Arbetslösheten har ökat med 100 000 sen valet & regeringen har visat total passivitet. Igår sa finansministern att svensk ekonomi är ”Trumpsäkrat”. Nu vill arbetsmarknadsministern förbereda oss för jobbkrisen. Krisen är redan här, halv miljon arbetslösa, var är jobbpolitik?
Visa på X →Sök
Under perioden 19 januari till 6 februari 2026 har riksdagsledamöter möjlighet att besöka gymnasieelever samt elever i årskurs 8–9 i sina valkretsar. Syftet är att öka elevernas kunskaper om den representativa demokratin, ledamotsrollen och arbetet i Riksdagen - Demokratins hjärta. Igår besökte jag Streteredsskolan i Kållered, där jag tillsammans med lärare träffade cirka 30 elever i årskurs 8. Vi samtalade om den svenska demokratin, riksdagens och regeringens funktioner, hur riksdagsarbetet fungerar, Sveriges grundlagar med särskilt fokus på regeringsformen, samt om valet 2022 och det allmänna valet vi har framför oss den 13 september i år. Mötet var inriktat på dialog kring demokrati och uppdraget som folkvald riksdagsledamot. Min ambition var att hålla mitt partis ståndpunkter i sakfrågor utanför diskussionen, det som jag utförde av bästa förmåga. Engagemanget hos eleverna var stort, och både elever och lärare ställde många kloka och intressanta frågor. Jag är mycket tacksam för möjligheten till detta möte och för alla tankar och synpunkter som jag nu tar med mig tillbaka till mitt dagliga arbete i demokratins och rikets tjänst. Tack Streteredsskolan, tack Mölndal och tack Sverige! 🙏🏻🇸🇪



Vad har Magdalena Andersson hållit på med? Efter flera års påtryckningar från Sverigedemokraterna, och så småningom regeringen, har utbetalningar av svenskarnas skattepengar till Islamic Relief nu äntligen stoppats helt. Inte en dag för tidigt. Detta är en seger för Sverige och en fingervisning om hur vi kommer att fortsätta arbeta med dessa frågor. Inte en krona av svenskarnas skattepengar ska gå till islamistiska organisationer. Förutom den förkastliga islamistiska agendan så motverkar den här typen av organisationer det kanske viktigaste som Sverige behöver just nu, nämligen att människor som valt att flytta hit också fullt ut anpassar sig till våra lagar, regler och normer. Här måste alla delar av samhället dra åt samma håll. Jag kan inte låta bli att undra vad tidigare regeringar har hållit på med. Under Magdalena Anderssons svaga ledarskap kunde Islamic Relief, med koppling till våldsbejakande extremism, kvittera ut hundratals miljoner av våra gemensamma medel. Tack vare vårt arbete sätter regeringen nu stopp för det. Sverigedemokraterna har, i förhandlingarna med regeringen, återkommande förhandlat in i styrdokumenten att SIDA ska stärka sina kontrollmekanismer för att säkerställa att inga biståndsmedel ska gå till aktörer som stödjer våldsbejakande extremism inklusive islamism, antisemitism och terrorism. Det hade varit enkelt för socialdemokratiska regeringar, under såväl Stefan Löfven som Magdalena Andersson, att göra samma sak. Varför gjorde de inte det? Och kommer en eventuell framtida socialdemokratisk regering fortsätta att ösa svenskarnas pengar över islamister och andra extremister? De frågorna tycker jag att svenska väljare och skattebetalare förtjänar ärliga och raka svar på, i god tid före valet i höst.


Åkesson välkomnar utländsk inblandning i det svenska valet. I alla fall om det är Trump som stöttar SD….. https://www.expressen.se/nyheter/politik/kritik-mot-akessons-ord-om-trump/
Visa på X →Otroligt passivt om arbetslösheten av finansministern på presskonferensen idag. EU:s tredje högsta arbetslöshet, 100 000 fler arbetslösa sen valet, nya välutbildade grupper som drabbas & de allvarliga prognoserna kräver handlingskraft och en aktiv politik för jobb och utbildning.
Visa på X →@Joh75070514 Enighet är bra men detta är ett spel för galleriet. Att under dryga två års tid starkt kritisera ett förslag för att sedan tvärvända när saken ska upp i riksdagen är inte trovärdigt. Risken att S ändrar sig igen om de vinner valet är överhängande.
Visa på X →Du ska kunna få vård i tid om du blir sjuk, men Sverige har under lång tid haft långa väntetider. ❌ Vårdköerna fördubblades under Socialdemokraternas tid vid makten. ❌ Vårdköerna har aldrig varit så långa som när Magdalena Andersson förlorade valet 2022.

Miljardärerna är fler än någonsin i Sverige säger Nooshi Dadgostar (V) föraktfullt. Men när vänstern vinner valet ska de ta tillbaka pengarna från hårt arbetande människor och företagare lovar hon. Skattehöjningar och mer stat. Mindre frihet och mindre välstånd är vad Sverige får om Vänsterpartiet sitter i en S-regering efter valet i höst. Också ett besked. #pldebatt #riksdagen
Visa på X →Att Hübinetteutredningen om tryggare läktararrangemang inte går vidare till lagstiftning före valet är en seger för supporterkollektivet. Dialog och proportionerliga åtgärder slår symbolpolitik och kollektiv misstänkliggöring. Fotbollen förtjänar bättre än dålig lagstiftning.
Visa på X →Den enda som legitimt kan erkännas som Venezuelas president var och är oppositionens Edmundo González som vunnit valet. Nobelpristagaren María Corina Machado är mer känd utanför Venezuela men ser alltså också González som den legitima presidenten.
Visa på X →@RKlinghav De är del i en större vänsterrörelse som kommer ingå i ert regeringsunderlag om ni skulle vinna valet.
Visa på X →År 2025 närmar sig sitt slut. Ett händelserikt år för världen, för Sverige och för många av oss personligen. Jag vill ta tillfället i akt att rikta ett varmt tack till dem som bör tackas. Tack till alla svenska väljare som gav oss mandatet i riksdagen under valet 2022. Med små marginaler (endast 2 mandat!) har vi kunnat genomföra viktiga reformer och lagändringar som förhoppningsvis stärker Sverige, både nu och i framtiden. Ett särskilt tack till Thomas Morell, min mentor, förebild, vän och utan tvekan den bästa chef jag haft, någonsin! Din kunskap, ditt engagemang och din mänsklighet betyder mer än du anar. 🙏🏻❤️ Tack Jessica Stegrud för ditt starka arbete för Sverige och för alla givande samtal. Det du säger och skriver kommer från hjärtat och det märks när det landar i andras hjärtan. Fortsätt gärna med det. 💪🏻🇸🇪👍🏻 Tack Henrik Sundström för ditt besök i Sveriges riksdag senast, för våra goda samtal och inte minst för ditt stöd när det verkligen behövdes.🙏🏻❤️ Richard Jomshof, tack för din principfasthet, ditt mod och din vägledning. Du är en hederlig människa som sätter sanningen, friheten och demokratin före politikt spel, makt och poster, och det inger djup respekt. 🙏🏻🇸🇪❤️ Sist men viktigast: min familj. Framför allt min fantastiska fru Ava, TACK för alla uppoffringar ni har gjort för att jag ska kunna följa mina övertygelser för ett bättre Sverige. Nu ser jag ljuset i tunneln mot ett lugnare liv – tillsammans med dig och barnen. Jag älskar er! ❤️❤️❤️ Gott Nytt År 2026 alla! 🎆🇸🇪❤️




"Endast 1 procent av väljarna till M, KD, SD och L anger klimat som den viktigaste frågan." Trots detta tycker "högerns" tankesmedja Timbro att miljö och klimat är vinnarfrågor för Tidöpartierna. Knappast. https://www.svd.se/a/0pjJ5J/valet-2026-svd-listar-sju-opinionstrender-att-ha-koll-pa-i-svensk-politik
Visa på X →Sossarna propagandaorgan @Aftonbladet kör nu kampanjer mot utvisningar. Vi minns 90- och 00-talens omfattande massinvandringskampanjer från massmedierna. Aftonbladet är tillbaka där. Och vi kan ana vilken politik som väntar om @socialdemokrat vinner valet nästa år.


Mannen från Irak som våldtog en hundraårig kvinna i hemtjänsten, men slapp utvisning, är tidigare dömd för brott. Den stora skandalen är att han inte utvisats tidigare. Redan 2021 dömdes mannen för urkundsförfalskning och föregivande av allmän ställning för att ha visat upp en förfalskad ordningsvaktslegitimation. Tidigare i år dömdes han för drograttfylleri. Mannen är ett tydligt exempel på bristande vandel. Det är uppenbart att han inte levt på ett hederligt och skötsamt sätt. Sådana personer ska inte ha någon som helst rätt att vistas i Sverige. Dessbättre kommer en ny lagstiftning att träda i kraft nästa år, som innebär att den här typen av avskum kan utvisas omedelbart, med brottsförebyggande effekt. Sedan ändras även lagarna för utvisning för brott – så våldtäktsmannen i fråga skulle ha utvisats om han skulle ha dömts enligt de nya reglerna. Det här är förstås en klen tröst för alla drabbade, som sannolikt är fler än kvinnan i det fall som avslöjats och bevisats. Men samtidigt är det en viktig påminnelse om vad som står på spel i valet nästa år. Vänstersidan vill nämligen inte ha någon utvisning på grund av bristande vandel, inte heller skärpa reglerna för utvisning på grund av brott och absolut inte återkalla medborgarskap. Mest illavarslande är dock att Socialdemokraterna och deras stödpartier inte vill fortsätta att strypa invandringen och definitivt inte stimulera någon återvandring. Därmed vill de inte göra det som är en absolut förutsättning för att återupprätta vår trygghet och säkerhet. Oavsett om det handlar om kriminella gäng, kriminella klaner, islamistiska terrorister eller våldtäktsmän i hemtjänsten är en minimal och kontrollerad invandring strikt nödvändigt för att problemen inte ska förvärras – och för att det ska vara möjligt att slutligen lösa dem. Detta ligger i alla hederliga medborgares intresse, infödda såväl som den stora majoritet skötsamma människor som flyttat till Sverige. Anm.: Domen mot våldtäktsmannen i hemtjänsten har överklagats. Åklagaren anser att våldtäkten ska klassas som grov och att mannen ska utvisas. Men oavsett vad hovrätten slutligen dömer kommer vi att skärpa lagen.
Visa på X →Det drar ihop sig till ödesval Sverigedemokraterna vill att gängkriminella och andra grova brottslingar med medborgarskap i annat land ska avlägsnas från Sverige för all framtid. Det kräver ändringar i grundlagen och det innebär att beslutet behöver vinna stöd i riksdagen, både före och efter valet nästa år. Om vi och de andra Tidöpartierna vinner valet så kommer detta kunna bli verklighet. Om Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna vinner valet så riskerar vi istället en tillbakagång till den naiva saft och bulle-politik som de socialdemokratiska regeringarna konsekvent har bedrivit sedan 70-talet.


Sedan den 26 september 2022 är jag ordinarie ledamot i Sveriges riksdag, där jag representerar valkretsen Västra Götaland Västra, ett distrikt enligt vår interna organisation. Distriktet Västra Götaland Västra omfattar 11 kommuner: Ale, Alingsås, Härryda, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mölndal (där jag bor tillsammans med min familj), Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö, i bokstavsordning. Sedan jag tillträdde i riksdagen har jag tagit på mig uppgiften att inför varje jul- och nyårsuppehåll skicka personliga julhälsningar, i form av riksdagens aktuella julkort, till samtliga 11 kommuner i mitt distrikt. Under veckan hade jag förmånen att skicka mina sista julhälsningar i egenskap av ledamot i Sveriges riksdag, och jag hoppas att alla 11 julkort hittar fram till berörda kommunordförande. Såvitt jag vet är jag den enda från min valkrets som gör detta, och min förhoppning är att den som tar över stafettpinnen efter valet 2026 fortsätter med denna tradition. Våra medlemmar, aktiva såväl som mindre aktiva, är enligt mig guldvärda för vårt parti. Därutöver lägger jag alltid stor vikt vid att vårda, hjälpa och stötta våra fantastiska lokala företrädare i valkretsen. Det är dessa eldsjälar som, helt ideellt och utan några förväntningar, ser till att våra föreningar runt om i kommunerna fungerar. Det är också dessa lokala hjältar som säkerställer att Sverigedemokraterna finns representerade i demokratiska församlingar, nämnder, arbetsgrupper, bolagsstyrelser med mera, och som ytterst kommer att genomföra valrörelsen ute på gator och torg. Vi i riksdagen har fått vårt förtroende av våra väljare, medlemmar och lokala företrädare. Det är ett förtroende vi aldrig får ta för givet, utan alltid ska vara ödmjuka och tacksamma inför. Till alla våra medlemmar och lokala företrädare i distriktet Västra Götaland Västra: tack för ert arbete under det gångna året, tack för förtroendet och stort lycka till inför valrörelsen 2026. 💪🏻🇸🇪❤️ Med önskan om en God Jul och ett Gott Nytt År! 🎄✨

Riksdagen ska alltså inte få granska något av det Kristerssons kompis Landerholm gjorde innan valet enligt regeringsunderlaget. Transparensen är ogenomskinlig eller hur COB skulle uttrycka det. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6n9Gm/ingen-granskning-av-landerholmaffaren-fore-valet?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Tidöpartierna stoppar riksdagens granskning av Landerholmaffären. Vad är det dom vill mörka för väljarna? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6n9Gm/ingen-granskning-av-landerholmaffaren-fore-valet
Visa på X →@PeterAn1010 Vinner vi valet kan vi göra mer nästa mandatperiod.
Visa på X →https://www.altinget.se/artikel/reslow-sd-skolpengsforslaget-hoftat-skjuts-upp-till-efter-valet Hela finansieringssystemet är höftat. Riktade statsbidragen är höftade. Det mesta av regeringens politik är höftat. Men just det som ska betala kommuner för deras ansvar ska vara matematiskt korrekt. Om de hade velat hade de kompromissat om en summa.

Mångfald före meriter - nej tack! Läs min artikel apropå Handelshögskolans återgång till könsdiskriminering). Vad tycker du? "2023 beskrev Handelshögskolans rektor Lars Strannegård betygsinflationen som ett systemhot som kunde underminera både tillit och demokrati. För att få bukt med problemet infördes ett grundkrav att sökande också måste uppnått minst 1,25 poäng på högskoleprovet. Men nu avskaffas regeln i vad som framstår som panik efter att det står klart att manliga sökanden gynnats och ”mångfalden” missgynnats. Hela mångfalds- och jämställhetsdiskursen bygger på antagandet att ”lika utfall” alltid är ett önskvärt resultat. I sin mest extrema och absurda form skulle man dela in hela samhället i underkategorier utifrån hudfärg, religion, kön, sexuell läggning et cetera och sedan inte ge sig förrän motsvarande andel antogs som studenter på exempelvis Handels, KTH, Karolinska och alla andra högre lärosäten. Kön före kompetens Nu är det inte upp till mig att i detalj utforma antagningssystemen på landets lärosäten, men jag reagerar över att mångfald och könsfördelning helt oförblommerat tillåts vara viktigare än kunskaper och förmågor. Det är inte bara ett sätt att sänka nivån på utbildningar och i förlängningen samhället i sig, det är också högst diskriminerande Mångfaldspolitik före meritokrati helt enkelt. Det är inte bara ett sätt att sänka nivån på utbildningar och i förlängningen samhället i sig, det är också högst diskriminerande. Det finns inte omvänd diskriminering, det finns bara diskriminering. Om man via antagningsregler gynnar vissa grupper så gallrar man även bort andra. I detta fall är det primärt män som skall missgynnas, även om de egentligen skulle ha något bättre förutsättningar att klara utbildningen. Vilket de högre betygen pekar på. Lika utfall är inte rätt ”Lika utfall”, blundar i praktiken för åtminstone två saker. Det ena är att det mycket väl kan vara så att män är överrepresenterade i gruppen fakta- och siffernördar som faktiskt har bättre förutsättningar att bli duktiga ekonomer. Det spelar ingen roll om det är kulturellt eller genetiskt, huvudsaken är att de mest lämpade släpps fram. Det andra är att kvinnor kan vara mindre intresserade än män av att ens söka till vissa utbildningar. Nu badar vi inte i lättillgänglig statistik om detta, men på ”avancerade ekonomiprogram” är kvinnorna underrepresenterade bland dem som söker. Samma gäller förstås till exempel systemvetenskap och maskinteknik. "Jag vänder mig emot att detta ständigt utmålas som ett problem. Ny och omfattande forskning visar att i länder med hög grad av jämställdhet tenderar könsskillnader i utbildnings- och yrkesval att vara större, inte mindre. Den så kallade jämställdhetsparadoxen som påvisar att i samhällen där kvinnor och män är fria att välja utbildning och yrke efter intresse så väljer man helt enkelt mer könsstereotypt. Och när blev det fria valet ett problem? Är det inte just det vi strävat efter på många områden? Kvotering är inte jämställdhet Jag minns min tid som EU-parlamentariker där jag bland annat satt i Jämställdhetsutskottet och röstade nej till kvotering av kvinnor till bolagsstyrelser. Motiveringen till förslaget var i stil med att ”kvinnor bidrar med en unik syn på saker”. Då förslaget debatterades i utskottet ställde jag en retorisk fråga till ansvarig kommissionär; Är tanken att jag med min universitetsutbildning, 25 år i det privata näringslivet och viss erfarenhet av styrelsearbete, skall bidra till en styrelses arbete med ”en unik syn på saker på grund av mitt kön”? Frågan besvarades aldrig och numer är förslaget genomdrivet. Vilket jag vänder mig helt emot. Det må på sina håll finnas nätverk som är svåra att ta sig in i och som kvinna kan man uppleva det som hopplöst tufft att kämpa om maktpositioner men kvotering, diskriminering, är ingen lösning även om det går under det finare namnet jämställdhet. För att återknyta till Strannegårds beskrivning om hotet mot tilliten och demokratin, så är det just mångfaldspolitik före meritokrati som utgör själva hotet. Och skall man inte devalvera sitt egna värde borde man helt enkelt tänka om, igen." Jessica Stegrud, riksdagsledamot SD


Af tror att detta blir väldigt bra för KD i Uppsalaregionen. Paula är känd för att vara en duktig och påläst politiker. Hälsar henne välkommen till KD samtidigt som jag önskar henne lycka till i valet. https://www.expressen.se/nyheter/politik/paula-bieler-eriksson-gor-comeback-for-kd/?persona-id=b6e8f8f6-0152-4115-bcf1-904733f447a4&persona-id-trigger-questions=a31c017a-d2f0-486e-a01a-a2d228918b96&ab-test=teaser-triggers%3Atriggers
Visa på X →@snyggbonde Sen bygger hela grejen om "ventil" på felaktigheter. Vi kommer under nästa år ha liberalare vapenlagar än vad vi hade innan valet. Jag tror inte ens du kommer kunna argumentera för någonting annat på ledarsidan.
Visa på X →S är Sveriges i särklass mest populära parti. Kul! Vi har ökat vårt stöd mest av alla sedan valet och är nästan lika stora som M och SD tillsammans. Märkligt att det inte är den stora nyheten i media. #svpol #S2026

