Små och medelstora företag måste få betalt i tid. Att korta de långa betaltiderna borde vara prioriterat men regeringen motarbetar regler som skulle lyfta de mindre företagen. https://www.di.se/debatt/lyft-smaforetagen-korta-betaltiderna/
Visa på X →412
inlägg
Ännu ett exempel på de stora elräkningarna som snart ska betalas. S-kravet på att aktivera elstödet kvarstår och att SD och regeringen låter det ligga bar i ”byrålådan” istället för att hjälpa pressande svenska familjer är obegripligt. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/elchocken-i-februari-660-procent-dyrare-langst-i-norr/
Visa på X →Snart kommer ny elräkning. Tillsammans med höjningar av elnätsavgiften kommer den för de flesta familier att vara rejäl. S kräver därför att elstödet aktiveras. Hittills vägrar SD och regeringen, trots löftet om att ingen skulle behöva stå ensam. Det är dags att backa nu.

I detta geopolitiska läge är mer frihandel goda nyheter. Att så snart som möjligt börja handla med avtalet som grund är strategiskt viktigt och kommissionen gör helt rätt som inte väntar. Handel skapar jobb i Sverige och avtalet sänker kostnader, för mat exvis.

Dags att göra upp med Moderaternas och SD:s skatteslöseri. Vårdbolagen mjölkar sjukvården på skattepengar - på ett stötande sätt. Systemet är korrupt och leder dessutom till ytterligare byråkrati som kostar ännu mer skattepengar.

Oerhört glädjande att batteritillverkningen kan få fart och fler få jobb i en strategisk framtidsbransch. Bra jobbat av kommun, konkursförvaltare och energibolag. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/lytens-kop-av-northvolt-i-skelleftea-klart
Visa på X →Människor står ensamma med sina stora elräkningar, trots SD och regeringspartiernas löften om motsatsen. Aktivera elstödet och använd flaskhalsintäkterna till insatser som sänker kostnader för elkunderna . https://www.sverigesradio.se/artikel/kritiserar-svenska-kraftnats-miljardreserv-inte-rimligt
Visa på X →Att orka göra upp i frågor som är långsiktigt viktiga för Sverige är en fråga om ledarskap och styrka. Ulf Kristersson orkar inte.

SD och M vägrar aktivera elstödet. De sviker löftet om att ingen skulle stå ensam med höga elräkningar i vinter. Nu är elbolag nedringt av folk som kan inte betala räkningen men inget besked ges. Gör som vi krävt - aktivera stödet. https://www.sverigesradio.se/artikel/hoga-elpriser-okar-samtalen-till-eon-om-hjalp-med-rakningar
Visa på X →SD och regeringen bedriver en ineffektiv och felriktad politik som gör Sverige svagare och fattigare. De bygger stora underskott i offentliga finanser men även tillväxten är för låg och arbetslösheten har ökat till över 500 000 personer.

Aktivera elstödet. SD och M sviker när höga elpriser fortsätter plåga svenska familjer. När man i veckan ska betala sina höga räkningar från tidigare månad borde regeringen ge besked om att man slipper stå ensam när nästa räkning ska betalas. https://www.gp.se/c0708f97-2870-53b3-b6e3-395915e12ec1
Visa på X →SD och regeringen har försvagat Sverige. Fler fattiga och större klyftor samtidigt som man lånar pengar till sänkta skatter.
Visa på X →S vill se elstödet aktiverat. Varför påstod ministrarna i höstas att folk inte skulle stå ensamma med höga elräkningar om de nu inte tänkte infria löftet? Gång på gång har regeringen svikit vanliga familjer som har det tufft.

Du får stå ensam med din stora elräkning och betala extra effektavgift på de redan rekordhöjda elnätsavgifterna. Så det går att förstå varför ansvarigt statsråd vill ägna sig åt annat. Aktivera elstödet istället.
Visa på X →Sverige underpresterar med M och SD Som Tottenham Hotspur. Det är allmänt känt. Både brittisk och amerikansk press rapporterar… från gårdagens riksdagsdebatt om finanspolitiska ramverket…. https://www.nytimes.com/athletic/7059645/2026/02/20/swedish-politician-spurs-spursy-tottenham/
Visa på X →Nästa vecka ska de flesta familjer betala sina dyra elräkningar. Dessvärre i kronor - inte i valutan ”M och SD beklagar”. Aktivera elstödet.


Socialdemokraterna kräver att elstödet aktiveras. Det är dags att SD och M ger besked nu. https://www.expressen.se/ekonomi/snordyr-el-under-torsdagsmorgonen/
Visa på X →Svenska folkets elräkningar är skyhöga. Varför reagerar inte regeringen? Aktivera elstödet. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/elpriset-rusar-igen-expert-hemska-nivaer/
Visa på X →@ExpressenLedare Insatsen som lyfts fram har utvärderas av Finansinspektionen. Slutsats: det fanns starka skäl att agera. Ingen annan åtgärd har heller i efterhand verkat mer lämplig. https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/rapporter/2023/fis-analys-av-statliga-kreditgarantier-till-elproducenter/
Visa på X →Jonung uppträder som desinformatör med sitt exempel. Håll gärna koll på SD-regeringen nu men exemplet från 2022 är redan utvärderat av Finansinspektionen - publicerat under dagens regering. Där konstaterades att det var mkt väl motiverat för staten att agera.


SD-regeringen har tappat kontrollen. Finansministern har misskött jobbet. Tror du något annat? Lyssna på detta inslag och debatt. https://www.sverigesradio.se/artikel/debatt-om-regeringens-ekonomiska-politik
Visa på X →Sågningen av regeringens ekonomiska politik är brutal. Hårdaste kritiken någonsin. Allvarlig inkompetens eller bara som vanligt - att högerpolitiken alltid misslyckas med statens finanser, tillväxt och jobb? https://www.expressen.se/nyheter/politik/finanspolitiska-radet-sagar-regeringen-allvarligaste-kritiken-/
Visa på X →Att betala ut budgeterat elstöd för att inte människor ska stå ensamma med sina höga elräkningar är inte fysik. Det är politik. Högerpolitiker väljer att låta bli. Vi vill att stödet ska aktiveras. https://www.nwt.se/2026/02/16/socialdemokraterna-vill-bryta-mot-fysikens-lagar-afa18/
Visa på X →Släpp inte högerpartierna nära statens finanser. De klarar bara inte av det. Stora underskott, låg tillväxt och hög arbetslöshet är alltid resultatet. https://www.svd.se/a/K8zlL5/sagar-regeringen-allvarligaste-kritiken
Visa på X →Hökmark mfl tar såklart inte så stor hänsyn till verkligheten. Än mindre vill de göra något riktigt åt höga elpriser eller de rusande elnätskostnaderna. Bättre då hålla sig fast i en förljugen snuttefilt till argument. Som Vattenfalls ledning motsagt gång på gång.

