Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 847inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

Uppseendeväckande siffror: skillnaden i arbetslöshetsnivån mellan utrikes födda och inrikes födda med två inrikes födda föräldrar (2023 i % enligt Eurostat)

Visa på X

Vi har kunnat läsa om att kinesiska DeepSeek censurerar. När du frågar tjänsten om det råder yttrandefrihet i Kina vill den byta ämne. Om du i stället ber DeepSeek att svara på samma fråga med ”leetspeak”, när man bytt ut bokstäver mot siffror och symboler, då sipprar plötsligt sanningen ut. Kineserna har alltså inte bara ett förtryckande samhällssystem, de kommer alltid behöva kämpa mot människans inre vilja att uttrycka sin åsikt och gå runt kommunistpartiet. I längden vinner liberala samhällssystem - med eller utan bokstäver.

Visa på X

Efter att ha lyssnat på debatten mellan justitieminister Gunnar Strömmer och Socialdemokraternas Teresa Carvalho i P1-morgon tidigare idag, slår det mig än en gång, hur respektlöst sossarna hanterar frågor som rör gängbrottsligheten.   Varje gång regeringen lagt fram förslag för att komma åt gängen, så har sossarna mer eller mindre, motsatt sig åtgärderna, inte minst när det gällt frågan om säkerhetszoner. Då var argumentationen att det skulle vara stigmatiserande för de boende i dessa områden. Men hur i helsike kan det vara stigmatiserade att brottsoffer som blir hemsökta av kriminella gäng och får sina hem söndersprängda, skyddas av polisen?   Om sossarna menar allvar med att de vill ta sig an den inhemska terrorism vi just nu bevittnar, så gör de bäst i att behålla sina bisarra åsikter internt, och sluta skapa dimridåer kring regeringens avsikter med de lagar de lägger fram i Riksdagen, och de verktyg de ger våra rättsvårdande myndigheter.   Jag besökte min uppväxtort Bredäng igår morse, ett område som var tryggt när jag växte upp, men som idag är ett utsatt område. Den syn jag möttes av när jag klev av tåget, såg närmast ut som en krigszon. En söndersprängd restaurang och polisbilar som pryder centrumbilden, vilket var en tydlig påminnelse om att gängen återigen satt avtryck i mitt kära bostadsområde.   För två veckor sedan sprängdes restaurang Tarantella i bitar mitt i centrum, som dessutom är granne med min gamla skola Bredängsskolan. Min mamma var en av många Bredängsbor som vaknade mitt i natten, skräckslagen av explosionen. Den otrygghet och ilska hon och många andra upplever idag, är svår att beskriva. För vad ska man säga till en 72-årig kvinna som bott i samma område i över 40 år när hon säger att hon är rädd!   Vi är  många som känner någon som drabbats av dessa inhemska terroristhandlingar. Och jag är så innerligt trött på den debatt som uppstår efter varje attentat, att det enbart skulle vara samhällets fel att kriminella gäng hotar, mördar, spränger och sätter skräck i bostadsområden.   Självklart har samhället, dvs, politiken, myndigheter och andra viktiga aktörer ta ansvar för samhällsutvecklingen, men att enbart skylla på samhället är för lättvindigt. Det är både populistiskt och ansvarslöst och det är precis vad sossarna ägnar sig åt just nu. Populism.   Varje individ bär ansvar för sina egna handlingar. Att vifta bort det med att skylla på någon annan kommer i slutändan innebära att fler rekryteras in i gängen. För när ingen ställs till svars för de ohyggliga konsekvenser det innebär för människor som drabbas av dessa kriminella nätverk, så kan det bli svårt att bryta den destruktiva utvecklingen. Samhället kan och ska göra mycket mer för att vända utvecklingen, men det är illusion att tro att samhället kan lösa alla problem. I slutändan handlar det också om föräldraansvar, att stoppa barn från att ränna runt på nätterna och begå allvarliga brott. Mitt tips till Cavalho är att sluta agera populistiskt och börja samarbeta med justitieministern om hon är intresserad av att vända på utvecklingen. För dessa problem är inte bara enorma, de är komplexa och kräver långsiktighet. Och nej, den här regeringen kommer inte vända på utvecklingen under dessa fyra år, men regeringen lägger grunden för en långsiktig förändring. Både med hårda tag och förebyggande arbete. Jag tror många människor förväntar sig mer samarbete och mindre splittring bland politiska partier för att en gång för alla knäcka gängen. Vill sossarna ta ansvar, så bör de börja med att agera ansvarsfullt. För läget är akut.

Visa på X

Gårdagens skjutning i min hemstad Lund visar på den hänsynslöshet som skapar oro i vårt land. Jag känner sorg, men också stor beslutsamhet. Regeringen är beredd att göra det som krävs för att krossa gängen.

Visa på X

Utrikespolitiska Institutet har alltså en chef för avdelningen Mellanöstern och Nordafrika som åker på hemlig konferens med en totalitär diktaturs utrikesminister för att diskutera hur dennes regims agenda/narrativ kan stärkas i Sverige. Jag förutsätter att UD agerar. Detta avslöjades i TV4 Nyheterna ikväll. Men vi är många som har kritiserat Parsis agerande länge.

Visa på X

Ni har en chef på UI, dessutom för Mellanöstern/Nordafrika, som åker på hemlig konferens med en totalitär diktaturs utrikesminister för att diskutera hur dennes regims intressen kan stärkas i Sverige. Och du som befinner dig i ledande position på Utrikespolitiska Institutet ser inga som helst problem i detta? Du anser att detta är som vilket jobbmöte som helst? Problemet verkar vara större än nämnda Rouzbeh Parsi.

Visa på X

Trots den omfattande kritik som förekommit har Parsi haft klippkort i svenska medier, särskilt SR Ekot där han gång på gång intervjuats under många år oftast helt utan några kritiska följdfrågor.

Visa på X

Att inte kunna tala om specifika problem är ohållbart och löser ingenting. Somalier har en för dålig ställning på den svenska arbetsmarknaden och är överrepresenterade bland arbetslösa. Så ser det ut idag, och har sett ut i hela Norden under en lång tid. Det beror delvis på låg utbildningsnivå. Samtidigt finns det enorma möjligheter att utbilda sig i Sverige — den möjligheten är upp till varje person att ta vara på.

Visa på X

Förintelsens minnesdag och vi glömmer aldrig. Tack @zivnk för en viktig text 🇮🇱✡️

Visa på X

Kan det vara så att Trump tror att Grönland är extra stort då han inte tittat på en jordglob utan på en världskarta på väggen? It’s huge!

Visa på X

Vi vill att fler ungdomar ska göra som Miranda och välja en yrkesutbildning på gymnasiet. Det finns gott om utbildningar över hela landet, precis som det gör med de lediga jobben. Miranda, som valde just ett yrkesprogram, är nu sjätte bäst i världen på lastbilsteknik. En riktig förebild!

Visa på X