Stark insats i Aktuellt av arbetsmarknadsminister @britz_johan tidigare ikväll som tydligt förklarade orsakerna till den höga arbetslösheten och hur Liberalerna och regeringen arbetar för att minska utanförskapet. Fler ska arbeta och färre leva på bidrag. Arbetslinjen innebär krav på motprestation, bättre möjligheter till utbildning, språk och matchning till jobb. Varför? Därför att vi tror på att arbete, ansvar och egen försörjning håller ihop samhället. Men ikväll blev det tydligt att S inte dragit lärdom av den politik de drev i åtta år i regering. Att Ardalan Shakarabi fortsätter att driva på för högre ersättningar och en fördelningspolitik som inte leder till fler jobb kommer inte bara att cementera bidragsberoendet. Det kommer att förstärka utanförskapet och försvaga vår gemensamma välfärd om inte fler arbetar och betalar skatt.
Visa på X →413
inlägg
Igår gick jag förbi en pro-palestinsk demonstration i höjd med Sveavägen. Från högtalarna ropades slagord som: ”Den som stöttar terrorister är inte vår statsminister.” Stämningen var hård, ganska aggressiv och inte alls inbjudande. Idag, på Ukrainas självständighetsdag, deltog jag själv i ett fackeltåg från Medborgarplatsen till Sergels torg och skillnaden var enorm. Där möttes vi av leenden, applåder och tummen upp från människor längs vägen, och de ukrainska flaggorna vajade stolt i luften. Man kan självklart känna sorg och förskräckelse över situationen i Gaza, men det går att uttrycka det med anständighet, utan att sprida hat eller göda antisemitismen. För mig blev det tydligt att det är skillnad på demonstration och demonstration, och hur man väljer att vinna sympati för sin sak.
Visa på X →I snart fyra år har det ukrainska folket varje dag försvarat sin självständighet och vägrat låta ondska och diktatur segra. För de vet att om Putin vinner kriget, då hotas inte bara Ukrainas framtid som ett fritt land, utan också Europas säkerhet och våra gemensamma värderingar. Fotot tog jag i kammaren när Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj talade direkt till oss ledamöter – bara en månad efter Rysslands fullskaliga invasion. Jag minns det som om det vore igår. Zelenskyj uttryckte både tacksamhet för Sveriges stöd och en stark vädjan om att vi skulle fortsätta stå vid Ukrainas sida. Det har vi gjort varje dag sedan dess, och vi kommer att fortsätta ända tills den sista ryska soldaten lämnat ukrainsk mark. #SlavaUkraïni 🇺🇦 #Ukrainian 💙💛

Mycket bra regeringsbeslut!
Visa på X →Vänsterpartiets ledning har till slut insett allvaret i att framträdande företrädare i deras riksdagsgrupp bidragit till att spä på antisemitismen, och har därför uteslutit både Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat. Men detta är långt ifrån tillräckligt. Om Nooshi Dadgostar vill tas på allvar, krävs att fler medlemmar som piskar upp judehat lämnar. Situationen för judar i Sverige är redan så allvarlig att många överväger att lämna landet för gott. Ska judar kunna leva ett judiskt liv i Sverige måste de kunna göra det utan att samtidigt tvingas frukta för sin egen och sina barns säkerhet.
Visa på X →Att bagatellisera extremism och antisemitism är aldrig harmlöst, det är direkt farligt. @FredrikMalm har helt rätt när han rakryggat kallar det skamligt att förminska dessa hot i en replik på DN-kultur.

@owenil Att höja lönegolvet var rätt och riktigt men att göra det svårt för industrin att få högkvalificerad arbetskraft kommer varken gynna omställningen eller stärka svensk konkurrenskraft ur ett globalt perspektiv.
Visa på X →Till skillnad från Anders Ygeman så förstår @britz_johan att företagen behöver kvalificerad arbetskraft. Ygeman som verkar tröttnat på att vara politiker, kan försätta underhålla på YouTube, så får arbetsmarknadsministern fokusera på att kompetensbristen.

🇺🇦🇪🇺🇩🇪🇫🇷🇮🇹🇫🇮🇬🇧
Visa på X →Mycket bra besked. Hoppas fler europeiska ledare följer med president Zelenskyj till Vita huset. Vi kommer ju ihåg hur det slutade senast. #SlavaUkraini 🇺🇦
Visa på X →Motbjudande att se hur röda mattan rullats ut för den ryska diktatorn Putin på amerikansk mark.
Visa på X →De iranska mullornas lagar ska aldrig styra kvinnors liv i Sverige. Ekots granskning visar att kvinnor med bl.a. iransk bakgrund tvingas gå till moskéer för att få sin skilsmässa erkänd i sina gamla hemländer. Det här är inte tradition. Det är ett vidrigt hedersförtryck och ett direkt eko av den islamistiska mullaregimens kvinnofientliga sharialagar, som de bakvägen försöker tvinga på kvinnor i Sverige. Att iranska ambassaden i Sverige dessutom uppmanar kvinnor att genomgå religiösa ritualer för att “få skilja sig” är så pass allvarligt att UD borde kalla upp ambassadören för en rejäl uppläxning och information om svensk jämställdhet och våra värderingar om kvinnors grundmurade rättigheter i Sverige. Punkt.

Idag bör alla ta en minut av sin dyrbara tid och läsa den här viktiga texten av Daniel Eisenberg, som modigt beskriver hur det är att leva som jude i Sverige år 2025. En tillvaro präglad av rädsla. Av hat. Av tystnaden från omgivningen. Antisemitismen sprids numera öppet på gator, torg och andra offentliga platser, och den gör något med människor. Daniel berättar om hur identiteten förskjuts över en natt. Från att vara granne, vän, kollega, till att bara bli “juden”. Om hur vänner som en gång stod nära nu är tysta, när ord och handlingar hade behövts som mest. Om hur rädslan växer, och frågorna blir obehagligt konkreta: ”Vem skulle stå upp för mig om hatet eskalerade? Vem skulle gömma min familj? Skulle någon ens våga”? Det är inte en text man läser och glömmer. Det är en text som stannar kvar och som borde få oss alla att tänka över vilket Sverige vi vill leva i.

Läs ⤵️
Visa på X →En judisk man blir attackerad på öppen gata i Montreal inför sina skräckslagna barn och antisemitismen visar åter sitt vidriga ansikte. Att leva i rädsla och tvingas dölja sin judiska identitet har blivit verklighet för många judar. Kippa, Davidsstjärnan och andra symboler för judendomen bärs allt mer sällan öppet. Men Kanada är inget undantag. Det gäller judar över hela världen. Även i Sverige ser vi samma utveckling. Jag vet, för jag har vänner som inte längre vågar visa offentligt att de är judar. Rädslan har blivit vardag och det är en hemsk utveckling som vi aldrig får acceptera. Vi måste bekämpa antisemitismen med kraft. Oavsett var, när, hur den tar sig i utryck.
Visa på X →@lyckosdotter Den här ungdomen kommer ta plats i Socialdemokraternas högsta ledning.
Visa på X →Att SSU med den nyvalda ordföranden Moska Hassas, vill att Sverige lämnar Nato, mitt under det allvarligaste säkerhetspolitiska läget i Europa sedan andra världskriget, är både oansvarigt och svårbegripligt. För Ryssland är det här naturligtvis ett glädjebesked. Men för Ukraina, som i snart fyra år fört en blodig kamp inte bara för sin egen frihet utan också för vår, är det ett hån. De vet exakt vad det har kostat att stå utanför Nato. Både vad gäller människoliv, frihet, och en framtid som ett demokratiskt och säkert land. Att komma med ett sådant förslag i detta läge, vittnar om en farlig naivitet och avsaknad av verklighetsförankring. Det är ett beslut som hör hemma längst ut på den yttersta vänsterkanten. Inte i ett seriöst ungdomsförbund till Socialdemokraterna.

Det är djupt motbjudande att bevittna hur länder som Frankrike, som nyligen meddelat att de tänker erkänna en palestinsk stat, i nästa stund uttrycker bestörtning över de barbariska filmklipp som Hamas själva publicerat, där två svårt medtagna israeliska gisslan visas upp från fångenskapen i Gaza. President Macron kallar filmerna för “omänskliga” och ser dem som bevis på Hamas “obotliga grymhet” Ursäkta mig, men förstår Frankrike först nu, vilka barbariska krafter man legitimerar när man erkänner en palestinsk stat under dessa förhållanden? Tror någon på allvar att livet för palestinierna skulle bli bättre under ett fortsatt Hamasstyre, i en erkänd stat? Inga arabländer vill se en palestinsk stat styrd av Hamas. Inte för att de saknar sympati för det palestinska folket, utan för att Hamas utgör ett existentiellt hot inte bara mot staten Israel och det judiska folket, utan mot hela regionens stabilitet. Det går inte nog att understryka det humanitära lidandet i Gaza. De civila där lever under fruktansvärda förhållanden och mer hjälp måste in akut och nu. Men Hamas är inte fri från ansvar för den allvarliga situationen. Denna organisation använder sin egen befolkning som mänskliga sköldar och slår skoningslöst ner på intern opposition. Vill man på allvar förstå Israel-Palestina konflikten, så måste man orka ta in att Hamas hela existens bygger på konflikt med Israel och att det är en medveten strategi att navigera så långt bort från en fredlig lösning som möjligt som kan leda till en tvåststatslösning i framtiden. För Hamas vet att den dagen palestinier får frihet, så skulle Hamas närvaro i palestinska områden försvagas kraftigt. Därför menar jag att när vissa västländer och toppolitiker, även i Sverige agerar på detta ansvarslösa sätt, så sviker de inte bara det israeliska folket, utan också det palestinska folket. Hamas terrorattack mot Israel 7/0-2023 handlade just om detta, och det är fortsatt deras agenda idag. Tro ingenting annat.
Visa på X →@svitlanaza @ZelenskyyUa Congratulations and welcome to Sweden 🇺🇦🇸🇪
Visa på X →https://www.dn.se/sverige/larmet-det-fanns-inga-bilar-som-kunde-aka-pa-ett-drunkningslarm/
Visa på X →Svårt att ta in att det i tisdags bara fanns EN ambulans tillgänglig i Stockholms innerstad. Det innebar att människor som blev akut sjuka och behövde ambulans, fick beskedet att det inte fanns någon ambulans att skicka. Att just behöva ambulans i en sådan akut situation innebär kamp mot klockan, eftersom att tid avgör liv. Vi har varken pandemi, befinner oss i krig eller är i en annan allvarlig kris. Däremot har vi en fullständigt inkompetent styre i Stockholms regionen, som leds av Sossarna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centerpartiet, som tillsammans skapat den här fruktansvärda situationen. Det är en katastrof att människors trygghet försvinner om man inte kan lita på att ambulansen kommer när den behövs. Hoppas detta styre röstas bort i nästa års val
Visa på X →För Palestinarörelsen har det aldrig handlat om det palestinska folket, utan om att hata och förakta judar, och ifrågasätta statens Israels existens. Läs Fredriks Malms kloka inlägg.
Visa på X →Gruppen som arrangerat den här vidriga antisemitiska aktionen i Umeå, beklagar alltså att personer ”tagit illa upp” av att bilden på hängda judar har deltagit i deras kanaler. Om dessa grupper tror att dessa vidrigheter kommer tjäna deras syften, så misstar de sig. Hoppas polisen går till botten med detta. Att tillåta Hamas inspirerande aktioner på svenska gator är oacceptabelt.
Visa på X →