Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Fredrik Olovsson

Socialdemokraterna

@fredrikolovsson (X)

412

inlägg

Idag ville P1 Morgon debattera elstödet och elräkningarna. Men inget statsråd vågade ställa upp och debattera misslyckandet. Dock återstår vårt krav. Ge besked om att stödet nu aktiveras. Folk ska inte stå ensamma med de höga elräkningarna.

Visa på X

Aktivera elstödet. Pengarna som är avsedda att skydda hushållen mot höga elräkningar ska användas för det.

Visa på X

Inget är på plats, inget är utbetalt och inget verkar heller vara på gång att betalas ut. Elnätsavgifterna höjs nu dessutom rejält. Men finansministern hoppas tydligen på att det vänder framåt 2040.

Visa på X

Regeringens pressmeddelande om beslutet att bygga en ny kabel till Finland innehöll inte en rad om deras analys av hur elpriset i Norra Sverige skulle påverkas. Vilka beräkningar fanns egentligen?

Visa på X

Redan i opposition ville Ulf Kristersson ha högre elnätsavgifter. Ingen av dem som mailar mig om sina elräkningar verkar hålla med. Vi jobbar för lägre priser, inte högre.

Visa på X

Det är ett svenskt intresse att snabbt få frihandelsavtalet med Mercosur på plats och att nu använda möjligheten till provisorisk tillämpning. Kommissionen måste känna press att agera från oss som exvis vill se lägre matpriser och fler jobb. Regeringen måste trycka på hårdare.

Visa på X

Ebba Busch skryter återigen om ny installerad elproduktion under mandatperioden. Att det byggs klart anläggningar som påbörjats tidigare är knappast regeringens förtjänst. Att nästan inga nya investeringsbeslut fattats denna period kommer kosta Sverige dyrt kommande år.

Visa på X

Dessutom avfärdade arbetsmarknadsministern bara häromdagen våra krav på ett uppdaterat korttidsarbete. Regeringen verkar allmänt mer intresserade av att ”se ljuset” än att säkra svenska jobb och industriell produktion. Slarvigt och svagt.

Visa på X

Högern klarar aldrig ekonomin. Förutom att arbetslösheten ökat rejält, konkurserna nått rekordnivåer och varslen fortsätter, exvis i industrin, har underskotten i statsfinanserna rakat i höjden med SD-regeringen. Som vanligt. Svagt, vekt och skadligt.

Visa på X

Sedan har Ericsson en mycket stor kassa! Den borde investeras i att stärka bolaget, inte minst i Sverige. Diskussionen om återköp av aktier eller extra utdelningar är provocerande

Visa på X

Väldigt oroväckande att även Ericsson varslar om stora uppsägningar. Det kommer efter att även Volvo och skogs- och stålföretag gjort detsamma. I ett läge där den svenska industriell basen behöver stärkas minskar den. Men på det området drar regeringen ner på ambitionerna.

Visa på X