig rabattsatsning. Det är svårt att ta deras ekonomiska politik på allvar.


Ytterligare ett exempel på Tidös skatteslöseri: hundratals miljoner skattekronor till en i princip tom flygplats i Stockholm, samtidigt som människor möter nedskärningar och försämrad kollektivtrafik. Lojaliteten ligger inte hos vanligt folk.


Till slut har regeringen presenterat åtgärder för att säkra flyget i ett allvarligt säkerhetsläge. Frågan är varför man fortsätter lägga hundratals miljoner på en nästan tom Bromma flygplats, samtidigt som flyget nu behöver krisstöd. Det visar hur kortsiktig flygpolitiken är. Och var är stödet till kollektivtrafiken som regeringen lovat? Sverige behöver en långsiktig plan för att minska oljeberoendet – genom hållbara flygbränslen, elektrifiering och stark kollektivtrafik.
Visa på X →Sverige behöver bygga ihop landet – inte planera för fortsatta förseningar och växande kapacitetsbrist.


Tidö pratar om minskat oljeberoende – men svälter kollektivtrafiken och lägger ner tågtrafik. Det gör oss mer, inte mindre, beroende av fossila bränslen. #partiledardebatt
Visa på X →Tidöpartierna gör utspel om infrastruktur för försvarets behov. Men vilken säkerhetspolitisk analys bygger det på? Det kan inte svaras på, och oppositionen har inte involverats. Sverige behöver långsiktiga spelregler för totalförsvaret – inte valfläsk.
Visa på X →Stora störningar i tågtrafiken och påverkan på vägarna till följd av stormen. Vi socialdemokrater har länge krävt att Trafikverket får tydligare mandat och starkare krisledning. Vädret kan vi inte styra – men vi kan rusta systemen så att resenärer inte lämnas i ett splittrat och sårbart transportsystem.
Visa på X →Tidöpartierna röstade ner vårt krav på en långsiktig plan för nattågen. Flera sträckor har redan lagts ner. Nu halveras trafiken i norra Sverige och stora varsel väntar. Detta är konsekvensen av att SD-regeringen vägrar skjuta till resurser för samhällskritisk infrastruktur. Jag är rent utsagt förbannad. Ska Sverige stå utan nattåg i framtiden?


I dag la vi fram utskottsinitiativ för att rädda nattågen. När sträckor läggs ner och trafiken halveras måste staten ta ansvar. Nattågen binder ihop Sverige, stärker beredskapen och behövs för klimatomställningen. Nu är frågan: tänker regeringen agera – eller låta nattågen försvinna?
Visa på X →Ett kanske-besked om 9 år är otroligt svagt från regeringen om Gotlandstrafiken. Det är att ducka den akuta situationen. Vi har lagt förslag i riksdagen om att sänka biljettpriserna nu – men regeringen har röstat ner dem.


Vi S har nu krävt att ansvarig minister kommer till utskottet, och fått gehör av en majoritet. Den kalla vintern har tvingat alla statliga isbrytare i tjänst. Sjöfartsverket varnar nu för att budgeten kan vara förbrukad inom 2 veckor om kylan håller i sig – och att resurserna riskerar att inte räcka för säkra, öppna farleder hela vintern. Det är allvarligt. https://www.dn.se/sverige/isbrytarlarmet-budgeten-tar-slut-om-kylan-haller-i-sig/
Visa på X →På plats i Linköping för #Transportforum. Infrastrukturministern talar om ett ”robust och säkert” transportsystem – men utelämnar att regeringen: 1.inledde mandatperioden med att skära ned på järnvägen 2.stoppade ny järnvägskapacitet 3.inte kompenserar för inflation och kostnadsökningar 4.river upp redan beslutade satsningar 5.presenterar en underhållsplan som få experter tror på Väljarna kommer snart att få säga sitt – och då kan Sverige få en transportpolitik som går att lita på.
Visa på X →Snöovädret har ställt in tåg och gjort vägar svårframkomliga. Ändå går plogförare, bärgare, kollektivtrafikens personal, polis, räddningstjänst och sophämtare till jobbet för att samhället ska fungera. Det kräver respekt och rimliga villkor. Ett samhälle som är beroende av arbete under risk kan inte lägga sjukdomens kostnad på individen. Karensavdraget är fel.
Visa på X →Skadeläget är ännu oklart, men våra tankar är hos de drabbade och det intensiva räddningsarbete som nu pågår. 💔


Nu har läget på svenska vägar lugnat ner sig – efter att människor i timmar suttit fast i trafiken i snöovädret och olyckor lett till att personer nu vårdas på sjukhus. Det är ett allvarligt problem att människor inte kan lita på att man kan ta sig ut på svenska vägar så fort det snöar. Och vad är regeringspartiernas svar? ”Stanna hemma” – eller att det bara handlat om några ”snöflingor över riksdagshuset”. Det duger inte. Sverige behöver krafttag för en robust vinterberedskap, inte raljanta uttalanden.
Visa på X →(M) verkar ha missat att människor suttit fast på vägar hela natten, och hur allvarligt det är när samhällsviktiga transporter inte fungerar. Otroligt dåligt ledarskap. https://omni.se/a/BxVWn9


Så djupt sorgligt efter gårdagens bussolycka i centrala Stockholm. 💔 Mina tankar går till de drabbade och deras anhöriga i denna oerhört svåra stund. Jag tänker också på alla som arbetar med räddning och vård, och på alla inom kollektivtrafiken som nu känner oro efter det som hänt.
Visa på X →Ska tågen gå i tid måste vi ta tillbaka kontrollen över underhållet. Statlig maskinpark + ökade medel = fler åtgärder snabbare!

Vi socialdemokrater har krävt att felaktiga beslut om körkort ska omprövas - och de kritiserade #peth-testerna ses över. Nu ser vi resultat av våra röster: Transportstyrelsen backar. Rättssäkerhet ska inte tummas på. https://sverigesradio.se/play/artikel/9080641

Så här ska det inte vara! Landets mest trafikerade tågsträcka går redan på full kapacitet – en liten störning och allt stannar. Regeringen måste vakna upp och investera i både underhåll och ny räls. https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9080525
