Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Isabell Mixter

Vänsterpartiet

@isabellmixter (X)

171

inlägg

Lite som att be om problem att ställa frågan om vilka böcker @aliesbati 2.0 läst (vilket en liberal såklart gjorde). Men självklart är han ödmjuk och besparade personen det.

Visa på X

Elisabeth Svantesson pratar om att ny el ska få ner inflationen. Så hon menar alltså att vi ska behöva vänta typ 10 år innan inflationen går ner? det är ju den tid det tar innan ny kärnkraft kan vara på plats.

Visa på X

Gå inte på den lätta att ett visst parti nu bara vill snacka om vindkraft och folkräkningar. Fråga vad de ska göra för hushållen i kris istället! Ställ dem till svars för deras brutna löften och obefintliga krispolitik.

Visa på X

Är det nu det det införs brödköer och planekonomi enligt högern? För visst var det vad som skulle hända med sänkta matpriser?

Visa på X

Matjättarna nyss: vi har noll marginaler. Matjättarna ett par veckor efter Vänsterpartiets krav: vi sänker priserna.

Visa på X

@Hjaltelagen Det står tydligt i promemorian som ligger till grund för deras pressträff att bostadsbidraget räknas av försörjningsstödet och det innebär en minskad kostnad för kommunerna med 150 miljoner så de har uppenbart inte bemödat sig läsa. Pinsamt och okunnigt.

Visa på X

Höjningen av bostadsbidraget behöver permanentas. Inkomstgränsen behöver höjas. Pinsamt att regeringen svarade fel på frågan om de med försörjningsstöd får ta del av höjningen. De svarade nej på frågan om det avräknas. I deras egen promemoria står det att det gör det.

Visa på X

Otroligt många som får bostadsbidrag hamnar också i skuld pga att försäkringskassan stämmer av inkomst på årsbasis och inte per månad. Det finns en färdig utredning för att råda bot på problemet. Varför låter regeringen utredningen ligga och skvalpa?

Visa på X

Bostadsbidraget är otroligt viktigt för de mest utsatta familjerna. Tyvärr har bidraget urholkats under lång tid. De extra 500 kronorna räcker inte för att reparera det.

Visa på X

Verkligheten för ensamstående med en inkomst under 29500: 1 av 8 har haft svårt att mätta sig själva eller familjen. 1 av 4 har haft svårt att betala räkningar 1 av 6 har haft svårt att bet för kollektivtrafiken. Regeringen måste agera!

Visa på X

Statsrådet Anna Tenje säger under riksdagens frågestund att det gått synnerligen bra med utbetalningen av elstödet. Det känns som en liten överdrift va?

Visa på X

Svantesson måste sluta lägga ansvaret på konsumenterna. Regeringen måste agera mot de höga matpriserna!

Visa på X

Elisabeth Svantesson får frågor i SVTs morgonstudion om vad regeringen gör för hushållen i den ekonomiska krisen. Svantesson lyfter fram att garantipensionen höjts som nått positivt. Något som borgerligheten gjorde allt för att stoppa. Den här regeringen är verkligen svarslös.

Visa på X

Frågade idag regeringen när elstöden kommer till Norrland och varför de glömt kvar ansökan om elprisstöd till företagen på regeringskansliet och inte lämnat in den till EU. Som svar blev det ursäkter om den förra regeringens energipolitik och att vi skulle ha tålamod. Pinsamt!

Visa på X

@gvagl Vänsterpartiet tycker att riksdagsledamöternas arvoden är för höga. Men du borde också räkna ut skillnaden mellan 69000*12 och 21 miljoner per år.

Visa på X

Så Vattenfalls VD har en årslön på 21 miljoner samtidigt som vanligt folk inte har råd att betala elräkningarna. Det är barockt!

Visa på X

Att bryta upp från en förövare kan inte bara handla om att överleva utan också om att leva. Så mycket i processen efter kvinnor och barns våldsutsatthet är skevt. Barn tvingas umgås med sina förövare för att inte mammor ska förlora vårdnaden.

Visa på X

Är på seminarium med @unizonjourer om att stoppa tvångsumgänget. En fråga där partierna verkar överens om att det ska upphöra men väldigt lite händer. Det är hög tid för förändring. Inga barn ska tvingas umgås med sin förövare.

Visa på X

@jonas_wikstrom Jag skulle inte vanligtvis lyssna på genren som Hooja tillhör (även om de är svårplacerade) men jag fullkomligt älskar dom. Har de i lurarna ofta och det är något med igenkänningen som är underbar!

Visa på X