Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

@CarlMelin @denniswedin Kommer S släppa in antisemiterna V i regering om olyckan är framme och ni mot förmodan vinner valet i höst? De har ju villkorat ministerposter mot att rösta för Magdalena Andersson som statsminister.

Visa på X

Irans frihetskamp ska inte reduceras till kampanjmaterial – ett öppet brev till den iranska diasporan i Sverige För drygt två månader sedan var jag på väg till riksdagen från Arlanda flygplats för första gången efter juluppehållet. På tåget träffade jag en annan riksdagsledamot. Detta var bara några dagar efter den brutala massakern på iranska demonstranter, och den första frågan jag fick handlade just om detta. Dödssiffran som då rapporterades låg på omkring 1 000, en fruktansvärd siffra som sedan tyvärr steg till över 30 tusen oskyldiga män, kvinnor och barn som slaktades ute på gatorna av mördarregimen. Min riksdagskollega lyfte att vi skyndsamt borde ta en gemensam ställning via den grupp vi har i riksdagen för Iran. ”Snart är det val och vi måste nå ut”, sa han. Jag blev stum en stund. Mina föräldrar, mina syskon och nästan alla mina släktingar bor i Iran. Jag visste då inte hur de mådde eftersom all kommunikation hade stängts ner av regimen. Men jag visste att tusentals kvinnor, män och barn hade dödats på Irans gator för att de krävde samma friheter och rättigheter som vi har i Sverige. Och mittemot mig sitter en person som föreslår att vi ska utnyttja deras blod och deras uppoffringar för att fiska röster i ett kommande val i Sverige. I dag bor omkring 100-120 tusen iranier i Sverige. Jag förstår att detta kan locka många politiska partier att med vilka verktyg som helst försöka vinna val, särskilt när marginalerna mellan blocken är så små. Som jag sa till vederbörande: att trampa på oskyldiga människors blod för att bedriva valkampanj är rent oetiskt, omoraliskt och ohederligt. Sedan den dagen har jag varit ganska återhållsam i denna fråga just av den anledningen. Nu ser jag dock hur det iranska folkets kamp för frihet och demokrati utnyttjas av nästan alla politiska partier inför valet. Många partier och deras företrädare talar om Iran och påstår att de ”står på det iranska folkets sida”. Hur, ingen vet. Många som för några månader sedan kände sig kränkta av att kallas iranier presenterar sig nu plötsligt som ”exiliranier”, och vissa som aldrig tidigare önskat att kung Carl XVI Gustaf ska leva för evigt ropar nu plötsligt ”Javid Shah”. Faktum är att en stor majoritet av politiker i Sverige och EU varken har inflytande, ambition eller intresse av att faktiskt hjälpa det iranska folket på deras väg mot frihet och demokrati. Glöm inte att det tog EU drygt sju år och 40-50 tusen döda iranier på gatorna innan IRGC terrorklassades. Ja, Sverige och EU har alla möjligheter att stänga ner iranska ambassader och utvisa de agenter som verkar under diplomatisk täckmantel, något som jag och många andra ledamöter länge har lyft till både den nuvarande regeringen och tidigare regeringar. Men detta kommer sannolikt inte heller att ske, eftersom ambitionen, kompetensen och ryggraden saknas hos många ledande svenska och europeiska politiker för att hantera den iranska regimens infiltration av Europa. Mitt budskap till den iranska diasporan i Sverige är därför detsamma som jag framfört i mina senaste tal i Göteborg och Stockholm: Låt inte Irans frihetskamp bli ett slagträ i svensk inrikespolitik för att fiska röster. Låt inte stora ord ersätta verklig handling. Låt inte ert engagemang reduceras till kampanjmaterial. Rösta inte på politiska partier den 13/9 utifrån deras ställningstagande i Iranfrågan, utan utifrån vad de vill göra för Sverige. Och glöm inte vilka som faktiskt stod upp för sitt löfte om att stödja det iranska folkets kamp för frihet när resten av världen bara stod och bevakade utvecklingen. @realDonaldTrump @netanyahu

Visa på X

Stort tack för förnyat förtroende att leda KD i Stockholms stad som distriktsordförande. Vi har ökat antalet medlemmar 2025 och växer oss starkare varje dag. Med fokus på att förbättra människors vardag, förstärka vården och att försvara våra värderingar ska vi i vinna valet.

Visa på X

Regeringen vill att ungdomarna utvisas men nu med studentmössan på! Hur mycket bättre blir det? Statsministern sa också bara att de skulle få avsluta sin utbildning. Att de inte vågar gå fram med ett förslag innan valet visar att de inte tänker stoppa utvisningarna på riktigt.

Visa på X

Valet står inte mellan ett franskt/svenskt kärnvapensamarbete och en kärnvapenfri värld. Valet står mellan att skyddas av europeiska kärnvapen eller kuvas under ryska.

Visa på X

@NotZeilon @andreasostgote Det har varit betydligt värre. Kolla talmansvalet efter valet 22.

Visa på X

Håkan Juholt berättar i @svtnyheter hur en sann diplomat beter sig. Man visar intresse, beter sig med respekt, nyfiken och man följer alla protokoll. Gott så. Men hur rimmar det med UD:s brev 2018 om rädsla ifall fel regering skulle råka vinna valet? Det här går inte ihop.

Visa på X

SD lovade en sak innan valet och prioriterade sänkt skatt för de rikaste efter valet. Det är sannningen som ⁦@jimmieakesson⁩ tydligen inte vill snacka om. Avskaffa den orättvisa karensen var aldrig viktigt för SD på riktigt.

Visa på X

@liberalerna Vi minns ju alla Johan Pehrsons klassiska ord: ”Man säger en sak före valet. Sedan säger man en sak efter valet.”

Visa på X

Debatten om invandringen har sedan det värsta kaoset för tio år sedan kunnat betraktas som förhållandevis nykter. Extremisterna, som i decennier förde och försvarade Sveriges huvudlösa politik, har naturligtvis inte upphört att existera. Däremot har de varit i ett så pass tydligt opinionsmässigt underläge att de valt att vara tysta och - vad det verkar - bidat sin tid. Och nu dyker de upp igen. De senaste veckorna har den svenska invandringsdebatten gjort en resa 10-15 år tillbaka i tiden. I vänsterliberal media staplas enskilda exempel på varandra i en tävling om vilken redaktion som, genom storslagen journalistisk kreativitet, lyckas skarva ihop det mest ömmande fallet. Det skulle faktiskt förvåna mig om Sveriges Radios groteska fabulerande om utvisning av spädbarn står som slutlig segrare. You ain't seen nothing yet... Självklart ska invandringspolitiken vara rimlig och träffsäker. Det är avgörande för legitimiteten att de reformer som genomförs är i enlighet med den allmänna rättsuppfattningen. Men vi får inte låta ideologiskt drivna invandringsliberaler flytta fokus från helheten. Tuffa reformer blir inte mindre nödvändiga för att ett relativt fåtal - mer eller mindre orättvist - hamnar mellan stolarna när nya regler implementeras. Det finns anledning till oro över hur debatten utvecklas. Sossar och finborgare, som under galgen tvingades till retorisk avbön om invandringen när urspårningen blev för uppenbar, bottnar inte i någon övertygelse om att reglerad invandring är bra för Sverige. I grunden förstår de inte vad de historiskt gjort fel. De är vindflöjlar, och därför blir deras reflex att dras med och än en gång vända kappan. Moteld har således aldrig varit viktigare. De måste både känna och förstå att den politiska kostnaden för att låta pendeln svänga tillbaka är alltför hög. Valet i höst blir alltså ännu ett invandringsval. Dels gäller det att sätta stopp för sossarnas tvångsblandning, dels att mota varje försök till urholkning av de nödvändiga reformer vi fått på plats under den här mandatperioden. Om du inte engagerat dig i Sverigedemokraterna förut, är det hög tid att göra det nu.

Visa på X

I allt Orwellskt ordsvall säger ändå klimatministern något korrekt: Sverige behöver mer klimatpolitik. Översatt till Svenska - Det är dags att slänga ut Tidö från regeringskansliet och återupprätta klimat- och miljödepartementet. 204 dagar till valet!

Visa på Bluesky

I dag har vi distriktsstyrelse i KD VG. Just nu får vi ett föredrag och en omvärldsanalys av @RudolfAntoni, Regionchef @svenaringsliv Västra Götaland Väldigt bra föredrag som ger oss goda inspel och tankar inför valet.

Visa på X

Idag hade Sverigedemokraterna Lerum årsmöte och jag hade äran att tjänstgöra som mötessekreterare sida vid sida med Håkan Lösnitz som professionellt och stadigt hanterade ordförandeklubban. Jag vill härmed tacka ödmjukast för förtroendet att för fjärde året i rad få axla ansvaret som mötessekreterare och önskar den nyvalda styrelsen, revisorerna samt valberedningen all framgång under det kommande verksamhetsåret. Under årsmötet fastställdes SD Lerums kommunfullmäktigelista inför valet 2026. Jag önskar alla som fått förtroendet stort lycka till under valrörelsen och på valdagen. Sist men inte minst vill jag rikta ett varmt tack till den avgående styrelsen, revisorerna och valberedningen för ett gott arbete under verksamhetsåret 2025. Bra jobbat, allihop! 🙏🏻🇸🇪👍🏻

Visa på X

I dag var jag och @jerker_lundin hos KD Orust och pratade om valet. En trevlig stund med engagerade partivänner.

Visa på X

Miljöpartiets fantasiekonomi förstör Sverige ”Miljöpartiet är tydligt i sin retorik och sina vallöften inför valet 2026. Det går att läsa svart på vitt i deras skuggbudget. Partiet vill chockhöja drivmedelsskatterna med 4 miljarder kronor, kraftigt höja reduktionsplikten, dela ut bidrag i form av elbilsbonus med 1,2 miljarder kronor mer än den nuvarande regeringen, och samtidigt kompensera låginkomsttagare och landsbygdsbor för de chockhöjda drivmedelspriser som den egna politiken skapar.[…] Partiet vill alltså i praktiken tvinga fram en snabb elektrifiering av hela fordonsflottan, långt före alla andra länder i världen, samtidigt som man av helt ideologiska skäl varit drivande i nedläggningen av fungerande baskraft. Det finns fler exempel på politik med samma mönster: subventioner till dyra elcyklar eller ett Bonus-Malus system som fick en omvänd Robin Hood-effekt, där resurser omfördelades från låginkomsttagare och landsbygdsbor till välbärgade höginkomsttagare i innerstäderna för inköp av dyra elbilar.[…] En klok man har en gång sagt: ”Definitionen av vansinne är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat.” Det är exakt detta Miljöpartiet tänker ägna sig åt efter valet 2026 vid en eventuell valseger. Att låta Miljöpartiet styra klimat-, miljö-, transport-, energi- och drivmedelspolitiken efter valet 2026 vore vanvett, särskilt i det allvarligaste säkerhetspolitiska läge som Sverige och Europa befinner sig i sedan andra världskriget.” Idag skriver jag tillsammans med min partikollega Jan-Ove Lipponen, ordförande för SD Motor, i http://Bulletin.nu om hur Miljöpartiets fantasiekonomi med höjda bränslepriser, reduktionsplikt och bidrag till elbilar kommer förstöra Sverige, igen, vid en eventuell valseger. Länk till hela debattartikeln: https://bulletin.nu/debatt-sd-miljopartiets-fantasiekonomi-forstor-sverige

Visa på X

Valet 2026 blir en folkomröstning: Ska skatten höjas för dig som jobbar hårt, sparar och driver företag – eller ska vi fortsätta sänka skatten så att det lönar sig att arbeta? Sverigedemokraterna har tillsammans med regeringen kämpat för vanliga medborgare: Tre år i rad sänkt skatt på arbete, lägre skatt för pensionärer, billigare att tanka, de första 300 000 kr på ISK skattefria, sänkt elskatt, mindre krångel för företagare, stärkt FoU-avdrag och från 1 april halverad matmoms. En vanlig barnfamilj får behålla runt 5 000 kr mer per månad jämfört med 2022 – och skattetrycket är det lägsta på 50 år. Mot detta står vänsterblocket som går till val på kraftiga skattehöjningar. Socialdemokraterna har ett budgethål på 50 miljarder – det skulle betyda ca 2 000 kr extra i skatt varje månad för en vanlig barnfamilj, plus bolåneskatt som slår mot bostadsägare. Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill höja skatterna med 69 respektive 74 miljarder kronor. Det drabbar hårt mot barnfamiljer, pensionärer och småföretagare – och riskerar att kväva den ekonomiska återhämtning vi nu ser. Centerpartiet accepterar vad som helst så länge de får bedriva en vansinnig #migpol. Valet i höst handlar om svenska folket vill ha högre skatter, kravlöshet, flum och vänsterpolitik, eller om folket vill ha lägre skatter, ordning och reda samt ett starkare Sverige. Valet borde vara rätt enkelt.

Visa på X

"Den dogmatiska övertron på marknaden har nått vägs ände. Produktivitetskommissionens rapport är ännu en spik i kistan." Lisa Pelling slår i den sista spiken. Nu är det dags för jordfästning efter valet i september. Jag föreslår följande inskription på graven: Det svenska marknadexperimentet i välfärden 1991-2026. Vila i frid. Ingen utredning eller remissinstans ville ha det. Nu kommer ingen att sakna det. https://www.dagensarena.se/opinion/produktivitetskommissionen-domer-ut-lov/

Visa på Mastodon

Idag gick SD Tjörns årsmöte av stapeln, ett mycket lugnt och trevligt forum i demokratins anda, med fria, respektfulla och konstruktiva diskussioner samt viktiga beslut inför valet 2026. Jag vill rikta ett stort tack för förtroendet att få tjänstgöra som mötessekreterare idag. Stort tack till min fantastiska partikollega Timothy Tréville, som hanterade ordförandeklubban exemplariskt, samt föreningsordförande Bertil Ahlstrand. Ett varmt tack går till den avgående styrelsen, revisorerna och valberedningen för ett klokt och välskött arbete under 2025. Jag önskar den nytillträdda styrelsen, revisorerna och valberedning stort lycka till under kommande verksamhetsår och den stundande valrörelsen. Tack SD Tjörn för idag, och lycka till!

Visa på X

Bra att det redan nu blir tydligt för väljarna att det är V och MP som kommer ha sista ordet i migrationspolitiken om de rödgröna vinner valet.

Visa på X

Det är nog nu! Svensken har lidit tillräckligt av höga elpriser. Magdalena Anderssons prat om ”breda överenskommelser” inom energipolitiken betyder i praktiken mer olönsam vindkraft. Att tillföra mer el när det blåser är som att bära sand till Sahara. Det finns redan tillräckligt. Däremot finns det inte tillräckligt med el vid vindstilla väderlek och det är därför Tidöpartierna nu går vidare med konkreta åtgärder för ny kärnkraft: förenklade tillståndsprocesser, fler platser för potentiella etableringar vid kusten och långsiktiga spelregler som faktiskt gör investeringar möjliga. Socialdemokraterna bär tillsammans med Miljöpartiet ett mycket tungt ansvar för de höga elpriserna i södra Sverige, eftersom planerbar elproduktion från kärnkraft har motarbetats och icke planerbar el har gynnats. I höst är det val. Om inte Socialdemokraterna har anslutit sig till vår linje innan dess så kommer valet att stå mellan kärnkraftsblocket och den rödgröna vindkraftsröran. Inte mig emot.

Visa på X