@DestBar1 Siffrorna måste brytas ner. Av fjolårets ~116.000 var 28.000 ukrainare, 12.000 svenskar (som flyttar tillbaka), 5800 indier (arbetskraftsinvandrare med tillfälliga uppehållstillstånd), 3600 tyskar och 3000 syrier. Du kan notera att det var fler syrier som samma år återvandrade.
Visa på X →464
inlägg
Socialdemokraterna har aldrig haft några invändningar mot att bistånd utbetalas till korrupta regimer runt om i världen. Men när det sker med villkoret att dessa stater ska ta emot sina medborgare som i Sverige begått brott, då framställs det plötsligt som ett problem. Hyckleri.
Visa på X →Den politiska enigheten är stor om satsningarna på försvaret och vårt Nato-medlemskap. Beslutsamheten är stark och blocköverskridande om att Sverige skall försvaras. Däremot finns meningsskiljaktigheter om skolans organisering, skattenivåer, straffsatser etc. Så ska det dock vara. Meningsskiljaktigheter finns naturligt i ett samhälle och syftet med demokratin är att lösa ut dessa meningsskiljaktigheter ett fredligt sätt genom att diskutera, debattera och rösta.
Visa på X →Främmande makt arbetar aktivt för att underminera svenskarnas försvarsvilja. En del av strategin är att sprida osäkerhet och misstro kring huruvida vi som folk kommer ställa upp när det gäller. Således är frågan om det är agenter eller idioter som är ansvariga för nedanstående?
Visa på X →@kimthecynic Nej, vem har påstått det?
Visa på X →Våldtäktsmän som är svenska medborgare ska fängslas. Utländska våldtäktsmän ska fängslas och sedan utvisas. Mycket enkelt.
Visa på X →@gudmundson_per Roland glömde att ange sin partibeteckning.
Visa på X →Det kändes fint att få avsluta veckan med ett möte i Stockholms gamla centralposthus. En byggnad med särskild plats i mitt hjärta. Där jobbade min pappa en gång i tiden, och dit följde jag med flera gånger som barn. Jag har inget starkt minne av den detaljrika fasaden, med dess vackra djurliv och mäktiga landskapsvapen, men jag minns tydligt hur imponerad jag som liten var av den storslagna entrén. Allt sedan byggnaden uppfördes 1904 har den också ansetts vara ett av den svenska arkitekturens mästerverk, med inspiration från medeltida borgar. Dess snillrikhet stiftade jag bekantskap med under en kvällskurs i konstvetenskap vid Stockholms universitet, med en delkurs om just arkitektur, som jag läste under min tid som polis. Byggnadens rödaktiga granit råkar dessutom vara hämtad från Vätö i Roslagen, nära den plats där min farfars far brukade jorden, och inte alltför långt ifrån min egen familjs nya hem. Och på 1950-talet bodde min farmor och farfar vid Odenplan, relativt nära Centralposthuset. Jag vill därför tro att de vid fler än ett tillfälle köpte frimärken i den gamla posthallen. Numera rymmer den ståtligt dekorerade hallen en lounge för ett företagshotell, men delar av huset nyttjas fortfarande av staten. Det kändes därför speciellt att få återvända till min pappas gamla arbetsplats med egen portfölj. Det blev även ett lyckat möte med den expertgrupp som är del av mitt nya uppdrag från regeringen att se över fängelse- och häkteslagen. Posten har också varit en synnerligen välfungerande del av statsförvaltningen, och för mig är Centralposthuset därmed inte bara något nostalgiskt, utan tjänar också som ett gott ideal – staten bör i alla delar vara lika pålitlig som ett brev på posten. Trevlig helg!




@Olle_Thorell Det gör vi. Deltagande i brottsaktiva sammanslutningar kriminaliseras, vilket också kan träffa en högerextrem organisation. Det hade kunnat vara på plats nu, men under förra mandatperioden stoppade ni möjligheten att kriminalisera detta. Nu får vi det gjort, trots ert motstånd.
Visa på X →Lagen innebär framför allt en regel om ”two strikes and you're out”. ”Den som har begått brott mot annans liv, hälsa, frihet eller frid av sådant allvar att han eller hon skulle ha dömts till fängelse i fyra år eller mer om påföljden hade bestämts till fängelse för den brottsligheten ska få dömas till säkerhetsförvaring, om han eller hon tidigare dömts till en frihetsberövande påföljd för sådan brottslighet genom en dom som har fått laga kraft.”
Visa på X →Olle Thorell raderade sitt inlägg efter kritik, men jag tycker att det är motiverat att dela en skärmdump. Det avslöjar totalitära idéer.

Socialdemokraterna vill inrätta en nätpolis som inte bara ska stoppa olaga hot, utan även ”hat”, inte bara uppmaning till terrorism, utan ”extremism”. Det här är totalitära tankar på riktigt.
Visa på X →Jag gav två exempel: serievåldtäktsmän och mordbrännare. I lagrådsremissen kan du läsa mer. Se sidan 68 och framåt. Sammanfattning: ”Den som har begått brott mot annans liv, hälsa, frihet eller frid av sådant allvar att han eller hon skulle ha dömts till fängelse i fyra år eller mer om påföljden hade bestämts till fängelse för den brottsligheten ska få dömas till säkerhetsförvaring, om han eller hon tidigare dömts till en frihetsberövande påföljd för sådan brottslighet genom en dom som har fått laga kraft. Till säkerhetsförvaring ska även få dömas den som vid ett och samma tillfälle döms för upprepad brottslighet mot annans liv, hälsa, frihet eller frid om den brottsligheten är av sådant allvar att han eller hon skulle ha dömts till fängelse i sex år eller mer om påföljden hade bestämts till fängelse. För att påföljden ska få bestämmas till säkerhetsförvaring ska det också krävas att det finns en påtaglig risk för återfall i allvarlig brottslighet mot annans liv, hälsa, frihet eller frid, och att det inte är tillräckligt med fängelse på viss tid eller andra åtgärder för att tillgodose behovet av samhällsskydd. Påföljden ska inte få bestämmas till säkerhetsförvaring om det finns skäl att döma till fängelse på livstid eller rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.” Läs mer: https://www.regeringen.se/contentassets/6e34adf7a213416993cac0aaac286055/sakerhetsforvaring--en-ny-tidsobestamd-frihetsberovande-pafoljd.pdf
Visa på X →Frågan du lyfter är extremt viktigt, så låt mig lägga ut texten lite. Min bestämda uppfattning är att de otillräckliga straffen och uteblivna utvisningarna vi år efter år bevittnat först och främst beror på klen lagstiftning. Det är dock något som ansvarig politiker av naturliga skäl inte gärna vill medge. Men det huvudsakliga problemet är alltså lagstiftarna och lagarna. Om lagen däremot skrivs tillräckligt skarpt och tydligt vågar jag lova att den dömande makten kommer verkställa. Vi kan faktiskt lita på domarna i detta avseende. Det är mer än en kuriositet att blivande domare svär en ed att "döma efter Sveriges lag och laga stadgar" och "aldrig lag vränga". Vi har i Sverige, tack och lov, både kompetenta, kunniga och plikttrogna domare. Samtidigt är det som jag skrev i min senaste bok Lag & Ordning: "Straffmätningen är dock inte bara en produkt av lagstiftningens ordalydelse. Den kommer också, ofrånkomligen, att påverkas av de normer och värderingar som råder i domstolsväsendet. Därmed har även den enskilda domarens inställning betydelse, och det tycks finnas en defensiv tendens i den svenska domarkåren. Domstolarna är dock en del av statsmakten, vilket innebär ett ansvar att också utöva den makten på ett korrekt sätt. Man kan inte fly undan ansvaret med hänvisning till att straffvärdering känns svårt. Det finns en möjlighet för såväl underinstanserna som Högsta domstolen att ta större hänsyn till det allmänna rättsmedvetandet, bland annat vid straffmätning. Dis kussionen om detta bör inte handla om att anlägga antingen ett juri diskt perspektiv eller ett etiskt perspektiv – för det ena går inte att skilja från det andra. Straffmätningen ska inte vara moraliskt blind, utan öppet ta hänsyn till brottsoffrets behov av upprättelse och det övriga samhällets behov av skydd från farliga individer."
Visa på X →@swejzan @Manulisten Det hinns med.
Visa på X →@Karl_K_Bonde Rimligt, men jag vågar lova att du ej kommer bli besviken. Trevlig helg!
Visa på X →@nisselinkan Nästa år kommer ny lagstiftning att träda i kraft. Utvisning ska som huvudregel ske för alla brott med fängelsedom. Åklagare ska bli skyldiga att yrka på utvisning. Domstolarna ska inte längre ta hänsyn till så kallade verkställighetshinder.
Visa på X →@Karl_K_Bonde Nja, det beror främst på en diffus lagstiftning. Bedömningen är nu att antalet utvisningar kommer öka med 500 procent tack vare skärpt lagstiftning. Jag är även trygg med att den nya påföljden säkerhetsförvaring kommer utdömas – men lagen måste vara tydlig när så ska ske.
Visa på X →I riksdagen finns vitt skilda uppfattningar om vilka åtgärder som krävs för att öka tryggheten och minska brottsligheten. Tycker du att vi moderater ska kompromissa med socialdemokrater som vill höja skatterna och öka ekonomisk omfördelning, eftersom de ser detta som som en viktig brottsförebyggande åtgärd? Skulle vi ha kompromissat med socialdemokraterna när de motsatta sig att hyra fängelser i utlandet eller när de motsatte sig säkerhetszoner? Eller ska vi kompromissa med vänsterpartisterna som vill sänka straffen utifrån en föreställning om att fängelsestraff är kontraproduktiva, och som inte vill ha fler poliser utan i stället bara ”kompetensutveckla” befintliga poliser? Eller ska vi kompromissa med miljöpartisterna som inte vill återkalla medborgarskap och inte heller utvisa fler utländska brottslingar eftersom de anser det vara orättvist? Eller ska vi kompromissa med centerpartisterna som är präglade av ideologisk dogmatism och skeptiska till ökade befogenheter till polisen?
Visa på X →@Manulisten Det är nu fler som flyttar till Irak, Syrien och Somalia än som invandrar från dessa länder. Fler åtgärder kommer att vidtas för att stärka denna trend.
Visa på X →Från och med 1 mars nästa år ska särskilt farliga personer kunna dömas till fängelse på obestämd tid. Den nya påföljden heter säkerhetsförvaring, och tar bland annat sikte på serievåldtäktsmän och mordbrännare. En viktig åtgärd för ökad trygghet och säkerhet.
Visa på X →Soft-on-crime-vänstern tycks ha återfått sitt självförtroende, men har fortfarande lika fel. Socialdemokrater och diverse vänstertyckonomer har i veckan på X flitigt delat en nyhet om att 127 barn i år misstänkts för inblandning i mordplaner. Detta tas som intäkt för att regeringens politik inte fungerar, men det är ett antagande som avslöjar en enfaldig analys av brottslighetens orsaker. Till exempel skriver Daniel Swedin, ledarskribent i S-tidningen Arbetet: ”Sweden’s ’tough on crime’ turn is backfiring.” Trots tjusig engelska har internationellt spinn uteblivet. Perhaps not entirely surprising. Vänstern tenderar att i allmänhet underskatta betydelsen av normer, värderingar och kultur, men gör det i synnerhet när det kommer till brottslighet. Faktum är dock att även barn gör egna och aktiva val, utifrån en individuell vilja och internaliserade värderingar. Och ett brott är en handling. Grundproblemet är att barn under sin uppväxt marinerats i kriminella ideal. Det har uppstått en gangsterkultur bland unga, som en konsekvens av det massiva utanförskapet, som en konsekvens av den massiva invandringen. I kombination med prokriminell klankultur har det varit bäddat för katastrof. Som lök på laxen har såväl public service som andra stora medier förtjust gullat med gängkriminella – till och med belönat dem med priser. I skolan har det accepterats att elever klär sig som kriminella. Föräldraansvar har inte avkrävts. Samtidigt har brott lönat sig. Det har varit tydligt för unga, som kunnat följa kriminella influencers i sociala medier. Förr var ingenjör ett ledande ideal bland barn. I dag förefaller fler vilja bli gangster. Därför kan en annons för beställningsmord få snabba och många svar. ”Yo grabbar! Vi behöver fullt med jappare. Finns jobb i hela Sverige. Alla ska bort.” Så lyder en riktig annons, och dessa fungerar effektivt för att anlita villiga pojkar. Ifall något av de gamla mc-gängen (som är ett annat kulturproblem) hade haft de digitala möjligheterna att på 1990-talet publicera dylika annonser, hade svaren från ungdomar varit försvinnande få. Galningar fanns även då, men inte tusentals killar som lockades av mord som merit. Nu har vi dessbättre en regering som vidtar adekvata åtgärder. I justitieutskottet hanterar vi med högt tempo propositioner signerade Gunnar Strömmer. Med skärpta straff inkapaciteras fler, som därmed varken kan begå eller beställa brott. Ny förverkandelagstiftning innebär att egendom beslagtas på löpande band. Tack vare utvecklat internationellt samarbete grips gängledare i världens alla hörn. Om något år (efter nödvändiga grundlagsändringar) kommer dessutom deltagande i kriminella gäng bli straffbart och medborgarskap återkallas. Brott har blivit mindre lönsamt och riskerna väsentligt högre. Följaktligen decimeras nu de kriminellas skryt på Snapchat. Avgörande är också att migrationen hejdats. Nu utvandrar fler till Syrien, Irak och Somalia än som invandrar från dessa länder. Och migrationsminister Johan Forssell förklarade häromdagen att ytterligare reformer ska ske för att stärka denna trend. Det skapar förutsättningar för social stabilitet och hantering av de problem som råder i utsatta områden. För just detta ändamål har sekretesshinder avskaffats, så att skolan, polisen och socialtjänsten ska kunna dela information om minderåriga i riskzon. Vidare möjliggör den nya socialtjänstlagen tidigare och tydligare insatser. Och brott ska medföra kännbara konsekvenser även för unga, med sänkt straffmyndighetsålder. Men det är alltså inte strikta sekretessregler som har gjort barn ivriga att mörda. Problemet är kulturellt, och därmed trögföränderligt – vilket kräver uthållighet. De tonåringar som i dag mördar gick i förskolan när Magdalena Andersson tillträdde, och växte upp under hennes regeringsinnehav. Bevisligen vidtogs inte tillräckliga åtgärder för att stävja den utveckling som vi i dag bevittnar kulmen på. Blott tre år efter maktskiftet är det således alldeles för tidigt att döma ut regeringens ”tough on crime”-policy. Effekterna kommer successivt. All internationell erfarenhet visar att grov organiserad brottslighet måste bekämpas med obeveklig rättspolitik, något vänstern inte fullt ut förmår förlika sig med. Och den kulturella grunden till problemen förutsätter nolltolerans, i rak motsats till vänsterns naiva eftergivenhet. På ett språk Daniel Swedin förstår: “It's necessary to be both tough on crime, and tough on the causes of crime.”
Visa på X →Vackert!
Visa på X →@EmmaFeldman23 Ja, bedrövligt nog.
Visa på X →@Intervenienten1 Dessa studier gjordes dock före samtidens Palestinarörelse.
Visa på X →