Förslag för ett starkare samhälle: https https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2025-04-29-s-forslag-till-varbudget-2025---for-ett-starkt-sakert-och-rattvist-sverige
Visa på Mastodon →Sök
Förslag för ett starkare samhälle: https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2025-04-29-s-forslag-till-varbudget-2025---for-ett-starkt-sakert-och-rattvist-sverige
Visa på Bluesky →Ohederligt av C att påstå att Tidöpartierna har begränsat gårdsförsäljningen när SD så tydligt varit emot skarpa begränsningar. Kort inslag från debatten där jag redogjorde för vår inställning till en av begränsningarna. #svpol Hela anförandet här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/battre-forutsattningar-for-besoksnaringen-i-fraga_hc01sou24/?start=5301&end=5835
Visa på X →Dagens terrorlagstiftning bör kunna användas mot de som genom sabotage skapar stora störningar i svensk infrastruktur. Om det inte är möjligt så måste vi titta på att ändra i terrorlagstiftningen. Läs mer här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zAjVkv/sd-forslaget-klimataktivister-ska-domas-for-terrorbrott
Visa på X →Idag så representerade jag SD i Riksdagsdebatten om Punktskatt, där jag valde att lägga särskilt fokus på trängselskatten. Mitt anförande kan läsas i sin helhet nedan. Video kommer imorgon, eller på lördag. - - - - - Tack fru talman. Då ska vi alltså diskutera punktskatterna. Sverigedemokraterna står förstås bakom samtliga våra förslag, men för tids vinning yrkar jag bara på Reservation 12. Sveriges skattepolitik måste präglas av rättvisa, logik och respekt för människors vardag. I vår kommittémotion lyfter vi fram flera punktskatter som snarare skadar än tjänar samhällets intressen. Jag vill här särskilt lyfta fram trängselskatterna. Trängselskatten, fru talman, har blivit något helt annat än vad den från början utlovades att vara. Den skulle minska trafiken och förbättra miljön i våra storstäder – men verkligheten ser annorlunda ut. Vi ser i dag hur denna skatt fungerar som en extra pålaga på människor som inte har något alternativ till bilen. Det är en straffskatt på arbetare, småföretagare och pensionärer som kämpar för att få livspusslet att gå ihop. Trängselskatten slår särskilt hårt mot låg- och medelinkomsttagare. För många är bilen inte en lyx, utan en nödvändighet. Det handlar om att kunna ta sig till jobbet, skjutsa barnen till skolan eller ta sig till vårdcentralen. Skatten gör det dyrare att arbeta – inte minst för dem som bor i ytterområden eller på landsbygden, där tillgången till kollektivtrafik är begränsad. Det här är både orättvist och samhällsekonomiskt ineffektivt. Folkomröstningen om trängselskatt i Göteborg ger också en fingervisning om ett lågt folkligt stöd. Vi föreslår därför regeringen att överväga en successiv utfasning av trängselskatten, och söka andra lösningar. Men fru talman, trängselskatten är inte den enda skatten som behöver ses över. Vi vill se en översyn av energibeskattningen för att skapa rättvisa villkor på energimarknaden. Subventioner för vissa och straffskatter för andra skapar obalans och hotar svensk industris konkurrenskraft. Vi måste ha en energibeskattning som bygger på logik och behov, inte ideologisk särbehandling. Framöver så hoppas vi att regeringen kan överväga en avskaffning av Malus-beskattningen, som drabbar dem som behöver använda större fordon. Exempelvis företagare, men också funktionsnedsatta som behöver extra lastutrymme för exempelvis ramp eller rullstol. Malus resulterar i att färre byter till modernare fordon, vilket ironiskt nog leder till ökade utsläpp. Det är dags att avsluta detta misslyckade system. Och likaså så vore det önskvärt meden översyn av kemikalieskatten. Den är i praktiken en straffskatt på hemelektronik som har minimal miljöeffekt men stor negativ påverkan på svenska företag och konsumenter. Den svenska marknaden är helt enkelt för liten för att påverka stora, globala företagsutbud, och skatten fungerar därför bara som ett påslag för konsumenten – utan att miljön vinner på det. Och med det fru talman, så tackar jag för ordet.

M har i tre år sagt nej till S förslag på särskilda satsningar på svenska språket i förskolor i utsatta områden. Positivt om M nu ändrar sig, men då krävs också pengar i budgeten. https://www.mitti.se/insandare/replik-om-m-menar-allvar-med-kvaliten-i-forskolan-behovs-resurser-6.3.291242.586f4b8360
Visa på Bluesky →@JessicaStegrud @sdriks Ska vi se om du kan svara på min fråga. Kan du presentera era förslag för att få ner arbetslösheten? i den här tråden tack.
Visa på X →@JessicaStegrud @sdriks Åh herregud vilken låg nivå, Först skriver du att arbetslösa är analfabeter, sen kan du inte ens ha en saklig debatt om den rekordhöga arbetslösheten. Vad är era förslag för att få människor i jobb? Ser om du klarar att svara utan personangrepp eller förlöjliganden. Patetiskt.
Visa på X →Varmt grattis Anna-Karin Hatt, valberedningens förslag till ny partiledare för Centerpartiet. Det är det finaste förtroendet man kan få. Nu är det upp till medlemmarna och hela Centerrörelsen att sluta upp bakom Anna-Karin och ge henne bra förutsättningar att leda partiet framåt.
Visa på X →Replikskifte med Miljöpartiet om arbetskraftsinvandring, från 26 februari. Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/arbetskraftsinvandring_hc01sfu15/
Visa på X →Ja, det är en praxis som funnits i 400 år. Skillnaden mellan en intern utredning och en statlig utredning är många. En statlig utredning har en större legitimitet, vilket är bra om det ska användas för att implementera lagen. Det skulle vara konstigt om man refererade till en utredning genomförd av Liberalerna eller något annat parti för att implementera lagstiftning. Dessutom har det statliga kommittéväsendet större tillgång till departement och myndigheter, vilket betyder att utredningen håller en högre kvalitet. Jag hänger inte riktigt med på vad du föreslår. Menar du att du vill ha ett system där Timbro kan ta fram en utredning som sedan blir lagstiftning? Det blir ju märkligt. Kan alla göra sådana utredningar som sedan blir lagstiftning? Vad händer om S vinner valet? Ska Rädda Barnen bereda lagar i Sverige? Det som är bra med det statliga kommittéväsendet är att kreti och pleti inte kan ta fram förslag på lagar. Utan lagar håller en viss rättslig kvalité och utredningarna är detaljerna nog så aktivistiska domare inte kan förvränga lagar genom misstolkning. Det står i utredningarna (förarbeten) precis vad lagen syftar till.
Visa på X →Mitt anförande från debatten om arbetskraftsinvandring, från 26 februari. "Låt mig vara tydlig: Vi är inte intresserade av lycksökare. Vi är inte intresserade av människor som inte trivs i sitt hemland och bara kommer hit för att slippa bo kvar där. När Sverige behöver just din kompetens får du komma hit och arbeta. Det är vår inriktning för arbetskraftsinvandringen framöver." Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/arbetskraftsinvandring_hc01sfu15/
Visa på X →Fullt fokus måste nu ligga på att skydda svenska jobb, hushåll och företag. Vi står redo med flera konkreta förslag som regeringen bör gå vidare med omgående. Det krävs både politisk handlingskraft och samling för att möta Trumps tullar. https://www.expressen.se/debatt/debatt-dousa-svarar-oasvarigt-pa-donald-trumps-hot-/
Visa på X →Vi i (S) har kommit med flera förslag för att pressa priserna. Vi vill se en ökad konkurrens, att det ska bli lättare att öppna lokala butiker och en tydligare märkning av varor. Regeringen får gärna ta våra förslag eller komma med något eget. De viktiga är att de agerar nu!
Visa på X →Välkommet att regeringen går vidare med vårt förslag som vi presenterade redan i onsdags för att stötta svenska företag. Nu är det hög tid att bocka av fler förslag, såsom ett reformerat stöd vid korttidsarbete. https://www.svd.se/a/EynXAG/regeringen-inrattar-tulljour-for-foretag?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Bra att regeringen inför våra förslag. Vi har fler som borde bockas av. Reformerat system för korttidsarbete skulle vara ännu viktigare för att värna jobb och företag i en rörig värld. https://sverigesradio.se/play/artikel/8932426
Visa på X →Biståndet blir inte mer effektiv av att det blir mindre. Det blir mindre. #svpol #S2026 https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/internationellt-bistand-genom-multilaterala_hc01uu11/embed/?start=2228&end=2317&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR7rHeSkSTbiKfhYJeESZYPquCVnw3ZtnNuHfPIJB5QKOdaKDc7hHLxDXpzW3g_aem_uzibaGwY51CWLnaCBGHXLQ
Visa på X →Jag trodde nästan att det här var ett aprilskämt när jag såg det. Men sedan kom jag ihåg vad jag själv har skrivit gång på gång: dagens vänster består av hycklare. Det är inget glåpord, utan det handlar om att de inte står för någonting överhuvudtaget. De påstår sig vara antikapitalistiska men när de anordnar en ”regeringsskola” bjuder de bokstavligen in en kapitalist. Vad kan man kalla det om inte hyckleri? Visst, man kan också vara snällare och säga att de är förvirrade. Snart är det första maj. Då ska Vänsterpartiet låtsas vara antikapitalistiska igen. Politik är inget rollspel. Man måste stå för något. Ingen vet längre vad det ens innebär att vara vänster nuförtiden. Man hör bara en massa svammel. Sedan finns det ju vissa förslag som Vänsterpartiet faktiskt driver och som är rätt extrema. En del av Vänsterpartiets migrationspolitik är amnesti för alla illegala migranter som “levt i Sverige under en längre tid”. Det där är inte någon enskild motion från en enskild ledamot. Det är en del av Vänsterpartiets officiella migrationspolitik. Det är det som kommer att hända om en vänsterpartist blir migrationsminister. Så sent som 2021 föreslog Vänsterpartiet att rösträtten i riksdagsvalet skulle utökas till även de som inte är svenska medborgare. Det är inte ofta man hör medierna ställa frågor till Vänsterpartiets partiledare om de här galna förslagen. Är det detta som kommer att genomföras om Vänsterpartiet sitter i regering? Förresten, vem är det egentligen som vill regera med ett sådant extremt parti, som har svårt att ta avstånd från antisemitism, kommunistiska diktaturer och diverse terroristorganisationer? Inte konstigt att de framstår som förvirrade. Om Vänsterpartiet faktiskt berättade för allmänheten vilken politik de bedriver i riksdagen, då skulle varken högern eller vänstern rösta på dem.


Mycket bra konkret förslag från socialdemokraterna #svpol #LiberationDay #S2026
Visa på X →Besöker Värnpliktskongressen, de värnpliktigas högsta beslutande organ. Just nu diskuteras utrustning, som kängor, ryggsäckar, kroppsskydd med mera. Stort tack till Pliktrådet och alla ombud för att ni gör värnpliktsutbildningen bättre genom era krav och förslag på lösningar!

Nu har man i flera år hört klagomål om att det bara tillsätts utredningar eller att viktiga frågor grävs ner i utredningar. Det är kanske inte allmänt känt, men det är inte politiker som skriver lagförslagen. En statlig utredning ska inte bara ta fram information om en viss fråga. Den får också i uppdrag att ta fram konkreta lagförslag. En utredning är alltså det första steget i processen att ta fram förslag till ny lagstiftning. Utifrån lagförslagen i utredningen fattas beslut om lagrådsremiss och därefter om proposition, som sedan riksdagen röstar om. En regering som planerar att genomföra omfattande förändringar använder därför ofta första delen av en mandatperiod till att tillsätta utredningar, vars lagförslag sedan kan omsättas i lagstiftning under den andra delen av mandatperioden. Men det finns också regeringar där partierna inte är överens om så mycket. Då kan man tillsätta utredningar utan att lagstifta utifrån deras förslag, just för att regeringspartierna inte lyckas enas. Den rödgröna regeringen var ett sådant exempel. Flera utredningar tog fram förslag för en mer restriktiv migrationspolitik, men lagarna stiftades aldrig eftersom de rödgröna partierna inte var överens i migrationsfrågan. Det går att genomföra snabbare utredningar, men om man vill göra större förändringar, som Tidöpartierna nu gör, krävs en god beredning. Det behövs för att lagstiftningen och dess förarbeten ska hålla en hög rättslig kvalitet. Det är särskilt viktigt eftersom Sverige är medlem i EU och har ratificerat ett stort antal internationella konventioner. Svensk lagstiftning måste ofta uppfylla krav i flera internationella åtaganden och detta måste framgå av förarbeten. Det är därför utredningar tillsätts. Utredningar är det första steget i lagstiftningsprocessen i Sverige. Om någon vill ändra på detta får det bli en politisk fråga. Men just nu lämnas flera utredningsbetänkanden med färdiga lagförslag in till regeringen. Därefter tar den politiska processen vid och lagstiftningen börjar levereras. Den som påstår att frågor grävs ner i utredningar har inte förstått hur lagstiftningsprocessen fungerar, och det är okej. Man kan alltid lära sig. Men sådana spekulationer bör inte ligga till grund för bedömningen av den här regeringens arbete eller den insats som Sverigedemokraterna har gjort.
Visa på X →Snart är sossarnas riggade spelmarknad ett minne blott. SD och regeringen lägger nu förslag på riksdagens bord som gör att partipolitiska lotterier som S skandalomsusade Kombispel blir av med sina gräddfiler. T.ex. kommer man behöva betala spelskatt. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/04/storre-transparens-och-skarpta-regler-for-partipolitiska-lotterier
Visa på X →Just nu sitter jag på tåget hem till Halland, efter ännu en fullspäckad vistelse i huvudstaden. Mycket fokus på utrikespolitiken den här veckan, och då främst Kina/Taiwan samt Kaukasien. På tisdagen så åt jag lunch med Taiwans ambassadör, Klement Gu . Den nya kinesiska militärövningen kring ön var ett givet samtalsämne, men också planerandet av en ny resa till Taiwan för riksdagens ledamöter till hösten. Min förhoppning är att åka med då. Samma eftermiddag så besökte utrikesminister Maria Malmer Stenergard Sverigedemokraternas gruppmöte, och berättade om vad som hände på hennes departement. På den efterföljande frågestunden lyfte jag de kinesiska aggressionerna mot Taiwan. Mellan dessa både möten hade Riksdagen besök av Vlad Zadorin, en av de ukrainska soldaterna som tillfångatogs på den omskrivna Ormön, i början av kriget. ”Russian warship, go fuck yourself.” Hemska historier om grymheterna i den ryska fångenskapen. På onsdagsmorgonen hade vi besök av Centrum för Östeuropastudier. Fokus låg på den oroväckande utvecklingen i Georgien, där styret går i en mer auktoritär och pro-rysk riktning. Men under mötets gång diskuterade vi även den bredare regionen och relationerna mellan såväl Ryssland och Georgien som Armenien, Azerbajdzjan, Iran och Turkiet. Tyvärr står Armenien alltmer ensamt som den enda demokratiska staten i Kaukasien. Senare samma dag var det seminarium på temat ”Trump, Kina och Taiwan”. Intressanta, om än lite olustiga diskussioner om den nya amerikanska administrationens Kina-politik. Slutligen på det utrikespolitiska området så hade Riksdagens armeniska vänskapsgrupp besök av Armeniens ambassadör, Anna Aghadjanian. Varje år så arrangerar vi en minnesstund för att högtidlighålla det armeniska folkmordet, där Turkiet under första världskriget mördade 1,5 miljoner kristna, varav flertalet var armenier. Dagens möte handlade huvudsakligen om att planera årets ceremoni. Vid sidan av all utrikespolitik så blev det förstås en del inrikespolitik också. Utöver att göra ett inhopp i Socialförsäkringsutskottet, så var det idag dags för Skatteutskottets årliga besök hos Skatteverket, där de gick igenom vad som är aktuellt hos dem. Vidare har det förstås voterats i kammaren, bland annat om ett SD-förslag om att förbjuda import av kött som slaktats utan bedövning. Tyvärr röstades detta ner av de andra partierna. Jag har även skickat in en skriftlig fråga till jämställdhetsministern, om den märkliga årsrapporten från Institutet för mänskliga rättigheter. Se separat inlägg från igår för vidare information. Nu väntar en helg på hemmaplan, med bland annat torgdag på lördag. Kom gärna förbi och säg hej till mig någon gång mellan 12 och 14 om ni är i krokarna i Varberg.




Viktig text om yttrandefriheten och Vandelsutredningens förslag! https://www.fokus.se/sticket/vandelsutredning-med-stora-konsekvenser/?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=sticket_v14_2&utm_term=sticket_v14_2&utm_custom%5Brm%5D=300096931
Visa på X →Sverigedemokraterna är det enda partiet i Helsingborg som säger nej till förslaget om att investera omkring tre miljarder kronor i en CCS-anläggning för att försöka fånga in koldioxid. https://www.hd.se/2025-04-03/sd-sager-nej-till-att-fanga-in-koldioxid-lite-val-dyrt/
Visa på X →