Frihetskämpe María Corina Machado får Václav Havels pris https://www.coe.int/en/web/portal/-/2024-v%C3%A1clav-havel-prize-awarded-to-venezuelan-political-figure-and-rights-defender-mar%C3%ADa-corina-machado
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Nu har jag tillsammans med Gulan Avci och Helena Gellerman lämnat in en riksdagsmotion om behovet av breda informationsinsatser om totalitarismen (kommunismen, nazismen, islamismen, fascismen) och dess brott. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/informationsinsatser-om-totalitarismen-och-dess_hc02983/
Visa på X →@pjanderslinder Sverige var inget högskatteland men under det radikala 1970-talet greps politikerna av utgiftsfeber och lade allt tyngre bördor på individer och företag... Under lång tid efteråt var den politiska uppgiften att ställa saker till rätta igen. https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/sakta-atergar-vi-till-ett-mer-normalt-skattetryck.03dbadb3-be05-4b01-9e66-ac2f19bc9c3e
Visa på X →Finns inte Sovjet och DDR kvar att hylla, så får man nöja sig med Nasrallah. Vänsterpartiet harvar på.
Visa på X →Mullornas lobbyister kämpar vidare. Deras mål denna stund är att framställa Hizbollah som fredsinriktade pragmatiker.
Visa på X →🇺🇦🇸🇪 Imorgon på Sergels Torg kl 12. Som alltid @nordicukraine. Och: Varje måndag kl 12 på Norrmalmstorg kör vi @Mndagsrrelsen21. Varje onsdag kl 12.30 utanför ryska terrorambassaden på Kungsholmen kör @StopPutinWars. Kom dit och visa stöd för Ukraina 🇺🇦


🇻🇪🇸🇪 Protest i Sthlm idag mot diktaturen i Venezuela. I över 20 år har kommunistregimen i Caracas förstört ett av världens vackraste länder, man har terroriserat befolkningen så till den grad att åtta miljoner venezolaner tvingats fly sitt land.






@SFlster och @NimaSanandaji: "Systematiskt lyckas faktiskt lågskatteländerna numera bäst med välfärden... Höga skatter är uppenbarligen inte en garant för goda välfärdsutfall." Något som alla högskattekramare borde läsa: https://skattebetalarna.se/wp-content/uploads/2024/09/Lagskattelander-toppar-valfardsligan.pdf
Visa på X →Argentina är allt annat än silverlandet...


Riktig kanonkille som satt precis raden nedanför mig på Nya Söderstadion övre västra på Bajen-Häcken ikväll, som plötsligt fick feeling och gick helt lös för att dra igång en egen klack på sittsektionen. Trodde först man han var lite väl rund om fötterna, men efter tio minuters extremt målmedvetet arbete med strupens samtliga celler, armarnas fulla längd och magens maximala volym fick karln igång först klacken norra och därefter hela arenan med ”Från Södermalm…”. Mer sånt! #bajen


(L)andskrona, liberal politik när den är som bäst! https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/lokalt-foretagsklimat/fran-botten-till-toppen-har-ar-kommuntoppens-succerecept_1220482.html
Visa på X →Den som är i Sthlm, kom gärna till Slussen på lördag och visa stöd för demokratirörelsen i Venezuela 🇻🇪 Våra partivänner i Vente tvingas gömma sig och en del får skydd på Argentinas ambassad. Repressionen är massiv efter kommunisternas valfusk.


@PeterBejmert Självklart finns det personer som inte utbildat sig på lärosäten som jobbat sig till höga löner. Även de som startar företag mm. Även detta är viktigt för samhället och det är rimligt att man får behålla hälften av sin lön
Visa på X →Högra bilden på Trump borde väl snarare vara QAnon-shamanen på Capitol
Visa på X →https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/09/eu-vill-sanka-vargens-skyddsstatus/
Visa på X →Ja, vargens skyddsstatus bör ändras. Sverige ska ha en livskraftig vargstam. Precis som annat vilt behöver stammen förvaltas. Genom licens- och skyddsjakt. Detta är i nuläget inte helt enkelt. Därför är kommissionens förslag välkommet och regeringens ställningstagande rimligt.
Visa på X →@JohanssonHeino: "Jag dricker gärna öl med Slavoj Zizek i ett samhälle vars institutioner utformats av Robert Dahl. Helst inte det omvända." Håller med!
Visa på X →@t0ebias Läs gärna denna rapport så får du lite fler infallsvinklar. https://www.ifau.se/Forskning/Publikationer/Rapporter/2022/en-utvardering-av-avtrappningen-av-jobbskatteavdraget/
Visa på X →Det är klok politik att ta bort de högsta marginalskatterna Det är rimligt att principen om hälften kvar värnas. Det är viktigt att signalera att det ska löna sig att utbilda sig. Enligt beräkningar är det självfinansierande till 125%!


Northvolts besked om varsel skapar en oro för många som nu riskerar att förlora sina jobb. Regeringen följer utvecklingen nära och de rutiner som finns för denna sorts varsel aktiveras nu. Till den som jobbar för Northvolt och riskerar att förlora jobbet vill jag understryka att samhället nu kraftsamlar och att det finns stöd att få. Arbetsförmedlingen finns på plats i Skellefteå och har även en stor flexibilitet att anpassa sina insatser och fördela resurser utifrån regionala och lokala behov.
Visa på X →Det är viktigt att skattesystemet upplevs som rättvist och legitimt av de breda grupperna. Därför är det bra att vi nu tar bort den sista dolda värnskatten. Det är inte rimligt att du betalar 55% av din lön i skatt. Hälften kvar borde vara rimligt. https://podcasts.apple.com/se/podcast/starta-pressarna-med-daniel-suhonen/id1712747388?i=1000670166273
Visa på X →Parlamento Europeo reconoce a Edmundo González como presidente de Venezuela https://bitlysdowssl-aws.com/mundo/parlamento-europeo-reconoce-a-gonzalez-como-presidente/ a través de @ElNacionalWeb
Visa på X →Idag lägger vi en budget med fokus på kunskap, klimat och bra skattepolitik för att få fart på ekonomin i Sverige igen. För att säkra en bra välfärd. Utan tillväxt, ingen välfärd. https://www.di.se/debatt/okad-tillvaxt-for-ett-rikare-och-tryggare-sverige/
Visa på X →Följetongen om hur sossarna lurar gamla och sjuka på deras pengar verkar aldrig ta slut. Otroligt hur denna girighet har korrumperat partiet. (Skärmdump från DN)
