Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Fredrik Olovsson

Socialdemokraterna

@fredrikolovsson (X)

412

inlägg

Upphandlingen av strategisk reserv når inte ens upp till hälften av den ursprungliga ambitionen. Tanken var 800 MW. Nu säkras bara 350 MW. Det är bättre än inget men ger alltså mindre trygghet än vad vad SvK ansåg behövdes i somras.

Visa på X

Pausa införandet av effektavgifter och se över dem som redan införts. Det krävs tydligare regler och bättre styrning från staten för att värna hushållens plånböcker och legitimiteten för systemet. https://omni.se/a/BxJgnw

Visa på X

Redan i opposition ville Kristersson höja elnätsavgifterna. Kritiken mot att S-regeringen ville sänka dem var hård. Och höjda elnätsavgifter är ett vallöfte han faktiskt håller.

Visa på X

Regeringens rekrytering av GD:ar på energiområdet börjar likna situationen med den nationella säkerhetssamordnaren. Energimyndigheten tog det närmare ett år att lösa och i Svenska Kraftnät slutar en 7 mån lång rekryteringsprocess i sparken efter typ 7 mån. Svagt och dåligt.

Visa på X

S regeringar tar ansvar för offentliga finanser. Kristersson lånar till sina skattesänkningar för höginkomsttagare och skickar notan vidare. Som alla högerregeringar i Sverige gjort i decennier.

Visa på X

Högerregeringar brukar köra sönder statsfinanserna och misslyckas med jobben och tillväxten. Tidöregerigen är inget undantag.

Visa på X

Regeringen påstår sig trots allt ha gjort något de menar ska ge fler jobb och minska arbetslösheten. Problemet är bara att det på inget sätt fungerar. Resultatet är fler arbetslösa. Väldigt många fler arbetslösa.

Visa på X

SD-regeringens elfiasko inför vintern, som DN skriver om, ökar risken för bortkoppling. Därför kallar vi Ebba Busch till riksdagens näringsutskott. Regeringen måste presentera en plan för att skydda samhället från detta under kommande kalla månader. https://share.google/8zW5LB3oVQgp8weFq

Visa på X

Detta är djup olyckligt och i grunden oacceptabelt. Regeringen och myndigheterna behöver lösa detta snabbt. Vi kommer begära att Ebba Busch kallas till Näringsutskottet för att redogöra för hur regeringen ska lösa frågan redan till vintern.

Visa på X

@paweb77 Är det svårt att förstå att SD-regeringens resultat är 100 000 fler arbetslösa eftersom de driver en dålig politik? Folk har blivit av med jobbet och nya kommer inte till, inte minst ungdomar.

Visa på X

SD och regeringens resultat är nedslående. Sverige har underpresterat jämfört med Europa. Tillväxten legat i EU:s bottenliga, arbetslösheten ökat och 100.000 fler svenskar står utan arbete. Bidragsberoendet har vuxit, konkurserna de högsta sedan 90-talet. Vi vill se ny riktning.

Visa på X

Rimliga krav. Socialdemokraterna är fortsatt öppna att fortsätta arbetet. Att bara ge Sverigedemokraterna veto duger inte. Det finns möjligheter att ta detta till en överenskommelse och ett bredare gemensamt arbete i en energikommission eller beredning. https://share.google/M7LBrVe8Xmljz7Bv4

Visa på X