Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Så om det inte räckte med att i Sveriges säkerhetspolitiska läge försöka desinformera genom insinuanta lögner om en meningsmotståndares finansiering! Att sedan låta @Aftonbladet sprida lögnen om att det var reportern på #DN som förde det på tal! Detta är helt galet av Magdalena!

Visa på X

Jag saknade Göran Persson efter att jag läst Aftonbladets reportage som kretsar kring socialdemokratin och judehatet i Malmö. Varför är Socialdemokraterna så handlingslösa just i denna fråga? Det är något visst med Socialdemokraterna och Malmö. Det är som att makten från Sveavägen 68 inte riktigt har samma potens i landets tredje största stad. Kompromisser som tycks otänkbara i alla andra sammanhang blir där självklara och det får sedermera konsekvenser för hela partiet. Den tydligaste frågan är Socialdemokraternas något dubbelbottnade relation till hatet mot judar och staten Israel. Det har tagit sig olika uttryck genom åren. Allt från när den lokala partibasen Ilmar Reepalu 2012 menade att judarnas problem i Malmö delvis berott på att de inte tagit avstånd från Israel till när högst problematiska slagord paraderades av SSU 2019. Bakomliggande finns en flathet mot vart ifrån hatet mot judar kommer, men lika mycket en bristande förklaringsmodell. Senast i raden är artikeln i Aftonbladet, där partiföreträdare inte delar påståendet att invandrargrupper tagit med sig en ny sorts judehat till vårt land. I stället är det utanförskapet som är problemet. Som att mer socialdemokratisk bidragspolitik är lösningen även på judehatet. Påståendet är djupt oroande om detta är den generella synen i partiet. Judar har i tusentalsår förföljts av ideologier från höger till vänster och från religioner från öst till väst. Här går ingen fri. Detta gör att hatet inte kan bekämpas med en universallösning. Därför blir det extra problematiskt när Socialdemokraterna gång efter annan helt vill ignorera att det finns en djuprotad kulturell antisemitism i Mellanöstern, både bland muslimska och andra grupper. Det är barockt om man tror att judehat bara uppstår i ett vakuum bland de som har det dåligt med pengar eller inte talar svenska. Det är inte varför dessa vanföreställningar uppstår. Utgår vi från den socialdemokratiska förklaringsmodellen skulle resultatet rimligen vara att antisemitismen i de rika Gulf-staterna borde vara som bortblåst - det vet vi alla inte är sanningen. Men att peka på ”utanförskap” som motiv till hetsandet mot Sveriges judar passar det socialdemokratiska partiprogrammet bättre än att partiledningen skulle stöta sig med viktiga väljargrupper. Detta är precis samma anledningar till att Magadelana Andersson inte vågat ta tag i frågan kring riksdagsledamoten Jamal El-Haj och som nu nyblivna Socialdemokraternas första vilde i riksdagen. Detta är ett haveri utan des like, nu senast med uppgifter om att han försökt påverka ett migrationsärende kring en konservativ imam. Det borde fått ett slut tidigare. Det Socialdemokratiska partiet saknar tyvärr idag helt trovärdighet i kampen mot antisemitism på grund utav att man har hållit en riksdagsledamot om ryggen som trots allt umgås med företrädare för terrororganisationen Hamas, vars huvudsyfte är att utrota det judiska folket. Antiseminitism kan inte förklaras med Socialdemokraternas mantra om utanförskap. I stället vill jag framhålla Magdalena Anderssons gamla chef, Göran Persson, och de breda insatser han gjorde som statsminister på slutet av 1990-talet genom informationsinsatsen Levande historia som bland annat resulterade i boken Om detta må ni berätta. Det måste till en förändring och frågan om att bekämpa antisemitismen görs bäst brett över blocken. Jag sträcker därför ut en hand för att vi tillsammans ska bekämpa hatet i vårt samhälle. Men då krävs det uppoffringar. Magdalena Andersson, är du redo att ta tag i ditt partis alla förgreningar och även våga riskera röster för att rensa ut judehatet?

Visa på X