Sverige har inte råd med svagt ledarskap i det mest osäkra handelspolitiska läget på länge. Nu är det dags att utrikeshandelsministern gör jobbet. Allt annat riskerar att stå svenska jobb och exportföretag dyrt. https://dise.page.link/?link=https://www.di.se/debatt/sverige-behover-en-utrikeshandelsminister-som-gor-jobbet/
Visa på X →17
inlägg
Handelsministern verkar hellre vilja fajtas mot väderkvarnar än stå upp för svenska jobb, hushåll och företag. Det är dags att kavla upp ärmarna och göra jobbet. Då krävs det mer än att återanvända gamla debattartiklar. https://www.expressen.se/debatt/debatt-det-ar-dousa-som--gor-trump-en-tjanst/
Visa på X →Såväl åtgärderna som prognoserna i regeringens vårbudget är redan överspelade. Det tycks inte finnas någon plan för att möta Trumps tullar i synnerhet och osäkerheten kring handelspolitiken i allmänhet. https://www.dn.se/sverige/svantesson-tullkriget-slar-mot-svensk-ekonomi-nasta-ar/
Visa på X →Oseriöst och oansvarigt av handelsministern – särskilt i dessa osäkra tider. Bra att @ernkrans ger svar på tal.

Fullt fokus måste nu ligga på att skydda svenska jobb, hushåll och företag. Vi står redo med flera konkreta förslag som regeringen bör gå vidare med omgående. Det krävs både politisk handlingskraft och samling för att möta Trumps tullar. https://www.expressen.se/debatt/debatt-dousa-svarar-oasvarigt-pa-donald-trumps-hot-/
Visa på X →Välkommet att regeringen går vidare med vårt förslag som vi presenterade redan i onsdags för att stötta svenska företag. Nu är det hög tid att bocka av fler förslag, såsom ett reformerat stöd vid korttidsarbete. https://www.svd.se/a/EynXAG/regeringen-inrattar-tulljour-for-foretag?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →https://www.di.se/nyheter/socialdemokraterna-inratta-tullakut-for-foretagare/
Visa på X →EU enades idag om ett första svar på Trumps tullar. Även den svenska regeringen behöver ha en verktygslåda på plats – såsom att inrätta en nationell stödfunktion för svenska företag, reformera stödet vid korttidsarbete och en ekonomisk politik som stärker hushållens köpkraft.

Utrikeshandelsministern borde vara väl medveten om dels att EU-nämndens möten protokollförs, dels att vi socialdemokrater under mötet framförde att processen borde snabbas på ytterligare – genom att inte bara ingå nya frihandelsavtal utan även andra typer av handelssamarbeten.
Visa på X →@SternStefan Det stämmer inte heller. Vi tog inte ställning till några specifika avtal. Detta handlade om EU:s generella hållning vid förhandlingar om nya frihandelsavtal. Den ståndpunkt vi gav uttryck för överensstämmer dessutom med den som framgår av den nuvarande utrikeshandelsstrategin.
Visa på X →@SternStefan @beckmansasikter Regeringen sökte inte mandat för ett “snabbspår”, utan för fler “rena” frihandelsavtal. Statsministern har tidigare framfört att regeringen vill se så “rena” frihandelsavtal som möjligt.
Visa på X →@SternStefan @beckmansasikter Det är inte vad Sverige eller EU ska konkurrera med. Om någon vill ha ett snabbspår för ökad handel är det vi. Därför lyfte vi igår att regeringen, förutom nya frihandelsavtal, även måste driva på för andra typer av handelssamarbeten inom strategiskt viktiga sektorer.
Visa på X →@SternStefan @beckmansasikter Hej Stefan! Det stämmer inte. Vi vill ha mer frihandel med fler länder och snabba på förhandlingarna för att möjliggöra detta. Vår ståndpunkt i EUN handlade om att vi inte är beredda att släppa igenom tvångsarbete, slavliknande villkor eller brott mot mänskliga rättigheter.
Visa på X →Trumps tullar är ett hårt slag mot konsumenter, företag och världsekonomin i stort. Alla blir förlorare när handeln blir dyrare och mer osäker. EU måste stå enat och regeringen värna svenska jobb och svensk ekonomi. Vi behöver mer internationell handel och samarbete, inte mindre.
Visa på X →@simonwakter Jag har förståelse för att ministern har ett pressat schema, men jag förstår inte hur skälet kan anses vara att tidigare debatt drog över tiden snarare än brister i den egna planeringen. Här skulle jag vilja lägga ut texten då en liknande debatt nyligen ställdes in av samma skäl.
Visa på X →Hittills har jag inte fått någon annan förklaring än bristande planering och inte heller en ny tid för debatt.
Visa på X →En av riksdagsledamöternas viktigaste uppgifter är att granska regeringens arbete. Det blir dock svårt att göra detta när energi- och näringsminister @BuschEbba först dröjer nästan en månad med sitt svar och nu ställer in vår interpellationsdebatt i sista stund.
Visa på X →