RT @oskartaxen: Bra kartläggning, som dock borde kommit innan valet https://www.dagenssamhalle.se/offentlig-ekonomi/naringsliv/kartlaggning-friskolejattarnas-kopplingar-till-politik-och-naringsliv-37-namn/ 🐦🔗: https://nitter.eu/AsaWestlund/status/1595001956061581312
Visa på Mastodon →Sök
Valet 2022 var ett underkännande av de borgerliga partiernas förmåga att formulera balansen mellan trygghet och frihet. Istället växte partier till höger och vänster som båda ensidigt betonat trygghet och bidrag framför ansvar och entreprenörskap. https://www.svd.se/a/VP6pK4/thand-ringqvist-c-vi-borgerliga-har-tappat-bort-trygghetsfragorna
Visa på X →RT @strandhall: SD dagen före valet. 🐦🔗: https://nitter.eu/AsaWestlund/status/1593146654508871682
Visa på Mastodon →Att säga en sak före valet och sedan göra en annan efter valet. Det är verkligen inte respektfullt mot väljarna. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4o3r5V/peter-hultqvists-attack-mot-statsministern-beharskar-inte-omradet 🐦🔗: https://nitter.eu/AsaWestlund/status/1592971187658936322
Visa på Mastodon →14 öre i skattesänkning på bensin plus höjd skatt på tobak och alkohol efter årsskiftet är vad den blåbruna regeringen levererar. SD:s och Moderaternas väljare blir förmodligen lika sura som Jimmie Åkesson var på den här bilden vid tankstationen innan valet. #löftesbrott


RT @FredrikChs: Intressant tråd om budgeten utifrån studentperspektiv. Alla fyra Tidöpartierna sa nej till höjd ränta för studielån i våras. Nu höjer de räntan för studielån. De sa en sak innan valet och säger en annan sak nu. 🐦🔗: https://nitter.eu/AsaWestlund/status/1589941772980867072
Visa på Mastodon →RT @SVTHolmberg: Med anledning av att jag har fått en hel del frågor på sistone. Sen Ulf Kristerssons sida av politiken vann valet så har #30minuter bjudit in regeringssamarbetets fyra partiledare och en lång rad ministrar. Beskedet hittills (t o m 23/11) är nej från samtliga. 🐦🔗: https://nitter.eu/AsaWestlund/status/1589941582421426177
Visa på Mastodon →Men all information fanns. Att man väljer att blunda för fakta i syfte kunna ställa ut populistiska vallöften är en annan sak. RT @detljuvalivet: Fem dagar innan valet sa Elisabeth Svantesson att man ska ”peka med hela handen” och pausa amorteringskravet utan att utreda eller utvärdera. Så blir det inte nu, och Svantesson säger rakt ut i SVT att hon då (6 september) inte fattade läget med inflation och lågkonjunktur. 🐦🔗: https://nitter.eu/AsaWestlund/status/1589941400921321472
Visa på Mastodon →I tisdags körde SD Östergötland även ett medlemsmöte i Linköping. Föreläste gjorde @Martin_Kinnunen och @BeatriceTimgren. Hyperaktuella Tidö-avtalet var i fokus, vilket resulterade i många medlemmar på plats och många frågor. Kul att vara igång med medlemsmöten igen efter valet.


När Jimme Åkesson före valet lovade att inga nazister fanns på SD:s valsedlar var det alltså ren lögn. Jag utgår från att @moderaterna i Nynäshamn idag omgående avbryter samarbetet med SD. https://expo.se/node/9360
Visa på X →@FredrikBjorkman Finns ju redan en utredning som gjorts? Så går inte läsa på annat sätt än att de inte vill göra ngt konkret. Och förstås intressant att jämföra med S. Men jag jämförde med vad SD sa innan valet och vad SD prioriterade efter valet. 🐦🔗: https://nitter.eu/AsaWestlund/status/1584469283878293504
Visa på Mastodon →Innan valet fanns inga skäl att inte fatta beslut om att sända fler tunga vapensystem till Ukraina. Nu finns tydligen många skäl att invänta noggranna analyser av vad vi har i lager och vad andra gör så att det samlade stödet blir bra.

Denna typ av kommentarer har blivit vanliga efter valet. Att min och andras politiska opposition mot våra politiska motståndare ifrågasätts som odemokratiskt. Ett nyspråk som är ovärdigt en folkvald och som sprids. #svpol
Visa på X →Aha så @moderaterna blev ”vuxna” under valet. Skulle inte säga att samarbete med den rödgröna regeringen var deras ledord under förra mandatperioden…
Visa på X →Men @BuschEbba som nyss från talarstolen uttalade ”Svenska folket valde att ge stöd för att Sverige ska gå en annan väg”, vad menar du? Ni backade ju? Vi gick däremot fram i valet. Är du ledare för SD eller KD? 🐦🔗: https://nitter.eu/JytteGuteland/status/1581943329767714816
Visa på Mastodon →Men @BuschEbba som nyss från talarstolen uttalade ”Svenska folket valde att ge stöd för att Sverige ska gå en annan väg”, vad menar du? Ni backade ju? Vi gick däremot fram i valet. Är du ledare för SD eller KD?
Visa på X →@RebeccaWUvell @gad_media Nej, det är ALLA partier i riksdagen överens om, så ingen seger direkt. De enda som tidigare hotat med att försämra är KD och SD, men även de stod bakom detta förslag strax innan valet.
Visa på X →@MatsEngstrom @r_daniel_j Hon var i riksdagen någon dag efter valet. 🐦🔗: https://nitter.eu/AsaWestlund/status/1580856026596749313
Visa på Mastodon →”M är inte fixerad vid någon siffra” sägs nu om satsningarna på försvaret. Liiite skillnad mot före valet…. 🐦🔗: https://nitter.eu/AsaWestlund/status/1580840632821886976
Visa på Mastodon →”Man säger en sak innan valet och en annan sak efter valet” säger Pehrson och hjälper till att öka politikerförakt och misstro.
Visa på X →2018 vill tydligen många prata om. Det var väl då Kristersson tyckte att han vunnit valet men inte lyckades samla stöd för att bli statsminister? 🐦🔗: https://nitter.eu/AsaWestlund/status/1580190192090386433
Visa på Mastodon →@JohanRomin Troligen hade inte statsministerkandidaten hävdat att man en månad efter valet bara haft exakt två veckor på sig, som svar på varför man behöver mer tid.
Visa på X →Det har gått mer än tre veckor sen valet och Ulf Kristersson vet fortfarande inte vilka som ska sitta i regeringen.

Kanske säger denna opinionsundersökning från Demoskop en del om valets taktikröster.

Socialdemokraterna fortsätter att öka i opinionen - även efter valet. Engagera dig du också! https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-sd-fortsatt-nast-storst-i-vantan-pa-ny-regering/
Visa på X →