Hear, hear!!
Visa på X →413
inlägg
Det är fullständigt obegripligt att den judiska filmfestivalen stoppas i Malmö. Biografen hänvisar till säkerhetsskäl, men just därför borde evenemanget genomföras, och särskilt i Malmö. Att låta det äga rum hade skickat en tydlig signal om att staden tar kampen mot antisemitism på allvar. Jag utgår från att Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande, som ofta framhåller stadens engagemang för alla människors lika värde, nu agerar för att festivalen ska kunna genomföras. Allt annat vore oacceptabelt och skulle visa att man blundar för antisemitismen.
Visa på X →@olaspannar Jag har faktiskt bra samarbete med min SD- kollega i Försvarsutskottet.
Visa på X →@SusanOfSweden Kommentaren borde ha raderats, men hon behöll den. Uppenbart att hon vill provocera och inte ser allvaret med det hat och hot som politiker ständigt utsätts för. Hon är ju själv utsatt för detta, så Stegrud om ngn borde ju vara lite eftertänksam just idag.
Visa på X →Vilken låg nivå av en parlamentariker som just denna dag borde ägna lite tid åt att fundera på hur vi gemensamt ska ta ansvar för att värna om vår demokrati!
Visa på X →Därför bär jag Davidsstjärnan! Igår fick äntligen de 20 personer ur gisslan som fortfarande är vid liv återförenas med sina nära och kära. Kriget mellan Hamas och Israel är över, och nu börjar ett viktigt arbete för en hållbar fred i Mellanöstern. Det ger hopp. Men Hamas terrorattack har väckt ett judehat till liv som vi inte sett på decennier. Det sprider sig inte bara i andra delar av världen, utan också här i Sverige. Under de här två åren har judar i Sverige fått betala ett högt pris för sin trygghet. Många har tvingats gömma sina Davidsstjärnor, ta av sig kippan eller låta bli att gå till synagogan av rädsla för hot och hat. Det är en farlig utveckling. Nu måste vi alla, politiken, myndigheterna, civilsamhället, men också du och jag som medmänniskor orka stå upp för judars trygghet. Vi har alla ett ansvar att säga ifrån när antisemitismen visar sitt fula ansikte. Jag tänker ta mitt ansvar och bära Davidsstjärnan öppet runt halsen som ett löfte till mina judiska vänner, deras barn och alla judar i Sverige. Ett löfte om att i vårt land finns ingen plats för judehat. Här ska alla kunna vara trygga och fullt ut kunna vara sig själva ❤️✡️

Äntligen har samtliga 20 av gisslan som ännu är vid liv släppts och får äntligen återförenas med sina nära och kära 🙏🏼🩵🤍
Visa på X →@alicemedce Verkligen!
Visa på X →@JessicaStegrud Tycker det är taskigt mot ungdomsförbundens ordföranden. De skulle iaf kunna bete sig till skillnad från Dadgostar!
Visa på X →Nooshi Dadgostar tar varken ordet Hamas i sin mun, nämner offren i Israel eller gisslan som likt boskap fördes ner i Gazas tunnlar för två år sedan, efter den värsta massakern riktat mot civila judar sedan Förintelsen. Bedrövligt.
Visa på X →@SandraSilguero Jag tror inte heller Nooshi skäms. Är faktiskt övertygad om att hon inte gör det. Men jag skäms å de hedersutsattas sida, över hur en partiledare som säger sig bekämpa orättvisor, kvinnoförtryck och stå för alla människors lika värde, fullständigt skiter i den här gruppen.
Visa på X →@SandraSilguero Precis så, Amineh blev utkastad ur vänsterpartiet just för sin kamp för de hedersutsatta flickorna och kvinnorna. Skämmes tamefan!
Visa på X →Kvällens första allvarliga lögn kom från Nooshi Dadgostar som påstår att hon i hela sitt politiska liv bekämpat hedersförtrycket. Jag blir på allvar förbannad över hur hon kan komma med så magstarka påståenden, när hennes parti röstat ner förslag efter förslag för att skydda hedersutsatta. Vilken spottloska rakt i ansiktet på alla de flickor och kvinnor som lever med detta förtryck. Skäms på dig Nooshi!
Visa på X →Debatten om bidragstak visar glasklar skillnad mellan blocken. Vänstern tror att man hjälper människor genom att höja bidragen. Vi på Ulf Kristerssons sida är övertygade om att det bästa receptet mot utanförskap är att höja människor. Som Simona Mohamsson sa så klokt. Det bästa sättet att bryta utanförskapet är att barn ser sina föräldrar gå upp varje morgon och gå till jobbet. Arbete ger frihet, framtidstro och värdighet. Det gör inte Bidragsberoende.
Visa på X →Nu har partiledardebatten börjat i Agenda. Utanför SVT-huset har samtidigt Palestinarörelsen samlats och skanderat vidriga slagord som ”Sveriges regering har blod på sina händer”. Det sker samtidigt som ett avtal slutits mellan Israel och Hamas, humanitär hjälp nu når Gaza i större omfattning, och gisslan äntligen ska friges imorgon. Både de som fortfarande är vid liv och de som mördats av Hamas. Trots det fortsätter dessa grupper som om kriget pågick för fullt. De visar total likgiltighet inför det palestinska folkets lidande och att avtalet kan bli början på en varaktig fred. Hatet mot Israel och dess folk är så pass starkt att det trumfar allt annat. Hatretoriken mot judar fortsätter obehindrat. Det är oacceptabelt och måste bemötas med kraft och tydlighet. För vi ser hur delar av den här rörelsen utvecklats till en organiserad global intifada som utgör ett direkt hot mot judars trygghet även här i Sverige. Ett av kvällens debattämnen handlar om Gaza. Jag förväntar mig att Magdalena Andersson markerar tydligt mot den extrema svans som finns inom vänstern och hennes block. Inga fler judiska familjer ska behöva packa sina väskor och lämna Sverige pga hat, hot och otrygghet som delar av Palestinarörelsen i två år gjort sig skyldiga till sedan terrorattack mot Israel. Punkt.
Visa på X →https://www.expressen.se/debatt/debatt--det-ska-lona-sig-att-jobba-hart/
Visa på X →”Vi har ett tydligt budskap till alla hårt arbetande svenskar: nu kommer återbäringen. Vi vet att ni har haft flera hårda år. Sammanlagt får en familj med en polis och en sjuksköterska nästa år behålla 5 000 kronor mer i månaden jämfört med 2022 👏 Från oppositionspartiernas håll vill man sammantaget höja skatten med nästan 80 miljarder kronor. Nästan hälften av detta är skattehöjningar på arbete. Det är ett vänsterexperiment som skulle slå hårt mot alla svenska familjer som jobbar och betalar skatt”


@sofius 1. Simona Mohamsson 2. Romina Pourmokhtari 3 Gulan Avci 4. Joar Forsell 5. Lotta Edholm 6. Nina Larsson 7. Johan Britz 8. Malin Danielsson 9. Karin Karlsbro 10. Anders Ekegren 11. Martin Melin
Visa på X →Stort tack till ombuden i Stockholm som ikväll beslutade att placera mig på plats 3 på Liberalerna Stockholms riksdagslista. Är hedrad över förtroendet och taggad att ge allt för liberal valvinst nästa år!


Nu när avtalet mellan Israel och Hamas undertecknats hoppas jag EU—kommissionen drar tillbaks sina hot om att införa handelsavtal mot Israel. De aktörer som vill hjälpa till för arbetet till en varaktig fred i Mellanöstern, gör bäst i att inte skapa nya problem. För problem finns det redan gott om i regionen.
Visa på X →Äntligen kan vi kanske se ljuset i tunneln, nu när fredsplanen enligt egyptiska källor har signerats. Värmer att se glädjen bland anhöriga till gisslan som äntligen kommer få hem sina nära och kära. Två år av mörker är förhoppningsvis snart över. Både för israeler och palestinier som fått betala ett högt pris pga av Hamas ondska och terrorism.
Visa på X →Hur kommer det sig att Socialdemokraterna klarar av att så tydligt fördöma Hamas, islamister, antisemiter och kvinnoförtryckare när det sker långt bort utanför Sveriges gränser, men har så svårt att hålla samma tydliga linje här hemma i Sverige? Morgan Johansson försummar inget tillfälle att slå på stora trumman, så länge han slipper lösa problem i Sverige. Självklart ska biståndspengar även kunna användas till att förmå länder som får svenskt bistånd att också ta emot sina medborgare som inte längre har skyddsskäl i Sverige. Som t.ex. till Somalia.
Visa på X →@JohanRomin Stå på dig bästa @JohanRomin jag var i Jerusalem 2015, en av de finaste resorna jag gjort. En del människor klarar verkligen inte att hålla ”två” tankar i huvudet samtidigt 💙


När jag tillsammans med @MauricioRojasmr arkitekten bakom Folkpartiets rapport ”Utanförskapets karta” och Nyamko Sabuni lanserade förslaget om språktest för medborgarskap för över 20 år sedan, blev vi hånade och beskyllda för ”brun hundvisselpolitik” av ledande socialdemokrater. Detta var långt innan Sverigedemokraterna ens satt i riksdagen. Sossarna använde alltså rasistanklagelser som ett sätt att slippa diskutera sakfrågan, istället för att lyssna på vad vi faktiskt sa, och varför vi ständigt betonade att språket är nyckeln till frihet och egenmakt, särskilt för kvinnor som annars riskerar att fastna i beroendeställning till familj, partner och samhället. I dag, två decennier senare, har Socialdemokraterna plötsligt ”nyktrat till” och säger sig förstå värdet av språk, arbete och egenförsörjning. Det är förstås välkommet, men hyckleriet är uppenbart. När de hade makten i åtta år, gjorde de allt för att motarbeta just de reformer de nu låtsas stå bakom. Och låt oss vara ärliga, ingen tror att Socialdemokraterna kommer stå fast vid en tydlig integrationspolitik om de vinner nästa val. Vi vet redan hur det brukar sluta. Vänsterpartiet och Miljöpartiet kommer kräva reträtt på punkt efter punkt, och resultatet blir att Sverige återigen backar i kampen mot utanförskap. Fyra år av framsteg riskerar alltså att gå förlorade. Det får bara inte hända. I ett läge där vårt land står inför allvarliga säkerhetspolitiska hot måste vi förstå att integration inte bara handlar om socialpolitik. Det handlar även om Sveriges inre säkerhet. Då finns det varken utrymme för daltande, naivitet eller misslyckanden.
Visa på X →