Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Fredrik Olovsson

Socialdemokraterna

@fredrikolovsson (X)

412

inlägg

På frågan om det är troligt att vi får den tillväxt som ligger i finansministerns egen prognos i gårdagens proposition är alltså svaret från Svantesson: ”Det är inte troligt”. Nä. Inte den här gången heller skulle man kunna säga.

Visa på X

Med SD/ M-politik har Sverige utvecklas sämre än andra, med högre arbetslöshet, lägre tillväxt och rekord i konkurser. När Trumps tullar motiverar svenska företag att söka nya marknader och öka innovationstakten så sparar SD/M på exportstöd och innovation i budgeten.

Visa på X

SD och regeringens jobbfiasko drabbar hundratusentals svenskar, breddas till nya grupper och gör Sverige svagare och fattigare. Andra länder i vår närhet utvecklas annorlunda.

Visa på X

Efter Ebbas elstödskos förra gången var det såklart givet att ta fram ett bättre stöd utifall det skulle behövas. Liksom vi vill förbättra systemet för korttidsarbete innan det behövs igen. Också där drar regeringen benen efter sig.

Visa på X

Ett absurt försvar för varför hundratusentals svenskar inte ska få elstöd. Vi har i tre år krävt att regeringen ska ta fram ett väl utformat elstöd. Regeringen och SD har hela vintern påstått sig ha ett i byrålådan. Nu skyller Busch på tidsbrist. Svagt! https://share.google/1Cdf2CGrpR7DSw3bX

Visa på X

Vi tycker kärnkraft ska byggas där det är lämpligast. Som Vattenfalls planer på Ringhals eller i Oskarshamn. Höga kusten, Stockholms skärgård eller på Gotland är inte aktuellt för oss. Men sedan verkar det iofs svårt för Britz att få något gjort överhuvudtaget.

Visa på X

Konkurser som slagit rekord. Arbetslöshet som både ökat och breddats inte minst med fler inrikesfödda utbildade män. SD och M har verkligen misslyckats med den ekonomiska politiken. Som vanligt parat med stora budgetunderskott.

Visa på X

I slutet av mars ska många betala riktigt rejäla elräkningar. Igen. Trots löftet från SD-regeringen om att ingen skulle stå ensam med höga elräkningar har regeringen vägrat att aktivera elstödet. Nu är hög tid. Vårt krav kvarstår. Aktivera stödet. https://share.google/3pjhU50tVDRBgDxtT

Visa på X

Vi har sen i höstas krävt att regeringen ska stoppa effektavgifterna. Först nu reagerar man. Dessutom kvarstår en rad frågetecken om hur det blir framåt. Exempelvis borde alla små användare undantas helt och inte vara beroende av elbolagens välvilja. Nu krävs konkreta besked.

Visa på X

Dags att aktivera elstödet. Om regeringen äntligen lyssnar på oss om effektavgifter borde de även göra det med elstödet . Aktivera det omedelbart och ge folk hjälp när de höga räkningarna ska betalas om ett par veckor.

Visa på X