Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Jag tycker det vore klädsamt med lite ödmjukhet. Om vi ska prata historia och invandringspolitik, så har Moderaterna inget att skryta med. Tvärtom. Och det har åtminstone din partiledare haft den goda smaken att tillstå. Att Moderaterna på SD:s mandat genomför SD:s politik efter SD:s krav är bra. Låt oss fortsätta genomföra viktiga reformer tillsammans.

Visa på X

Ukrainas ambassadör besöker moderaternas riksdagsgrupp och betonar verkligen hur viktigt Sveriges bidrag till Ukraina är i deras hårt utsatta situation och hur tacksam man är.

Visa på X

Moderaterna behöver uppdatera sig om hur ätstörningsvården fungerar i Stockholm och skippa desinformationen. #pldebatt

Visa på X

Dags för partiledardebatt. Statsminister @SwedishPM leder #Sverige från fattigare och farligare till rikare och tryggare, för en bättre morgondag! #Moderaterna #riksdagsledamot #pldebatt

Visa på X

Det börjar bli dags för ⁦@SwedishPM⁩ att svara på frågorna han får om det här? Är det inte ett problem för regeringen och moderaterna?

Visa på X

Nytt moderat åtgärdsförslag för lag och ordning: Kommunala säkerhetsvakter. Till Moderaternas senaste partistämma lade jag fram en motion om att kommuner bör få anställa ordningspoliser. Skälet är enkelt: Den statliga polisorganisationen har i decennier misslyckats med ett etablera en tillräcklig lokal närvaro. Fotpatrullerande poliser är lika sällsynta som lokatter. Trots goda ambitioner och regeringsbeslut om stärkt lokal ordningshållning har den statliga polisen ständigt graviterat mot mer allvarlig brottslighet – vilket är tämligen naturligt. Därför krävs att kommuner (återigen) tillåts att ha en egen ordningsmakt, med ett specialiserat uppdrag mot det lokala och vardagsnära. Av samma anledning finns en kommunal ordningsmakt i nästan alla europeiska länder. Trots namn som ”Police Municipale” i Frankrike eller ”Policía Local” i Spanien, är dock de polisiära befogenheterna begränsade. Som huvudregel får inte brottsutredningar bedrivas, vilket bland annat handlar om en kompetensfråga, men också motiveras av att uppdraget ska vara förebyggande patrullering – inte reaktivt skrivbordsarbete. I nordeuropeiska länder är befogenheterna mer tydligt avgränsade till specifikt lokal ordningshållning. Den kommunala ordningsmakten heter därför till exempel kommunale ordnungsdienst i Tyskland eller stadswacht i Nederländerna. I flera österrikiska kommuner heter funktionen gemeindesicherheitswache, som ordagrant översätts till kommunal säkerhetsvakt. Som en följd av min motion tillsattes en arbetsgrupp, och under ledning av tidigare rikspolischefen Bengt Svenson har vi gjort en gedigen utredning. Vi har kommit fram till att den germanska modellen passar de svenska förutsättningarna bäst. Därför föreslår vi nu att kommuner ska få möjlighet att anställa det vi kallar säkerhetsvakter. I distinkt uniform ska dessa fotpatrullera, besöka skolor och samarbeta med socialtjänsten. De ska komplettera, inte ersätta, befintliga områdespoliser. Säkerhetsvakterna ska förebygga och avvärja brott. När den kommunala ordningsstadgan inte efterlevs (vilket exempelvis kan handla om tiggeri eller fyrverkerikaos) ska säkerhetsvakterna kunna ingripa och utfärda viten (med belopp som kommunen självständigt bestämmer). Säkerhetsvakterna ska även upprätthålla lokala trafikföreskrifter, såsom hastighetsbegränsningar utanför skolor. Dessutom ska säkerhetsvakterna kunna skjutsa hem barn till föräldrar när så krävs, omhänderta berusade personer och gripa efterlysta. För att fullgöra uppgifterna ska säkerhetsvakterna kunna vara beväpnade. Utbildning, uniform och utrustning hanteras av Polismyndigheten. Anställning och uppdrag beslutas av kommunerna. En kommunal säkerhetsvakt av detta slag skulle avsevärt öka tryggheten i Sverige. Jag hoppas och tror att förslaget får stöd på Moderaternas arbetsstämma i höst, och att det snart därefter kan förverkligas av vår moderatledda regering. På tyska heter principen ”sicherheit durch stärke” - säkerhet genom styrka. Det behöver Sverige mer av.

Visa på X

Vad håller Moderaterna på med? Först anklagar de f.d s-ministrar för antisemitism för att de pekar ut de fasansfulla krigsbrotten som sker i Gaza och nu vill de avsätta den socialdemokratiska partiledningen. Klassiskt borgerligt högmod. Ett parti i fullständig panik.

Visa på X

Moderaternas avgångskrav måste väl ändå ses som ett desperat tilltag när allt annat man står för skakar i grunden och opinionen går neråt… kom igen, ryck upp er @moderaterna Det är ni som leder landet för tillfället och behöver leverera bättre för landets bästa.

Visa på X

Andra säkerhetsrådgivaren som får gå, Kristersson kanske ska utlysa tjänsten och sluta vansköta samordningen av Sveriges säkerhet, det var ju så viktigt för Moderaterna. Pinsamt.

Visa på X

@gorm_den_gamle @sdriks @moderaterna Ingår i tidö och ska finnas en färdig utredning innan valet 26. Det kommer att finns nåt konkret att hänvisa till i närtid. Men inget offentligt idag.

Visa på X

En riksdagsledamot från Sd har återigen uttryckt mycket grov rasism mot en annan ledamot. Detta är det regeringsunderlag moderaterna har och vill ha (kd och L har jag gett upp när det gäller antirasismen). Rasismen frodas och det är så vidrigt.

Visa på Bluesky

@moderaterna Det här är oseriöst när ni genomför nedskärningar i biståndet som har lett till att färre projekt med hbtqi-organisationer runtom i världen kan genomföras. Ert samarbete med Sveriges mest hbtqi-fientliga parti kommer ni inte runt med meningslösa oneliners…

Visa på X

Jubel när elen återkom med full kraft till Valencia. Jag är här för kongress med Moderaternas europeiska parti EPP. EPP är den totalt dominerande kraften i europeisk politik nu, vilket är avgörande för stödet till Ukraina, utbyggd försvarsförmåga och europeisk konkurrenskraft.

Visa på X

Idag presenteras regeringens utredning om hårdare straff mot läktarvåld/brott mot Ordningslagen. Mycket bra! @justitiemin Gunnar Strömmer och Socialminister @jakobforssmed tar emot utredningen kl 13:45. #Moderaterna #riksdagsledamot

Visa på X

M & KD bryter nu det konservativa styret med SD i Ljusdals kommun och bildar ny majoritet med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. ”Det är inte bara höger eller vänster” enligt Moderaternas Pernilla Färlin. En viktig upplysning till väljarna i valet 2026. #svpol #sd2026

Visa på X

Jag är vassare på ChatGPT än Olle Thorell. Om Moderaterna mot förmodan hamnar i opposition har jag inga problem med att trycka in 256 skriftliga frågor om dagen.

Visa på X

Moderaternas systerparti och @sdriks förebild har satt världsekonomin i gungning och svenska småsparare får betala priset. Bara att konstatera, högerpolitik gör oss alla fattigare.

Visa på X