Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Annika Hirvonen

Miljöpartiet

@annikahirvonen.bsky.social (Bluesky)@AnnikaHirvonen (X)

249

inlägg

Oacceptabelt. Vi vill ha en öppenhet i riksdagen där allmänheten kan ta del av debatterna och komma nära sina folkvalda. Den här sortens ageranden gör den öppenheten svårare.

Visa på X

@IsabellaLovin uträttade så mycket viktigt för havet och fisken under sin tid i EU. Nu är det nära att hon kan komma in igen och fortsätta med det. Jag blir nästan lite rörd över det fina i att personer som kanske inte annars röstar MP ser vikten av att lyfta detta faktum! ☀️

Visa på X

Otroligt resonemang om förhandlingar med Ryssland. Är det Putin som inte ska känna sig förfördelad i en sådan förhandling?

Visa på X

@AndersWJonstorp @DanielHellden Menar du vad skillnaden mellan å ena sidan rökbomber, slag och tårgas och å andra sidan skrika från läktare är? En skillnad är ju tex att det förra gör ont och kan leda till fängelse medan det andra inte gör det.

Visa på X

Vi som är motståndare till fascism ska aldrig tystna. Våldet, hatet, fascismen ska aldrig vinna. Vreden över attacken mot det antifascistiska möte som @vansterpartiet och @miljopartiet ordnade i Gubbängen ska vi omvandla till beslutsamhet. Till mer demokrati.

Visa på X

Okej, så C tänker att det är omöjligt för ukrainska flyktingar att klara sig på den extremt låga dagersättningen. Så långt är vi överens! MEN de tycker samtidigt att andra flyktingar kan klara sig på det? Maten är faktiskt lika dyr oavsett vilket land man kommer ifrån.

Visa på X

Det var en helt vanlig dag igår för dessa människor som gick till sina jobb. Jag och barnen cyklade förbi byggarbetsplatsen och förundrades över alla de nya hem som håller på att växa fram i Ursvik. Funderade på vilka som skulle flytta hit. Det kommer inte kännas likadant mer.

Visa på X

Det är med bestörtning som jag tar läser nyheten att fem människor nu har omkommit på jobbet till följd av hissolyckan i måndags. Ingen ska behöva dö på jobbet. Mina tankar går till offrens familjer och kollegor.

Visa på X

@petrakahnnord @martastenevi Jämlikhetsdata bygger på principer om frivillighet, anonymitet, informerat samtycke samt självidentifikation och självkategorisering – inte registrering av en enskild och identifierbar person. Vad gäller skolan förstår jag oron. —->

Visa på X

@BellaHsson Att leva som papperslös är en fruktansvärd situation och människor som har ett alternativ som inte är värre väljer verkligen inte ett sådant liv. Att skrämma folk med angiveri från att söka vård eller sätta sina barn i skola löser inte problemen.

Visa på X

Ironiskt att (L) höll ett brandtal om barnkonventionen på pressträffen om angiverilagen. Inte så att de stoppar idén om att lärare ska ange sina elever. Nej, L menar att barns rättigheter ska stärkas genom att fler barn lämnar fingeravtryck. Plus-minus noll för barnen kanske, L?

Visa på X

I Almedalen menade (M):s riksdagsledamot att det bara är en teknikalitet när krigsflyktingar ska vänta i år på att få familjeåterförenas med sina barn. Ingen kan på allvar mena att integrationen blir bättre av att barnen bor kvar i flyktingläger i flera år extra.

Visa på X

@bolund Idag känns magnituden av det du lämnar efter dig. Dina slit gjorde att vi skyddade mer natur än någonsin, la fram en klimatpolitik som skulle nått målen. Politiker av din kaliber behövs det mer av i Sverige idag. Du slet i toppen i över 20 år. Alltid med ett leende. Tack!

Visa på X

Imorgon kommer Migrationsministern till Socialförsäkringsutskottet på mitt initiativ. Det är dags att sluta utvisa barn som är födda och uppvuxna i Sverige!

Visa på X

@Spesam Det du upprör dig över är alltså att någon använder ordet ”i riksdagen” för riksdagshuset. Inte att en tolvårig pojke fått leva hela livet i limbo?

Visa på X

Regeringen väntar visst på svar från ett FN-organ hur Sverige bättre kan hjälpa ukrainska flyktingar att komma i arbete. Istället för att ge dem rätt till SFI, rätt till sjukvård och att delta i etableringsprogrammet. Det fick vi klart för oss i riksdagen idag. Sanslöst.

Visa på X

Sjukt att statsministern just talade i riksdagen om asylsökande som olagliga. Nej, det är inte olagligt att söka asyl.

Visa på X

Så nu ger regeringen pengar till kommuner som frivilligt ger ukrainska flyktingar SFI. Men ingen rätt till SFI, utan blir beroende på var de bor. Och fortsatt inte full rätt till sjukvård för kvinnor eller insatser för etablering. Fortfarande 71 kr om dagen... Obegripligt.

Visa på X