Fint!
Visa på X →464
inlägg
Gunnar Strömmers svar till Anne Ramberg och Sten Heckscher borde läsas av alla. ”Att skärpa straffen hotar inte demokratin. Det är demokrati.” https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e7Wwo4/gunnar-strommer-en-ratt-allvarlig-anklagelse-och-ni-har-fel
Visa på X →Jag skriver i DN och svarar sex forskare som ifrågasatt sänkt straffbarhetsålder. Deras argument håller inte. Att i vissa fall fängsla även 13- och 14-åringar är nödvändigt.

I dag kom vår lilla Björn till världen. Är så oändligt stolt över min tappra, älskade fru.

@RKlinghav @FawAzzat Robert, i stället för fräna påhopp med beskyllningar om rasism och inskränkthet kanske du skulle kunna överväga att ställa frågor till denna unga kvinna med ursprung från Irak om vad hennes erfarenhet och analys är gällande islamismen. Kanske skulle du eventuellt lära dig något.
Visa på X →@JensOdlander Ja, men trams och nonsens är snälla omdömen.
Visa på X →”…parallellsamhällen ska bestå om högern får välja.” Kvalificerat nonsens från Lawen. Högern vill inte ha Socialdemokraternas radikala blandningspolitik, utan i stället organisk utveckling. En grundläggande förutsättning är dock nettoutvandring. Det motsätter sig tyvärr Lawen.
Visa på X →@lindgren_p @LottaIlonaH Hon får dessutom lika få likes på Threads.
Visa på X →I ETC försöker Lotta Ilona Häyrynen att framställa mig och Moderaterna som ”verklighetsfrånvända”. Hennes resonemang är minst sagt märkligt. Hela tesen bygger på antalet likes som ett av mina inlägg fått – 2000 på X och 200 på Threads (Metas variant av gamla Twitter). Skillnaden påstås bevisa att stödet på X är uppblåst av ”ryska botar, professionella bedragare och nazister”. Faktum är dock att X har mångdubbelt fler aktiva användare än det ännu unga Threads. Själv har jag över 50.000 följare på X (där jag varit aktiv sedan 2013), men knappt 3000 följare på Threads (där jag blev aktiv i fjol). Jag låter det vara osagt om Häyrynens förtigande av dessa förhållanden främst beror på ohederlighet eller enfald. Under alla omständigheter är det åtminstone på Facebook övertydligt att användarna är verkliga människor och inte botar. Och av alla plattformar jag är närvarande på är det också där jag får allra flest positiva interaktioner. Just det inlägg Häyrynen använde som exempel – som handlade om återvandring – fick 2000 likes på X och 3200 likes på Facebook. Men att räkna likes, som Häyrynen gör, för att bedöma det folkliga stödet är tveklöst enfaldigt, givet att vårt land har åtta miljoner röstberättigade. Om det är några som lever i en fantasivärld är det nog @LottaIlonaH och hennes kamrater på ETC. För övrigt föredrar jag alla dagar i veckan de långt mer seriösa diskussioner som står att finna på X, framför det väsentligt mer glättiga Threads.

Det vill vi. Därför har den moderatledda regeringen initierat en lagstiftningsprocess för att det ska bli möjligt att återkalla svenskt medborgarskap för personer med dubbelt medborgarskap som begår systemhotande brottslighet eller annan allvarlig brottslighet. Detta kräver dock en grundlagsändring, vilket innebär att det behövs två beslut i riksdagen med val däremellan.
Visa på X →Om vi såg mindre av elakheter från förment prominenta personer, och om fler i offentligheten föregick med gott exempel, tror jag även att det anonyma hatet skulle kunna minska som följd. Vi behöver en starkare norm om civilitet.
Visa på X →Det är tyvärr inte ovanligt att politiker, journalister och andra offentliga personer beter sig illa, ägnar sig åt mobbningsbeteenden och frekvent utdelar förolämpningar i det offentliga samtalet. Det borde vi prata mer om.
Visa på X →Sverige har tio miljoner invånare. Många är psykiskt sjuka, alkoholiserade eller har en intellektuell funktionsnedsättning. Ännu fler är barn. Alla har tillgång till internet. Så att det skrivs oförskämda inlägg i affekt är nog oundvikligt. Men en sak tror jag kan minska detta.
Visa på X →Det är viktigt att skilja på personer som på olämpliga sätt tar ut sin frustration online och riktiga hot. Det är otrevligt med ilskna förolämpningar, många tycker med rätta att det är obehagligt. Men sammanblandningen med verkliga hot bör undvikas. Det är två helt olika saker.
Visa på X →@HannesHervieu Och vilken statsministerkandidat stödjer ni?
Visa på X →Det här är bottenlöst smutsigt av Socialdemokraterna. Exakt samma trollfasoner som Sverigedemokraterna fått berättigad kritik för.
Visa på X →Förstår, inte tror. Socialdemokraterna har med en kommittémotion i riksdagen föreslagit att antalet kvotflyktingar ska öka. Detsamma beslutades på partiets kongress tidigare i år.

@paulinaneuding Ser fram emot att läsa!
Visa på X →@segerfeldt Verkligen. Det är i socialdemokraternas ögon tydligt inte statsministerämbetets eka, utan som Pettersson rakt upp och ner skriver: ”Erlanders och Palmes eka.”
Visa på X →Vänsterns upprördhet över att Ulf Kristerssons dotter var på Harpsund tillsammans med några kompisar är, som så ofta, bara politisk teater. Jag är tämligen övertygad om att varje normalt funtad och sansad människa resonerar ungefär som Susanne Nyström i DN: ”Är det bara jag som tycker att det hela är rätt... oförargligt? En pappa har fri tillgång till en semesterbostad, som får användas både professionellt och privat. Hans dotter och hennes studiekompisar behöver någonstans att vara för sin ’kick-off’. De får då låna huset, som ändå stod tomt – och vi får anta att det var underförstått att de skulle lämna det i befintligt skick.” Det bör även påpekas att Harpsund i första hand finns till för just rekreation, inte representation. Gården donerades till staten av Carl August Wicander, i och med hans död 1952. I sitt testamente uppgav han villkoret att gården ska nyttjas av landets statsminister för att ”njuta av välbehövlig rekreation”. Mot bakgrund av detta syfte är det också fullt rimligt att gården på ett värdigt sätt bör kunna nyttjas av statsministerns närmaste familj. Det är nog mest sannolikt vad Carl August Wicander hade önskat.
Visa på X →Det politiska motståndet mot frivillig återvandring är märkligt. Alla skötsamma och hårt arbetande invånare i Sverige, oavsett om de är inrikes- eller utrikesfödda, borde vara positiva till att långtidsarbetslösa och islamister flyttar.
Visa på X →@RubiRubidoooo Kan @grok förklara varför det är svårt att verkställa utvisningar till vissa länder utan bilaterala avtal?
Visa på X →Vi behöver fler avtal som liknar det med Somalia, för att möjliggöra fler utvisningar.
Visa på X →Socialdemokraterna är tvåa på bollen som vanligt. Regeringen har redan tillsatt en utredning om åldersgräns för sociala medier.
Visa på X →I Aktuellt intervjuas en domare som förklarar varför lagen inte medgett utvisning av den eritreanska våldtäktsman som förgrep sig på 16-åriga Meya. Lagstiftningsprocessen pågår dessbättre för att den här typen av orättvisa ska upphöra. Nästa år skärps lagen. Utvisningarna bedöms öka med 500 procent. Alla brott som leder till fängelse ska även leda till utvisning. Åklagare ska bli skyldiga att yrka på utvisning. Domstolarna ska inte beakta så kallade verkställighetshinder. I det efterföljande inslaget i Aktuellt intervjuas Morgan Johansson, justitieminister i åtta år, som inte skärpte lagen. Nu klagar han på att regeringen använder bistånd för att få stater att ta emot utvisade, däribland just våldtäktsmän. Morgan Johansson i likhet med övriga vänstern uttrycker alltså stor upprördhet över att regeringen villkorar bistånd, samtidigt som de uppvisar en fullständig likgiltighet inför att våldtäktsmän inte utvisas. Det är motbjudande.
Visa på X →