Snart hemma från Budapest pride. Så stolt över oss i oppositionen som hörsammade vädjan om internationellt deltagande efter att regeringen Orbán förbjudit prideparaden. Besviken på majoriteten och regeringen. https://www.expressen.se/debatt/debatt-regeringen-blundar-for-orbans-svenska-polare/
Visa på X →400
inlägg
På väg hemma från Budapest med ett tidigt tåg. Tänkte ta igen lite sömn men de ungerska unga kvinnorna har väldigt roligt. Kul för dem så klart men omöjligt att sova när det skrattas och fnittras hela tiden.
Visa på X →På plats i Budapest. https://www.qx.se/samhalle/opinion/296168/qx-opinion-vi-reser-till-budapest-men-vad-gor-regeringen/
Visa på X →I stort sett alla herrallsvenska lag tog fram en retrotröja 2024 för att fira allsvenskan 100 år. Supporterupplagan sålde slut snabbt. Elfsborg valde istället Umbros jubileumströja. Inte populärt bland supportrarna och den säljer inte slut ens på rea.


@andaselfsborg @SEF_Elitfotboll De gjorde också olika. En av visitatörerna släppte igenom små barn medan ”vår” kände igenom femåringen som var på sin första match. Det märktes att hon tyckte att det var läskigt men hon verkade trivas inne på arenan, som tur var.
Visa på X →Jag hade fel. Jag trodde att Liberalerna skulle försöka rädda sig genom att lämna regeringen på en symbolfråga viktig för partiet, att partiledaren skulle avgå efter så kort tid trodde jag inte.
Visa på X →För lite över ett år sedan fick Joakim Medin @Uppsalakommun s hedersmedalj för sin journalistik och författande, nu är han fängslad i Turkiet. I ett land blir man hyllad, i ett annat blir man fängslad för sin undersökande journalistik. @ETC_redaktionen
Visa på X →Nu KU-anmäls Ulf Kristersson för I-pad i receptionen av @ragsjo @vansterpartiet https://www.dn.se/sverige/statsministern-ku-anmals-ingen-korvkiosk-man-bedriver/
Visa på X →Jag håller helt med LO:s ordförande här. Förutom den höga löneutvecklingen är det de högavlönade som får sänkt skatt av högerregeringen. Så klyftorna har ökat både när det gäller lön och vad som blir kvar i plånboken.
Visa på X →Sverige backar i korruptionsindex. Välfärdsbrottslighet är den viktigast orsaken men inte den enda till att Sverige blir mer och mer korrumperat. Vänsterpartiet vill stoppa vinster i välfärden vilket minskar incitamenten för brottslighet inom välfärden. https://www.dagenssamhalle.se/styrning-och-beslut/demokrati/sverige-backar-i-korruptionsindex-valfardsbrottslighet-ar-korruption
Visa på X →@Taggsvampen66 @maxentin Sen har vi ju då Sverigedräkten, som hon bär. Den togs fram för att alla kvinnor i unionen Sverige-Norge skulle få tillgång till en folkdräkt oavsett deras geografiska härkomst.
Visa på X →Vänsterpartiet KU-anmäler Ebba Busch för uttalandet att elkaoset beror på nedstängningen av kärnkraft: "Det hon säger är en lögn. Svenska folket förtjänar att få höra sanningen". https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OomGBw/ebba-busch-ku-anmals-anklagas-for-att-ljuga-om-elkaoset #vänsterpartiet #elkaos
Visa på X →Dansbanden skrev under debattartikel om SD-politik utan att veta om det: https://www.dansbandsnytt.se/dansband-skrev-under-debattartikel-med-jimmie-akesson-utan-att-veta-om-det/
Visa på X →Tonen på X, från en som borde tåla att bli granskad.


Arbetslinjen för mig är att arbetare får bra villkor om de blir sjuka. Det är inga bidrag utan försäkringar som de själva arbetat ihop. @idagabrielsson i replik till finansministern som just raljerat om bidrag och varför höginkomsttagare behöver sänkt skatt. #vänsterpartiet
Visa på X →Regeringen behöver finansiera skattesänkningarna för de rika och det är de sjuka som får betala: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-andra-i-hogkostnadsskyddet-for-lakemedel
Visa på X →Dags för Sveriges regering att sluta gömma sig bakom att EU inte kan sätta press på Israel. Det finns många verktyg, bl.a. associeringsavtalet om handel. Europas ledare kan inte sitta vid sidlinjen när det pågår brott mot mänskligheten. https://www.dn.se/varlden/hrw-israel-utfor-brott-mot-manskligheten-i-gaza/
Visa på X →Nej, sänk våra arvoden istället!
Visa på X →Vänsterpartiets förslag om sänkta arvoden i EU-parlamentet röstades ned. #eupol https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xm5r4j/sa-rostade-eu-parlamentarikerna-om-sina-loner
Visa på X →Jag är också besviken.
Visa på X →Israel hotar FN:s fredsbevarande styrkor och Israel bombar tältläger. När ska detta krig ta slut? Hur länge till tänker USA:s och västliga ledare hävda Israels rätt att försvara sig? Det borde vara nog nu. #CeasefireNOW https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2024/10/14/live-22-dead-80-wounded-as-israeli-army-shells-gaza-school-shelter
Visa på X →Imorgon ska jag inte vara Uppsalas enda cyklist utan handskar.
Visa på X →Självklart vill du fika med @jsjostedt
Visa på X →