Ikväll på två års dagen av Hamas brutala terroristattack mot Israel, talade jag på Norrmalmstorg för att hedra offren och kräva att gisslan ska friges. Tack till organisationen Bring Them Home Stockholm, för en allvarsam och fin kväll. Trots att det var några palestinaaktivister som försökte störa oss, så var våra röster starkare ✡️🇮🇱
Läs hela mitt tal här nedan.
Idag är vi samlade här, två år efter en av de mörkaste dagarna i vår tid. Den 7 oktober 2023 gick Hamas till attack mot Israel och en chockad omvärld bevittnade den värsta massakern riktad mot civila judar sedan Förintelsen
Över 1200 människor mördades på det mest brutala sättet, däribland, barn, kvinnor äldre och dansande ungdomar som var på Novafestivalen. 251 människor togs som gisslan och transporterades som boskap ner i Gazas tunnlar och många israeler skadades av Hamas brutalitet. Det enda brott de hade gjort sig skyldiga till var att de är judar.
Den 7 oktober var inte en attack bara mot människoliv, utan mot hela det judiska folket. Än idag finns gisslan kvar i fångenskap, skilda från sina nära och kära och de lever med ständig skräck att aldrig mer få komma hem.
Jag har själv mött anhöriga här i Stockholm, samtalat med Rita Lifshitzoch Leon Yanai och lyssnat på deras vittnesmål. Vi kan aldrig fullt ut förstå de anhörigas smärta, men vi kan dela sorgen och stå vid deras sida.
Den 7 oktober följdes också av ett annat mörker. Det blev startskott för en ny global våg av växande antisemitism och judehat i världen och i Sverige.
Förra veckans terrorattack i Manchester, som skedde under den heliga högtiden Yom Kippur tog två människoliv. Återigen visar barbariet vad det är för judehat vi har att göra med. Det är den yttersta konsekvensen av en globaliserad intifada, ett verkligt våld som utspelar sig runt om i europeiska städer.
Vi har sett judehatet på våra egna gator. Synagogor som måste skyddas och barn som döljer sin identitet för att känna sig trygga i sitt eget land. Därför samlas vi här idag. För att minnas offren, kräva att gisslan släpps, och påminna varandra om att antisemitismen aldrig får bli normaliserad.
Vi får aldrig tiga. Vi måste alltid stå upp mot hatet, och till er som är här idag och tillhör den judiska gemenskapen vill jag tydligt säga:
Ni är inte ensamma. Er sorg är vår sorg. Er kamp är vår också kamp. Och vi står här tillsammans för att påminna världen omnågot enkelt men avgörande:
Varje liv räknas. Varje namn räknas. Varje människa har rätt att leva i trygghet. Det gäller även oskyldiga palestinier som fallit offer för Hamas
Jag hoppas vi snart ser ett slut på kriget. Att ett avtal kommer på plats och att gisslan omedelbart släpps. Både de som lever och de vi vet har mördats. Så familjer kan få begrava sina anhöriga och påbörja sin sorgeprocess.
Men ett slut på kriget måste också innebära att Hamas inte längre är en del av det framtida styret i Gaza. Att det nya ledarskapet måste erkänna staten Israels rätt att existera, och tar tydligt avstånd från Hamas förtryck och terrorism.
Både israeliska och palestinska barn förtjänar att få växa upp i trygghet och i fred. Det är min starkaste övertygelse. Därför måste vi mitt i detta mörker också våga tala om hopp.
För varje barn i Israel, varje judiskt barn i Sverige och runtom i världen finns en längtan efter att få leva i trygghet. Att kunna gå till skolan utan rädsla, att fira högtider utan hot och att få drömma om framtiden i frihet.
En dag hoppas jag israeler och palestinier ska kunna leva sida vid sida, utan terror och hot. Judiska barn röra sig fritt i Sverige utan rädsla för judehat, och palestinska barn växa upp fritt från Hamas förtryck och terror.
Det är därför vi samlas här idag. Därför vi minns och därför vi aldrig ger upp hoppet. För mörkret får aldrig segra. Ljuset måste alltid vara starkare.
Toda- tack!


Visa på X →Idag för två år sedan drabbades Israel av den värsta terrorattacken i landets historia. Över 1200 oskyldiga barn, unga, kvinnor, män och äldre mördades brutalt, 241 kidnappades och tusentals skadades av Hamas brutalitet.
Vi glömmer aldrig offren och vi ger inte upp hoppet om att gisslan snart ska återförenas med sina familjer. Terrorn får aldrig vinna över friheten och människovärdet!
Visa på X →Den kritiserade imamen Saleh Abouelenen, som predikat om att en man ska ha rätt att slå sin fru om hon inte lyder honom, får nu sluta som bönledare. Jag säger som Simona Mohamsson. Den här mannen har ingenting i Sverige att göra och bör utvisas.
Vi har inte stridit för den svenska jämställdheten i 100 år för att kvinnors rättigheter år 2025 ska nedmonteras av en islamist. Att utvisa honom ger också ett skydd till alla hedersoffer som förnedrats och tvingats till underkastelse på grund av honom.
Visa på X →I Iran försöker mullaregimen dölja vår utrikesminister ben. I Sverige predikar imamer om att män har rätt att slå sina fruar. Det är samma ideologi och samma kvinnofientliga mörker. Islamisterna är vår tids största fiende mot kvinnors frihet.
Deras krav på underkastelse och hedersförtryck ska bemötas med nolltolerans. Ingen kvinna, varken i Sverige eller när hon representerar Sverige utomlands ska någonsin tvingas böja sig för dessa medeltida män. Stor eloge till @MariaStenergard som rakryggat markerade ”hellre bara ben än slöja i Tehran”
Visa på X →Statsminister Ulf Kristersson har rätt. Delar av Palestinarörelsen visar gång på gång en aggressivitet som liknar ren terrorromantik. Och tyvärr har vi sett att samma mönster finns i S och V, där högt uppsatta företrädare spridit antisemitism och Hamas judehat. Så nej Magdalena Andersson, det räcker inte att vara upprörd i tv. Vi såg hur det slutade när du försvarade Jamal El-Haj. Ta istället ansvar för den svans som finns på din sida av politiken om sossarna ska framstå som trovärdiga i kampen mot antisemitismen.
Visa på X →Ikväll infaller det judiska nyåret - Rosh Hashana. Jag vill önska alla judar i Sverige ett sött och gott nytt 5786, med hopp om att det nya året för med sig mer ljus och hopp!
#RoshHashanah
Visa på X →Tidöpartierna har fått ner migrationen till historiskt låga nivåer, just för att bryta utanförskapet och ge integrationen en ny kurs. Ändå fastnar S, M och SD i pajkastning. Alla partier måste nu besinna sig. Väljarna kräver resultat, inte fortsatt politiskt spel. Då finns ingen tid för att fastna i vare sig Socialdemokraternas dimridåer eller tramsig käbbel . Vi har allvarliga problem som måste lösas, annars riskerar utanförskapet att gå i arv med förödande konsekvenser för sammanhållningen. De enda som vinner på detta är främmande makter som utnyttjar sprickorna i vårt samhälle och icke demokratiska krafter som tyvärr finns i vårt land.
Visa på X →EU måste nu enas om det 19:e sanktionspaketet mot Ryssland och Orbán kan inte längre tillåtas agera Putins trojanska häst och fortsätta välja Moskva framför Europa.
Putins strategi är att kränka grannars territorium och underminera EU och Nato. Svaghet leder bara till mer aggression, därför krävs beslutsamhet och skarpa motåtgärder både från EUs och Natos sida.
Nu är det också dags för Trump att klargöra om han står upp för Nato eller låter Putin fortsätta utmana oss och säkerheten i Europa.
Visa på X →@nokia_iii Det skamfyllda här är hur barn med judisk bakgrund utsätts för det hat som sprids hejdlöst. Att så kallade Palestinavänner dessutom filmat och hängt ut människor på nätet för att de gått in el ut ur byggnaden och haft andra ärenden där är vedervärdigt.
Visa på X →Här är intervjun för den som vill lyssna.
https://podcasts.apple.com/se/podcast/ekots-l%C3%B6rdagsintervju/id302534427?i=1000724122983
Visa på X →Magdalena Andersson!
När du medverkade i ekots lördagsintervju för några veckor sedan (30/8) så bemödade du dig inte ens att börja eller sluta ditt resonemang om kriget i Gaza, med att ens nämna att Hamas startade detta fruktansvärda krig som skördat så många oskyldiga människoliv på båda sidorna. Du nämnde överhuvudtaget inte Hamas i dina fördömanden. Tvärtom avslutade du intervjun med följande. Jag citerar;
”Antisemitismen har ju också ökat i Sverige efter Israels invasion i Gaza”
Att du nu fördömer detta skamlösa agerande från Palestinarörelsen mot judiska barn i Sverige är inte trovärdigt.
Visa på X →@YB_Sodermalm @EkbergMats @polisen_sthlm Vore bra om det blev klargjort om de sökt om tillstånd. Oavsett vad, så är detta bedrövligt agerande.
Visa på X →Vilka anser att det är rimligt att protestera mot Israel utanför en judisk skola i Stockholm? Sedan Hamas barbariska terrorattack för snart två år sedan, har judiska barn i Sverige tvingats växa upp bakom polisavspärrningar och känna oro på väg till och från skolan varje dag.
Att deras vardag nu dessutom besudlas av hatdemonstrationer utanför skolportarna är skamligt. Det här handlar inte om solidaritet med Palestina. Den som deltar i sådan s.k. manifestationer bidrar till att underblåsa antisemitism och bör behandlas därefter.
Visa på X →Idag skulle jag ha ätit lunch med en bekant i Riksdagens matsal. Men igår kväll skrev hon till mig och ställde in. Hon vågade inte komma, för att hon är judinna och sett den aggressivitet som följt Palestinarörelsens demonstrationer vid riksdagens entréer.
Att en judinna i Sverige 2025 inte vågar gå in i riksdagen på grund av aggressiva demonstranter är inget annat än en skandal. Det är ett svek mot våra judiska medborgare och ett frontalangrepp på demokratin.
Ingen rörelse, oavsett namn eller flagga, ska tillåtas skrämma bort människor från att delta i samhällslivet. När judar känner att de måste gömma sig eller hålla sig borta från demokratins hus, då har samhället visat sin svaghet.
Det här måste få ett slut. Demokratin kan inte kompromissas med och antisemitism kan aldrig ursäktas i något sammanhang. Aldrig!!
Visa på X →Väl skrivet @danielleviathan
Visa på X →https://www.svd.se/a/KMoMR6/sverige-maste-forsvara-sin-judiska-befolkning-skriver-liberala-politiker?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Om vi som folkvalda upplever Palestinarörelsens agerande som aggressivt och oacceptabelt, föreställ er då hur det känns att vara jude i Sverige idag. Sedan Hamas terrorattack mot Israel för snart två år sedan har hatbrotten mot judar i Sverige skjutit i höjden.
Vi har hört otaliga vittnesmål från judar som överväger att lämna landet. Barn och unga som trakasseras i skolan, och församlingar som tvingas lägga enorma summor på säkerhet istället för på verksamhet för sina medlemmar.
Igår skrev jag tillsammans med mina riksdagskollegor @FredrikMalm och @JoarForssell på SvD Debatt att synagogor och judiska skolor måste klassas som skyddsobjekt för att säkra judiskt liv och skapa trygghet för en av våra nationella minoritetsgrupper, som vi enligt svensk grundlag är skyldiga att skydda. Det är dags att vi börjar leva upp till våra förpliktelser.
Länk till artikeln i nästa tweet.
Visa på X →@SebastianLyrbo Börja med att klassa riksdagen som skyddsobjekt så de inte kan blockera in och utgångarna till riksdagens entréer (min åsikt) men mer behöver göras. Detta beteende är helt oacceptabelt.
Visa på X →De delar av Palestinarörelsen som ägnar sig åt hot och aggressivt beteende mot förtroendevalda visar inte bara förakt för demokratin. Deras agerande bidrar till att motverka de demokratiska värden som de själva påstår sig försvara.
Visa på X →@AlmaOlssom Fultolkar ingenting.
Visa på X →Jessica Stegrud (SD) verkar ha svårt att hantera starka, kompetenta kvinnor, särskilt när vi dessutom har invandrarbakgrund.
När kulturminister Parisa Liljestrand (M) och Lawen Redar (S) debatterade kulturkanon i SVT, twittrade Stegrud att det var ”talande” att ”en svenskfödd kurd och en perser” diskuterade frågan.
Vad menar hon egentligen?
Att kvinnor med invandrarbakgrund inte ska få vara röster i den svenska samhällsdebatten?
Stegruds utspel säger mer om hennes egen osäkerhet än om något annat. Bra att min partiledare Simona ryter ifrån.
Visa på X →Uttalar mig till Aftonbladet. Läs Jens intervjun här
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRXA1o/gulan-avci-kritiserar-moska-hassas-kladval-pa-demonstration?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Det får vara nog nu. Först ertappades SSU:s ordförande Moska Hassas med att bära en palestinasjal med islamistiskt budskap, samma symbol som självaste Hamasledaren Yahya Sinwar burit. Men hon är inte ensam.
Även S-topparna Emelie Stark, förbundsordförande för HBTQ+ Socialdemokraterna, Sara Kukka Salam, ordförande för Tro och Solidaritet, poserar med samma symbol. Det är ett direkt hot mot judars säkerhet i Sverige.
Ska Magdalena Andersson, som också gör anspråk på att bli statsminister efter nästa val, hålla rent hus i sin egen sida av blockpolitiken och i sitt eget parti, då måste hon avkrävas ansvar och sluta tro att det går att bekämpa antisemitismen med ena handen och göda hat med den andra handen. Det är allvar nu!
Visa på X →https://www.svd.se/a/JbzlVb/liberalerna-dags-att-lamna-ottawaavtalet?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →I en tid när krig återigen är en realitet i Europa måste Sverige våga ompröva gamla förbud. För att skydda oss och våra allierade måste vår Försvarsmakt ha tillgång till moderna försvarsmedel.
Att lämna avtalet handlar om säkerhet och ansvar. Liberalernas svar är tydligt:
Dags att lämna Ottawaavtalet.
Läs vår debattartikel i SvD:
@JoarForssell
Visa på X →