Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Gulan Avci

Liberalerna

@GulanAvci (X)

413

inlägg

För Palestinarörelsen har det aldrig handlat om det palestinska folket, utan om att hata och förakta judar, och ifrågasätta statens Israels existens. Läs Fredriks Malms kloka inlägg.

Visa på X

Gruppen som arrangerat den här vidriga antisemitiska aktionen i Umeå, beklagar alltså att personer ”tagit illa upp” av att bilden på hängda judar har deltagit i deras kanaler. Om dessa grupper tror att dessa vidrigheter kommer tjäna deras syften, så misstar de sig. Hoppas polisen går till botten med detta. Att tillåta Hamas inspirerande aktioner på svenska gator är oacceptabelt.

Visa på X

Fick den här bilden skickat till mig av en vän. En pro-palestinsk manifestation som uppmanar till hängning av judar. Horribelt.

Visa på X

Sverige gick inte vidare men vilken fantastisk bra insats av hela laget och vilka grymma räddningar av Jennifer Falk i mål. Heja vårt landslag 🌟🇸🇪

Visa på X

Beskedet att USA återupptar de militära leveranserna till Ukraina är inte bara viktigt, det är ett livsviktigt stöd. I över tre år har det ukrainska folket stått upp mot brutal aggression och offrat allt för att försvara inte bara sin egen frihet, utan även vår och hela den demokratiska världens frihet. Att stå vid Ukrainas sida är inte längre ett val. Det är en moralisk plikt och vi får aldrig tveka i vårt stöd. För det är precis vad Putin och hans lakejer vill att vi gör. Ukrainas motstånd är vår gemensamma front mot barbariet. #SlavaUkraïni 🇺🇦

Visa på X

Aron Lund sätter fingret på en mycket viktig försvarspolitisk fråga i sin kolumn i DN, om huruvida Sverige bör ompröva sitt medlemskap i Ottawakonventionen. Jag menar att i det allvarliga säkerhetsläge vi befinner oss i, så framstår det som naivt att hålla fast vid principer som motståndaren fullständigt ignorerar. Ryssland visar gång på gång, både i ord och handling att man varken respekterar internationella avtal eller mänskliga rättigheter. Och det brutala anfallskriget mot Ukraina är det yttersta beviset för detta. Det är därför inte förvånande att Ukraina, Polen, Lettland, Litauen, Estland och Finland, har lämnat eller är på väg att lämna Ottawakonventionen. För dessa länder vet vad det innebär att leva i Rysslands skugga, därför gör de nu allt för att stärka sin försvarsförmåga i en tid då det inte finns utrymme för naivitet. Sverige har visserligen ingen direkt landgräns mot Ryssland, men att tro att vi därmed står säkra är farligt och fel. Rysslands militära agerande i Östersjöområdet blir allt mer offensivt, och vi är nu en del av Nato, vilket innebär både skyldigheter och nya krav. Ska vi kunna samarbeta fullt ut med våra allierade, inte minst med Finland och baltstaterna, så kan vi inte stå kvar med bakbundna händer med ett avtal som de nu lämnar. I sin kolumn redogör Lund för hur olika partier står i frågan om konventionen. Där går att läsa att ”Liberalerna inte utesluter något” Låt mig därför som liberalernas försvarspolitiska talesperson förtydliga liberalernas linje i denna viktiga fråga. Det är dags för Sverige att göra en nykter och strategisk omprövning av vårt medlemskap i konventionen. Vi skrev på avtalet i en tid när vi trodde vi skulle leva i evig fred. Säkerhetspolitiken måste utgå från verkligheten. Därför är det för Liberalernas del utmärkt att utreda avtalet, men ska vi utgå från verkligheten på marken, så bör även vi lämna avtalet. Inte minst för vårt grannland Finlands skull, som är vårt viktigaste skydd mot Ryssland just nu!

Visa på X

Det pågår en skamlös smutskastningskampanj mot Liberalernas nyvalda partiledare och integrationsminister Simona Mohamsson. I spetsen för denna attack står bland annat Vänsterpartiets riksdagsledamot Lorena Delgado Varas, som är känd för sina antisemitiska utspel och som nu tar till grovt nedsättande retorik och försöker likställa Simona med en ”Onkel Tom”. Det är en avhumaniserande och rasistisk anklagelse, ironiskt nog från en politisk falang som aldrig tvekar att anklaga andra för just rasism. Vad är det som provocerar vänstern så till den grad? Jo, att Mohamsson vill göra det som så länge varit tabu i svensk politik. Få fakta på bordet. Genom en värderingsstudie via World Values Survey vill hon kartlägga vilka värderingar som faktiskt råder i Sverige i dag, för att sen kunna föra en ärlig och konkret integrationspolitik. Jag har själv varit politiskt aktiv länge nog för att känna igen mönstret. Vänstern har i decennier använt samma skitkastning mot mig och andra som vågat röra vid integrationsfrågan utan skygglappar. Men låt mig vara tydlig. Den tiden är förbi då vi liberaler backar eller tystnar bara för att vissa frågor anses obekväma eller “inte får diskuteras”. Vi tänker inte låta integrationspolitiken kapas av vänsterns identitetspolitiska moralism. Fakta, ansvar och frihet är vår kompass. Inte rädsla för vänsterns vidriga och respektlösa drev.

Visa på X

@esegarese Jag avskyr inte Socialdemokrater. Har goda vänner engagerade i det partiet. Vad jag avskyr är deras dubbelmoral, hur de söndrar och härskar- och att de alltid utgår ifrån att solen ska kretsa kring dem. Trots att vi haft en icke socialistisk majoritet i riksdagen sedan 2010!!!

Visa på X

Jag instämmer helt med Simona Mohamsson. Magdalena Andersson och Socialdemokraternas syn på invandrare är inte bara skev, den är direkt skadlig. Det var Socialdemokraterna som under sina åtta år vid makten lade grunden för många av dagens integrationsproblem. Nu försöker de framstå som lösningen, på de kriser som de själva skapat. Hyckleriet är monumentalt i det parti som dessutom är splittrat i migrationsfrågan. Andersson försöker låtsas vara för en stram politik, medan Sara Kukka-Salam som styr Solna kommun vill öka invandringen. Nu vill Socialdemokraterna dessutom börja tvångsförflytta människor, i ett desperat och ovärdigt försök att dölja sina egna misslyckande. Istället för att ta ansvar för decennier av politiska felsteg, väljer de att skapa ännu mer kaos. Det är inget annat än politisk galenskap – i en tid då vi borde fokusera på att bryta utanförskapet, så det inte blir ett permanent arv som nästa generation ärver.

Visa på X

Att attackera en föreningslokal som tillhör ett politiskt parti är ett allvarligt angrepp på vår demokrati. Det är särskilt allvarligt när det riktas mot ett politiskt ungdomsförbund, som samlar unga människor i deras engagemang för samhället. Om unga skräms till tystnad hotas inte bara demokratin, utan också sammanhållningen i vårt land. Hoppas de skyldiga snabbt grips och lagförs för detta avskyvärda dåd. All styrka och stöd till ungdomarna i MUF.

Visa på X

Mannen tog sina barn till Gaza och vägrade att låta dem återvända efter att kriget brutit ut. Han ville ha strikta islamiska värderingar och en dotter med slöja långt borta från framtida, svenska pojkvänner. På ett strandcafé sa hans Hamaskopplade släkt till den ditlurade mamman att barnen skulle stanna kvar” Läsvärd text av @SofieLowenmark

Visa på X

Peter Hultqvist satte Sveriges säkerhet på spel. När hotet från Ryssland växte, valde han att bromsa NATO-processen av partipolitiska skäl. Ett beslut som kostade oss säkerhet, skydd och tid. Om sossarna vinner valet blir han återigen Sveriges försvarsminister. Men hur ska vi kunna lita på någon som sa blankt nej, när det verkligen gällde och våran säkerhet stod på spel? Läsvärd text av författaren Jonas Gummesson!

Visa på X

Magdalena Andersson satt i P1-morgon för en stund sedan och förnekade inte att sossarnas plan för att lösa segregationen fortsatt går ut på att flytta människor mot deras vilja. Men det kommer INTE lösa segregationen – utan fortsatt dölja den. Jag tycker det är viktigt att påminna om vilka problem sossarna lämnade efter sig efter att ha styrt Sverige i åtta år; ❌ Språkmisslyckanden ❌ Skolhaveri ❌ Bidragsberoende ❌ Kriminalitet ❌ Hedersförtryck och parallellsamhällen. Och nu? NU vill de flytta människor som pjäser på ett schackbräde – i stället för att ta ansvar för den politik som skapat problemen. Tror de på allvar att utanförskap blir lösta med tvångsförflyttningar? Magdalena Andersson försöker nu ludda till Lawen Redars mest skarpa förslag, men tar alltså inte avstånd från det. Kom ihåg det. Samtidigt säger hon sig ha bytt linje i både migration och integrationspolitiken. Men det spelar ingen roll vilken omsvängning Andersson själv gjort. För så hennes regeringspartners Centern, Vänsterpartiet och Miljöpartiet fortfarande vill ha en generös migration och kravlös integration så kommer problemen inte lösas. En röst på S är med andra ord en röst på fortsatt haveri. Men det finns ett annat vägval. Liberalerna har varit med och bytt kurs i den borgerliga regeringen. Vi driver en politik som handlar om att gå från bidrag till arbete. Från tystnad till språk. Från undanflykter till ansvar. Från förtryck till frihet. 2026 står vi inför ett avgörande val. Tillbaka till 2015 – eller framåt med en integrationspolitik som fungerar och en stram migration för att bryta utanförskapet.

Visa på X

”Rusta upp – eller lär er ryska.” Det var det raka budskapet från Natos generalsekreterare Mark Rutte till svenska folket i en intervju med SVT igår. Att skydda demokratin har ett pris. Att vi nu ska lägga 5% av BNP till att rusta upp vårt försvar är en självklarhet för oss liberaler. Det är priset vi måste betala för vår trygghet. Som Polens försvarsminister uttryckt det. Om vi inte rustar upp vårt försvar – kommer ryska soldater att göra det åt oss. På vår mark. Det är vad Nato-toppmötet i Haag handlar om.

Visa på X

@ghokmark Tack @ghokmark för tydlighet. Helt absurt hur naiva en del fortfarande är. Iran har aldrig gjort någon hemlighet av att deras mål är att förinta staten Israel. Tvärtom har de stoltserat med det i över 20 år.

Visa på X

Att Sverige köper det tyska luftvärnssystemet Iris är ett styrkebesked för upprustningen av vårt försvar. Ska Försvarsmakten kunna skydda Sverige, så krävs storskalig satsning på luftvärn eftersom det skyddar oss mot moderna hot som drönare, helikoptrar, stridsflyg och kryssningsrobotar. Med det nya systemet så stärks också förmågan att försvara oss mot angrepp från luften samtidigt som det ökar den militära säkerheten. Vi får inte vara naiva i det allvarliga säkerhetspolitiska läget vi och hela världen befinner sig i. Att använda modern teknik är avgörande för att möta dagens och framtidens hot – det gör Försvarsmakten mer effektiv, flexibel och bättre rustad i en snabbt föränderlig säkerhetsmiljö. Israel och USA är två bra exempel på detta.

Visa på X

Medverkade i P1- morgon i morse där jag redogjorde för varför vi inte kan tillåta oseriösa aktörer med religös, etnisk och multikulti profil starta förskolor i våra utsatta områden. De ägnar sig åt hedersnormer, står för värderingar som strider mot demokratins värdegrund, underminerar jämställdheten, spär på antisemitismen och hämmar barns möjlighet att lära sig svenska, utvecklas socialt och ta del av demokratiska värderingar. Det är en allvarlig utveckling som måste stoppas. Länk i kommentarsfältet⤵️

Visa på X

Du är medveten om att vi åtta riksdagspartier, inkl ditt eget parti, idag fattade ett historiskt beslut om upprustningen av vårt försvar va? Tycker du agerar ovärdigt och är pinsam.

Visa på X

@TobiasBaudin Du är medveten om att vi åtta riksdagspartier, inkl ditt eget parti, idag fattade ett historiskt beslut om upprustningen av vårt försvar va? Tycker du agerar ovärdigt och är pinsam.

Visa på X