Idag ville P1 Morgon debattera elstödet och elräkningarna. Men inget statsråd vågade ställa upp och debattera misslyckandet. Dock återstår vårt krav. Ge besked om att stödet nu aktiveras. Folk ska inte stå ensamma med de höga elräkningarna.
Visa på X →412
inlägg
Aktivera elstödet. Pengarna som är avsedda att skydda hushållen mot höga elräkningar ska användas för det.
Visa på X →Inget är på plats, inget är utbetalt och inget verkar heller vara på gång att betalas ut. Elnätsavgifterna höjs nu dessutom rejält. Men finansministern hoppas tydligen på att det vänder framåt 2040.
Visa på X →Aktivera elstödet. Folk behöver pengar - inte Kristerssons beklagande, energiministerns ursäkter eller Åkessons löftesbrott! https://omni.se/s-krav-aktivera-elstodet-senast-1-mars/a/q6WyK0


Elchocken: John fick 17 500 i elräkning med nya avgiften. Socialdemokraterna har återkommande krävt att regeringen pausar införandet och att Energimarknadsinspektionen ges i uppdrag att strama upp regelverket för elnätsbolagen. Men inget händer. https://www.sverigesradio.se/artikel/elchocken-john-fick-17-500-i-elrakning-med-nya-eu-tariffen
Visa på X →Regeringens pressmeddelande om beslutet att bygga en ny kabel till Finland innehöll inte en rad om deras analys av hur elpriset i Norra Sverige skulle påverkas. Vilka beräkningar fanns egentligen?


Ännu fler rapporter om att elpriserna är riktigt höga trots löftet från Tidöpartierna om motsatsen. Ändå saknas elstöd, det investeras inte i ny produktion och elnätskostnaderna tillåts dessutom höjas kraftigt. https://www.expressen.se/ekonomi/privatekonomi/dyraste-elen-pa-tva-ar/
Visa på X →Trots SD-regeringens löften. Elräkningar i januari rekordhöga, nästan ingen ny produktion beslutats, elnätskostnader rejält högre och ny effektavgift införs. Dessutom inget elstöd på plats som skydd - och effektreserven mer än halverad. Det duger inte. https://www.expressen.se/ekonomi/arthur-36-fick-elrakning--pa-nastan-14-000-kronor/
Visa på X →Redan i opposition ville Ulf Kristersson ha högre elnätsavgifter. Ingen av dem som mailar mig om sina elräkningar verkar hålla med. Vi jobbar för lägre priser, inte högre.

Mandatperioden började med regeringens elstödshaveri. Det verkar kunna sluta på ett liknande sätt. Höga elpriser och låg beredskap är en dålig kombination. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5pnp7m/s-rasar-mot-regeringens-elstod-inget-system-pa-plats?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Det är ett svenskt intresse att snabbt få frihandelsavtalet med Mercosur på plats och att nu använda möjligheten till provisorisk tillämpning. Kommissionen måste känna press att agera från oss som exvis vill se lägre matpriser och fler jobb. Regeringen måste trycka på hårdare.
Visa på X →Ännu ett exempel på effektavgifter som saknar legitimitet och behöver pausas medan regelverket för elnätsbolagen stramas upp. https://www.dn.se/ekonomi/straffavgiften-for-att-ladda-elbilen-i-fjallstugan-2-200-kronor/
Visa på X →Ebba Busch skryter återigen om ny installerad elproduktion under mandatperioden. Att det byggs klart anläggningar som påbörjats tidigare är knappast regeringens förtjänst. Att nästan inga nya investeringsbeslut fattats denna period kommer kosta Sverige dyrt kommande år.
Visa på X →Efter tre år av SD-regering blir elräkningen dyrare 1 med höga elpriser, högre elnätskostnader och en ny effektavgift. ”Januaripriserna på el nådde nivåer som gör januari 2026 till den dyraste januarimånaden som uppmätts i samtliga svenska elområden.” https://www.elbruk.se/blogg/rekorddyr-el-januari-sverige
Visa på X →Kristersson och Åkesson valde av taktiska skäl bort svenska familjers plånböcker. Det var viktigare att bråka om kärnkraft än att få fram billig el. Det är svagt, splittrande och inte bra för vårt land. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-och-sd-gjorde-karnkraften-dyrare-ebba-busch-kd-besviken
Visa på X →Närmast totalstopp för ny elproduktion i Sverige. SD och regeringen driver upp priserna på el och försämrar svensk konkurrenskraft. Bara Kriegers Flak utanför skånska kusten skulle bidra med el till 500 000 sydsvenska hem. https://www.dn.se/sverige/rapport-sverige-samre-pa-vindkraft-an-grannlanderna/
Visa på X →Sida vid sida, tillsammans hjälps SD, Svantesson och bankerna åt, medan vanligt folk betalar. https://www.expressen.se/ekonomi/damberg-rasar-mot-bankvinsterna-och-hoga-rantor-/
Visa på X →Vänta och hoppas är ingen strategi. Regeringen och SDs passivitet utsätter svenska folket och vår ekonomi för onödiga risker. Socialdemokraterna vill att regeringen tar fram en skyddsplan för svensk ekonomi. https://www.gp.se/004ff4be-30d8-5666-bbe4-c1f034e7c049
Visa på X →Dessutom avfärdade arbetsmarknadsministern bara häromdagen våra krav på ett uppdaterat korttidsarbete. Regeringen verkar allmänt mer intresserade av att ”se ljuset” än att säkra svenska jobb och industriell produktion. Slarvigt och svagt.
Visa på X →Ansökan om ny kärnkraft ska behandlas. Avvägningar ska göras i stora och viktiga frågor. Regeringen behöver bredda kretsen av partier som involveras. S skulle - precis som Ebba Busch insett - göra stor nytta och ge stadga till en process med många steg. https://www.di.se/nyheter/ebba-busch-vill-ha-med-s-i-ringhalsforhandling-bra-for-att-fa-ned-prislappen/
Visa på X →Fullkomligt bisarr politik. Regeringen måste omedelbart lyfta frågan om tullarna i EU. Och att det är den här mannen som Åkesson vill ska ge lägga sig i den svenska valrörelsen säger det mesta om SD. https://www.dn.se/direkt/2026-01-17/trump-tullar-mot-sverige-pa-grund-av-gronlandsfragan/
Visa på X →Högern klarar aldrig ekonomin. Förutom att arbetslösheten ökat rejält, konkurserna nått rekordnivåer och varslen fortsätter, exvis i industrin, har underskotten i statsfinanserna rakat i höjden med SD-regeringen. Som vanligt. Svagt, vekt och skadligt.

Sedan har Ericsson en mycket stor kassa! Den borde investeras i att stärka bolaget, inte minst i Sverige. Diskussionen om återköp av aktier eller extra utdelningar är provocerande
Visa på X →Väldigt oroväckande att även Ericsson varslar om stora uppsägningar. Det kommer efter att även Volvo och skogs- och stålföretag gjort detsamma. I ett läge där den svenska industriell basen behöver stärkas minskar den. Men på det området drar regeringen ner på ambitionerna.
Visa på X →För världshandeln har inte mycket positivt hänt senaste året. Det gör Mercosuravtalet desto viktigare. Att få avtalet slutligt på plats och sedan fortsätta med fler handelssamarbeten är viktigt såväl ekonomiskt som geopolitiskt. https://www.di.se/nyheter/klart-ja-till-jatteavtal-mellan-eu-och-sydamerika/
Visa på X →