I buskagitationen utmålas ofta krav på rättssäkerhet som ett sätt att försvåra brottsbekämpningen och skydda de skyldiga. Men det är tvärtom. Rättssäkerhet handlar om att skydda de oskyldiga, så att ingen döms för brott som de inte begått. ->
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Aktivitet, senaste 7 dagarna
Senaste inlägg
@HelloX1919 @sjunnedotcom Upp till 2 tror jag
Visa på X →Ännu ett bevis på att SD+regeringen inte klarar av arbetslösheten. Illa för de arbetslösa och för svensk ekonomi. #svpol

Svensk ekonomin har utvecklats långt svagare än vår potential under Tidöstyret. Det ger fler utan jobb, mindre pengar till välfärden och fattigare svenskar.
Visa på X →I dag publiceras min debattartikel i Dagens Juridik: “Samtyckeslagen behöver ett starkare rättssäkerhetsperspektiv” Det måste gå att värna brottsoffer och samtidigt diskutera rättssäkerheten. Jag menar att dessa perspektiv inte står i motsats till varandra. Den 11 augusti kommer jag även att debattera frågan med justitieminister Gunnar Strömmer i riksdagen. https://www.dagensjuridik.se/opinion/samtyckeslagen-behover-ett-starkare-rattssakerhetsperspektiv/ #svtpol #Rättssäkerhet #Samtyckeslagen #Juridik
Visa på X →Vad exakt tänker @SR_Nyheter med när de bjuder in honom?

@HelloX1919 @sjunnedotcom Vi skärpte den regeln i samma betänkande.
Visa på X →Blir intressant att se om Justitieministern följer vår linje eller inte…
Visa på X →Ser att Gunnar Strömmer ska ge besked idag. Jag hoppas det blir ett besked om att bevilja de båda männen ex gratia-ersättning. Det är det enda anständiga att göra. https://omni.se/a/JOl436
Visa på X →Jag är inte ett dugg förvånad över att ” Greta” generationen älskar frihet och mobilitet enligt Sveriges Radio egen undersökning. Det är mest journalisterna i 08 området som är chockade? Varannan svensk tycker att det är bra att skatten sänks på bensin och diesel. Störst är stödet bland de som bor på landsbygden. Det visar en enkätundersökning som Indikator Opinion gjort på uppdrag av P4. Undersökningen visar även att nästan åtta av tio tidöväljare är för en skattesänkning. Stefan Junhammar pendlar mellan Östergötland och Jämtland och är för sänkt bensinskatt – men stockholmaren Micael Appelgren kallar det hela för ”petroleumpopulism”. Undersökningen har utförts av Indikator Opinion för P4 och riktade sig till ett slumpmässigt urval av svenskar över 18 år. 2 044 personer svarade, vilket gav en svarsfrekvens på 46 procent. Undersökningen utfördes mellan den 27 mars 2026 och 13 april 2026. Resultaten har viktats mot offentlig statistik gällande kön, ålder och partival från 2022 års riksdagsval. Följande fråga ställdes om skatten på drivmedel: Vad tycker du om följande politiska förslag: Sänk skatten på bensin och diesel Alla: Mycket bra/ganska bra förslag 52 % Dåligt/ganska dåligt förslag 29% Varken eller 18% Ingen uppfattning 1% Landsbygd: Mycket bra/ganska bra förslag 61 % Dåligt/ganska dåligt förslag 20 % Varken eller 18% Ingen uppfattning 0% Storstad: Mycket bra/ganska bra förslag 52 % Dåligt/ganska dåligt förslag 29% Varken eller 16% Ingen uppfattning 2% Stockholm: Mycket bra/ganska bra förslag 52 % Dåligt/ganska dåligt förslag 29% Varken eller 15% Ingen uppfattning 2% Partitillhörighet M/L/KD/SD Mycket bra/ganska bra förslag 76% Dåligt/ganska dåligt förslag 9% Varken eller 15% Ingen uppfattning 1% Partitillhörighet S/V/MP/C Mycket bra/ganska bra förslag 27% Dåligt/ganska dåligt förslag 51% Varken eller 20% Ingen uppfattning 1% *Procentsiffrorna är avrundade, därför blir summan inte alltid exakt 100 procent
Visa på X →@gustafgothberg Tack för din insats för demokratin! (Jag delegerade bort den debatten…)
Visa på X →Ytterligere en gång skrivs tillväxten ner och arbetslösheten upp. Förlorade år för Sverige. https://www.konj.se/publikationer/konjunkturlaget/2026-06-16-lagkonjunkturen-ebbar-ut-2027/
Visa på X →@KyrkligaTing Tråkigt att du tycker det är tråkigt, hoppas du får en fin dag! (Twitter inte ett forum som funkar för jättelånga texter, skicka gärna ett mejl istället).
Visa på X →@SplutC @SimoneSvensson2 Ja det finns tyvärr våld i samhället (fråga vilken kvinnojour som helst) men det bekämpas inte genom statlig kontroll av kvinnors kläder.
Visa på X →@Tomb128032B Ja. Och inte hittat nåt klandervärt. Bara mediatrams. Nåt exempel du vill peka på?
Visa på X →Jag var nyligen bytt övernattningslägenhet och varit i behov av lite förvaringslösningar. Jag har därför spanat på Marketplace. Men är det egentligen bara ett enda stort hittepå? Ingen svarar ju någonsin (ok, 2 har svarat på 10 försök att kontakta annonsörer). Vad är problemet?
Visa på Bluesky →Jag var nyligen bytt övernattningslägenhet och varit i behov av lite förvaringslösningar. Jag har därför spanat på Marketplace. Men är det egentligen bara ett enda stort hittepå? Ingen svarar ju någonsin (ok, 2 har svarat på 10 försök att kontakta annonsörer). Vad är problemet?
Visa på X →@bittermicke @perhagwall Tråkigt att du känner så, Micke. Det är bra att vara seriös ibland.
Visa på X →@SimoneSvensson2 Hej hunden! Tråkigt att du känner så. Vi stiftar lagar för Sverige, inte andra länder. Misshandel, våldtäkt och mord är såklart olagligt och förbjudet.
Visa på X →Nästan nio av tio omfattas av kollektivavtal – ”Styrkebesked” https://www.svensktnaringsliv.se/incoming/nastan-nio-av-tio-omfattas-av-kollektivavtal-styrkebesked_1257923.html
Visa på X →Självklart är svenska folket för sänkta kostnader på frihet och mobilitet. https://www.sverigesradio.se/artikel/varannan-svensk-for-sankt-bensinskatt-i-ny-undersokning
Visa på X →Detta är resultatet av den moderatledda regeringens arbete. Tänk på detta i höstens val. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rrd7Ra/efterlyst-gangkriminell-gripen-i-turkiet?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →@Darkwand Jag vet väl inte om jag klagar. Bara berättar…
Visa på X →@anki_nilzen Nix. Men vi har en duktig medarbetare som gör bra bilder. Min egen baseras på denna, från en båttur vid vår sommarstuga. Men ville ha lite synliga båtar i bakgrunden med. 😊

@anki_nilzen Ja visst är dom bra?
Visa på X →