Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Idag gratulerar vi Sverigedemokraterna Härryda till den nyvalda styrelsen och önskar dem all lycka och framgång under det kommande verksamhetsåret samt inför valrörelsen 2026. Jag tackar ödmjukast för förtroendet att leda förhandlingarna som mötesordförande och riktar ett stort tack till Jonathan Andersson som med bravur skötte uppdraget som mötessekreterare. Må demokratiska och frihetliga principer och värderingar, samt arbetet för ett bättre Sverige, vara vägledande för oss alla i livet och i våra förtroendeuppdrag. 🙏🏻🇸🇪

Visa på X

Världen har blivit farligare och osäkrare på bara några år. Kolla in maktens man. Det är ju galet. Jag får ont i magen. Vad gör Kristersson? Inget! För han har valt att huka under foten på den Trumpvänliga Åkesson. Sverige behöver en ny riktning. Vi behöver Magdalena Andersson.

Visa på X

Vänsterpartiet vill att FNs särskilda rapportör för de ockuperade palestinska områdena, Fransesca Albanese, ska få Nobels fredspris. Albanese har gång på gång gjort tydliga, antisemitiska uttalanden och borde för det första inte ha någon roll i FN. Ett FN som tydligt ska stå upp för mänskliga rättigheter. Att Vänsterpartiet tycker att hon är värdig ett fredspris är inte förvånande. Magdalena Anderssons regeringsunderlag. De fina orden om mänsklig rättigheter osv klingar falskt.

Visa på X

Migrationspolitiken måste förbli stram. Tyvärr sprids nu felaktigheter som behöver redas ut. Inget barn skiljs från sina föräldrar. Nyhetsartiklar som ger sken av detta är förljugna. Politiker som rasar mot sådant är antingen okunniga eller populistiska. När Magdalena Andersson i SVT Agenda pratar om att bebisar utvisas ensamma är det helt enkelt inte sant. Ingen utvisas när skyddsskäl finns. Asyl ges den som har rätt till det. Processen är rättssäker med möjlighet att få sin sak prövad i domstol. Alla utvisningar till Iran är pausade. Ingen nekas att arbeta i Sverige om man uppfyller villkoren: 90 procent av medianlönen, sjukförsäkring och ansökan från hemlandet. Arbetsgivaren får inte heller vara kriminell (vilket tidigare faktiskt var möjligt). När det gäller ”tonårsutvisningarna” föreligger också missförstånd. Själva begreppet leder tanken fel. Det handlar inte om 13-åringar eller ens 17-åringar. Det handlar uteslutande om personer som är 18 år eller äldre. Barn till föräldrar som flyttat till Sverige, men inte är flyktingar, får stanna till dess de fyllt 18 eller 21 år, beroende på föräldrarnas tillstånd. Befintligt regelverk innebär dock att vissa inte kan avsluta sina gymnasiestudier. Personligen tycker jag det bör tillåtas, och migrationsminister Johan Forssell har meddelat att en lösning undersöks. Men efter studenten, eller snart därefter, bör individen flytta hem om man inte kvalificerar sig för ett eget uppehållstillstånd. I likhet med vad som gäller för svenska barn med föräldrar som arbetar i länder utanför EU, såsom Singapore, Nya Zeeland eller Kanada. Jag har å andra sidan mindre sympati för personer som sökt asyl i Sverige, utan att ha asylskäl, i syfte att skaffa sig ett jobb. Spårbyten från ogrundade asylansökningar till lågbetalda arbeten har utnyttjats i stor omfattning. Att vi satt stopp för dessa spårbyten är en viktig anledning till att antalet asylansökningar kraftigt minskat. Att invandringen minskar, och att vi närmar oss en nettoutvandring, är angeläget. Den tidigare invandringspolitiken fick allvarliga följder. Vi har nu att hantera omfattande problem med arbetslöshet, sexualbrott, islamism, terrorhot, hederskultur, gängkriminalitet och klanvälde. Läget kräver under överskådlig tid en synnerligen stram migrationspolitik. Det är oförenligt med en undantagsregel för alla som befunnit sig i Sverige en tid, lärt sig hygglig svenska och trivs. Det finns miljarder skötsamma och snälla människor på planeten som gärna skulle flytta till ett rikt land i väst. Om ett låglönejobb och en gnutta språkkunskaper ska räcka för uppehållsrätt får vi i praktiken öppna gränser. Till dig som läser detta vill jag be om något viktigt: var kritisk. Det är nu valår. Mycket står på spel. Många vill se en annan regering och rasera migrationspolitiken – som inneburit att vi äntligen fått kontroll över våra gränser. Jag befarar att vi fram till valdagen kommer få se ytterligare nyhetsrapportering om enskilda utvisningsfall som skildras på hjärtskärande sätt – utan fullständig information eller kritiska frågor om fusk, lögner, spårbyten eller illegal vistelse i Sverige. Minns de ”apatiska barnen”, som var en bluff. Minns de ”papperslösa”, som hela tiden hade tydliga dokument med avslag på asylansökan. Minns de ”afghanska barnen”, som till stor del var vuxna män. Minns vilka allvarliga konsekvenser den tidigare emotionella hysterin och aningslösa migrationspolitiken lett till för vårt land. Vi behöver en långsiktigt hållbar migrationspolitik. Det måste vi stå fast vid, med både hjärta och hjärna.

Visa på X

Magdalena Andersson påstod på DN Debatt att "SDs högerregim hotar demokratin". Ingen brydde sig nämnvärt. Moderat lokalpolitiker anklagar S för ungefär samma sak. S får igång medierna. Det är inte 100% hederligt men knappast nödvändigt att köra en sån här pudel deluxe över.

Visa på X

Grattis Frida Karlsson - Guld! Och silver till Ebba Andersson Grymma tjejer 👏🏼👏🏼🇸🇪🥇🥈🇸🇪 #Olympics2026 #Sweden

Visa på X

Det är nog nu! Svensken har lidit tillräckligt av höga elpriser. Magdalena Anderssons prat om ”breda överenskommelser” inom energipolitiken betyder i praktiken mer olönsam vindkraft. Att tillföra mer el när det blåser är som att bära sand till Sahara. Det finns redan tillräckligt. Däremot finns det inte tillräckligt med el vid vindstilla väderlek och det är därför Tidöpartierna nu går vidare med konkreta åtgärder för ny kärnkraft: förenklade tillståndsprocesser, fler platser för potentiella etableringar vid kusten och långsiktiga spelregler som faktiskt gör investeringar möjliga. Socialdemokraterna bär tillsammans med Miljöpartiet ett mycket tungt ansvar för de höga elpriserna i södra Sverige, eftersom planerbar elproduktion från kärnkraft har motarbetats och icke planerbar el har gynnats. I höst är det val. Om inte Socialdemokraterna har anslutit sig till vår linje innan dess så kommer valet att stå mellan kärnkraftsblocket och den rödgröna vindkraftsröran. Inte mig emot.

Visa på X

Fredagen samma vecka som skjutningen aviserade regeringen tillsammans med mitt parti, Sverigedemokraterna, att en ny vapelagstiftning skulle träda i kraft, där tillgången till halvautomatiska vapen såsom AR-15 kraftigt skulle begränsas och de aktuella vapnen inlösas. Det kraftiga interna och externa missnöje som detta agerande skapade i mitt parti hade jag aldrig upplevt tidigare, och än i dag tycker jag att vi inte har lyckats reparera den skada som orsakades för förtroendet för den interna demokratin och för förtroendet hos våra kärnväljare, trots att vi delvis har nu backat från det ursprungliga förslaget. När jag anlände till Sverige efter min tjänsteresa i Indien hade jag mottagit närmare 700 arga mejl från våra väljare och andra medborgare. Jag hade tyvärr inte den ryggrad och det mod som mina riksdagskollegor Richard Jomshof och Tobias Andersson m.fl. hade, och tog inget offentligt ställningstagande i frågan, något som jag ångrar än i dag. Det jag gjorde var i stället att svara på vartenda av dessa cirka 700 mejl med svaret nedan - det som jag står fast vid än idag.

Visa på X

Idag är det ett år sedan den fruktansvärda skolmassakern vid Campus Risbergska i Örebro, som var den allvarligaste och mest omfattande skjutningen i Sveriges historia. Mina tankar går idag till alla offren som mördades kallblodigt under attacken samt deras anhöriga som sörjer dem. Polisen lyckades aldrig fastställa det exakta motivet hos gärningsmannen, Rickard Andersson, men en sak var säker; att han inte mådde bra under lång tid och trots detta fick han möjlighet att inneha flera vapen. Vid tidpunkten för skjutningen var jag på en tjänsteresa i Indien, och först när jag kom tillbaka till Sverige kunde jag ta del av hela tragedin och efter några veckor besöka brottsplatsen och hedra dem som hade fallit offer för denna tragiska attack mot en skola. Må alla offren vila i frid! 🙏🏻🖤

Visa på X

Socialdemokraternas opportunistiska vändning i kriminal- och invandringspolitik vilar milt sagt på bräcklig grund. Mycket talar för att Magdalena Andersson (S) som statsminister betyder massinvandring och gängkrig på gatorna igen! #svpol

Visa på X

Kristdemokraterna står stadigt, mitt i detta samarbete. Vi är inte på väg någonstans. Vi ska vinna valet mot Magdalena Andersson och Socialdemokraterna och vi siktar på fyra nya år med Tidösamarbetet.

Visa på X

Hej Teresa! Under 2025 började även sprängningarna minska i antal och jämför man senaste halvåret (aug 2025 – jan 2026) med motsvarande period 2022-2023 så är det sammanlagda antalet i praktiken halverat. Den positiva trenden har förstärkts och jämför man de tre senaste månaderna (nov-jan) ser man att antalet skjutningar och sprängningar minskat med långt mer än hälften, 63 %. Rikspolischefen redogjorde för utvecklingen på utskottsmötet den 20 jan, när vi båda närvarade. För övrigt har vi än så länge inte haft en enda skjutning med dödlig utgång år 2026. Om fyra timmar är januari över. Vet du hur många sådana månader vi hade under Magdalena Anderssons tid som statsminister?

Visa på X

En av Socialdemokraternas återkommande talpunkter är att partiet bedrev en stram migrationspolitik under sina år i regering. Under Magdalena Anderssons sista år som statsminister, 2022, beviljades 89 967 utlänningar svenskt medborgarskap. Förra året, 2025, beviljades 38 229 utlänningar svenskt medborgarskap. Det innebär mer än en halvering under en mandatperiod. Dessutom har den nya lagstiftningen om medborgarskap ännu inte kommit på plats. Den kommer att kräva längre hemvisttid, egenförsörjning, språkkunskaper och kunskaper om det svenska samhället för att medborgarskap ska beviljas. Det kommer med all sannolikhet att leda till ytterligare en halvering. Det har alltså skett en betydande förändring, där både politiken och resultatet tydligt skiljer sig från Socialdemokraternas politik och dess utfall. Båda kan inte betecknas som en stram migrationspolitik. Uppenbarligen är det den politik där antalet beviljade medborgarskap har mer än halverats som kan beskrivas som stram. För övrigt gissar jag att dessa siffror, där antalet beviljade medborgarskap har minskat markant, varken har uppmärksammats i etablerade medier eller i alternativa medier. Ändå finns statistiken tillgänglig på Migrationsverkets hemsida för alla att ta del av. Men alla har sin egen agenda. Ingen tycks ha tid att berätta för allmänheten att Sverigedemokraterna håller sina löften och att utvecklingen sakta men säkert går åt rätt håll.

Visa på X

Det är tydligt för alla utom möjligtvis Magdalena Andersson att: ❌ När Socialdemokraterna styr svensk sjukvård skapas vårdköer. ✅ När Kristdemokraterna styr kapas i stället vårdköerna.

Visa på X

❌ Därefter, när Magdalena Andersson och Socialdemokraterna hade fått chansen i åtta år, mer än fördubblades vårdköerna. Vårdköerna var rekordlånga redan före pandemin, och det har gjort att väldigt många människor har hamnat i kläm.

Visa på X

Sveriges Donald Trump, Magdalena Andersson, har såklart svårt med community notes. Så trist för Socialdemokraterna när verkligheten står i vägen för den ohindrade populismen.

Visa på X

Desinformationsfabriken fortsätter. Socialdemokraterna styr Arboga kommun och har dragit in ”Ruts söndagsstek”. Enligt dem beror det dock på Jimmies skattesänkning - som förövrigt även träffade Magdalena Andersson.

Visa på X