Förslag om att dra in medborgarskap vid brott mot "vitala intressen" är inte tillräckligt avgränsat. Begreppet riskerar omfatta allt från skattebrott, bokföringsbrott till att man glömmer säkerhetsklassade dokument på en kursgård.
Visa på X →Sök
KD:s hållning till aborträtten är lika stadig som ett duschdraperi. Istället för att grundlagsskydda denna självklara rättighet så vill man att lagstiftningen inspireras av den tyska modellen. Problemet? I Tyskland är abort i stort sett förbjudet. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PpqML6/kd-protesten-mot-forslaget-om-abort
Visa på X →Magdalena Andersson uppmanar regeringen att ta initiativ tillsammans med övriga nordiska länder till ett fjärde Global Eye. Bra förslag. Bra för Sverige. Bra för Norden. Bra för Nato. Bra för svensk försvarsindustri #fofrk
Visa på X →Om vänstern och Magdalena Andersson var skarpa analytiker och visste någonting överhuvudtaget så skulle Sverige vara en diktatur idag. Är Sverige en diktatur idag? Hade Magdalena Andersson och Socialdemokraternas diverse valarbetare rätt? Bara förstå vad det innebär: Socialdemokraternas nuvarande partiledare trodde 2023 att Sverige skulle bli en diktatur innan mandatperiodens slut. Det är ju en dåre. Det är en fåntratt. Ska den personen bli Sveriges statsminister igen? De har ingen vision. De har ingen politik. Det enda de har är dystopiska varningar om vad som händer om de inte får bestämma. Nu bestämmer inte Socialdemokraterna. Hur går det för Sverige? Jag förstår att det finns problem. Men för första gången på länge pratar vi om problemen och tar fram förslag för att åtgärda dem. Det kommer att ta tid att lösa problemen, men vi gör mycket, och det går framåt. Och efter mer än två år i opposition har Socialdemokraterna fortfarande ingen vision eller politik. De letar fortfarande efter rasister och fascister. De ser fortfarande ner på vanligt folk. De ljuger ständigt. De vill regera med partier som vill ha massinvandring. Det här är till dem som stödjer Socialdemokraterna: Var ärlig mot dig själv. Var inte allting Socialdemokraterna sa lögner och smutskastning? Och varför genomförde de inte den politik som genomförs idag för åtta år sedan, när problemen var mindre och vägen tillbaka till ett tryggare samhälle var kortare? Och varför ljög Magdalena Andersson om att Sverige skulle bli någon form av diktatur? Har man inte konstaterat att man är oseriös om man påstår något sådant och sedan har fel? Hur kan man någonsin rösta på ett sådant parti igen med samvetet i behåll?

Miljömålsberedningen är i mål. Med förslag som gynnar den biologiska mångfalden och ökar kolinlagringen i skogen, utan att tumma på äganderätten. Bra för skogen, bra för klimatet och bra för miljön. Bra för Sverige helt enkelt. En riktig arbetsseger. @liberalerna
Visa på X →”I vårt land utgår vi från grundlagen, som skyddar svenska medborgares rätt till att äga och bruka sin egen mark. Ändå ser vi förslag efter förslag läggas fram som utgör betydande intrång av äganderätten. Det skriver Kjell-Arne Ottosson, @kdriks ” https://www.landlantbruk.se/land-skogsbruk-slapp-det-politiska-spelet-for-skogsbruket-skull
Visa på X →Miljömålsberedningen kommer tydligen inte leverera förslag som uppfyller EU:s krav. Då får klimat- och miljöministern sätta fart, kavla upp ärmarna och ta tag i det istället. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B0qnge/s-taget-pa-sangen-brot-uppgorelse-om-urskog
Visa på X →Förra månaden publicerade Migrationsverket en rapport som visade att det höjda lönekravet för arbetskraftsinvandring, som Tidöpartierna införde, har fått precis den effekt som det var ämnat att få. Den högkvalificerade arbetskraftsinvandringen fortsätter på samma nivå medan arbetskraftsinvandringen inom yrken där det förekommer mycket fusk har minskat avsevärt. Under de åtta år Socialdemokraterna satt vid makten var lönekravet för arbetskraftsinvandring 13 000 kr. Tidöpartierna höjde detta till 80 procent av medianlönen, vilket för närvarande motsvarar 28 480 kr. Beloppet kommer att öka varje år i takt med medianlönen. När frågan debatterades i riksdagens kammare hävdade vissa partier att Sverige skulle sluta fungera om ett högre lönekrav för arbetskraftsinvandring infördes. Detta trots att andelen av arbetskraften i Sverige som kommer från länder utanför EU är under 1 procent. Reformen har dock fått precis den effekt som var tänkt. Fusket har minskat, färre personer kommer till Sverige för att ta låglönejobb, och de som behövs inom högkvalificerade yrken fortsätter att komma. Ett nytt utredningsbetänkande har nu lämnats till regeringen med förslag på ytterligare höjningar av lönekravet. Under de åtta år Socialdemokraterna styrde tillät de arbetsföra människor att leva på bidrag medan personer från andra sidan av världen fick komma till Sverige för att jobba på gatukök.
Visa på X →@AgnesWold Förbud mot omvändelseförsök innebär att förbjuda http://b.la religiösa samfund från att erbjuda eller utöva gruppterapi, stöd till föräldrar, internat eller läger som syftar till att ”bota” homosexualitet. Du sprider lögner om förslagen som ligger på bordet.
Visa på X →Intressant att MP, V, C ställer sig bakom regeringen+SDs förslag att förbjuda kusinäktenskap men inte S. S-kvinnors ordf. Annika Strandhäll har vid flera tillfällen sagt att kusinäktenskap ”är en skitfråga” så jag är inte förvånad att S som vanligt blundar för hedersförtrycket!
Visa på X →Rätt många vill ”rädda klimatet” men när det kommer till konkreta åtgärder som kan drabba en själv är inte alla lika entusiastiska längre. Det här är ett diagram från Politikerpanelens resultatredovisning oktober 2024 som jämför vad väljarna och politikerna tycker om att höja koldioxidskatten på bensin. Det finns inget parti där en majoritet av väljarna vill höja koldioxidskatten på bensin. Siffrorna för medborgarna kommer från den nationella SOM-undersökningen 2023. I medierna skulle ett förslag om att höja koldioxidskatten på bensin framställas som ”klimatvänligt”. Men när det kommer till kritan är inte ens Miljöpartiets väljare ”klimatvänliga”. Kanske är det därför så flummiga begrepp används, som att ”stödja klimatet”, eller att man är ”klimatförnekare” trots att ingen förnekar att klimatet finns. Eller som när vissa säger: ”Lyssna på forskningen.” Som om all forskning vore entydig. För man vill ju inte konkretisera något. Då kanske det skulle framgå att inte så många stödjer den ”klimatvänliga” politiken. Det här är viktigt att komma ihåg när medier gång på gång basunerar ut att alla kräver handling för att ”rädda klimatet”. Det stämmer ju inte riktigt. Stödet försvinner när man förklarar vad som faktiskt ska göras och vem som kommer att drabbas. Det blev många citattecken här eftersom många av de här orden är ren propaganda. Vad innebär det att ”stödja klimatet”? Det är heller ingen som förnekar klimatet, och det finns ingen som är mer ”vänlig” gentemot klimatet än någon annan. Dessa uttryck har skapats enbart för att väcka negativa eller positiva känslor. Rent innehållsmässigt är de helt meningslösa. Och det borde få en att fundera. Varför använder man meningslösa ord för att prata om en fråga som sägs vara så viktig? Samma personer som säger att man ska ”lyssna på forskningen” pratar om klimatet som om de pratade med en femåring. Vad sägs om att lägga fram förslagen utan dessa propagandabegrepp och se vad folk säger? Eller är det så att de ”klimatvänliga” krafterna egentligen inte riktigt tror på demokratin?

Blir galen! Förs skär de ned. Sen lägger de tillbaka pyttelite och får prata om att ”satsa”! Vi har i vår budget utöver regeringens förslag 4.7 miljarder mer till utbildning. Absoluta merparten till grundskola.
Visa på Bluesky →Först skär SD-regeringen ned på skolan. Stödpersonal sägs upp, Stöket ökar. Sen lägger regeringen tillbaka minimalt med pengar och låtsas ”satsa”. S föreslår utöver regeringens förslag resurser motsvarande en extra pedagog i varje klass i åk 1 nästa år. sverigesradio.se/artikel/mer-...
Visa på Bluesky →@NikiWesterberg Vad är era förslag för att vi ska få på plats mer elproduktion i södra Sverige de kommande 15 åren? Det behövs långt fler insatser än de regeringen presenterat hittills, varför är ni mot att diskutera en av de viktigaste frågorna för svensk konkurrenskraft med oss?
Visa på X →@hrhellman Jättebra förslag!
Visa på X →Bra att regeringen går vidare med våra förslag, men mer krävs för att öka återvändandet. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/regeringens-forslag-svarare-att-soka-asyl-igen/
Visa på X →Vad Fortum egentligen har sagt, ni kan ju gissa vad de andra egentligen tycker om finansieringsförslaget till ny kärnkraft som angetts ”positiva” till förslaget i KDs egna lilla lista…

Ett anförande om myndigheters uppgiftsskyldighet avseende illegala migranter från en interpellationsdebatt från 22 november. Efter att utredningsbetänkandet överlämnats till regeringen har medier och diverse tyckare försökt framställa det hela som en “förlust” för SD. Visst, vi vill helst genomföra hela vår politik, men med tanke på att vi fick 20,5 procent av rösterna i valet 2022 är det ändå ett steg framåt att förslaget innebär att sex viktiga myndigheter, som ofta kommer i kontakt med illegala migranter, måste på eget initiativ lämna över uppgifter till Polismyndigheten om det kan antas att en utlänning inte har rätt att vistas i Sverige. De berörda myndigheterna är Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Kriminalvården, Kronofogdemyndigheten, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Detta, tillsammans med många andra förslag – bland annat utökade befogenheter vid inre utlänningskontroller och avskaffandet av möjligheten att “vänta ut” sitt utvisningsbeslut (preskriptionstiden) – kommer göra det betydligt svårare att leva som illegal migrant i Sverige. När det gäller myndigheterna är dessa strategiskt viktiga eftersom de ofta kommer i kontakt med den illegala ekonomin där illegala migranter fungerar som arbetskraft. Genom detta gör man det mycket svårt för illegala migranter att försörja sig i Sverige. Därmed blir det svårt för dem att stanna kvar. Jag vill också ställa följande fråga: Om detta är en “förlust”, varför genomförde inte Socialdemokraterna något liknande under de åtta år de hade makten? Eller menar de att det inte fanns några illegala migranter i Sverige under deras tid vid makten? Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/informationsplikten_hc10187/
Visa på X →Läs detta över helgen @BuschEbba och återkom med förslag. "Varför fortsätter Ebba Busch att agera som om problemet med de periodvis höga elpriserna är en effektbrist som faktiskt inte existerar? Varför tar hon inte initiativ till en elprisreform?" https://www.dn.se/insandare/ebba-busch-far-med-osanning-om-orsaken-till-elpriserna/
Visa på X →Utredningen visar svart på vitt ingen havsbaserad vindkraft kommer att byggas så länge regeringen håller fast vid att SvK inte ska bygga stamnät till havs. Regeringens energihaveri fortsätter – man bromsar omställning och skadar företagens konkurrenskraft.https://www.di.se/nyheter/regeringens-utredning-sagas-inga-av-de-forslag-som-kravs/
Visa på X →1️⃣ C hjälpte S att lägga ner kärnkraft och är därmed ansvariga för dagens höga och oberäkneliga elpriser. 2️⃣ C vill nu ge ca 20kr till hushåll som kommer få tusentals kronor i högre elräkningar. Pinsamt. 3️⃣ Pinsamt förslag från C idag på finansutskottet.
Visa på X →Regeringen satsar för lite och skjuter därmed avgörande forskning på framtiden. Riskerar allvarligt skada svensk konkurrenskraft (på t ex klimat och hälsoområdet) I S budgetalternativ finns det 710 miljoner mer än regeringens förslag till forskning redan nästa år. 🧵
Visa på Bluesky →@RobertHannah85 Vad är ditt förslag för att svenskarna ska få billigare el i vinter? S föreslog att regeringen skulle pausa införandet av modellen för flowbased men ni vägrade att lyssna, trots att svenskt näringsliv och en rad andra pekat på att det blir dyrare. Ta ansvar för er politik.
Visa på X →Idag presenterar vi förslag för att ta kontroll över elnäten och sänka avgifterna. Elnätsavgiften blir en allt större del av elräkningen. Orsaken är elnätsbolag som tar ut oskäligt höga elnätsavgifter. Det orimliga systemet måste få ett slut. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/5Ey9oW/v-hushallen-ranas-av-elbolagen
Visa på X →Ebba Busch vevade i oktober om att det blir låga elpriser i vinter, trots den nya modellen. Förslaget låg då på bordet och och signalerna var att det skulle bli dyrare. Det fanns möjlighet att pausa den, men Ebba var envis och nu får vanliga svenskar betala.
