Upphandlingen av strategisk reserv når inte ens upp till hälften av den ursprungliga ambitionen. Tanken var 800 MW. Nu säkras bara 350 MW. Det är bättre än inget men ger alltså mindre trygghet än vad vad SvK ansåg behövdes i somras.
Visa på X →412
inlägg
Pausa införandet av effektavgifter och se över dem som redan införts. Det krävs tydligare regler och bättre styrning från staten för att värna hushållens plånböcker och legitimiteten för systemet. https://omni.se/a/BxJgnw
Visa på X →Riksdagen beslutade om pengarna för ett år sedan. Men regeringen ”lyckas inte” betala ut dem till kommuner med vindkraft. Är det SD som stoppar även detta? . https://www.sverigesradio.se/artikel/utlovade-vindkraftsmiljoner-drojer-regeringen-fortjanar-kritik
Visa på X →Redan i opposition ville Kristersson höja elnätsavgifterna. Kritiken mot att S-regeringen ville sänka dem var hård. Och höjda elnätsavgifter är ett vallöfte han faktiskt håller.

Ytterligare en studie pekar på att det nya systemet på elmarknaden som infördes för ett år sedan trycker upp kostnader för el. Det har även skapat andra problem. Att regeringen lät införa detta är mycket märkligt eftersom många varnade, inte minst vi. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/LMjeJ4/s-pausa-modell-som-gor-elpriset-dyrare
Visa på X →S: Pressa elnätsbolagen med skärpta regler. Regeringen måste göra saker inte bara prata. Vi bistår gärna. https://www.aftonbladet.se/a/43jaQ6
Visa på X →Regeringens rekrytering av GD:ar på energiområdet börjar likna situationen med den nationella säkerhetssamordnaren. Energimyndigheten tog det närmare ett år att lösa och i Svenska Kraftnät slutar en 7 mån lång rekryteringsprocess i sparken efter typ 7 mån. Svagt och dåligt.
Visa på X →Ansvaret för att Sverige nu saknar en s.k. effektreserv faller tungt på regeringen. Det yttersta skyddsnätet för elsystemet har i åratal funnits på plats vintertid - men i år har man misslyckats att säkra den. Det ökar risken för bortkoppling. https://www.di.se/debatt/sverige-gar-mot-vinter-utan-skyddsnat-i-elsystemet/
Visa på X →Högerns privatiseringarna dränerar välfärden på skattepengar. Och det som beskrivs som ”felaktig fakturering” och ”fakturafusk” liknar dessutom mest storskaligt bedrägeri. https://www.sverigesradio.se/artikel/granskning-digitala-vardgivare-fakturerade-felaktigt-for-vardbesok
Visa på X →S regeringar tar ansvar för offentliga finanser. Kristersson lånar till sina skattesänkningar för höginkomsttagare och skickar notan vidare. Som alla högerregeringar i Sverige gjort i decennier.

Högerregeringar brukar köra sönder statsfinanserna och misslyckas med jobben och tillväxten. Tidöregerigen är inget undantag.

Regeringen påstår sig trots allt ha gjort något de menar ska ge fler jobb och minska arbetslösheten. Problemet är bara att det på inget sätt fungerar. Resultatet är fler arbetslösa. Väldigt många fler arbetslösa.
Visa på X →Regeringens jakt på enskilda bolag slår mot investeringsklimatet. Konsekvenserna av att hamna på SDs skitlista är något alla måste ta i beaktande idag. Det kostar Sverige anseende och pengar. Det är trumpianskt och oförenligt med hur landet ska styras. https://www.di.se/nyheter/svantesson-ku-anmals-for-stoppade-stegrabidrag/
Visa på X →Vi har länge krävt en överenskommelse och är fortsatt beredda att medverka i en. Men när Kristerssons låter Åkesson bestämma, riskeras investeringar i all ny energiproduktion. Med högre elpriser och färre industrijobb som följd. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/energiforetagen-ebba-busch-har-ratt-behovs-overenskommelse-med-s
Visa på X →Nedskärningarna på Industriklivet och Tidöpartiernas inställning till omställning och industriell utveckling skadar Sverige. Nu riskeras satsningen vid cementfabriken i Slite. https://www.mynewsdesk.com/se/heidelbergmaterials-sverige/pressreleases/ccs-satsningen-vid-cementfabriken-i-slite-pausas-3416169
Visa på X →SD-regeringens elfiasko inför vintern, som DN skriver om, ökar risken för bortkoppling. Därför kallar vi Ebba Busch till riksdagens näringsutskott. Regeringen måste presentera en plan för att skydda samhället från detta under kommande kalla månader. https://share.google/8zW5LB3oVQgp8weFq
Visa på X →Lyssna på Ingemar
Visa på X →Åkesson blåste sina väljare.
Visa på X →@VencuVelasquez Uselt och svagt.
Visa på X →Trots kunskap om Landerholms slarv mörkade regeringen detta i månader. Nu fortsätter högerpartierna mörkande i riksdagen. De gör allt vad de kan för att förhindra en KU-granskning före valet. Vad är det de vill hemlighålla? https://www.dn.se/sverige/storbrak-i-ku-om-landerholmaffaren-morklaggning/
Visa på X →Sd och regeringen har bestämt att Bromma flygplats ska vara kvar och det statliga bolaget som driver den tvingas därmed fortsätta att blöda ekonomiskt. Det drabbar alla andra resenärer och försvagar Arlanda, som behöver byggas ut och förbättras. https://www.mitti.se/nyheter/har-forlorar-staten-nara-100-miljoner--arligen-6.3.322314.0c54018097
Visa på X →Detta är djup olyckligt och i grunden oacceptabelt. Regeringen och myndigheterna behöver lösa detta snabbt. Vi kommer begära att Ebba Busch kallas till Näringsutskottet för att redogöra för hur regeringen ska lösa frågan redan till vintern.

@paweb77 Är det svårt att förstå att SD-regeringens resultat är 100 000 fler arbetslösa eftersom de driver en dålig politik? Folk har blivit av med jobbet och nya kommer inte till, inte minst ungdomar.
Visa på X →SD och regeringens resultat är nedslående. Sverige har underpresterat jämfört med Europa. Tillväxten legat i EU:s bottenliga, arbetslösheten ökat och 100.000 fler svenskar står utan arbete. Bidragsberoendet har vuxit, konkurserna de högsta sedan 90-talet. Vi vill se ny riktning.

Rimliga krav. Socialdemokraterna är fortsatt öppna att fortsätta arbetet. Att bara ge Sverigedemokraterna veto duger inte. Det finns möjligheter att ta detta till en överenskommelse och ett bredare gemensamt arbete i en energikommission eller beredning. https://share.google/M7LBrVe8Xmljz7Bv4
Visa på X →