Tre år har gått med Kristersson och Åkesson. Vad har resultatet blivit? Ett Sverige med växande klyftor. Ett Sverige med den högsta barnfattigdomen i hela Norden. Ett Sverige där köerna till hjälporganisationer växer, där konkurserna slår rekord, där välfärden blöder, där vi nu har massarbetslöshet. Ett Sverige där eliten får allt mer – medan vanligt folk får allt mindre. #svpol #svpolitik
Visa på X →201
inlägg
Dags för en rättvisare pension! En Arbetarepension för högre pensioner och bättre villkor för arbetare. Det förtjänar alla de som jobbat och slitit ett helt arbetsliv.


Vi socialdemokrater tar tag i de utmaningar som Sverige har. Krisinsikt och förslag för ett mer jämlikt, jämställt och starkare Sverige. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GyA9PQ/s-vill-satsa-4-6-miljarder-mer-i-varmotion?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Man kan ändå tycka att även SD och regeringen borde fatta hur tufft många barnfamiljer har det nu. Ändå gör de inget. Jag har så svårt att förstå förstå hur de kan svika barnen och alla deras föräldrar som kämpar hårt. Nu verkar det alltså vara SD som stoppar ett extra barnbidrag.


Nu är de överens, SD och regeringen. Från i sommar vill de höja högkostnadsskyddet för läkemedel från 2 900 kronor till 3 800 kronor. Vi känner igen dessa högerregeringar. Är det verkligen rimligt att de äldre, sjukaste och mest ekonomiskt utsatta ska drabbas gång på gång?


Tisdagen den 4 februari 2025 gick tio personer till skola och jobb i Örebro, men kom aldrig hem igen. Den fruktansvärda masskjutningen skakade hela Sverige och särskilt alla örebroare. Riksdagsledamot Denis Begic från Örebro ger sitt perspektiv på följderna av masskjutningen vid Risbergska skolan. Länk till Riksdagspodden: https://open.spotify.com/episode/1sbDrZcr75EKnTpAs8Vsnf?si=nYvP1So0QxWWQwDotHgiMg


Jo, det är ju inte annat än att man undrar varför statsministern inte agerat.


Statsministern har under hösten sagt att det ljusnar i den ekonomiska politiken. Det är svårt att se det ljuset när lågkonjunkturen nu biter sig fast. När tillväxten är bland de lägsta i EU och tillväxtprognoserna har sänkts. När 70 000 fler har blivit arbetslösa sedan statsministern tillträdde. ungdomsarbetslösheten ligger på 25 % - bland de högsta i hela EU. När Sverige slår ett sorgligt rekord i antal varsel och konkurser. När människor har svårt att få ekonomin att gå ihop och allt fler blir skuldsatta. När finansieringen till välfärden innebär sjukvårdskris och brister i skola och äldreomsorg. Trots detta saknas åtgärder som skapar tillväxt eller får fler i jobb.
Visa på X →Ungdomsarbetslösheten uppgår nu till hela 24,4 procent – den näst högsta siffran i EU. Ansvarigt statsråd konstaterade mest bara läget men agerar inte. I stället har vi med den här SD-styrda regeringen sett nedskärningar i arbetsmarknadspolitiken och färre utbildningsplatser totalt - trots att det råder arbetskraftsbrist inom många yrken. Samtidigt fortsätter ungdomsarbetslösheten att stiga och varslen att öka, vilket förvärrar läget ytterligare.


Vi behöver en annan politik för Sverige, en som bygger Sverige rikt och tryggt. Fler bostäder, investeringar i utbildning, forskning på grön omställning, nya industrier, en aktiv arbetsmarknadspolitik för att fler ska komma i jobb. Vi behöver en rättvis ekonomisk politik som sätter vanliga svenskar främst. Vi behöver en socialdemokratisk politik - för ekonomin, för jobben, för välfärden.

Antalet reguljära avgångar från Bromma flygplats är nere på två per dag. Stockholms stad behöver sin mark för att bygga 16 000 nya bostäder. MEN, den SD-styrda regeringen tycker att det är vettigt att lägga pengar på en flygplats som ingen verkar vilja ha.
Visa på X →@AsaWestlund Viktigt och bra!
Visa på X →@RHAMASJI Om man har en stab runt sig borde ju det snarare det borga för att sådana felaktigheter inte sprids. Slarvigt.
Visa på X →@Snofsan_ När jag skrev inlägget hade ministern fortfarande inte rättat sitt inlägg.
Visa på X →Slarvigt eller okunnigt? Det är illa att en minister sprider felaktigheter. Och upprörande att den felaktigheten inte tas bort när det uppdagas. Från igår har vi en ny lag om anonyma vittnen. Som gör det möjligt vittnen att vittna anonymt. Lagen gör det inte möjligt för offret/målsäganden att vittna anonymt. Det har regeringen sagt nej till. Den regering som @BuschEbba sitter i.

Antalet konkurser i Sverige har nått den högsta nivån sedan 90-talskrisen. Totalt ca 10 000 under året – nästan dubbelt så många som under pandemin. Konkurserna drabbar alla branscher. Företagen som tvingas lägga ned blir allt större. Och allt fler anställda blir arbetslösa. Det är ett akut läge. Varför agerar inte den SD-styrda regeringen? Bryr de sig inte eller ser de inte vad som händer?

Ebba Busch, energiminister och ansvarig för de skenande elpriserna, besvarar allt på samma sätt: Allt är alla andras fel.

Nytt avsnitt av Riksdagspodden med Lisa Nåbo, SSU:s ordförande. God lyssning! #ssu Riksdagspodden finns där poddar finns.
Visa på X →Gång på gång samma falska retorik om att S och Mp förstört energisystemet. Kan vi nu bara gå vidare? Vi behöver en regering som istället tar ansvar för en långsiktig energipolitik och de höga elpriserna i södra Sverige.

Rekordhöga elpriser nu. Regeringen och energiministern visste att det kunde bli såhär. Vi S och andra varnade. Ändå infördes den nya modellen. Vad gör den SD-styrda regeringen?

De ska stängas sa ministern. De flesta HVB-hem som polisen larmat om för kopplingar till kriminella fortsätter sin verksamhet. Det är horribelt.

Sverige behöver en socialdemokratisk regering igen! 🌹
Visa på X →Ministern för civilt försvar sprider felaktig information - igen. Inte särskilt förtroendeingivande.

@s_studenter Grattis! Kör hårt - ni behövs! 🌹
Visa på X →Många kämpar fortsatt med ekonomin. Maten har ju inte blivit billigare även om SD regeringen låtsas att det ljusnar. Nu vet vi att vi också får mindre i förpackningen för samma höga pris - krympflation. Jag önskar mig ett rättvisare och rikare Sverige i julklapp - där vi inte luras.
