Play stupid games, win stupid prizes. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jimmie-akesson-svarar-efter-sd-kuppen/
Visa på X →Sök
https://www.expressen.se/nyheter/politik/oppositionens-ilska-efter-rostningen/ Innan man rasar och framför allehanda anklagelser så behöver man förstå vad kvittningssystemet är och varför det existerar. Vid varje votering så har varje parti ett antal ledamöter frånvarande baserat på det antal mandat man har. Tanken är att personer ska kunna vara frånvarande utan att styrkeförhållandet i kammaren påverkas. Frånvaron kan vara av personliga skäl såsom sjukdom, eller handla om att ledamoten är iväg på annat uppdrag kopplat till riksdagsuppdraget. Styrkeförhållandet är vad de svenska väljarna röstade för 2022, alltså att de fyra Tidö-partierna har en majoritet, och ska vinna voteringarna så länge vi är överens och röstar lika. Detta sattes igår ur spel av de två vildar som valts in på SD-mandat, men valde att förrådda de väljare som gett dem platserna genom att rösta med de rödgröna. Vad SD gjorde när vi hade två extra ledamöter på plats var att försäkra att maktbalansen förblev oförändrad, att det väljarna beslutade 2022 respekteras. Vad de rödgröna som nu rasar och kräver en ny votering säger, är att dom inte tycker att det spelar någon roll att dom förlorade valet, dom tycker att dom ska få bestämma ändå. Så vem är det egentligen som inte respekterar demokratin och folkviljan?
Visa på X →Ett gott samarbete mellan partierna i riksdagen handlar om tillit och respekt för överenskommelser. Men istället uppvisar SD bristande vandel när de helt skiter i ingångna avtal. https://www.expressen.se/nyheter/politik/oppositionens-ilska-efter-rostningen/
Visa på Bluesky →Ett gott samarbete mellan partierna i riksdagen handlar om tillit och respekt för överenskommelser. Men istället uppvisar SD bristande vandel när de helt skiter i ingångna avtal. https://www.expressen.se/nyheter/politik/oppositionens-ilska-efter-rostningen/
Visa på X →Detta är oerhört allvarlig och upprörande läsning. Bra att regementschefen reagerar med lika stor ilska som alla vi andra. Detta måste nu utredas ordentligt. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/fyra-officerare-vid-livgardet--anmalda-for-sexovergrepp/
Visa på X →Att Vänsterpartiet protesterar är ändå befängt. De hade egna ledamöter som gick runt i riksdagen med t-shirtstryck om att SD är rasister och detta tyckte de var ok. Skillnaden är att SD inte är rasister medan Vänsterpartiet är kommunister. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/minister-bar-t-shirt-som-kallar-v-for-kommunister-inte-ploj
Visa på X →SD har under eftermiddagen manipulerat riksdagen och satt beslutssystemet ur spel. Trots en uppgörelse om kvittning av frånvarande och sjuka tog de in 2 extra för att få majoritet. Hur kan L, KD och M ens försvara att de samarbetar med SD efter detta?! https://www.expressen.se/nyheter/politik/oppositionens-ilska-efter-rostningen/
Visa på X →Bra! Partiledare behöver inte ställa upp på en massa fjanterier. Jag har inga problem med om någon känner för att kalla mig för moraltant! 😉 https://www.expressen.se/nyheter/politik/ebba-busch-nobbar-dn/
Visa på X →I modern tid har 80–90 % av dagstidningarna har borgerlig/liberal färg. Resten (ca 10–20 %) är socialdemokratiska eller vänster. Det är s verklighet 📰 Nationella (stora) nyhetstidning Busch, Åkesson och Kristersson nobbar Edvin Törnbloms intervju i DN https://www.expressen.se/nyheter/politik/ebba-busch-nobbar-dn/
Visa på X →Energikrisen talar sitt tydliga språk. Vi behöver bygga ut det förnybara omedelbart. Därför föreslår vi en dubblering av ersättningen till kommuner som låter bygga ut vindkraften. Det av Tidö extremt försenade stödet som nu finns är otillräckligt. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oEMPL0/mp-ge-dubbla-pengar-till-vindkraftskommuner?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →”SD skulle inte ha något emot att ha somalitowns. De vill inte att människor ska integreras. De vill att människor ska lämna Sverige” Magdalena Andersson har givetvis rätt. Har inget emot ”Somalitowns”, men dessa ska ligga Somalia. Inte i Sverige. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rr8b60/andersson-sd-har-inget-emot-somalitowns
Visa på X →Motgångar och svårigheter är en del av livet. Den som försöker göra barn fria från det gör dem och hela samhället en otjänst. Tvärtom pekar mycket på att vi behöver rusta barn med mer motståndskraft – inte curlande och överdiagnosticering. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/idrottslarare-slopar-brannboll-psykiskt-pafrestande/
Visa på X →Samhället fungerar. https://www.expressen.se/nyheter/varlden/280-gripna-i-polisoperation/

Regeringen har försvagat Sverige. S budgetförslag stärker vårt land. https://www.expressen.se/nyheter/politik/allt-om-valet-2026-folj-direktrapporten/?post=fc4e8f0a-f6a5-4ca0-bd5d-dcd1ab3f24c4
Visa på X →SD-regeringen behöver hosta upp mer pengar om de vill att svenska elever ska kunna äta kött på skollunchen. ”Enligt Emelie Elin på Livsmedelsverket är det som kostar mycket bland annat köp av kött och en besparing är då att servera mer vegetariskt.” https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-inflationen-sa-mycket-mindre-laggs-pa-skolmaten
Visa på Bluesky →SD-regeringen behöver hosta upp mer pengar om de vill att svenska elever ska kunna äta kött på skollunchen. ”Enligt Emelie Elin på Livsmedelsverket är det som kostar mycket bland annat köp av kött och en besparing är då att servera mer vegetariskt.” https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-inflationen-sa-mycket-mindre-laggs-pa-skolmaten
Visa på X →Ännu en bomb som destineras invid ett bostadshus. Sprängningarna har ökat rejält senaste tre åren och nådde all time high förra året. Gängen har bytt metoder men deras våldskapital är kvar. Därför behövs fler åtgärder mot gängen. https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=a88f512a-d433-4ef0-9770-75232a65be4e
Visa på X →Peru meddelar plötsligt och oväntat att de väljer köpa det utdaterade F-16 i stället för Gripen E. Helt otroligt (eller inte). Vi förlorar kontrakt efter kontrakt, för att andra länder använder vissa metoder för att driva igenom sina kontrakt. Det här är en svenskfientlig handling. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/uppgifter-peru-nobbar-gripen-plan
Visa på X →Industrin varnar för jobbslakt. Tidöregeringen står passiv. Sverige behöver ett reformerat system för korttidsarbete, som kan användas innan varslen blir uppsägningar. Löntagare behöver en regering som skyddar jobben. https://www.di.se/nyheter/industrin-pressar-regeringen-varnar-for-jobbslakt/
Visa på X →Korttidsarbete fungerar för dåligt . Vi har mkt länge velat se förändringar för att skydda svenska jobb. Dags att Kristersson och Åkesson att göra något för att skydda - inte bara kommentera världsläget. https://www.di.se/nyheter/industrin-pressar-regeringen-varnar-for-jobbslakt/
Visa på X →Hoppas polisen hittar gärningsmannen och att han får sitt straff. Att vakna upp mitt i natten av en explosion i bostadsområdet är något ingen i Sverige ska behöva uppleva. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aJGblO/larm-om-explosion-i-bostadsomrade?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Vi står fast. S röstar nej till 13 men ja till att pröva sänkning av straffåldern till 14 år för grova brott, enligt internationella rekommendationer och regeringens utredning. Vi säger ja till att Kriminalvården tar över ansvaret från SiS för dessa. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7pPKko/s-sager-nej-till-13-aringar-i-fangelse?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Det har sprängts eller skjutits mer än varannan dag i år. Nyrekryteringen skenar, med Pokémon-kort och annonser i sociala medier. Kristerssons beskrivning av utvecklingen är vilseledande, och löftet att utrota gängen på fyra år är naivt och desperat. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8LBm7/kritik-mot-kristerssons-ganglofte-vilseleder-valjarna?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Så märkligt och huvudlöst uttalande från klimat- o arbetsmarknadsminister Britz i när han säger att EU inte ska lägga sig i var vi ska arbeta. Fattar Britz logik. Tidö vill ju elda på krisen med sänkta bensinskatter. Bränn mer. Tvärt emot att ta ansvar. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ministern-sagar-eu-forslaget-om-hemarbete-inte-rimlig-losning
Visa på X →