Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

@ambitionsverige Tack för ett trevligt samtal, både hos oss i SD-tältet och hos er. Ett särskilt stort tack för att ni deltog under motormässan. Jag önskar att fler partier hade varit representerade vid ett så viktigt evenemang. Lycka till i valet! 👍🏻😊

Visa på X

Tackar ödmjukast för fyra fantastiska dagar på Custom Motor Show 2026 i Jönköping, fyllda av många intressanta och givande samtal, besök och möten. Sverige är i många avseenden unikt i Europa när det gäller motorintresse, och jag hade gärna sett att fler politiska partier varit representerade på denna omfattande motormässa. Frågan om bränslepriser var utan tvekan den mest omdiskuterade, särskilt bland ungdomar som tar sina första steg in i fordonslivet med en EPA eller en äldre bilmodell som inte är särskilt bränslesnål. Även frågor om trygghet i samhället och hur vi kan motverka kriminalitet engagerade många unga besökare. Bland bilentusiaster fanns ett stort intresse för statusen kring EU:s ELV-förordning och hur den kan komma att påverka ägandet av historiska fordon samt tillgången till reservdelar. En del väljare uttryckte också missnöje med vårt arbete under mandatperioden på nationell nivå, särskilt i fråga om AR-15. Samtidigt var det övergripande intrycket att majoriteten av besökarna i vårt tält var nöjda med vårt arbete i riksdagen och samarbetet med regeringen, och de uttryckte en önskan om ett fortsatt Tidösamarbete efter valet nu i september. Det är cirka fem månader kvar till valet, och min förhoppning är att vi, oavsett valresultat, får se en regering som arbetar för Sveriges bästa och sätter landets intressen främst. Jag vill rikta ett stort tack till alla mina partikollegor i Sverigedemokraterna för deras engagemang och hårda arbete under dessa dagar. Ett särskilt varmt tack går till Jan-Ove Lipponen och SD MOTOR för att utan dessa fantastiska och engagerande människor hade inget av detta varit möjligt.

Visa på X

Ögonblicket när Socialdemokraterna förlorade valet. Inga lotterier eller fakekonton som de försöker lura väljarna med slår verkligheten.

Visa på X

@gonietzsche @Rodghar_scania @anderslindberg @TobiasHubinette Jag hade aldrig haft tanken att bli politiker…men när det blev aktuellt så var SD det enda givna valet.

Visa på X

Debatt från början av mars om Islamic Relief. Återigen avslöjades det att de rödgröna partierna stödjer islamistiska organisationer som Islamic Relief och hånar experter som Magnus Ranstorp. Om Socialdemokraterna vinner valet kommer svenskt bistånd återigen att betalas ut till islamister. Detta är ingen anklagelse. Socialdemokraternas biståndspolitiska talesperson uttrycker i debatten sitt helhjärtade stöd för Islamic Relief, en antisemitisk och islamistisk organisation. Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/stodet-till-islamic-relief_hd10360/

Visa på X

V ville ge en present till C. Men C tackade nej, de verkar sakna sänka-skatten-efter-valet-lugn. Jag litar inte heller på att C pallar hålla emot på vänsterkanten.

Visa på X

Detta är fantastiska nyheter. Dels för att vi nu, till skillnad från den splittrade oppositionen, visar att vi har en tydlig plan för hur vi kan gå vidare efter valet. Dels för att SD nu ges huvudansvaret för migrations- och integrationspolitiken. Det bådar gott inför framtiden.

Visa på X

Det mesta pekar på att Gunnar Strömmer blir av med jobbet efter valet. Att det blir en socialdemokrat eller en sverigedemokrat.

Visa på X

Om S menar allvar med sina vallöften väntar stora skattehöjningar om de vinner valet! Minst 2000 kr/mån för en vanlig familj i höjd skatt bara för att täcka deras budgethål.

Visa på X

Regeringen och Sverigedemokraterna stärker sin ställning och har nu övertaget jämfört med oppositionspartierna när det kommer till politiskt sakfrågeägarskap. Sammanlagt äger Tidöpartierna nu tio frågor, jämfört med föregående mätning då man ägde åtta, visar en ny mätning från opinionsinstitutet Verian. En mätning ger ingen exakt bild men det indikerar att valet kommer bli mycket jämnt, den här gången också. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-matning-tidopartierna-tar-over-ledningen-i-sakfragorna

Visa på X

@SvenneAndersson Tja, nu är jag också skeptisk till självrekryterade paneler men Demoskop låg närmare valresultatet än Novus både i valet 2022 och 2018.

Visa på X

Nu får du behålla mer av din egen lön!   Den 1 januari sänkte vi skatten på arbete och pension samt elskatten. I april halverar vi matmomsen och den 1 juli sänks förskoleavgiften.   I september är det val. Vi Moderater vill att du ska fortsätta få mer pengar i plånboken varje månad, men alternativet är en vänstersida som vill höja skatterna och göra det mer lönsamt att gå på bidrag än att jobba.   För oss är valet enkelt. Det är rättvist att du som slitit för pengarna får behålla mer i plånboken Ⓜ️

Visa på X

@Mediegranskare Skillnaden i just denna mätning är 4,4 procent. Det räcker med att 2,2 procent byter sida. Det är nästan ett halvår kvar till valet.

Visa på X

Om högern skulle vinna valet så väntar fortsatt massarbetslöshet, fortsatt ökad fattigdom, fortsatta vinstuttag från välfärden till skatteparadis, fortsatt ökade klyftor - och omfattande massdeportationer av integrerade invandrare. Så slutar Sveriges liberala parti.

Visa på X

Efter liberalernas val är det nu Sverigedemokraterna som leder högern. Kristersson har tappat det och det är nu stor risk att Åkesson kan bli statsminister efter valet.

Visa på X

En närmast helgonförklarad Birgitta Ohlsson gör sitt återinträde i politiken, i Centerpartiet. En tidigare namnkunnig politiker som är känd för sin landsbygdsfientliga politik och som nu av moraliska skäl lämnar Liberalerna. Och det är just det. När man följer den politiska debatten och påhoppen på Simona Mohamsson för valet att skippa den röda linjen mot SD, så finns inga sakpolitiska argument. Birgitta Ohlsson sitter i morgonsoffor och pratar om att hon inte kan stödja ett samarbete med ett parti med ett nazistiskt förflutet och en ”Trump-ledare” som Åkesson. Vänsterliberalerna i L och andra på vänsterkanten kör samma moraliska argument. Då kan det vara läge att påminna om Centerpartiets mindre fina, politiska historik. Nedan ett urklipp från Bondeförbundets partiprogram på 30- och 40-talet som handlade om rasbiologi och att bevara den svenska folkstammen: Bondeförbundet uttryckte och uttalanden en vilja att: skydda den “svenska folkstammen” begränsa invandring av “främmande element” Partiet drev politik som syftade till att: -begränsa invandring -ställa krav på kulturell och “etnisk” anpassning Det mest centrala dokumentet är partiets grundprogram från 1933. Där står bland annat: “Som en nationell uppgift framstår den svenska folkstammens bevarande mot inblandning av mindervärdiga utländska raselement samt motverkandet av invandring …” och: “Folkmaterialets bevarande och stärkande är en livsfråga …” Historikern Mattias Tydén har sagt att partiet var ett av de mest rasbiologiskt influerade partierna i Sverige (utanför nazistpartierna). I Sjöbo verkade Sven-Olle Olsson under ett decennium som Centerpartiets starke man och det var inte bara ”en tokig gubbe” utan det fanns ett utbrett stöd för honom och hans politik. 1988 satte till slut Olof Johansson ner foten och bröt med Sven-Olle. Tio år fick han vara Centerns frontfigur i det starka centerfästet Skåne. Centerpartiet har likt SD tagit avstånd från sitt politiska förflutna, men ska man sätta sig på höga hästar kan det vara bra att känna till att Centerpartiet har en historik som moraliskt sätt inte precis står över andras. Birgitta Ohlson får såklart vara med i vilket politiskt parti hon vill, men kanske dags att kliva ner från sin höga häst. Ska bli intressant att se om hon sakpolitiskt tänker kasta sin landsbygdsfientliga linje åt sidan nu när hon ska bli Centerns vallokomotiv. Tror man inte det finns det borgerliga partier som har politik för landsbygden att rösta på.

Visa på X

Det är kanske inte alla som minns den här händelsen vid Gubbängen inför EU-valet 2024, där ett möte med Expo, Vänsterpartiet och Miljöpartiet attackerades av ”nazister”/”högerextrema”. Ja, de etablerade medierna och Expo var säkra på att det var nazister/högerextrema. SVT hade till och med ett klipp på de maskerade förövarna när de flydde. Den sedvanliga manifestationen mot fascism hölls efter händelsen, och Amanda Lind (MP) sa till och med att det var en terrorhandling. Så… vad hände sedan? I november förra året lades förundersökningen ner i all tysthet. De större medierna skrev inte ett ord. Till skillnad från Amanda Lind och många andra på vänsterkanten vet jag inte vad som hände där. Men visst är det märkligt att rättsväsendet har lagt ner så mycket tid och resurser på det här, och att man inte har kunnat lagföra någon, trots att de som var där uppgav att förövarna var nazister/högerextremister. För det var det de sa. Det är även intressant att medierna nu har tappat intresset för denna händelse. Bara så där. Ena dagen terrorhandling, nästa dag så obetydligt att man inte ens rapporterar att förundersökningen lagts ner. Alla får dra sina egna slutsatser, men ni som är i min ålder, hur många gånger har vi sett det här? Den här myten om att det finns våldsamma rasister i Sverige. Nu har jag levt i Sverige rätt länge och rest omkring. Var är de här våldsamma rasisterna? Var hittar man dessa exotiska varelser? Vilken kommun ska jag åka till? Låt mig göra det lättare. Vi vet hur etniska svenskar och assimilerade invandrare kan behandlas i vissa invandrartäta områden. Var i Sverige behöver jag åka för att behandlas på samma sätt av etniska svenskar? Gubbängen? Det spelar ingen roll. Vissa människor behöver tro på den här myten, att det finns våldsamma rasister som springer omkring. De har byggt en identitet kring det. Det är också ett sätt att rättfärdiga den autonoma vänsterns våld. Förresten, jag kan lätt säga var den våldsamma vänstern finns. Det är inget stort mysterium. Ställ dig på Möllevångstorget i Malmö med en skylt där det står att du är sverigedemokrat. Du kommer att bli nerslagen eller åtminstone hotad inom en halvtimme. Och efteråt kommer ingen att bry sig. Polisen kommer direkt att lägga ner förundersökningen. Du får ingen manifestation. Sedan finns det alltid någon vänsterpartist som tycker att du förtjänade att bli misshandlad, utan att medierna skriver ett ord om det. Det politiska våld jag har erfarit har bara kommit från vänstern. Så jag var genuint intresserad av att se vilka de här våldsamma högerextremisterna i Gubbängen var. Men nu verkar de ha flytt till en annan dimension. Ingen kan hitta dem.

Visa på X