Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Jag hörde en av de partilösa riksdagsledamöterna, de så kallade ”vildarna”, säga i Politikbyrån den 27 maj att SD:s ledamöter varje tisdag får instruktioner om hur de ska rösta i kammaren. För det första är det inte helt sant. Men ja, alla ledamöter i alla riksdagspartier behöver veta hur deras partikollegor har röstat i olika utskott för att kunna följa upp detta i kammaren. Vad är problemet? Det är så man får igenom lagstiftning och kan hålla löften till väljarna. Alternativet är att ledamöterna inte följer upp partiets politik. Då skulle vi inte kunna genomföra det vi har lovat väljarna. Det är det här vissa inte förstår. Jag sitter inte i riksdagen för att bara tycka till. Jag är där för att leverera och se till att Sverigedemokraterna genomför sin politik. Som företrädare för ett parti kan man delta i debatten men man är ingen fri debattör. Jag och alla andra i riksdagen, förutom de partilösa, har ett ansvar inför väljarna att leverera den politik som vårt parti har lovat. Då måste man få information om hur ens partikollegor har röstat i utskotten och trycka på rätt knapp i kammaren så att en majoritet skapas för vissa lagförslag. Om alla skulle börja fatta beslut i kammaren efter eget tycke skulle inget parti kunna lova någonting. Man skulle inte veta hur partiets ledamöter kommer att rösta. Det skulle innebära att väljarna inte vet vad de får för sin röst, eftersom ledamöterna inte följer den politik som partiet har gått till val på. Regeringen skulle inte heller kunna bedöma om olika förslag faktiskt har stöd av en majoritet. Regeringskansliet skulle ta fram propositioner, ett arbete som kräver resurser, bara för att de gång på gång skulle riskera att röstas ned. Det här är grundläggande kunskaper om parlamentarism. Det är chockerande att någon kan ha suttit i riksdagen en hel mandatperiod utan att förstå detta. Det är kanske inte heller så konstigt att personen har hamnat i konflikt med sitt parti och blivit partilös. När det gäller de partilösa intalar de sig att de representerar ”folket”, samtidigt som de plockar ut över 80 000 kronor i månaden. Men det var inte folket som kampanjade för att de skulle komma in i riksdagen. Det var partimedlemmar som arbetade för partiets politik. Väljarna eller folket röstade dessutom på ett visst parti som den partilöse ledamoten då representerade. Den som blir partilös och ändå sitter kvar sviker de partimedlemmar som på sin fritid kampanjade för partiet och de väljare som trodde att de skulle få den politik som partiet hade lovat. Det är inget annat än ett svek mot de som sätter sin tillit till demokratin, hur mycket man än skönmålar det.

Visa på X

Mitt anförande från slutet av april gällande regeringens proposition 2025/26:146, som bland annat begränsar utländska studenters tillgång till den svenska arbetsmarknaden: ”Regeringen föreslår att möjligheten att arbeta när man har uppehållstillstånd för studier begränsas. Utgångspunkten är EU:s miniminivå på 15 timmar per vecka under terminerna. Syftet är att stävja fusk och missbruk. Det ska inte ses som ett förbud mot att utländska studenter arbetar. Det ska ses som en markering att studier ska vara huvudsyssla. Det innebär att tillgången till arbetsmarknaden måste vara begränsad för utländska studenter. Ett uppehållstillstånd för studier ska handla om studier. Det är tråkigt att detta inte varit självklart för vissa utländska studenter som kommit till Sverige, men nu ser vi till att det framgår att så är fallet.” Hela debatten kan ni se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/battre-migrationsrattsliga-regler-for-forskare-och_hd01sfu23/

Visa på X

@shekarabi Ni har ju inte ens ett förslag och SD får ni inte förhandla med i frågan ens . Eller skall ni göra upp med C ? Bara floskler o plakatpolitik du kan bespara dig utskottsiniativet du skulle lägga på tisdag. Ta ett sommarjobb på ett bygge i stället o få lite skit under naglarna.

Visa på X

Nio av tio ska få det bättre med Socialdemokraterna, påstår Magdalena Andersson. Det låter väldigt positivt – men det är inte sant.   Magdalena Andersson och Mikael Damberg räknar bara med de förslag som ger folk mer pengar och utelämnat allt som kostar.   De har inte tagit med att deras nya bolåneskatt ska betalas av alla med ett bolån, att deras fastighetsskatt drabbar den som äger sitt hem eller att de höjda drivmedelspriserna landar hos dig vid pumpen varje gång du tankar.   Finansdepartementet har räknat på hela politiken: I verkligheten innebär deras politik att minst 8 av 10 som arbetar får det sämre, inte bättre. För en vanlig familj med en polis och en sjuksköterska handlar det om skattehöjningar på minst 2 000 kronor i månaden.   Någon ska betala för Socialdemokraternas löften – den någon är du. Du som ställer klockan och går till jobbet varje dag, du som varje dag är beroende av bilen, du som bor i ett hus eller bostadsrätt.

Visa på X

Hoppsan. Jag glömde visst att skriva veckorapport i söndags. Men bättre sent än aldrig, så här kommer en rapport över förra veckans politiska aktivitet: I vanlig ordning var det utskottsmöten och gruppmöte. Det senare gästades av Mikael Frisell, generaldirektör på Myndigheten för civilt försvar. En delegation från Somalilands parlament var på besök i Riksdagen, för ett rundabordssamtal med oss Riksdagsledamöter. Somaliland är inte internationellt erkända, men är både mer stabila och demokratiska än det internationellt erkända Somalia. Jag ställer mig inte främmande till ett svenskt erkännande, vilket kan leda till konstruktiva samarbeten. Andra möten inkluderade ämnen såsom bluff och bedrägerier på sociala medieplattformar, åkeriföretagens förutsättningar samt den årliga middagen med Rifo (Sällskapet för riksdagsledamöter och forskare) och Riksbankens Jubileumsfond. Slutligen deltog jag på veckans frågestund. Där tog jag upp förslaget om en höjd EU-avgift för Sverige med EU-minister Rosenkrantz. Se länk till video i kommentarsfältet. Färdig i Stockholm bar det sedan hem till Varberg. Där deltog jag i egenskap av valberedare på styrelsens och KF-gruppens möten. Och så var det med det. Nu är vi mitt upp i ytterligare en fullspäckad vecka.

Visa på X

Nio av tio ska få det bättre med Socialdemokraterna, påstår Magdalena Andersson. Det låter väldigt positivt – men det är inte sant.   Magdalena Andersson och Mikael Damberg räknar bara med de förslag som ger folk mer pengar och utelämnat allt som kostar.   De har inte tagit med att deras nya bolåneskatt ska betalas av alla med ett bolån, att deras fastighetsskatt drabbar den som äger sitt hem eller att de höjda drivmedelspriserna landar hos dig vid pumpen varje gång du tankar.   Finansdepartementet har räknat på hela politiken: I verkligheten innebär deras politik att minst 8 av 10 som arbetar får det sämre, inte bättre. För en vanlig familj med en polis och en sjuksköterska handlar det om skattehöjningar på minst 2 000 kronor i månaden.   Någon ska betala för Socialdemokraternas löften – den någon är du. Du som ställer klockan och går till jobbet varje dag, du som varje dag är beroende av bilen, du som bor i ett hus eller bostadsrätt.

Visa på X

Bör också återigen poängteras att en utredning inte betyder att detta har något med regeringens politik att göra. En statlig offentlig utredning bedrivs helt oberoende och förslagen samordnas inte med regeringen. Vad regeringen tycker lär även det kommenteras framöver.

Visa på X

@NiklasGillstrom Tycker du att det är ett bra förslag Niklas? Dessutom när man behöver låna för att genomföra det? Är det rätt prio?

Visa på X

@centerstudenter Bra förslag! Jag tror, men har inte kollat noga, att vissa småproducenter av punsch kan omfattas av den skattereduktion vi idag röstade igenom! Dock borde borde fler omfattas och volymgränserna vara mer lika i förhållande till olika dryckeskategorier. Skål!

Visa på X

Nu förbjuder vi kusingifte. SD:s och regeringens förslag gick igenom i riksdagen idag.

Visa på X

Vad gör Tidö när dom ligger risigt till i opinionen? Går till val på vänsterpolitik. Halverade avgifter i kollektivtrafiken har V lagt i budget efter budget, nu drar Tidö fram V-förslaget. Men med V görs det permanent och inte enbart fram till valdagen, dessutom med stöd till regionerna så att kapaciteten och turtätheten kan byggas ut!

Visa på X

Regeringen har noll trovärdighet. De har röstat nej till våra förslag om billigare och bättre kollektivtrafik – gång på gång. Nu, när missnöjet växer inför valet, kommer en tillfällig rabattsatsning. Det är svårt att ta deras ekonomiska politik på allvar.

Visa på X

Replikskifte med Annika Hirvonen (MP) från april: ”Det här är ingen liten justering av systemet. Det är en grundläggande omläggning av hela migrationspolitiken. Då borde man ha en aning om hur det drabbar Sverige. Ändå står Miljöpartiet här utan att kunna redovisa vilka konsekvenser det får. Hur påverkas mottagningskapaciteten? Hur påverkas kostnaderna? Hur kommer samhällsfunktionerna att påverkas? Kommer vi gå igenom ännu en migrationskris? Kommer vi ha vuxna män som går i skolan med små barn? Kommer kvinnor att bli trakasserade av migranter på badhus? För allt det där hände 2015. Det såg vi.” Hela debatten kan ni se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/migrationsfragor_hd01sfu16/

Visa på X

@thinkingness9 Ja det är vad SD vill kika på. Man kan också rikta det till grupperna som är mer utsatta. Socialdemokraternas förslag är något helt annat.

Visa på X

Idag tog riksdagen ett historiskt beslut om att en gång för alla stänga dörren för ekonomiska migranter. Från och med nu kommer nyanlända som arbetar att premieras framför nyanlända som inte arbetar. Som nyanländ i Sverige behöver man kvalificera sig till flera bosättningsbaserade socialförsäkringsförmåner, bland annat barnbidrag och bostadsbidrag. Den som arbetar kan kvalificera sig inom 6 till 12 månader, beroende på inkomst. Den som väljer att inte arbeta får vänta i fem år innan full tillgång ges till socialförsäkringsförmånerna. Det innebär att migranter som främst söker sig till generösa bidragssystem kommer att välja bort Sverige. Att invandra till Sverige utan ambitionen att arbeta kommer inte längre att löna sig. Regeringen och Sverigedemokraterna visar tydligt att vi gör skillnad mellan dem som kommer hit för att bidra och dem som ser Sverige som världens socialkontor. Och självklart röstade Socialdemokraterna emot. Nu blir det ju svårare för dem att importera väljare. Jag representerade Sverigedemokraterna i debatten inför riksdagens beslut i ärendet. Debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/kvalificering-till-socialforsakringen_hd01sfu21/

Visa på X

Replikskifte med Vänsterpartiets Tony Haddou, från april: ”Signalen från Vänsterpartiet är glasklar: Ta dig till Sverige och stanna tillräckligt länge! Då ordnar det sig. Du får stanna även om din vistelse var olaglig från början. Herr talman! Det är inte seriöst. Antingen förstår man konsekvenserna av det här, och då är det ansvarslöst, eller så förstår man dem inte, och då är det ännu mer bekymmersamt.” Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/migrationsfragor_hd01sfu16/

Visa på X

En utredningar har överlämnats till regeringen med förslag som kan förändra hur Sverige finansierar sin kultur. Förslaget syftar till att göra det enklare för både privatpersoner och företag att stödja svensk kultur. Genom skatteavdrag och statlig matchning förstärks varje privat krona – oavsett om det handlar om ett stort nationellt kulturprojekt eller en lokal crowdfundingkampanj. Dessutom föreslås ett statligt stöd på en miljard kronor för att matcha privata finansieringar vilket skulle kunna tillföra kultursektorn upp till 5 miljarder kronor på fyra år. Kultur är bra för Sverige, vår besöksnäring och för svenska företag. Moderaterna är övertygade om att näringslivet vill vara med och engagera sig i svensk kultur. Tillsammans skapar vi mer kultur och mer frihet! 🇸🇪💙

Visa på X