Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

https://www.expressen.se/nyheter/politik/oppositionens-ilska-efter-rostningen/ Innan man rasar och framför allehanda anklagelser så behöver man förstå vad kvittningssystemet är och varför det existerar. Vid varje votering så har varje parti ett antal ledamöter frånvarande baserat på det antal mandat man har. Tanken är att personer ska kunna vara frånvarande utan att styrkeförhållandet i kammaren påverkas. Frånvaron kan vara av personliga skäl såsom sjukdom, eller handla om att ledamoten är iväg på annat uppdrag kopplat till riksdagsuppdraget. Styrkeförhållandet är vad de svenska väljarna röstade för 2022, alltså att de fyra Tidö-partierna har en majoritet, och ska vinna voteringarna så länge vi är överens och röstar lika. Detta sattes igår ur spel av de två vildar som valts in på SD-mandat, men valde att förrådda de väljare som gett dem platserna genom att rösta med de rödgröna. Vad SD gjorde när vi hade två extra ledamöter på plats var att försäkra att maktbalansen förblev oförändrad, att det väljarna beslutade 2022 respekteras. Vad de rödgröna som nu rasar och kräver en ny votering säger, är att dom inte tycker att det spelar någon roll att dom förlorade valet, dom tycker att dom ska få bestämma ändå. Så vem är det egentligen som inte respekterar demokratin och folkviljan?

Visa på X