Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Fredrik Olovsson

Socialdemokraterna

@fredrikolovsson (X)

412

inlägg

Som vanligt skapar högerregeringen stora underskott. Lånar till sänkta skatter och orkar inte hålla ordning på statsfinanserna. Uppförsbacken lämnar de alltid vidare till andra att hantera. Men varför har de en självbild av att de kan? När de aldrig någonsin kan det i praktiken?

Visa på X

Högerregering klarar aldrig statsfinanserna och ekonomin. Att låna till sänkta skatter trumfar alltid ordning. Det är slarvigt och svagt.

Visa på X

Socialdemokraterna är fortsatt öppna för överenskommelse om energipolitiken eftersom det är bra för Sverige. Det behövs både insatser för kärnkraft och vindkraft, inte minst i havet. Att SD stänger den dörren och kör över statsministern och näringslivet blir dyrt för Sverige.

Visa på X

Det betyder isf att M är rädda för dialog med Försvarsmakten och andra relevanta myndigheter. Och att de på en månad inte har förmåga att svara på detta med att de hellre gör något annat för att få fram mer el. Så svaga och dåliga. Grejen är att Kristersson blev överkörd av SD.

Visa på X

Som vanligt lämnar högerregeringar efter sig stora underskott, hög arbetslöshet och dålig tillväxt.

Visa på X

Budskapet från Ulf är att allt går SÅ bra och att allt annat är sossarnas fel. Fast tillväxten är lägre, arbetslösheten högre och priserna ökar igen. Väljarnas reaktion:

Visa på X

Barn, bananer eller Bregott! Inget får stå i vägen för vinsten. Högerpartierna har skapat det välfärdskapitalistiska monstret - och de fortsätter mata det.

Visa på X

Att få fram mer elproduktion, för att till EUs lägsta priser möta behoven från inte minst industrin, kommer kräva långsiktiga och stabila spelregler. Därför har Socialdemokraterna länge jobbat för en bred överenskommmelse. Det är positivt att även Ulf Kristersson öppnat för det.

Visa på X

Svantesson har tappat kontrollen över ekonomin. Den enda konstanten är att låna pengar till sänkta skatter. Men tillväxten är låg, 100 000 fler är arbetslösa och priserna höga. Det som redan provats gång på gång med resultat i EUs bottenträsk ska åter mirakulöst lösa problemen…

Visa på X

En rimlig rektion. Men högerpolitikers vilja att sänka skatten på lånade pengar också väldigt stark.

Visa på X

Kristerssons insats i Agenda lär inte hjälpa. En sur statsminister som påstår att ALLT är historiskt BRA vänder inte detta. Ledarskapet har havererat. Svenska folket ser det.

Visa på X

Energimyndigheten har stått utan generaldirektör i snart ett år. Att Ebba Busch misslyckats med att utse en GD för en central myndighet med viktiga uppdrag, inte minst som sektorsansvarig beredskapsmyndighet för energi, är uppseendeväckande nonchalant.

Visa på X

Mycket bra att konkursförvaltaren kunnat sälja Northvolt så att det även fortsättningsvis produceras batterier i Sverige. Bra även för Skellefteå, som tagit och tar stort ansvar för svensk nyindustrialisering och lämnats väldigt ensamma när det blev tufft. https://share.google/oEyav3VAU4yd2rdyz

Visa på X

Kristerssons närmaste medarbetare (möjligen också han själv) gjorde nyligen allt för att vännen Henrik Landerholm skulle slippa ta sitt ansvar som en hög tjänsteman i regeringskansliet. Men posera kan han, Kristersson. Dubbelmoralen i moderatledningen är återkommande och plågsam.

Visa på X

Förstår att det gör ont när de egna orden om föräldraansvar plötsligt också ska gälla det egna föräldraskapet. Men det här handlar den dubbelmoral M och regeringen tillåter sig. Den skadar förtroende och sammanhållning för att den oblygt gör skillnad på M-eliten och alla andra.

Visa på X