Kvällens första allvarliga lögn kom från Nooshi Dadgostar som påstår att hon i hela sitt politiska liv bekämpat hedersförtrycket. Jag blir på allvar förbannad över hur hon kan komma med så magstarka påståenden, när hennes parti röstat ner förslag efter förslag för att skydda hedersutsatta. Vilken spottloska rakt i ansiktet på alla de flickor och kvinnor som lever med detta förtryck. Skäms på dig Nooshi!
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Debatten om bidragstak visar glasklar skillnad mellan blocken. Vänstern tror att man hjälper människor genom att höja bidragen. Vi på Ulf Kristerssons sida är övertygade om att det bästa receptet mot utanförskap är att höja människor. Som Simona Mohamsson sa så klokt. Det bästa sättet att bryta utanförskapet är att barn ser sina föräldrar gå upp varje morgon och gå till jobbet. Arbete ger frihet, framtidstro och värdighet. Det gör inte Bidragsberoende.
Visa på X →Nu har partiledardebatten börjat i Agenda. Utanför SVT-huset har samtidigt Palestinarörelsen samlats och skanderat vidriga slagord som ”Sveriges regering har blod på sina händer”. Det sker samtidigt som ett avtal slutits mellan Israel och Hamas, humanitär hjälp nu når Gaza i större omfattning, och gisslan äntligen ska friges imorgon. Både de som fortfarande är vid liv och de som mördats av Hamas. Trots det fortsätter dessa grupper som om kriget pågick för fullt. De visar total likgiltighet inför det palestinska folkets lidande och att avtalet kan bli början på en varaktig fred. Hatet mot Israel och dess folk är så pass starkt att det trumfar allt annat. Hatretoriken mot judar fortsätter obehindrat. Det är oacceptabelt och måste bemötas med kraft och tydlighet. För vi ser hur delar av den här rörelsen utvecklats till en organiserad global intifada som utgör ett direkt hot mot judars trygghet även här i Sverige. Ett av kvällens debattämnen handlar om Gaza. Jag förväntar mig att Magdalena Andersson markerar tydligt mot den extrema svans som finns inom vänstern och hennes block. Inga fler judiska familjer ska behöva packa sina väskor och lämna Sverige pga hat, hot och otrygghet som delar av Palestinarörelsen i två år gjort sig skyldiga till sedan terrorattack mot Israel. Punkt.
Visa på X →https://www.expressen.se/debatt/debatt--det-ska-lona-sig-att-jobba-hart/
Visa på X →”Vi har ett tydligt budskap till alla hårt arbetande svenskar: nu kommer återbäringen. Vi vet att ni har haft flera hårda år. Sammanlagt får en familj med en polis och en sjuksköterska nästa år behålla 5 000 kronor mer i månaden jämfört med 2022 👏 Från oppositionspartiernas håll vill man sammantaget höja skatten med nästan 80 miljarder kronor. Nästan hälften av detta är skattehöjningar på arbete. Det är ett vänsterexperiment som skulle slå hårt mot alla svenska familjer som jobbar och betalar skatt”


På allvar, räcker det inte nu? Putins lakejer @svenskafreds är sedan tidigare ett uppenbart hot mot både fred och frihet i Europa. Nu ifrågasätter de Nobels fredspris till frihetskampen i Venezuela. Återigen är de på diktaturens sida. Skämmes!
Visa på X →María Corina Machado är fantastisk! @liberalerna har stöttat henne och partiet Vente i många år. Hon har kämpat för demokrati mot kommunistregimen i Venezuela i åratal. Det går inte att hitta en mer värdig fredspristagare. Bild: Maria Corina, Martin Ängeby och jag.


@sofius 1. Simona Mohamsson 2. Romina Pourmokhtari 3 Gulan Avci 4. Joar Forsell 5. Lotta Edholm 6. Nina Larsson 7. Johan Britz 8. Malin Danielsson 9. Karin Karlsbro 10. Anders Ekegren 11. Martin Melin
Visa på X →Stort tack till ombuden i Stockholm som ikväll beslutade att placera mig på plats 3 på Liberalerna Stockholms riksdagslista. Är hedrad över förtroendet och taggad att ge allt för liberal valvinst nästa år!


@KarlssonMax Bra!
Visa på X →Nu när avtalet mellan Israel och Hamas undertecknats hoppas jag EU—kommissionen drar tillbaks sina hot om att införa handelsavtal mot Israel. De aktörer som vill hjälpa till för arbetet till en varaktig fred i Mellanöstern, gör bäst i att inte skapa nya problem. För problem finns det redan gott om i regionen.
Visa på X →Äntligen kan vi kanske se ljuset i tunneln, nu när fredsplanen enligt egyptiska källor har signerats. Värmer att se glädjen bland anhöriga till gisslan som äntligen kommer få hem sina nära och kära. Två år av mörker är förhoppningsvis snart över. Både för israeler och palestinier som fått betala ett högt pris pga av Hamas ondska och terrorism.
Visa på X →Hur kommer det sig att Socialdemokraterna klarar av att så tydligt fördöma Hamas, islamister, antisemiter och kvinnoförtryckare när det sker långt bort utanför Sveriges gränser, men har så svårt att hålla samma tydliga linje här hemma i Sverige? Morgan Johansson försummar inget tillfälle att slå på stora trumman, så länge han slipper lösa problem i Sverige. Självklart ska biståndspengar även kunna användas till att förmå länder som får svenskt bistånd att också ta emot sina medborgare som inte längre har skyddsskäl i Sverige. Som t.ex. till Somalia.
Visa på X →@JohanRomin Stå på dig bästa @JohanRomin jag var i Jerusalem 2015, en av de finaste resorna jag gjort. En del människor klarar verkligen inte att hålla ”två” tankar i huvudet samtidigt 💙


Kina förser Ryssland med satellitbilder på både militära och icke-militära mål i Ukraina. Rysslands krig mot Ukraina är också Kinas krig mot väst.
Visa på X →När jag tillsammans med @MauricioRojasmr arkitekten bakom Folkpartiets rapport ”Utanförskapets karta” och Nyamko Sabuni lanserade förslaget om språktest för medborgarskap för över 20 år sedan, blev vi hånade och beskyllda för ”brun hundvisselpolitik” av ledande socialdemokrater. Detta var långt innan Sverigedemokraterna ens satt i riksdagen. Sossarna använde alltså rasistanklagelser som ett sätt att slippa diskutera sakfrågan, istället för att lyssna på vad vi faktiskt sa, och varför vi ständigt betonade att språket är nyckeln till frihet och egenmakt, särskilt för kvinnor som annars riskerar att fastna i beroendeställning till familj, partner och samhället. I dag, två decennier senare, har Socialdemokraterna plötsligt ”nyktrat till” och säger sig förstå värdet av språk, arbete och egenförsörjning. Det är förstås välkommet, men hyckleriet är uppenbart. När de hade makten i åtta år, gjorde de allt för att motarbeta just de reformer de nu låtsas stå bakom. Och låt oss vara ärliga, ingen tror att Socialdemokraterna kommer stå fast vid en tydlig integrationspolitik om de vinner nästa val. Vi vet redan hur det brukar sluta. Vänsterpartiet och Miljöpartiet kommer kräva reträtt på punkt efter punkt, och resultatet blir att Sverige återigen backar i kampen mot utanförskap. Fyra år av framsteg riskerar alltså att gå förlorade. Det får bara inte hända. I ett läge där vårt land står inför allvarliga säkerhetspolitiska hot måste vi förstå att integration inte bara handlar om socialpolitik. Det handlar även om Sveriges inre säkerhet. Då finns det varken utrymme för daltande, naivitet eller misslyckanden.
Visa på X →Ikväll på två års dagen av Hamas brutala terroristattack mot Israel, talade jag på Norrmalmstorg för att hedra offren och kräva att gisslan ska friges. Tack till organisationen Bring Them Home Stockholm, för en allvarsam och fin kväll. Trots att det var några palestinaaktivister som försökte störa oss, så var våra röster starkare ✡️🇮🇱 Läs hela mitt tal här nedan. Idag är vi samlade här, två år efter en av de mörkaste dagarna i vår tid. Den 7 oktober 2023 gick Hamas till attack mot Israel och en chockad omvärld bevittnade den värsta massakern riktad mot civila judar sedan Förintelsen Över 1200 människor mördades på det mest brutala sättet, däribland, barn, kvinnor äldre och dansande ungdomar som var på Novafestivalen. 251 människor togs som gisslan och transporterades som boskap ner i Gazas tunnlar och många israeler skadades av Hamas brutalitet. Det enda brott de hade gjort sig skyldiga till var att de är judar. Den 7 oktober var inte en attack bara mot människoliv, utan mot hela det judiska folket. Än idag finns gisslan kvar i fångenskap, skilda från sina nära och kära och de lever med ständig skräck att aldrig mer få komma hem. Jag har själv mött anhöriga här i Stockholm, samtalat med Rita Lifshitzoch Leon Yanai och lyssnat på deras vittnesmål. Vi kan aldrig fullt ut förstå de anhörigas smärta, men vi kan dela sorgen och stå vid deras sida. Den 7 oktober följdes också av ett annat mörker. Det blev startskott för en ny global våg av växande antisemitism och judehat i världen och i Sverige. Förra veckans terrorattack i Manchester, som skedde under den heliga högtiden Yom Kippur tog två människoliv. Återigen visar barbariet vad det är för judehat vi har att göra med. Det är den yttersta konsekvensen av en globaliserad intifada, ett verkligt våld som utspelar sig runt om i europeiska städer. Vi har sett judehatet på våra egna gator. Synagogor som måste skyddas och barn som döljer sin identitet för att känna sig trygga i sitt eget land. Därför samlas vi här idag. För att minnas offren, kräva att gisslan släpps, och påminna varandra om att antisemitismen aldrig får bli normaliserad. Vi får aldrig tiga. Vi måste alltid stå upp mot hatet, och till er som är här idag och tillhör den judiska gemenskapen vill jag tydligt säga: Ni är inte ensamma. Er sorg är vår sorg. Er kamp är vår också kamp. Och vi står här tillsammans för att påminna världen omnågot enkelt men avgörande: Varje liv räknas. Varje namn räknas. Varje människa har rätt att leva i trygghet. Det gäller även oskyldiga palestinier som fallit offer för Hamas Jag hoppas vi snart ser ett slut på kriget. Att ett avtal kommer på plats och att gisslan omedelbart släpps. Både de som lever och de vi vet har mördats. Så familjer kan få begrava sina anhöriga och påbörja sin sorgeprocess. Men ett slut på kriget måste också innebära att Hamas inte längre är en del av det framtida styret i Gaza. Att det nya ledarskapet måste erkänna staten Israels rätt att existera, och tar tydligt avstånd från Hamas förtryck och terrorism. Både israeliska och palestinska barn förtjänar att få växa upp i trygghet och i fred. Det är min starkaste övertygelse. Därför måste vi mitt i detta mörker också våga tala om hopp. För varje barn i Israel, varje judiskt barn i Sverige och runtom i världen finns en längtan efter att få leva i trygghet. Att kunna gå till skolan utan rädsla, att fira högtider utan hot och att få drömma om framtiden i frihet. En dag hoppas jag israeler och palestinier ska kunna leva sida vid sida, utan terror och hot. Judiska barn röra sig fritt i Sverige utan rädsla för judehat, och palestinska barn växa upp fritt från Hamas förtryck och terror. Det är därför vi samlas här idag. Därför vi minns och därför vi aldrig ger upp hoppet. För mörkret får aldrig segra. Ljuset måste alltid vara starkare. Toda- tack!


@CarolineSzyber Man borde såklart få ett röda dagar konto att disponera fritt istället för dagens röda dagar tvång!
Visa på X →Hatt håller Centerpartiet borta från makten och får helt enkelt leka att hon sänker skatten. Vi tar ansvar i regering och ja vi behöver kompromissa om saken men vi sänker skatten på riktigt. Rätt avgörande skillnad.
Visa på X →@naomimolly Fler borde klicka insiktsfullt ironiskt!
Visa på X →Idag för två år sedan drabbades Israel av den värsta terrorattacken i landets historia. Över 1200 oskyldiga barn, unga, kvinnor, män och äldre mördades brutalt, 241 kidnappades och tusentals skadades av Hamas brutalitet. Vi glömmer aldrig offren och vi ger inte upp hoppet om att gisslan snart ska återförenas med sina familjer. Terrorn får aldrig vinna över friheten och människovärdet!


”Globalise the Intifada” ropas vid demonstrationer. Idag såg vi vad det betyder. Det handlar inte om Israel, det är ett hot mot judar globalt. Attacken i Manchester, på Jom Kippur, är inte en slump. Sådana budskap måste tas på allvar, aldrig ursäktas. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4By99e/fler-knivhuggna-utanfor-synagoga
Visa på X →Återigen: Riksdagen har många verktyg för att granska regeringen. Men det finns inget som heter att ”kalla minister”. Vi kan däremot be ministrar att prata om vissa saker när de besöker oss. Men ”kalla” får det att låta som tvång och är inte ett av tex fackutskottens verktyg.


@KarlssonMax Man borde få röka där!
Visa på X →Det är okey att som oppositionspolitiker slira lite. Det hör till. Det hör också till att bli synad. Matilda vet att hon tramsar, Ulf synar henne helt normalt. Hon spelar förnärmad, det är okey. Men lite töntigt. Och uppenbart ett försök till tillbakakaka för arga Andersson.
Visa på X →