Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Veckans gäst i podden ”Ardalan träffar” är vakten Jarmo Rahikainen som går i pension nu på fredag efter 40 år i Sveriges riksdag. Hans varma och professionella bemötande av ledamöter, tjänstemän och besökare och glada humör är något som jag och många andra inspireras av.

Visa på X

”Regeringen har beslutat att höja återvandringsbidraget från årsskiftet. 67-årige Golahmad Jamili, som för sju år sedan flydde till Sverige, ser positivt på beslutet. Han har idag en dröm om att återvända till sitt hemland Afghanistan.” Varsågod Golahmad, jag hade också längtat hem till mitt hemland. Sverige är mitt hem på jorden och Afghanistan är ditt, jag är glad att kunna hjälpa dig att återvandra. Lycka till! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/golahmad-kanner-sig-ensam-i-sverige-hoppas-pa-atervandringsbidraget

Visa på X

Sverige är möjligheternas land. Det är ett fantastiskt land för den som vill utvecklas, lyckas och är beredd att anstränga sig. Så länge jag kan minnas har detta varit min utgångspunkt – och därför känns det naturligt att inleda det här inlägget just så. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att jag en dag skulle få det finaste uppdrag man kan få i Sverige: att representera det svenska folket i riksdagen. Ibland tänker jag att jag har fått mer än jag någonsin kunnat drömma om – just för att Sverige är ett så fantastiskt land. Jag blev medlem och partipolitiskt aktiv inom Sverigedemokraterna vid årsskiftet 2017. Jag hade nyligen blivit pappa och ville bidra till att förändra samhällsutvecklingen i en bättre riktning än vad tidigare beslutsfattare lyckats med. Mitt val av just Sverigedemokraterna byggde på partiets politik, partiprogram och den uthållighet och stabilitet som vår partiledare Jimmie Åkesson visade i sina framträdanden, debatter och tal. Partiets växande väljarstöd och politikutveckling har varit nyckeln till de nödvändiga reformer vi nu genomför – reformer som vi alla i partiet har kämpat för länge och har anledning att vara stolta över. När jag ser tillbaka på mitt liv – mina studier i både Iran och Sverige, tiden som korvgubbe på Kungsportsavenyn, att vara pappa, min ingenjörskarriär inom fordonsindustrin och att först vara fritidspolitiker i Mölndal och sedan heltidspolitiker i Sveriges riksdag – ser jag en gemensam nämnare: ambitionen att bidra med något nyttigt och värdeskapande för samhället och människorna omkring mig. Det har varit grunden för hela mitt politiska och organisatoriska arbete inom Sverigedemokraterna, och jag hoppas innerligt att den drivkraften alltid kommer att finnas kvar hos mig. Helgens Landsdagar var min fjärde i rad. Det är alltid givande att träffa partikollegor, mingla, utbyta åsikter och tillsammans arbeta fram bättre politik. Jag vill rikta ett varmt tack till alla som gjort årets Landsdagar möjliga genom sitt gedigna arbete. Under Landsdagarna fastställdes även våra kommande riksdagslistor. Många uppmärksammade att jag inte finns med på någon av dem, och jag vill här kort förklara varför jag internt välkomnat detta beslut. Att tjänstgöra i Sveriges riksdag är ett krävande och tungt uppdrag som slår hårt mot familjelivet – särskilt om man bor långt ifrån Stockholm och har små barn. Under mandatperioden har jag bokstavligen sett hur mitt uppdrag påverkat min frus hälsa och karriär, vår gemensamma relation, liksom våra barns trevnad och utveckling. Detta är inte hållbart i längden. Därtill har det politiska klimatet hårdnat. Den tolerans och hänsyn som en gång präglade Sverige är tyvärr inte lika självklar längre. Gruva och genomgripande hat, hot och trakasserier har blivit vardag för många som engagerar sig politiskt. Man kan undra med rätta vem som egentligen vill vara förtroendevald när man riskerar att mordhotas och trakasseras dagligen utanför sin arbetsplats eller få återkommande mordhot hem i brevlådan? En särskild grupp som har varit extremt långtgående i sitt hat, sin antisemitism och sin extremism, utan att möta något nämnvärt motstånd från politiken eller samhällets institutioner, är de palestinademonstranter som under flera år har terroriserat vårt samhälle. Hur dessa våldsverkare och gaphalsar kunde underminera tryggheten runt riksdagen och regeringskansliet så allvarligt och under så lång tid, utan att riksdagsförvaltningen, riksdagspartierna, regeringen, Säkerhetspolisen och Polismyndigheten agerade, är för mig helt ofattbart och förtjänar all kritik. Det faktum att regeringen ingrep först när deras egna företrädare blev måltavla för ett angrepp i september är, enligt min mening, ett underbetyg för regeringen. Den 21 maj i år blev jag själv attackerad av flera aggressiva palestinademonstranter utanför riksdagens huvudentré. Ärendet polisanmäldes, men lades senare ned trots tydlig kamerabevisning. Den 10 juni kallades jag till ett möte med riksdagens säkerhetsfunktion och Säkerhetspolisen, där jag beskrev hur ohållbar situationen blivit och hur många ledamöter nu överväger att lämna politiken helt, men trots detta hände inte mycket. Trots allt detta har jag gjort mitt yttersta varje dag, oavsett om jag var i huvudstaden eller på hemmaplan. Jag har tagit mitt uppdrag på största allvar, arbetat hårt med att utveckla politiken inom mina utskottsområden och utanför dem, tagit debatterna även när de varit obekväma och ständigt stöttat våra fantastiska lokala företrädare som är grunden till det förtroende vi har fått på nationell nivå. Jag har också varit öppen och transparent med mina tankar och idéer, även när de inte alltid sammanfallit med partiets linje. I det stora hela är jag glad och stolt över vad vi tillsammans åstadkommit i Tidösamarbetet och över mina egna insatser. Arbetet kommer att fortsätta med full kraft mandatperioden ut. Tanken på att lämna politiken helt väcktes på allvar förra året när min fru diagnostiserades med en allvarlig sjukdom. Jag har varit mycket återhållsam med att kommunicera detta internt. Lyckligtvis återhämtade hon sig helt, tack vare fantastisk vård och det stöd vi fick. Men redan då bestämde vi tillsammans att något måste förändras efter mandatperioden. Vid mandatperiodens slut kommer jag därför att lämna politiken helt. Jag vill återgå till ett vanligt liv – det som Jimmie Åkesson så träffande beskrev i sitt tal på Landsdagarna i lördags: ”[…] en helt vanlig medboragre, en vanlig väljare med ett vanligt helt normalt jobb, ett vanligt helt normalt liv med vanliga helt normala intressen och en helt normal bekantkapskrets […].” Jag känner att jag är nästan färdig med min demokratiska värnplikt och det är snart dags för mig att göra något annat. Det är ca 10 månader krav till den punkten men jag hoppas att jag även i nästa kapitel av mitt liv får ert stöd – mina kära vänner, partikollegor och alla er som jag haft förmånen att möta, arbeta med, diskutera med, debattera med och ibland gräla med. Tack för mig! Bild: Mona Olin (SD)

Visa på X

I de pågående målen mellan ett antal samebyar och staten har JK kommit fram till att prövning enligt urminnes hävd inte ska vara allenarådande, Rennäringslagens §§ 31-34 ska tillämpas. Oerhört glad över att mitt och övrigas arbete gett frukt!

Visa på X

@GostaHulten Så fan heller! Och håller de sig på denna "bakgata" blir ingen gladare än jag. Men jag tvivlar starkt på det.

Visa på X

Glädjande besked från Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter idag om att alla åtal mot Selahattin Demirtaș måste läggas ner. Om den turkiska regeringen är intresserade av fred måste de omedelbart släppa Demirtas fri! Omvärldens press på Erdogan måste nu öka!

Visa på Bluesky

Glädjande besked från Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter idag om att alla åtal mot Selahattin Demirtaș måste läggas ner. Om den turkiska regeringen är intresserade av fred måste de omedelbart släppa Demirtas fri! Omvärldens press på Erdogan måste nu öka!

Visa på X

Mycket glädjande med denna överenskommelse! Nu kan förhoppningsvis mer uppmärksamhet riktas mot alla de lättnader och förbättringar som SD och regeringen vill genomföra för legala vapenägare. ✅👍

Visa på X

Tack Niklas, Susanne, Malin, Magnus och Jesper för ett roligt och viktigt samarbete. Glad att ha er!

Visa på X

På plats i Västerås för Moderaternas arbetsstämma. Glad att leda det största länsförbundet i utskottsarbetet kring Moderaternas utrikes- och försvarspolitik. Viktiga segrar för fortsatt ambitiös personalförsörjning i försvaret och offensiv röst i EU:s utrikespolitik, bland annat.

Visa på X

Detta är så bra. Som Centerpartiet har varit på regeringen om detta. Glad att vi har en försvarsminister som är redo att lyssna på alla partier!

Visa på X

Glad att (M) ändrar sin fiskepolitik och nu vill precis som socialdemokraterna rädda sill och strömming. Men man måste nog vara moderat om ändringen illustreras med att de åker på en fisketur en sjömil från Rosenbad.

Visa på X

Idag har Centerpartiet i Malmö vald toppkandidaterna till valet. 🍀 Väldigt glad över att återigen enhälligt ha fått förtroendet att toppa riksdagslistan! Med @emelienymans och @RickardL9 som 2a och 3a! Det här blir bra vet ni!

Visa på X

Många av oss skrek inte ut vår glädje över Trumps vapenvila för den innehöll inget slut på Israels ockupation. Nu är vapenvilan bruten av ockupationsmakten som av terrororganisationen.

Visa på Bluesky

Många av oss skrek inte ut vår glädje över Trumps vapenvila för den innehöll inget slut på Israels ockupation. Nu är vapenvilan bruten av ockupationsmakten som av terrororganisationen.

Visa på X

Kunde tyvärr inte vara med själv i kväll när EPP samlades i Vilnius för arbetsmöte. Men jag gläds något enormt att professor Vytatutas Landsbergis — mannen som i praktiken gjorde Baltikum och Litauen fritt — dök upp. 92 år gammal. En levande legend. Tacksamheten är enorm.

Visa på X

Väldigt glad att se både Malmös styre, Region Skånes styre och regeringen engagera sig för att lösa detta. Och många andra! Det har skapats mer än 40 judiska arrangemang i Malmö i år kopplat till 250års jubileet. Självklart ska detta inte vara annorlunda!

Visa på X

Just nu pågår Moderaternas provval i Stockholm, i vilket medlemmarna röstar om vilka som bör stå på partiets valsedlar 2026. Jag hoppas att många röstar, och att den som inte är medlem i Moderaterna här finner ett gott skäl att bli det och därmed kan rösta i framtida provval. Dessa primärval är centrala i varje demokrati. Och det vore bra för Sverige om fler både röstade och själva ställde upp i de olika partiernas nomineringsprocesser. Jag är glad över att det är tuff konkurrens i Moderaterna i Stockholms län – en garant för en kompetent sammansättning av företrädare, som kan göra vårt land bättre. Jag kandiderar själv för omval, men denna gång i en ny valkrets – då jag flyttat från Östermalm till Österåker. Ni som följer mig vet vad jag står för och vilken riktning jag verkar för. Jag hoppas att jag får förtroendet att fortsätta det arbetet. 🇸🇪

Visa på X

Så innerligt glädjande och djupt välkommet med ett avtal om vapenvila i Gaza. Nu håller vi tummarna för att detta står sig och kan drivas vidare till en hållbar fred. Att dödandet tar slut och att förnödenheter når alla som överlevt.

Visa på X

Äntligen kan vi kanske se ljuset i tunneln, nu när fredsplanen enligt egyptiska källor har signerats. Värmer att se glädjen bland anhöriga till gisslan som äntligen kommer få hem sina nära och kära. Två år av mörker är förhoppningsvis snart över. Både för israeler och palestinier som fått betala ett högt pris pga av Hamas ondska och terrorism.

Visa på X