Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Nu är man tydligen ”knäpphöger”. Jag har alltså inte sagt ett enda ord om Israels krig på två år. Men jag har kritiserat avskyvärt judehat i Sverige. Jag vill inte ta kriget hit. Är det för mycket begärt?

Visa på X

Detta är mycket bra och nödvändigt. Jag hoppas på fler än Stubb, Macron och Meloni. Bra om många regeringschefer följer med. Stödet är oerhört viktigt både för Ukraina och att USA ska förstå hur allvarligt Europa ser på detta.

Visa på X

@nypon5 @owenil @kommitten Kurdernas krig var kurdernas krig. Palestiniernas krig är Hamas krig, det är enorm skillnad och går ej att likställa.

Visa på X

@owenil @kommitten Jag förmodar att du gör det eftersom du uppenbart anser det stora problemet är att jag engagerat mig för kurdernas rättigheter.

Visa på X

@owenil @kommitten Jaha, och varför drar du in kurderna i detta? Dom har ingenting att göra med Hamas eller protesterna mot Israel.

Visa på X

Nej, jag ljuger inte. Detta är en realitet runt möten som sker. jag säger inte heller att det är olagligt. Hat och hot är olika saker juridiskt. Men det betyder inte att vi vill ha det så.

Visa på Bluesky

TT:s Owe anser tydligen att det är viktigt att dra in kurderna för att försvara antisemitism. Vi får ta det från basic så även Owe förstår: Att jag engagerar mig för kurdernas rättigheter innebär inte att jag förnekar andras rättigheter, men det betyder inte heller att jag stöder Hamas eller 7 oktober.

Visa på X

Skrev tidigare på fb. Postar här också: Odenplan är en fantastisk plats i Stockholm och jag råkar bo några hundra meter därifrån. De senaste 18 månaderna kan jag dock inte befinna mig i centrum av min egen stadsdel på helgerna på grund av islamistiska och kommunistiska manifestationer mot Israel. Några exempel. Jag går till Åhléns vid Odenplan och möts av fyra personer som på en meters avstånd vrålar i mitt öra att jag är sionist och mördare. Jag går Odengatan upp från Sveavägen en fredag kväll och tio bilar åker kortege och tutar konstant, viftar med Palestinaflaggor och vrålar i falsett Free Palestine klockar 23.00. Vilka invånare de vill vinna är oklart. Området är inte Khan Younis så att säga. Jag går förbi Odenplan på väg till brädspelsbutiken på Sveavägen och får en megafon och tre aktivister rakt i ansiktet som skriker att jag är folkmördare och sionist. Jag är på torget för att möta en vän och får en aktivist på mig som anklagar mig för att vara jude och verka för vaccinering. När Liberalerna kampanjade i valet till EU-parlamentet 2024 deltog jag inte på en rad aktiviteter på Odenplan på grund av palestinamöten. Då hade Liberalerna polistillstånd för möten, men polisen beviljade möten för Palestina direkt efter och deras aktivister trakasserade våra valarbetare, så för mig och flera andra medlemmar i Liberalerna blev det omöjligt att närvara. Samma sak gäller vid mitt arbete, riksdagen. Jag har i ett års tid tvingats använda andra ingångar på grund av hatiska, islamistiska, aggressiva så kallade demonstranter. Jag har skrivit tidigare på Facebook och X om den så kallade Palestinarörelsen och mina erfarenheter av den. Min enkla slutsats är att Palestinarörelsen i Sverige är våldsbejakande, antisemitisk och islamistisk. Där finns förstås massa folk som inte är det. Men så länge man accepterar antidemokratiska och rasistiska inslag kan man inte komma till någon annan slutsats. Vid en rad manifestationer finns porträtt på ledande svenska politiker som ”demonstranterna” bildligen önskar livet ur. I både Göteborg och Malmö har man nu iranska regimens flaggor på sina manifestationer. I Stockholm har man protesterat utanför synagogan mot minnet av Förintelsens offer. På en rad håll i Sverige har man porträtt på ledare för Hamas och Hizbollah på mötena. Och ofta förekommer flaggor för totalitära regimer som Kuba. Det är helt orimligt att Sverige betraktar dessa protester som ett normalt inslag i ett land med yttrandefrihet. Detta är våldsbejakande aktioner som både riktas mot Israel men också mot Sverige.

Visa på X

@CanbackRasmus Jo, fast det är väl två olika frågor egentligen. Den ena handlar om hybridattacker för att skada Europa (Rumänien främst i detta fall), medan det andra handlar om hur AZ är möjliggörare/delaktig i att Ryssland ska kringgå sanktioner och kränga olja/gas?

Visa på X

Igår uppmärksammades i rumänska medier att råolja från Azerbajdzjan kontaminerats med klorider någon gång på vägen till ett raffinaderi (Petrobrazi) i Rumänien. Oljan har transporterats genom Baku-Tbilisi-Ceyhan röret. I Ceyhan i Turkiet upptäcktes detta. Under sommaren har också olja med organiska klorider upptäckts i Italien och Tjeckien. Någonstans mellan Baku och Ceyhan har alltså "någon" injicerat klorider i rörledningen. Vi har under lång tid sett hur Ryssland genomför hybridattacker mot oss, våra grannländer och runt om i Europa. Det är ingen vild gissning att Putin genom attacker mot oljeleveranser på södra rutterna försöker underminera säkerheten generellt och särskilt energisäkerheten för länder som Rumänien. Kloriderna riskerar fräta sönder den rumänska anläggningen och riskerar trigga energikris i Rumänien. Ryssland och Azerbajdzjan har också försämrade relationer sedan två azerbajdzjaner dödats i ryskt häkte och flera ryska medborgare greps i Baku som en följd av detta.

Visa på X

Dagens Nyheter slår på trumman att ”Ryssland överväger eftergifter”. Vem som skämtar mest aprilo här är oavgjort mellan Ryssland och Dagens Nyheter. Ryssland har lurat, duperat och manipulerat omvärlden i åratal kring samtal, avtal och överenskommelser. Det finns ingenting som tyder på en ändrad hållning i Moskva. Man fortsätter attacker mot civila och överfallen på allt vi står för i Sverige.

Visa på X

Utmärkt att regeringen aviserar nytt stödpaket till Ukrainas försvar. Robotar till Patriot, pansarvärn och ammunition, motsvarande 2,7 mdr SEK. 🇸🇪🇺🇦

Visa på X

Nederländerna är först ut att använda den nya mekanismen mellan USA och Nato för att snabbt öka det militära stödet till Ukraina. I grova drag levererar USA och resten av Nato betalar. Det nederländska nya paketet är stöd för 545 milj USD. Mycket bra 🇺🇦 https://united24media.com/latest-news/nato-and-us-unveil-ukraine-defense-plan-with-initial-support-from-the-netherlands-10454?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR7ys309UDGcMRIiSOv38HZpK03-Gbu24yGTC92wJfyZ2ng7YF6tvEp6-x2l2Q_aem_MWJTYNLlYGegyy7F9JIm5g

Visa på X

Last night, drones hit the Tatsinskaya railway station in Russia’s Rostov region — a key hub for moving troops, fuel, and equipment to the southern front, including occupied Donbas and Zaporizhzhia. Russia's Defense Ministry claims dozens of drones were shot down in several regions.

Visa på Bluesky

Fantastiskt möte idag med Måndagsrörelsen. En enorm ära att få leda dessa möten varje måndag för att hjälpa Ukraina. Idag talade ordf KDU, ordf LUF, researrangören Christian och Vira som arrangerat Charkiv Pride och Kyiv Pride. Ett tiotal hjälporganisationer på plats och som alltid sjöng Tymur.

Visa på X

Men nu vill samma länder erkänna Palestina, vilket i praktiken innebär att de vill ge en blank check till Hamas att ta kontroll över området och omsätta bistånd till militär upprustning för nya krig. Så länge västvärlden inte förmår att göra rimliga analyser och värdera sina allierade kommer Mellanöstern fortsatt vara en krigszon och radikalisera nya generationer.

Visa på X

Att en palestinsk stat ska bli en liberal utpost i Mellanöstern eller ett nytt kapitalistiskt Dubai finns inte på kartan. Och framför allt vill inte Palestinarörelsen själva detta, något sådant vore högförräderi mot Mao, Lenin och Nasrallah. När jag som i stort sett ensam svensk politiker tog ställning för ett kurdiskt hemland i folkomröstningen 2017 där nästan 97 procent av invånarna i irakiska Kurdistan röstade JA, så visade Frankrike, Storbritannien och en rad andra länder kalla handen. De sa blankt nej att stödja denna fullt rimliga strävan.

Visa på X

Nu vill en rad regeringar i Väst erkänna Palestina som stat. Men på vilka grunder ska detta ske? Och varför vägrar man kurderna ett sådant erkännande? Det finns ingen kontroll över territorium i Palestina, det finns ingen historisk kontext för en palestinsk stat, det finns ingen demokrati vare sig på Gaza eller Västbanken, och det finns inte heller några som helst indikationer för att en sådan stat ska bli en demokrati. Det finns inte heller någon gemensam tanke om vad staten ska vara eller bygga på; ska det vara en negation på Nakba, ska det vara en bastion för nya krig, ska det vara en konstitutionell demokrati, eller något annat?

Visa på X

Man har en egen politisk kontext, egna militära strukturer, man är långt mer sekulära ock positiva till väst, och man har en ekonomi som enbart knyts till Bagdad på grund av irakiska politikers utpressning av Erbil i ständiga bråk om statsbudgeten. Irakiska Kurdistan befinner sig i ett tvångsäktenskap med Bagdad sedan hundra år tillbaka. Och ingen vinner på detta. Både Irak och Kurdistan förlorar på dessa eviga konflikter.

Visa på X

Under Osmanska riket sågs norra Irak som en egen specifik geografisk enhet i hundratals år. Man delade upp Irak utifrån kurder/shia/sunni. Enda skälet till att området i norr blev en del av statsbildningen Irak var på grund av geopolitik och turkiska krav som britterna vägrade tillgodose då man upptäckte oljan i Kirkuk efter första världskriget. Irakiska Kurdistan är kort och gott inte en del av Irak. Man har aldrig varit det och man kommer aldrig att bli det.

Visa på X

Det är ett väl avgränsat geografiskt territorium sedan Medeltiden på samma sätt som Bosnien, Nagorno-Karabach, Katalonien, Kosovo och Montenegro. Man har gemensamt språk, egen administration (KRG, erkänd i Iraks konstitution), parlament, gemensam identitet, bilaterala relationer med tiotals länder, diplomatisk apparat och fria val. I Sverige har KRG egna lokaler helt frikopplade från Iraks ambassad.

Visa på X

🧵 Jag har alltid stått upp för ett självständigt Kurdistan. Inte i hela området där kurder är i majoritet, men definitivt i norra Irak. Det är inte konstigt alls. Området har aldrig varit irakiskt eller arabiskt. Där finns också en assyrisk/kaldeisk befolkning, inte heller den arabisk.

Visa på X