Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Idag röstade en majoritet i riksdagen för att höja lönekravet för arbetskraftsinvandring till 90 procent av medianlönen, vilket motsvarar ungefär 33 000 kr. Lagändringarna ska träda i kraft den 1 juni 2026. Andra lagförslag i propositionen Nya regler för arbetskraftsinvandring som riksdagen beslutade om är följande: 📖En bestämmelse som förtydligar att arbetstillstånd får vägras en utlänning om arbetsgivaren är skäligen misstänkt för eller dömd för vissa brott. 📖Den särskilda avgiften för arbetsgivare som anställer illegala migranter fördubblas. 📖Nya straffbestämmelser införs mot exploatering av utländsk arbetskraft och handel med arbetstillstånd. Detta åtgärdar problem som Socialdemokraterna under åtta år inte gjorde någonting åt. Vissa arbetskraftsinvandrare köper sitt arbetstillstånd i Sverige genom att betala arbetsgivaren på olika sätt för att få en anställning eller arbetserbjudande. Dessutom finns det utlänningar som betalar summor upp emot 500 000 kr för ett arbetstillstånd. Man kan i praktiken köpa sig in i Sverige. Det här har fått pågå under lång tid. Det är bra att vi nu äntligen inför lagstiftning för att stoppa fusket kring arbetskraftsinvandring. Jag representerade partiet i kammardebatten. De rödgröna partierna var inte ens överens om vad de ville. Miljöpartiet och Centerpartiet ville till och med att staten inte skulle bestämma något alls. Enligt dem ska kollektivavtal automatiskt leda till uppehållstillstånd, vilket innebär att det är företag och fackförbund som avgör vilka som får uppehållstillstånd. En sådan ordning har aldrig funnits i Sverige. Det vore vansinne att låta staten abdikera från sitt ansvar för migrationen. Socialdemokraterna gav sitt stöd till propositionen, men de försökte samtidigt presentera ett eget förslag, något som de av någon anledning inte genomförde när de själva satt vid makten. Då var det viktigare att inneha statsministerposten. Då ansågs de här problemen inte vara prioriterade. Men från och med den 1 juni 2026 kommer Sverige endast att ta emot högkvalificerad arbetskraft som inte finns att tillgå i Sverige eller EU. De enklare jobben kommer istället gå till de som idag är arbetslösa i Sverige. Det är en rimlig ordning, men tyvärr finns det partier som fortfarande inte förstår det.

Visa på X

Medborgarskapet ska vara reserverat för den som gör rätt för sig. Därför vill Moderaterna göra det möjligt att dra in medborgarskap från gängtoppar med dubbla medborgarskap, och från den som fuskar sig till det.   För att det ska bli verklighet krävs att grundlagen först ändras, och för det behöver det gå ett riksdagsval mellan omröstningarna i riksdagen.   V och MP säger nej, S säger motvilligt ja och C vill gömma frågan i en ny utredning.   Med en splittrad vänsteropposition kan Magdalena Andersson aldrig genomföra förslaget. För att det ska bli verklighet behöver vi därför få svenska folkets mandat i fyra år till.   Kom ihåg det den 13 september.

Visa på X

En ny tidsobestämd straffrättslig påföljd blir nu verklighet efter dagens votering i riksdagen. Förslaget, på intitiativ av SD, har gått från motstånd under S-regeringar till samförstånd i Tidö-avtalet och röstades nu igenom i bred enighet över blockgränsen! 🇸🇪 #svpol

Visa på X

Vårt arbete med att göra Sverige tryggt igen är omfattande och innebär så väl stora straffrättsliga reformer som rent tekniska och administrativa reformer som på sitt håll bidrar till helheten. Ofta handlar det om att låta myndigheter göra saker som för de flesta är självklara men som av någon anledning inte görs eller som är förbjudet av oklara skäl. Dessa reformer är precis som omläggningen av straffrätten centrala för att Sverige ska bli ett tryggt land. Idag beslutade vi till exempel om ett förslag som innebär att skolor blir skyldiga att hjälpas åt i brottsbekämpningen när elever byter skola. Det innebär i praktiken att den skola eleven gick på tidigare blir skyldig att informera den skola eleven byter till ifall barnet är på en brottslig bana eller riskerar utsättas för brott. Lagändringarna träder i kraft i sommar. Detta gör vi därför att skolan är en av de viktigaste platserna att förebygga brott på och ska det vara möjligt måste skolan vara en trygg plats. Därför måste skolorna prata med varandra om de oroar sig kring en flyttande elevs situation. Tidigare under mandatperioden har vi även genomfört större lagändringar som innebär att skolor får en tydligare roll i så väl brottsbekämpningen som det brottsförebyggande arbetet, där brott som inte är bagatellartade nu ska polisanmälas och där skolorna kan dela med sig av information som Polisen behöver för att bekämpa brottslighet. Under den här mandatperioden har vi tagit sjumilakliv för att skolorna ska bli trygga platser för alla barn och vuxna som har det som sin arbetsplats och fler förslag är att vänta. Vi har på kort tid genomfört lagändringar som i decennier har verkat vara helt omöjliga att genomföra. Det visar på vilken reformkraft för det bättre som finns inom tidösamarbetet, både inom det lilla och inom det stora.

Visa på X

@BorPaLandet Hej, det stämmer inte. De fallen omfattas av förslaget! Om någon otillbörligen missgynnar annan kan bestämmelsen tillämpas.

Visa på X

Det måste vara möjligt att kritisera Lagrådets resonemang i sak, även för en riksdagsledamot. Det jag invände mot var Lagrådets antagande om att brottsligheten kommer att gå ner i åldrarna samt relevansen i den amerikanska forskning de indirekt hänvisar till. Men förstår jag dig rätt är du främst kritisk till sättet jag framförde mina invändningar (”på det här sättet”). Inledningen var måhända omotiverat polemisk, men slutklämmen kompenserar åtminstone med saklighet och framhåller lagrådets funktion, där jag citerar propositionen från 1973: ”Även om lagrådets verksamhet otvivelaktigt ofta är värdefull som ett led i arbetet på att få fram fullgoda lagstiftningsprodukter, bör det ankomma på regeringen att ensam avgöra hur dess förslag lämpligen bör förberedas och utformas.” Tack för kritiken, jag tar med mig den. Förhoppningsvis kommer även Lagrådets ledamöter reflektera över den kritik jag riktat mot deras yttrande.

Visa på X

Lagrådets yttrande om sänkt straffbarhetsålder ser i delar ut som något man kan förvänta sig från en storögd kriminologistudent som okritiskt lyssnat till Jerzy Sarnecki. Rådet skriver att sänkt straffbarhetsålder ”kan antas” leda till att brottsligheten ”trycks ned” i åldrarna. Det är oklart om det juridiska expertorganet föreställer sig att en 12-åring planerar sin brottskarriär och medvetet skulle inleda den tidigare i en utstuderad riskminimering, eller att grovt kriminella skulle hysa medkännande omsorg för en 14-åring som riskerar fängelse och därför anlita ett yngre barn. Jag håller dock inget av detta för troligt. Något som däremot länge har gjort kriminella mer benägna att utnyttja yngre är att polisen inte fått bedriva avlyssning eller använda andra hemliga tvångsmedel mot misstänkta under 15 år. Denna omständighet har minskat risken för att brottet klaras upp och gjort det mer attraktivt att utnyttja yngre. Dessbättre är denna incitamentsstruktur undanröjd sedan vi i oktober i fjol gav polisen möjlighet att använda hemliga tvångsmedel även mot barn under 15 år – och dessutom i preventivt syfte. Det kan dock noteras att Lagrådet var kritiskt även till denna lagändring. Vidare hävdar Lagrådet att forskning visar att ett frihetsberövande hämmar mognadsprocessen, vilket gör den unge mer brottsbenägen i framtiden. Men exakt vilka studier avses? Lagrådet hänvisar till utredningen, som hänvisar till en annan utredning, som hänvisar till en rapport från Brå, som hänvisar till tre studier och en bok – samtliga om amerikanska fängelser och institutioner (se ursprungskällorna nedan). Förhållandena på ungdomsfängelser i USA kan dock överhuvudtaget inte jämföras med den omsorg som svenska Kriminalvården nu planerar för. I sammanhanget bör det också påpekas att de unga som kommer att dömas till fängelse redan i dag blir föremål för inlåsning genom placering vid Statens institutionsstyrelse (SiS). Målet är nu att de unga med fängelsestraff ska få bättre rehabilitering och en tryggare tillvaro hos Kriminalvården. Att unga kontraktsmördare på något sätt behöver låsas in – för att både skydda samhället och skydda dem från sig själva – borde vara uppenbart för alla. Men tydligen inte för Lagrådet. Regeringen behöver och bör dock inte efterkomma Lagrådets alla synpunkter. Det är på inget sätt något dramatiskt. Som det står i propositionen till ny regeringsform 1973: ”Även om lagrådets verksamhet otvivelaktigt ofta är värdefull som ett led i arbetet på att få fram fullgoda lagstiftningsprodukter, bör det ankomma på regeringen att ensam avgöra hur dess förslag lämpligen bör förberedas och utformas.” /// Forskningen: Dmitrieva, J. m.fl. (2012). Arrested development: The effects of incarceration on the development of psychosocial maturity. Development and Psychopathology, vol. 24, s. 1073–1090. Lambie, I. och Randall, I. (2013). The impact of incarceration on juvenile offenders. Clinical Psychology Review, vol. 33, s. 448–459. Feld, B. C. (2017). The evolution of the juvenile court: Race, politics, and the criminalizing of juvenile justice. New York University Press. Erickson, G. och Schaefer, S. (2021). Long Term Effects of Juvenile Correctional Confinement. I: Palermo, S. och Dumache, R. (red.), Criminology and post-mortem studies - Analyzing criminal behaviour and making medical decisions. IntechOpen. doi: 10.5772/intechopen.77638.

Visa på X

Under den här mandatperioden har S, C och MP alla lagt förslag om att det ska finnas tydliga ekonomiska signaler för vanliga familjer att minska sitt effektbehov.

Visa på X

Regeringens desperation ökar. Förslaget om ett nytt statligt bolag som ska bygga och majoritetsäga ny kärnkraft visar att regeringen gått helt snett. Det är ren och skär planekonomi. Det är tydligt att förhandlingarna har havererat. Ingen vill bygga ny kärnkraft.

Visa på Bluesky

En otroligt dum idé av Socialdemokraterna att lyfta bränslepriserna i debatten. Den debatten vinner vi varje dag, inte minst när vi nu gått ut med förslag om ytterligare sänkt reduktionsplikt och ytterligare sänkt skatt. S behöver förklara hur de ska lösa frågan med MP, C och V.

Visa på X

Dagens valkonferens med SD Halland förflöt snabbt och smidigt. Valberedningens förslag med Stina Isaksson som toppkandidat och undertecknad på plats nummer 8 antogs enigt. Tack till min Riksdagskollega Mattias Eriksson Falk som agerade mötesordförande och höll ett föredrag efter mötet.

Visa på X

Så pass svidande kritik från Lagrådet ”förslagen brister så mycket i kvalitet att de inte har förutsättningar att bli lag” torde ge varje justitieminister rejäl huvudvärk. Straffen behöver skärpas. Men förslaget måste arbetas om. Annars kan vi få lagstiftning som inte fungerar.

Visa på X

Regeringen vill att ungdomarna utvisas men nu med studentmössan på! Hur mycket bättre blir det? Statsministern sa också bara att de skulle få avsluta sin utbildning. Att de inte vågar gå fram med ett förslag innan valet visar att de inte tänker stoppa utvisningarna på riktigt.

Visa på X

Jag läste en artikel i Aftonbladet igår där man hade intervjuat Simona Mohamsson om det faktum att Imam Ali Islamic Center i Järfälla hade haft en minnesstund för den islamiska republikens tidigare andlige ledare Ali Khamenei, som nyligen dödades. Hon menar att detta då är ”ett bevis på att det finns människor i Sverige vars övergripande mål är att sprida radikal islamism i Europa”. Jag vet inte om vi nuförtiden behöver bevis för detta. Det finns islamistiska partier i Sverige och de sitter i vissa kommuners kommunfullmäktige. Men okej, vissa behöver mer bevis. Sedan vet jag inte varför det här ska vara något nytt bevis. Jag hade en debatt redan 2023 med socialminister Jakob Forssmed om just Imam Ali Islamic Centers sympatier och samarbete med regimen i Iran. Många andra har lyft upp detta ämne genom åren. Säpo bekräftade i början av 2025 att Imam Ali Islamic Center i Järfälla hade använts som plattform av Iran i syfte att bedriva underrättelse- samt annan säkerhetshotande verksamhet mot Sverige och mot personer i den iranska diasporan. Självklart håller de en minnesstund för den iranska regimens döde ledare. Det vore ju märkligt om de inte gjorde det med tanke på allt annat vi känner till om denna moské. Simona Mohamsson säger också till Aftonbladet: ”Detta visar hur verksamheter kan försöka gömma sig bakom religionsfriheten för att i stället sprida islamism och extremism.” Jag tror det är mycket annat som visat att just moskéer gömmer sig bakom religionsfriheten medan de sprider islamism och extremism. Bland annat det faktum att nästan alla moskéer i Sverige har nära relationer med diktaturer i Mellanöstern eller islamistiska organisationer som Muslimska brödraskapet. Det har varit rätt många skandaler de senaste åren där moskéer sprider extremism eller bjuder in talare som sprider extremism. Det är inget nytt. Men det verkar vara nyheter för Simona Mohamsson. Problemet här är att politiker som Simona Mohamsson inte accepterar hur allvarlig extremismen i Sveriges moskéer är och de har inte heller några förslag, så de måste bli överraskade varje gång en moské hyllar diktaturer eller låter hatpredikanter sprida extremism. Det man behöver göra görs redan i länder som Frankrike, Tyskland och Österrike. Man stänger moskéer som sprider extremism. Man låter inte moskéer gömma sig bakom religionsfriheten. Tyvärr är det bara Sverigedemokraterna som driver den linjen idag. De andra partierna vill inte stänga moskéer som sprider extremism. De är bra på att babbla om hur hemska de här moskéerna är, men de vägrar ju stänga moskéerna. Där ligger problemet. Politiker som bara snackar och blundar för problemen.

Visa på X

Idag så röstade Riksdagen om arbetskraftsinvandringen. V, C och MP ville helt ta bort lönegolvet, och alltså på nytt öppna dörren på vid gavel för outbildad, låglönad arbetskraftsinvandring. Samtidigt som dom har mage att gnälla på Tidö om att arbetslösheten bland människor som redan är i Sverige är hög. V och MP ville dessutom återinföra det så kallade spårbytet. Alltså att den som felaktigt påstått sig vara flykting och fått sin asylansökan avslagen istället ska kunna få uppehållstillstånd som arbetskraftsinvandrare. Något som på nytt skulle markera Sverige som ett mer attraktivt land för asylinvandrare, och dramatiskt öka antalet asylansökningar. Givetvis röstades dessa förslag ner. Men det visar på meningsskiljaktigheterna inom svensk politik, och vad som väntar om de rödgröna får makten igen.

Visa på X

Sitter och lyssnar till ett seminarium om ”kompetensutvisningar”. Det är otroligt viktigt att KDs förslag avseende undantag kommer på plats.

Visa på X

Jag länkar till en debattartikel i kommentarsfältet som jag har skrivit tillsammans med partikollegorna @BjornSoder och @MarkusWiechel. Förslagen är fortfarande aktuella, även om artikeln publicerades några dagar innan den här militära konflikten mellan USA, Israel och Iran bröt ut. Jag tänkte även skriva ner några funderingar om det som pågår just nu. När det gäller Khameneis död förstår jag glädjen. Det här var trots allt ledaren för en regim som har mördat så många människor, både i Iran och utanför Iran. Men Khameneis död innebär inte att regimen har fallit. Jag är gammal nog att minnas när Khomeini dog. Det fanns samma glädje och samma förhoppningar då. Mullornas regim är dock inte så centraliserad att den utgår från en enda person. Det finns olika falanger och institutioner som upprätthåller den islamistiska diktaturen. Det är därför interna stridigheter ofta förekommer. Varje gång ett antal ledare har slagits ut har de ersatts av nya personer. År 1981, när regimen nyss hade etablerats, skedde ett bombattentat mot Islamiska republikanska partiets högkvarter. Sjuttiofyra av den islamiska republikens högsta ledare dödades, bland annat ayatolla Mohammad Beheshti, som var näst mäktigast efter Khomeini. Samtliga ersattes. Sedan dess har regimen vuxit i omfattning. Exemplen är många där regimledare har mördats och ersatts utan större komplikationer. Khameneis död innebär därför, rent empiriskt, inte att regimen faller. Det man bör titta närmare på är regimens institutioner, militära, rättsliga och politiska. Om armén eller polisen i någon iransk provins skulle ställa sig på folkets sida eller förklara sig neutral mellan folket och regimen, vore det ett tecken på att institutioner med insyn i regimens stabilitet har gjort bedömningen att regimen kommer att falla och att de därför måste förbereda sig för en övergång. Jag har ännu inte sett något sådant. Det avgörande för ett regimskifte är att det iranska folket i Iran faktiskt reser sig och organiserar ett motstånd mot regimen. Demonstrationer kommer inte att räcka, eftersom regimen inte frivilligt kommer att lämna ifrån sig makten. Det krävs ett organiserat motstånd med förmåga att besegra regimlojala styrkor. Något sådant ser jag inte i dagsläget. En annan avgörande faktor är hur mycket politiskt kapital Trump är beredd att investera i den militära kampanjen. Kommer man att avsluta den efter en månad och utropa seger, eller är målet verkligen regimskifte, och då inte som i Venezuela, där regimen i praktiken sitter kvar? Det vet vi inte. Trumpadministrationen har ofta sagt en sak, gjort en annan och därefter hävdat att den menade något annat från början. För Sveriges del innebär allt detta att det måste finnas en större vaksamhet gentemot regimens resurser i Sverige. Ja, det finns många iranier som demonstrerar mot regimen. Men det finns också iranier som regelbundet har rest till Iran, och risken finns att vissa av dem har rekryterats av den iranska underrättelsetjänsten. Har regimen terrorceller i Sverige som man, som en sista åtgärd, skulle kunna använda mot exiliranier? Vi vet redan att regimen har samarbetat med gängkriminella i Sverige. Kommer detta samarbete att intensifieras och riktas mot exiliranier som demonstrerar mot regimen? Man kan börja med att göra något så enkelt som att sluta bjuda in regimens lobbyister att uttala sig som ”experter” i svenska medier. Mot denna bakgrund vore det fördelaktigt att antingen stänga den iranska ambassaden eller åtminstone begränsa dess personal till ett minimum, så att ambassaden inte kan bidra till flyktingspionage eller terrordåd på svensk mark. Om Sverige någon gång ska inleda en dialog med den iranska oppositionen, specifikt den del som har brett stöd bland iranier, såsom kronprins Reza Pahlavi, så är det nu. Det är också viktigt att utgå från att ett eventuellt regimskifte sannolikt skulle bli en lång och våldsam process. Regiminstitutioner som IRGC har ingenstans att ta vägen och mycket att förlora. Iran är geografiskt ett stort land, och det kommer sannolikt att finnas motståndsfickor där regimen har starkare stöd och där IRGC kan hålla ut under en längre tid.

Visa på X