Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

SVERIGES RADIO PROPAGANDAMEGAFON FÖR VINDKRAFTEN Sveriges radio, återrapporterar idag okritiskt en rapport från europeiska branschorganisationen WindEurope som menar att vindkraftsutbyggnaden bromsas av ”desinformation och missinformation”. Jag har nu fördjupat mig i vad rapporten framlyfter som denna ”desinformation och missinformation”: - Miljö- och naturpåverkan, att vindkraftverk orsakar stora skador på naturen och djurlivet, t.ex. att de dödar massor av fåglar/fladdermöss och har en negativ nettopåverkan på ekosystemet. Kommentar: Välkänt att vindkraft dödar framförallt stora rovfåglar och fladdermöss. Även känt att större vilt och valar störs av vindkraften och drar sig bort från denna. - Ekonomiska misslyckanden, att vindkraftsprojekt är ekonomiskt nonsens, extremt dyra, orsakar höga elpriser eller är tekniskt opålitliga. Kommentar: All vindkraft i Sverige går kraftigt back sedan ett antal år. Den driver också stora samhällskostnad i olika delar kopplat till effektbrist, liksom den driver kostsam utbyggnad av elnät. - Att vindkraft medför risker för elförsörjningens säkerhet, att vindkraft gör elsystemet instabilt eller att det hotar energisäkerheten i Europa. Kommentar: Att säga att vindkraft medför instabilitet och således risker borde inte vara mer kontroversiellt än att säga att himlen är blå. - Att den medför hälsorisker (t.ex. infraljud, “vindkraftssyndrom”) Kommentar: Skulle inte ta gift på allt för långtgående slutsatser, men nog finns det otaliga vittnesmål om detta. - Att batterilagring är osäkert med bland annat risker för brand. Kommentar: Halmgubbe. De enda invändningarna jag sett för större batterilagring är kopplat till resurser och kostnad. - Att vindkraftverk fryser i vinterkyla och slutar fungera Kommentar: Välkänt att bladen ibland och på vissa breddgrader blir nedisade så att verken inte kan köras. Det finns absolut utrymme för att diskutera och debattera kritiska påståenden om vindkraften, men så som jag läser rapporten så är det ett rent propagandanummer för att dupera massorna. Kommer Sveriges radio göra några fördjupade reportage kring detta propagandadokument från WindEurope? Såklart inte! Nu gäller att rätt partier vinner valet i höst!

Visa på X

Är detta Sveriges nästa utrikesminister om vänstersidan vinner valet? 😳 Seriöst, är det någon som hänger med i detta svammel? #svpol #agenda

Visa på X

Vänsterpartiet vill ha ministerposter efter valet i höst, det säger Nooshi Dadgostar rakt ut i Agenda. Samtidigt säger vänstern nej till den nya migrationspolitiken och rättspolitiken. De är emot NATO, tar inte ansvar för den nukleära avskräckningen, vill bromsa upprustningen av vårt militära försvar och vill försvaga Europasamarbetet. Allt detta mitt i det allvarligaste säkerhetspolitiska läget på decennier. Dessutom vill de montera ner arbetslinjen, höja bidragen och införa en så kallad miljonärsskatt. Jag är genuint nyfiken på varför Centerpartiet vill ingå i detta lag, men framförallt hur Magdalena Andersson tänkt sig få ihop ett enat lag av den här mixen.

Visa på X

Det är god stämning, förslag på ny tandvårdsreform och en riktig kraftsamling inför valet på Vänsterpartiets kongress. Enda bakslaget är att en vindrickande student på Gyllene hörnet blandade ihop mig med Johan Pehrson.

Visa på Bluesky

@DrTallinger @Ninnis_tankar Fast efter valet kan de skylla på regeringsunderlaget när man inte får igenom politiken man kopierat från SD.

Visa på X

Jag förmodar att Socialdemokraterna i Sverige och vänstern fortsätter att, liksom jag, välkomna att Tisza vann det ungerska valet i söndags.

Visa på X

Så här ser det ut om man svarar som S har svarat på en valkompass. Man kan tolka detta på två sätt. 1. V, MP och C är bortsett KD de partier som står längst från S. 2. S försöker vinna valet på triangulering. Jag lutar åt det senare.

Visa på X

Med risk för att vara tjatig så var jag bara tvungen att posta en bild till om svensk vänsters bisarra reaktioner på det ungerska valet.

Visa på X

Här har ni SDs syn på demokrati. Det enda som är av värde är att människor röstar. Men att få demonstrera fritt och ha oberoende domstolar verkar inte vara viktigt. Borde vi oroa oss för att SD-ministrar kommer förbjuda 1a maj-tågen om Tidö vinner valet?

Visa på X

40 öre på dieseln och 1,03 för bensin. Fem månader=över valet. För oss som tankar åker siffrorna upp och ner beroende av kriget mellan Israel/USA och Iran. Lånar 1,6 mdr till valpeng. Urdumt.

Visa på X

Hoppas Ernkrans på det hon säger så är det att hon hoppas att svenska folket väljer SD i valet i september. Jag instämmer!

Visa på X

Detta är så kul! Förmodligen det roligaste jag sett under min politiska karriär! 😂🤣 Hur vänstern hyllar en konservativ nationalist som vunnit valet i tron om att det är något vänsterstyre som vunnit. Sossarnas partivänner fick 1,2 procent. 😂 I parlamentet sitter nu bara högern

Visa på X

Under helgen har jag varit i Ungern på uppdrag av OSSE PF och observerat valet. Som valobservatör är det viktigt att inta en neutral position och inte uttala sig politiskt. När valet nu är över kommer jag återkomma med en artikel som beskriver valet ur ett politiskt perspektiv.👇🏻

Visa på X

Följande insändare har skickats till de halländska lokaltidningarna: BLÅGUL ENTRECOTE ELLER RÖDGRÖN SÖRJA? 13 april så presenterade finansministern regeringens och sverigedemokraternas vårbudget. Den innehåller satsningar för att hålla nere el- och bränslepriser, åtgärder mot ofrivillig barnlöshet och bidrag för bygdegårdar och apotek på landsbygden bland annat. Trots lågkonjunktur lyckas Tidö göra viktiga satsningar och prioriteringar för en långsiktig god ekonomisk utveckling. När vi tog över efter Socialdemokraterna var inflationen över 10 % och tillväxten en av de sämsta i EU. Tack vare Tidö är inflationen nu under 2 % och vår tillväxt matchar övriga Europa. Detta samtidigt som vi gjort det billigare att handla mat och tanka bilen, samt sett till att alla som arbetar eller har pension får behålla mer av sina pengar varje månad. Och samtidigt som Sverige fortfarande får toppbetyg i den globala kreditvärdigheten. Detta bådar gott för fortsatt tillväxt och lägre arbetslöshet i en nära framtid. Antagligen hade vi redan varit där om det inte varit för Trumps tullkrig och det pågående Iran-kriget och blockaden av Hormuz. Tidö-partierna har en gemensam plan och en gemensam vision hur vi ska tackla Sveriges utmaningar och bygga Sverige starkare och rikare. Detta ska ställas i kontrast till den rödgröna oppositionen som absolut inte har någon gemensam plan, utan vill drastiskt olika saker med Sveriges finanser. Exakt hur deras gemensamma budget skulle tänkas se ut vet vi inte, men vi kan få en fingervisning av hur det såg ut under Januariavtalet 2020-2021. S/MP-regeringen behövde stöd från C och L för att kunna sitta kvar vid makten och lovade stora satsningar på deras hjärtefrågor i utbyte mot röster, satsningar som finansierades med stora lån. Att ta lån för att finansiera satsningar behöver inte nödvändigtvis vara dåligt, det kan vara rättfärdigat för att satsa sig ur en lågkonjunktur. Men här handlade det alltså om att köpa sig stöd och låta fyra olika partier få igenom sina respektive vallöften utan att det fanns någon faktiskt plan, mer än att till varje pris säkra regeringsmakten. Skillnaden mellan å ena sidan Tidö och å andra sidan vad vi såg innan, och kan väntas få se igen om S ska bilda regering kan illustreras genom att jämföra två måltider. Tidös budget är en saftig bit entrecote, med klyftpotatis och rödvinssås. Det finns en plan bakom rätten, alla smaker passar bra ihop, och blir en utsökt helhet. En framtida rödgrön budget riskerar å andra sidan att bli en sörjig gryta där fyra olika kockar ska ha i just sina ingredienser, utan hänsyn till varandra. Där blodkorv och inlagd sill blandas ner med geléhallon och vispad grädde. Vill du att du och din familj ska äta blågul entrecote eller rödgrön sörja efter valet? Erik Hellsborn (SD) Riksdagsledamot

Visa på X

Åkessons bästa kompis i Ungern vann just valet där och S fortsätter spinna loss på rent hittepå. 😅🍿

Visa på X

@ghokmark @TommyHansson6 Lugn, Gunnar. Du behöver inte ta åt dig. Med ”den auktoritära högern” menar jag förstås SD, som under många år sett Orban som sin förebild. Nu har Kristersson utlovat tunga ministerposter till SD efter valet. Det, om något, är ansvarslöst.

Visa på X

SD vill inte uttala sitt stöd för Elisabeth Svantesson som finansminister efter valet. Måste vara trist för finansministern att på sin stora dag bli ifrågasatt av det största samarbetspartiet.

Visa på X

Oppositionsledaren Peter Magyar och hans parti Tisza går mot en historisk valseger i Ungern. Väljarna har fått nog av Viktor Orbans vanstyre, maktkoncentration och nedmontering av demokratiska institutioner. Men valet är också en seger för Ukraina och för Europas sammanhållning. Nu när Orbán är bortröstad kommer Ungern inte längre blockera viktiga beslut för EU att leverera både kraftfulla stödpaket till Ukraina och skarpare sanktioner mot Ryssland. Samtidigt skickar väljarna en tydlig signal om att yttre påtryckningar inte biter på dem, inte ens Trump administrationens återkommande försök att påverka valets utgång funkade. Många har sagt att valet i Ungern är ett vägval, bort från auktoritär ledarskap och tillbaka mot ett öppet och demokratiskt Europa. Jag instämmer till fullo med detta. Stort grattis till folket i Ungern som ikväll röstade för förändring!

Visa på X

Imam Ali moskén i Järfälla har fått mångmiljonbelopp i svenska skattemedel via paraplyorganisationen Islamiska Shiasamfunden i Sverige (ISS). Sedan 2006: ca 28,5 miljoner kronor till ISS – en stor del har gått direkt till moskén i Järfälla. Socialdemokraterna tyckte det var rimligt, men SD satte stopp & tvingade fram skärpta demokrativillkor. Nu får de sedan 2025 inte en krona mer. Vill inte veta vad som sker om S vinner valet.

Visa på X

Men nu räcker det. Ute kört bil och har hela tiden hört idiotisk reklam från Vattenfall, som jag betalar via dyr elräkning. Avsätt GD:n. Vi skulle vinna valet enbart på att sparka en rad DG:ar och vissa rektorer för universitet. Sossarna vill ha dem kvar.

Visa på X

Fler än hälften av alla våldsbrott begås av färre än en procent av befolkningen. Personer aktiva i kriminella nätverk utgör knappt två promille. Att merparten av dessa individer inte långvarigt fängslats har inneburit både orättvisa för brottsoffer och en allmän samhällsfara. Över 8000 förbrytare är lagförda tio gånger eller fler. Våldtäktsmän, kvinnomisshandlare, gängkriminella och andra våldsverkare av diverse slag har dömts till milda straff, om och om igen. Straffrätten har avsiktligt utformats för att utdömda straff ska pressas mot straffminimum. Vi har haft svängdörrar på Kumla, samtidigt som lagen fungerat som en hinderbana för domstolarna att överhuvudtaget utdöma ett fängelsestraff. De förmildrande och straffreducerande omständigheterna har varit många. Och som lök på laxen har mängdrabatten varit exceptionellt generös. I över ett decennium har jag opinionsbildat för en reformerad straffrätt. Jag är därför oerhört tacksam över att få vara delaktig i att nu genomföra ändrade regler för straffmätning, som avgör vilka straff som domstolarna utdömer. Med veckans beslut har lagförslagen antagit skarpa former. Presumtionen mot fängelse tas bort, hela straffskalorna ska användas och maxstraff ska utdömas. Mängdrabatten avskaffas och varje brott ska räknas. Vi tar även bort flera straffreducerande omständigheter. En gärningsman ska inte få lindrigare straff för att han själv råkade skada sig när brottet begicks, för att han är gammal, för att han riskerar att förlora jobbet eller för att det gått lång tid sedan brottet. 50 straffskalor skärps, serievåldtäktsmän ska få livstid och gängkriminella dubbla straff. Förtidsfrigivningen efter två tredjedelar avskaffas och den som fyllt 18 år ska fullt dömas som vuxen. Dessutom ska brott som leder till fängelse medföra utvisning för utlänningar. Sammantaget kommer detta att göra Sverige väsentligt mer säkert och rättvist. Lagrådet anser att det har gått för fort, men jag vill tvärtom hävda att vi gjort ett noggrant arbete med omfattande utredningar. De väljare som röstat för förändring har knappast heller haft för ögonen att reformerna ska dröja längre än en mandatperiod. Vi är dock ännu inte helt i mål. För det första kommer riksdagen att bemyndiga regeringen att besluta när flera centrala lagändringar ska träda i kraft, vilket är en nödvändig flexibilitet eftersom Kriminalvården först måste bygga klart fler fängelser. Dessvärre kan lagändringarna därmed enkelt stoppas om Miljöpartiet och Vänsterpartiet ingår i en ny regering efter valet. För det andra behöver vi i justitieutskottet säkerställa att lagändringarna leder till verklig förändring. Riksdagen har förr försökt höja straffnivåer, men utan önskad effekt. Nu ska vi lyckas. Utskottets betänkande bör ta direkt avstånd från tidigare förarbetsuttalanden som ligger till grund för domstolarnas dömande, och vi behöver noggrant följa upp att lagändringarnas syften uppnås. För det tredje krävs ytterligare lagändringar. Vi dränerar nu grunden och genomför ett stambyte. Men totalrenoveringen är ännu inte klar, exempelvis behöver vi möjliggöra så att medborgarskap kan återkallas och göra det straffbart att delta i kriminella nätverk. Allt hänger på om vi i september behåller riksdagsmajoriteten. /// Figur från Falk, Ö., Wallinius, M., Lundström, S., Frisell, T., Anckarsäter, H., & Kerekes, N. (2014). The 1% of the population accountable for 63% of all violent crime convictions. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 49(4), 559-571.

Visa på X

!! Kan det bli tydligare att man gett upp om att vinna röster i region Stockholm? M - väljare i Stockholm får ”köpa grisen i säcken”. M i Sthlm tänker inte utse efterträdare till Tamsons förrän efter valet. Otroligt.

Visa på X

I dag blev jag bjuden på gofika i Stadshuset av Moderaterna i Stockholm och min blivande borgarrådskollega @Fjellner. Tack för ett fint mottagande. Ser fram emot bra samarbete och att tillsammans vinna valet den 13 september i Stockholm!

Visa på X

Världen är upp och ned när Vance nu kampanjar för den till synes förlorande Orbán i det ungerska valet, på temat att det är för många utländska krafter som lägger sig i det ungerska valet.

Visa på X