Raketuppskjutning planeras från Esrange idag. Tolv experiment och tre års förberedelser. Ett exempel på Sveriges styrkeposition som rymdnation. https://www.sverigesradio.se/artikel/raket-skjuts-upp-fran-kiruna
Visa på X →Sök
"jag tackade nej eftersom de nyligen kommunicerade en haveristisk rapport från sin europeiska organisation vilken indirekt pekar ut mig och många andra som spridare av desinformation rörande vindkraft" https://www.altinget.se/artikel/tidopartierna-uteblev-fraan-valutfraagning-om-fornybar-energi
Visa på X →När människor som lever i #hemlöshet faller ur systemet är det samhället som sviker. Ingen ska behöva bollas runt utan stöd, vård eller tak över huvudet. Regeringen måste agera för att fler människor ska få hjälp i tid – inte hamna mellan stolarna. https://www.sverigesradio.se/artikel/hemlosa-faller-mellan-stolarna-s-regeringen-maste-agera
Visa på X →https://www.altinget.se/artikel/s-avsatter-inga-pengar-for-att-slopa-karensavdraget
Visa på X →Många längtar efter en klimatpolitik värd namnet. https://www.unt.se/debatt/artikel/svenska-folket-ar-redo-for-en-folklig-klimatpolitik/jvze16er
Visa på Bluesky →Vi behöver värna den stabila elproduktion Sverige har. Därför lägger vi oss på EU:s miniminivå. Något Moderaterna drivit under lång tid. https://www.sverigesradio.se/artikel/vattenkraften-vantas-slippa-miljokrav
Visa på X →Absurd artikel. Svenska skattebetalare skickar närmare 150 miljoner årligen i humanitärt stöd till Etiopien. Politiken beskrivs av DN som att man i princip låter barn dö. Detta för att att islamic relief inte längre får biståndsmedel att fördela🙃 https://www.dn.se/varlden/vem-ska-hjalpa-bahasan-nar-svenska-stodet-forsvinner/
Visa på X →SD vill exportera vapen till Israel och ha kärnvapen i Sverige. Är det det vi får om högern vinner valet och SD lägger beslag på utrikes- och försvarsministerposterna? ”Åkesson: Sverigedemokraterna ska ha hälften av ministerposterna” https://www.sverigesradio.se/artikel/akesson-sverigedemokraterna-ska-ha-halften-av-ministerposterna
Visa på X →Trafikverket släcker ner väglysen i byarna, Postnord stänger utdelningskontor. Vad hände med ”hjärtlandet” KD? Har ni helt prioriterat bort landsbygden Kristersson och Åkesson? https://www.tv4.se/artikel/4MKCS3dBo0feAxEbRvpTEN/kritikstorm-mot-postnord-efter-nedlaeggningar-vaeldigt-olyckligt
Visa på X →SDs kvittningskaos i Riksdagen lär inte vara någonting mot kaoset om det här skulle bli verklighet https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9222961
Visa på X →SD:s besked om att de vill ha finansministerposten är inte oväntat. Men Sverige behöver en ansvarsfull ekonomisk politik. Att låta SD styra statsfinanserna vore ett stort risktagande. Svenska folket har inte råd med växande underskott och högre räntor. https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9223116
Visa på X →SD får tre av fyra av tyngsta ministerposterna och hälften av alla ministrar. Det är Åkessons besked. Så Oskar Sjöstedt, Aron Emilsson, Henrik Vinge, Björn Söder, Tobias Andersson, Ludvig Aspling och fler än så. Det blir en radikal SD-dominerad regering. https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9222961
Visa på X →Vid en Tidöseger väntar inte bara mer av samma. Då får Sverige en SD-dominerad regering, med SD-toppar på en majoritet av tunga ministerposter. Det är ett stort steg högerut för Sverige. Med ett högt pris för vanligt folk. https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9222961
Visa på X →Hade missat den här artikeln från Saco och @SofiaStale men dök upp i flödet eftersom ordförande i pensionsgruppen/ansvarig minister, delat o hejat på Saco som här kritiserar LO för deras krav om pensionerna. Märkligt att ge sitt stöd som ansvarig minister till en av partsorganisationerna på löntagarsidan. överenskommelsen från 2016 innehåller att en kontinuerlig dialog o avstämning ska ske parterna. Det finns en stor missuppfattning om att ingen ska få diskutera förbättringar av pensionssystemet, så är det inte. Vi har en grupp som ska vara i full enighet när vi fattar beslut, men givetvis ska vi kunna diskutera pensionera utifrån olika perspektiv. Jag skulle säga att det är vår politiska skyldighet. Att systemet inte är en del av statsbudgeten är en sanning med modifikation, vi har byggt upp buffertfonder och utvecklingen för dessa påverkar det finansiella sparandet och därmed saldomålet i statsbudgeten. Det är statens buffertfonder. När överskottet är stort frigörs medel årligen i budgeten för att nyttja till det sittande regering så önskar, styrkan på den ”gas” som infördes avgjordes bl.a. utifrån hur det skulle påverka det årliga saldot för staten. Skulle vi öka avgiften till systemet skulle vi behöva finansiera det i statsbudgeten, en ökning till den nivå Saco föreslår skulle kosta ca 20 miljarder. eftersom stora delar av arbetsgivaravgiften idag är intecknade i budget genom den sk allmänna löneavgiften. V röstade nej till riktåldern eftersom vi inte var en del av pensionsgruppen då. Det är uppenbart att vi kan behöva arbeta längre. Och det funkar bra för en del idag, kanske särskilt bra för den med ett visst typ av tjänstemannayrke där kroppen inte slits ut på samma sätt. Arbetet mot åldersdiskriminering och reglerna för ”jobbonärer”bör ju passa utmärkt för denna grupp. Samtidigt ser det inte ut så för många arbetare. Vad ska vårdbiträden, barnskötare och brevbärare leva av när dom inte orkar längre? I överenskommelsen från 2016 fanns också ett åtagande gällande förbättrad arbetsmiljö, bilden är att väldigt lite har skett, och för många har det t.o.m. blivit sämre. Livsinlomsprincipen måste gälla alla även den som har ett för tungt jobb gör att klara heltid. Dessutom erbjuds inte ens alltid en heltidsanställning. Mina föräldrar som båda haft LO-jobb har idag så låga pensioner att dom ibland måste be mig om hjälp för att klara kostnaderna. Är det rimligt när dom jobbar sedan dom var 15? Jag tycker inte det. Pappa hade innan han fick cancer som bröt ned skelettet inte haft en sjukdag på FK på 40 år, då min syster föddes. Han arbetade tills chefen sa åt honom o gå hem eftersom han skakade av smärta. respektavstånd kan man åstadkomma på andra sätt än att inte förbättra eller t.o.m. försämra för gruppen som ”står under” en. Vi ska ha en bra grundpension, den som arbetat länge med låg lön ska tjäna på det, och givetvis ska höginkomsttagare i Saco få sin del. LO lyfter också avgiften i sin rapport och om Saco vill diskutera den så uppmanar jag till att göra det. Saker händer sällan av sig själva i politiken och avgiften har ju inte höjts än idag. Anledningen till att LO föreslår en så hög höjning är ju för att deras medlemmar annars inte kommer få en tillräcklig pension eftersom en rak höjning ger mest till den som tjänar mest. Om Saco inte vill höja avgiften så pass mycket som LO o inte heller införa någon kompensation för långt arbetsliv, måste man nog ställa frågan, vad tycker Saco är en rimlig pension för en undersköterska? Höginkomsttagare har ofta långt mycket mer kapital sparat, en kropp som håller på ålderns höst. Vill vi att människor ska jobba i äldreomsorgen eller byggbranschen även i framtiden måste vi kunna diskutera frågan ordentligt. Är den som har uppmaningar om pensionerna bara tyst, kommer det dröja länge till innan nån förändring sker. Tack för intressant rapport @LOSverige @JohanLOSverige https://www.aftonbladet.se/debatt/a/k0vw7a/var-vadjan-nappa-inte-pa-lo-s-pensionsbete
Visa på X →https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9222338 Sverige underpresterar jämfört med Europa. Det betyder lägre tillväxt och högre arbetslöshet.
Visa på X →Sverige mindre attraktivt av SD och M- politiken. Ökad arbetslöshet, svag tillväxt och färre utländska investeringar https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9222338
Visa på X →På den europeiska arenan syns Kristerssons svaga ledarskap som mest. Den tappade bollen gällande EU:s utsläppshandel är ett skolboksexempel på hur man slarvar bort både klimatpolitik och industriell konkurrenskraft. För Sverige och EU. https://www.altinget.se/artikel/s-regeringen-slarvar-bort-eus-klimatpolitik-och-konkurrenskraft
Visa på X →S: Regeringen slarvar bort EU:s klimatpolitik och konkurrenskraft https://www.altinget.se/artikel/s-regeringen-slarvar-bort-eus-klimatpolitik-och-konkurrenskraft
Visa på X →Länder ska ta ansvar för att minska klimatutsläppen. Oljeproducerande länder röstade emot. Surprise.”https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9221529
Visa på Bluesky →Hej @HilleviLarsson Här skriver NSD om saken, "Enligt Bodens kommun har efterfrågan på platser minskat de senaste åren. Kommunens senaste bedömning visar att det finns ungefär 60-65 fler boendeplatser än man har behov av, och mer än dubbelt så många korttidsplatser." Tidningen nämner inget om utvisningar. Du hittar på. https://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel/aldreboendet-alvstrand-i-harads-avvecklas/l686yowr
Visa på X →https://www.altinget.se/artikel/eus-branslepolitik-ar-en-present-till-putin
Visa på Bluesky →Riktigt bedrövlig artikel och ännu mer allvarligt att Socialdemokraternas justitieministerkandidat sprider så uppenbara lögner i en så viktig fråga. Sverigedemokraterna har drivit på för att införa säkerhetsförvar för farliga pedofiler och livstids fängelse på straffskalan för upprepade grova våldtäkter mot barn. Vi avskaffar ert gamla generösa system för villkorlig frigivning med start i de allvarligaste brottslingarna för att sedan utöka det även till brottsdömda som fått kortare straff. Farliga våldtäktsmän ska aldrig friges villkorligt. Vi har infört Lex Dumpen och har lagförslag om att tillåta brottsprovokation på ingång. Vi ska avskaffa sossarnas mängdrabatt på våldtäkter, alltså systemet där man kan begå tre våldtäkter och i princip få de två sista gratis samtidigt som de brottsoffren blir utan upprättelse. Vi gör om systemet för hur man dömer ut straff i grunden vilket innebär att även de högsta delarna av straffskalorna ska kunna användas regelbundet, t.ex. vid sexualbrott. Detta var omöjligt under er tid vid makten. Ni har konsekvent hållit emot när vi har velat att maxstraff ska kunna användas oftare för våldtäktsmän. Kollar vi i stället på ert regeringsunderlag så är Miljöpartiet emot att införa en tidsobestämd påföljd för farliga pedofiler. Du är emot att höja tiden som krävs för villkorlig frigivning för våldtäktsmän som är dömda till kortare straff än sex år. Miljöpartiet vill behålla det gamla generösa systemet för villkorlig frigivning rakt av. Miljöpartiet säger blankt nej till hela propositionen där vi föreslår 50 straffskärpningar och att våldtäktsmän och pedofiler ska kunna dömas till livstids fängelse. Jag skulle kunna fortsätta skriva på den här redogörelsen i en timme till men faktum är uppenbart: skulle ditt regeringsunderlag bestämma så skulle vi inte få hårdare tag mot pedofiler och våldtäktsmän. Allt det som ni inte ville göra i decennier har vi nu gjort på under en mandatperiod. Med er hade noll och ingenting blivit gjort. Det blir därför extra skamlöst när du lyfter att vi i lagförslaget som du hänvisar till inte justerar barnpornografibrottets straffskalor och försöker slå på stora trumman. Hade du varit ärlig hade du också redogjort för väljarna att det pågår ett harmoniseringsarbete på EU-nivå kring just barnpornografibrotten och att en översyn av den svenska barnporrlagen därför kommer behöva göras. Utredaren lämnade dessutom inget förslag för oss att ta med i detta ärende. Att regeringen inte i detta lagstiftningsärende vill göra ändringar antyder, som Teresa är väl medveten om, att sådana ändringar bättre hör hemma i ett annat ärende. Här har jag varit tydlig med att jag vill kunna döma de värsta barnporrsbrottslingarna till livstids fängelse och att pedofiler som huvudregel ska vara inlåsta på obestämd tid till dess att de inte längre bedöms vara farliga för barn. Jag vill att Polisen ska arbeta på samma sätt som Dumpen gör för att fånga varenda pedofil som går lös i vårt land. Detta är min ingång i förhandlingarna med mina samarbetspartier, du är välkommen att också kvittera på de förslagen om du vill. Är du beredd att göra det?
Visa på X →Kriminella och oseriösa aktörer nästlar sig in i välfärdens alla delar och regeringen gör alldeles för lite. Det behövs tuffare tag mot marknadsmisslyckanden och en maffialagstiftning. #välfärdskrim https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9214652
Visa på X →Sverige behöver en plan för jobbomställning de kommande åren. Den här regeringens passivitet kring AI-frågorna duger inte. https://www.sverigesradio.se/artikel/blir-allt-svarare-for-unga-att-fa-jobb-efter-sakra-utbildningar
Visa på X →Jag håller med My, Sverige behöver en maffialag för att komma åt de kriminella nätverken som numera finns överallt i välfärden. Nu senast ett uppdagat exempel på apotek som utnyttjat svårt sjuka patienter och lurat regioner på miljontals skattekronor. https://www.sverigesradio.se/artikel/regionrad-vill-ha-maffialagstiftning-efter-p4-granskning
Visa på X →