Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Nyheter! Socialdemokraterna hade fullt förtroende för Sverigedemokraterna fram till förra veckan.

Visa på X

Det har i vanlig ordning varit en full vecka för riksdagsman Hellsborn. Veckans stora snackis i Riksdagen har förstås varit voteringen om övergångsregler gällande medborgarskap. De rödgröna har kallat SD för fuskare och odemokratiska. Läs mitt inlägg från i torsdags om varför detta är en felaktig verklighetsbeskrivning. Under veckan var jag tillsammans med resten av Skatteutskottet på besök hos Kronofogden. Trevlig att höra att dom ser positivt på de lagändringar vi genomfört och de resurser vi tilldelat dem. Jag bevistade även ett Visita-möte på Gröna Lund. Även här fick vi positiva omdömen för den (arbetsmarknads)politik vi för. Också roligt att få provåka årets nyheter innan de öppnar för allmänheten. Hann också med att skriva en ny insändare om sossarnas mjäkiga kriminalpolitik. Läs den i ett separat inlägg från i tisdags. Hemma i Varberg är valrörelsen nu i full gång. Fredagen spenderades på motorträffen/loppmarknaden i Väröbacka, där nya medlemmar värvades. Lördagen startades med att packa upp och sortera allt valmaterialval vi beställt. Hundratals kilon av vattenflaskor, flygblad, doftgranar, pennor och annat gicks igenom. Med det avklarat var det sedan dags att ta kandidatfoton för kommande annonser och lokal blad. Slutligen så avslutades veckans politiska gärning på söndagen med en flygbladsutdelning där 600 hushåll fick ta del av det Sverigevänliga budskapet. Imorgon bär det av till huvudstaden igen för en ny vecka i fosterlandets tjänst.

Visa på X

https://www.expressen.se/nyheter/politik/oppositionens-ilska-efter-rostningen/ Innan man rasar och framför allehanda anklagelser så behöver man förstå vad kvittningssystemet är och varför det existerar. Vid varje votering så har varje parti ett antal ledamöter frånvarande baserat på det antal mandat man har. Tanken är att personer ska kunna vara frånvarande utan att styrkeförhållandet i kammaren påverkas. Frånvaron kan vara av personliga skäl såsom sjukdom, eller handla om att ledamoten är iväg på annat uppdrag kopplat till riksdagsuppdraget. Styrkeförhållandet är vad de svenska väljarna röstade för 2022, alltså att de fyra Tidö-partierna har en majoritet, och ska vinna voteringarna så länge vi är överens och röstar lika. Detta sattes igår ur spel av de två vildar som valts in på SD-mandat, men valde att förrådda de väljare som gett dem platserna genom att rösta med de rödgröna. Vad SD gjorde när vi hade två extra ledamöter på plats var att försäkra att maktbalansen förblev oförändrad, att det väljarna beslutade 2022 respekteras. Vad de rödgröna som nu rasar och kräver en ny votering säger, är att dom inte tycker att det spelar någon roll att dom förlorade valet, dom tycker att dom ska få bestämma ändå. Så vem är det egentligen som inte respekterar demokratin och folkviljan?

Visa på X