Lyssnar man på högerpopulisterna ångrar man sig lite senare. Fast först blir man fattigare och mer utsatt. Det är sen gammalt. https://share.google/3wDM6HaSNZyy7P3K9
Visa på X →412
inlägg
Moderaterna har i grunden förändrats. De är inte längre ett trovärdigt parti när det gäller ekonomisk politik och ordning och reda i statens finanser. De verkar inte ens anstränga sig längre.
Visa på X →Den kristerssonska korruptionskulturen ger - och tar. https://www.aftonbladet.se/a/GxjX6l
Visa på X →@davidlindvall @emmafastesson Mindblowing
Visa på X →Svensk ekonomin har utvecklats långt svagare än vår potential under Tidöstyret. Det ger fler utan jobb, mindre pengar till välfärden och fattigare svenskar.
Visa på X →Tidö stoppade gröna kreditgarantier mot bättre vetande. Nu visar också utvärderingen att det är kostnadseffektivt och möjliggör finansiering som annars är svår att ordna. Så kör igång direkt och underlätta finansiering av svensk industri och fler jobb. https://www.altinget.se/artikel/statskontoret-anser-att-regeringen-bor-aaterstarta-grona-kreditgarantier
Visa på X →Moderaterna delade nästan samma bild nyligen. Den var iofs också tydlig med att Kristersson lånar och ökar skulden men det blir ju ännu bättre när man kan se att mönstret går igen. Högern klarar aldrig att prioritera. De lånar alltid istället. Slappt och svagt.

Det är upp till Videberg Kraft att välja leverantör. Ger det fler svenska företag och jobb i värdekedjan är det bra. Nu återstår för bolag och regering att visa att det kan levereras till en låg och konkurrenskraftig kostnad för skattebetalare och elkunder https://www.di.se/live/vattenfall-valjer-rolls-royce-som-leverantor/
Visa på X →Utbyggd kärnkraft kräver seriositet. Vi som ser kraftslagets betydelse i elmixen ska inte hantera den så vårdslöst som SD och M. Det behövs breda överenskommelser och seriösa prövningar. Lekstugan i energipolitiken borde nått vägs ände. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1472550
Visa på X →Svensk kärnkraft är gammal. Kanske kan den driftstidsförlängas. Men att Tidöpartierna stoppat utbyggnaden av havsbaserad vind och gjort allt för att förtala den landbaserade trycker nu upp elpriserna. https://www.svd.se/a/43mJ19/hoga-elpriser-vantar-karnkraftsstrul-i-sommar
Visa på X →Wallenberg säger som det är. En bred energiöverenskommelse är viktig. Att SD och M låter partitaktik gå före landets bästa ökar kostnaderna, även enligt Ebba Busch. Att M förändrats som parti och inte söker lösningar brett blir dyrt för Sverige. https://share.google/HVolTFgxqIpv1s8Vn
Visa på X →Sverige är mer beroende av fossila bränslen för att Tidöpolitiken har stoppat upp elektrifieringen. Elpriserna hade sänkts av de investeringar i bla havsvindkraft som M och SD aktivt motarbetat. https://omni.se/branslepriserna-har-stigit-27-procent-pa-ett-ar/a/5pjyxE
Visa på X →Tillväxtprognosen sänktes och arbetslöshetsprognosen höjdes. Samtidigt väntas statsskulden stiga till upp mot den övre delen av intervallet kring skuldankaret. Samtidigt som ”pengarna är slut” har Tidöpartierna presenterat enorma vallöften. https://omni.se/damberg-kraver-ny-prognos-for-statsfinanserna/a/zO8M3v
Visa på X →Svenska folket vill byta regering och inriktning. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/scb-oppositionen-klart-storre-an-tidopartierna
Visa på X →Dousa är statsråd med ansvar för utrikeshandel och bistånd. Hans resor är nästan uteslutande som denna. Jag förstår om han kampanjar för att ta över efter Kristersson vid en valförlust. Men fram till det borde han sköta sitt jobb istället.

Nån sorts bottenkänning trodde man ändå uppnåtts vid Kristerssons brödspadar. Men såklart - Harpsund behöver sin beskärda del kostnader. Medan folk i allmänhet har det tufft tuffar statsminister på med excesserna. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ordern-bygg-en-honsgard-till-birgitta-ed-pa-harpsund/
Visa på X →@Ericson_ubbhult @ernkrans

SDs och regeringens politik misslyckas. Arbetslösheten har ökat och tillväxten är låg. Varje gång kritiken framförs hänvisas till Svantessons el andras vidlyftiga prognoser om den ljusnande framtiden. Men verkligen ser i princip alltid ut som nedan. Sämre, svagare och fattigare.

Finansministern misslyckas med jobben som bekant. Men på en del håll skapar hon åtminstone arbete. Det blir alltmer att göra för Riksgälden, som ansvarar för att låna upp alla de miljarder som saknas till hennes valfläsk.

Ett par hundra miljoner i bortkastade pengar - med finansministern som ansvarig. Det är vad som gömmer sig bakom rubriken. Ett skatteslöseri som även Riksrevisionen ska granska. Finansministern berättar gärna hur andra ska spara medan hon slarvar med statens pengar.

Äntligen på plats! Svensk försvarsindustri levererar världens bästa materiel. Det ska självklart erbjudas Ukraina. https://omni.se/s-ledaren-om-gripenavtalet-valkomnar-starkt/a/ExR5kP
Visa på X →@h_joakim

Dambergs kritik mot Svantesson om slöseriet: ”Det är lite magstarkt att den finansminister som satt sprätt på Sveriges pengar nu säger att det är andra som ska dra ner” https://www.expressen.se/nyheter/politik/damberg-om-sloseriforslaget-magstarkt/
Visa på X →Miljarder i sms-lån till valfläsk istället för satsningar som bygger Sverige rikare och starkare är det mest påtagliga resultatet av SD-regeringens oansvariga ekonomiska politik.
Visa på X →En rimlig linje för den som vill se ett stabilt och leveranssäkert system med låga priser på el.
Visa på X →