Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Som klart koordinationsrådet förnekar att de fått pengar. De har ju inte fått några. Vi har ju inte fått ut dem eftersom handläggaren inte gett oss dem. Jag är glad över att jag är personlig vän med Sviatlana, vilket gör att man kan förklara hur Sida agerat mot oss - och mot dem.

Visa på X

Presenterat viktiga steg i regeringens frihetsreform för skogen. Nej vi slaktar inte miljön; däremot skogssocialismen. Med glädje. Svenska skogsägare förtjänar tydliga regelverk, långsiktiga spelregler och ett starkt skydd för äganderätten.

Visa på X

Röda linjer är inte konstruktiva. Jag är glad att L har valt att fokusera på sakpolitik och tillsammans ta ansvar för Sverige. 🇸🇪

Visa på X

Liberalerna gör skillnad. Väldigt glad idag över att vi ser till att det blir ordning och reda i migrationspolitiken

Visa på X

Tur man inte sitter i ett mesigt utskott. Finns det inga taxibilar får man promenera 2 kilometer från bussen till mötet. Men solen skiner och våren är glad!

Visa på Bluesky

Det är glädjande att fler reagerar i frågan. Men om nu Ebba Busch menar allvar undrar jag hur det kan komma sig att KD samtidigt tillåter byggandet av extremistmoskéer i kommun efter kommun, runtom i hela Sverige.

Visa på X

Det är upprörande att Liberala ungdomsförbundet kritiseras för att de, liksom många iranier och kurder, uttryckt lättnad och glädje över att Irans högsta ledare Khomeini har eliminerats. Den verkliga frågan bör i stället riktas till de människor som bor i Sverige och som sörjer en brutal islamistisk diktators död. En despot som i 47 år förtryckt sitt eget folk, skapat instabilitet i Mellanöstern och exporterat terrorism globalt. Att kritisera Liberala ungdomsförbundet är att blunda för det lidande miljontals människor tvingats leva under. Jag är mycket stolt över @LUFswe och ordförande @Anton_Holmlund rakryggade ställningstagande!

Visa på X

Jag länkar till en debattartikel i kommentarsfältet som jag har skrivit tillsammans med partikollegorna @BjornSoder och @MarkusWiechel. Förslagen är fortfarande aktuella, även om artikeln publicerades några dagar innan den här militära konflikten mellan USA, Israel och Iran bröt ut. Jag tänkte även skriva ner några funderingar om det som pågår just nu. När det gäller Khameneis död förstår jag glädjen. Det här var trots allt ledaren för en regim som har mördat så många människor, både i Iran och utanför Iran. Men Khameneis död innebär inte att regimen har fallit. Jag är gammal nog att minnas när Khomeini dog. Det fanns samma glädje och samma förhoppningar då. Mullornas regim är dock inte så centraliserad att den utgår från en enda person. Det finns olika falanger och institutioner som upprätthåller den islamistiska diktaturen. Det är därför interna stridigheter ofta förekommer. Varje gång ett antal ledare har slagits ut har de ersatts av nya personer. År 1981, när regimen nyss hade etablerats, skedde ett bombattentat mot Islamiska republikanska partiets högkvarter. Sjuttiofyra av den islamiska republikens högsta ledare dödades, bland annat ayatolla Mohammad Beheshti, som var näst mäktigast efter Khomeini. Samtliga ersattes. Sedan dess har regimen vuxit i omfattning. Exemplen är många där regimledare har mördats och ersatts utan större komplikationer. Khameneis död innebär därför, rent empiriskt, inte att regimen faller. Det man bör titta närmare på är regimens institutioner, militära, rättsliga och politiska. Om armén eller polisen i någon iransk provins skulle ställa sig på folkets sida eller förklara sig neutral mellan folket och regimen, vore det ett tecken på att institutioner med insyn i regimens stabilitet har gjort bedömningen att regimen kommer att falla och att de därför måste förbereda sig för en övergång. Jag har ännu inte sett något sådant. Det avgörande för ett regimskifte är att det iranska folket i Iran faktiskt reser sig och organiserar ett motstånd mot regimen. Demonstrationer kommer inte att räcka, eftersom regimen inte frivilligt kommer att lämna ifrån sig makten. Det krävs ett organiserat motstånd med förmåga att besegra regimlojala styrkor. Något sådant ser jag inte i dagsläget. En annan avgörande faktor är hur mycket politiskt kapital Trump är beredd att investera i den militära kampanjen. Kommer man att avsluta den efter en månad och utropa seger, eller är målet verkligen regimskifte, och då inte som i Venezuela, där regimen i praktiken sitter kvar? Det vet vi inte. Trumpadministrationen har ofta sagt en sak, gjort en annan och därefter hävdat att den menade något annat från början. För Sveriges del innebär allt detta att det måste finnas en större vaksamhet gentemot regimens resurser i Sverige. Ja, det finns många iranier som demonstrerar mot regimen. Men det finns också iranier som regelbundet har rest till Iran, och risken finns att vissa av dem har rekryterats av den iranska underrättelsetjänsten. Har regimen terrorceller i Sverige som man, som en sista åtgärd, skulle kunna använda mot exiliranier? Vi vet redan att regimen har samarbetat med gängkriminella i Sverige. Kommer detta samarbete att intensifieras och riktas mot exiliranier som demonstrerar mot regimen? Man kan börja med att göra något så enkelt som att sluta bjuda in regimens lobbyister att uttala sig som ”experter” i svenska medier. Mot denna bakgrund vore det fördelaktigt att antingen stänga den iranska ambassaden eller åtminstone begränsa dess personal till ett minimum, så att ambassaden inte kan bidra till flyktingspionage eller terrordåd på svensk mark. Om Sverige någon gång ska inleda en dialog med den iranska oppositionen, specifikt den del som har brett stöd bland iranier, såsom kronprins Reza Pahlavi, så är det nu. Det är också viktigt att utgå från att ett eventuellt regimskifte sannolikt skulle bli en lång och våldsam process. Regiminstitutioner som IRGC har ingenstans att ta vägen och mycket att förlora. Iran är geografiskt ett stort land, och det kommer sannolikt att finnas motståndsfickor där regimen har starkare stöd och där IRGC kan hålla ut under en längre tid.

Visa på X

Det krävs mycket för att människor ska sitta och agera hejaklack när en främmande makt attackerar deras hemland. Men det är precis det som sker just nu – och det är inte isolerade röster i periferin. Det är unga och gamla. Det är minoriteter och majoritet. Det är människor i storstäder och på landsbygden. Det är iranier inne i Iran – och iranier i exil. Ni måste förstå vad det betyder. Det finns en djup glädje och lättnad bland många iranier över att Khamenei är död. Bara för en månad sedan beordrade han massmord på tiotusentals oskyldiga demonstranter. När en regimledare bär ansvar för systematiskt dödande av sitt eget folk är det inte märkligt att människor firar hans fall. Det är mänskligt. Det är begripligt. Betyder det att den islamiska republiken faller nu? Det hoppas många – jag också. Men inte på grund av en enskild mans död. Den islamiska republiken är statsvetenskapligt ett unikt styre.Det är inte en vertikal maktpyramid där allt vilar på en person. Det är ett system uppbyggt i koncentriska lager av makt – säkerhetsapparat, miliser, ekonomiska nätverk, ideologiska institutioner – medvetet konstruerat för att vara svårt att störta. Kommer de att falla? Ja! Men inte genom luftanfall ensamma. Förändring kräver en kombination av verktyg: ekonomiska, politiska – och, i den realpolitiska verkligheten, även militära. Det är inte en önskan. Det är en analys av hur makt faktiskt fungerar. Låt oss inte fastna i teoretiska resonemang om “regler”. Den så kallade regelbaserade världsordningen har länge varit en illusion. Världen är – och har alltid varit – styrkebaserad. Vår uppgift är att balansera mellan önsketänkande och realitet. Att vara moraliskt klara – men strategiskt vuxna.

Visa på X

Jag gläds med mina svenskiranska vänner i hoppet om att den islamistiska regimen i Iran nu äntligen kan närma sig sitt slut, efter decennier av fasansfullt förtryck och massmord. Det modiga iranska folket förtjänar frihet. Regimen i Iran bidrar också till Putins krigföring genom att leverera vapen till Ryssland. Tiotusentals iranska drönare har använts mot civila mål i Ukraina. Iran har även genom Foxtrot­nätverket med ”Kurdiska räven” utfört attacker i Sverige och Danmark. Tyvärr är det inte självklart att USA:s och Israels militära intervention, följd av ett nytt folkligt uppror, kommer att lyckas. Men jag hoppas det innerligt – samt att landet inte drabbas av nya konflikter, utan får fred, frihet och demokrati.

Visa på X

Mycket glädjande att Lytens köpa av Northvolt är klart! En europeisk produktion av batterier och energilagring är avgörande för att få igång klimat- och energiomställningen i Sveriges och EU. Upp på hästen igen! Grattis Skellefteå och Västerås!

Visa på Bluesky

Mycket glädjande att Lytens köpa av Northvolt är klart! En europeisk produktion av batterier och energilagring är avgörande för att få igång klimat- och energiomställningen i Sveriges och EU. Upp på hästen igen! Grattis Skellefteå och Västerås! https://omni.se/a/2pBPLx

Visa på X

Glädjande att flera tusen samlades i Stockholm för att demonstrera för ett fritt och självständigt Ukraina. Glad that several thousand gathered in Stockholm to demonstrate for a free and independent Ukraine. Slava Ukraina!

Visa på X

@AENO98 Erik Nord lägger upp fakta. Det går åt rätt håll och det är vi väldigt glada för.

Visa på X

@asimonkarlsson @RPourmokhtari Men snälla, det går inte tolka mitt inlägg så överhuvudtaget. Jag är otroligt glad över att hon har möjlighet att vara föräldraledig och har lagt förslag om att förbättra möjligheten för fler politiker att vara det. Önskar dig Romina en fin föräldraledighet.!

Visa på X

Glad semla till alla som firar! Riksdagscaféets semlor är perfekta! Lagom storlek, jämn mandelmassa utan bitar i, mycket grädde, god bulle!

Visa på Bluesky

@ErikNiva Det här kommer bli så jäkla bra. Ett helt enigt Kommunfullmäktige och många många glada och stolta Avestabor i ryggen Erik. Varmt välkommen 🙏🏼

Visa på X

Under S-regeringarna fick jag återkommande skäl till att pressa regeringen för deras patetiska Iranpolitik, som präglades av naivitet och fjäsk. Likt många andra var jag därför oerhört glad över att vi inom utrikesområdet skulle komma att se rejäla förändringar. Nog blev det förändringar i en positiv riktning alltid, men fortfarande har jag sedan denna dag fått agera blåslampa i en lång rad frågor - inte minst rörande just Iran. Nedan klipp kommer från första frågestunden med nya utrikesministern (27 oktober 2022). ⬇️

Visa på X