Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Stort tack till Sveriges ambassadör till Polen, Andreas von Beckerath, för gästfriheten och givande samtal om svensk-polska relationer, handelsutbyte samt om det stundande valet i Polen. 🇸🇪🇵🇱

Visa på X

Interpellation med anledning av icke-medborgares rösträtt i svenska val. Det är helt galet att personer invandrat till Sverige efter det senaste valet kommer ha samma rösträtt som svenska medborgare vid kommunal- och regionvalen 2026. Blir intressant att höra regeringen svar!

Visa på X
Jan RiiseMPSvar

@beckmansasikter Tänker du extraval i närtid för att nuvarande regering kollapsar? Annars är det väl mest rimligt att ställa de frågorna om tre år, inför valet ’26?

Visa på X

@Oweson @LoanSundman @JohanPehrson Det anser inte jag . Koranbränningarna före valet 2022 o nu är generellt riktat mot muslimer som kollektiv.

Visa på X

Samma regering som i valrörelsen lovade att högkostnadskydd på elen skulle vara på plats bara månader efter valet uppmanar nu sina invånare att spara pengar inför kommande vinter. Det är magstarkt.

Visa på X

När man sitter i Köpenhamn och väntar på ett försenat tåg istället för att vara i Almedalen är en bok som delvis utspelar sig på Sommargotland inte det bästa valet.

Visa på X

När Magdalena Andersson säger att nationalism innebär att man ser sig som "högre stående" än andra vet jag inte om hon spelar dum eller bara är okunnig. Skillnaden på patriotism och nationalism är huruvida man pratar om landet eller folket. I USA är man patriot, eftersom det inte finns något enhetligt amerikanskt folk, utan istället knyts lojaliteten till medborgarskapet. I Europeiska länder kan man givetvis också vara patriot, men i valet mellan de två begreppen ser jag mig huvudsakligen som nationalist. Detta därför att Sverige för mig är mer än en avgränsad geografisk yta som används för att upprätthålla statens verksamhet. För mig är Sverige vårt folk, vår kultur, vårt språk, vår moral och våra traditioner. Utan svenskarna, den svenska kulturen, det svenska språket, vår svenska moral och våra svenska traditioner finns förvisso landet Sverige kvar - men det vi flesta ser som Sverige, som det svenska, är då förlorat. När Magdalena Andersson kallar sig för patriot tror jag de flesta förstår att hon vill signalera åt väljarna att hon tycker om socialdemokraternas Sverige. Men med Socialdemokraterna får vi en politik där den svenska kulturen negligeras, en ökad islamisering och en demografisk utveckling som på sikt gör svenskarna till en minoritet sitt eget land. Sverige är mer än en avgränsad geografisk yta i norra Europa. Jag älskar Sverige, men jag vill också bo i ett land där jag känner mig hemma, ett Sverige som är som Sverige. I kommuner där Socialdemokraterna fått härja fritt under alldeles för lång tid känner nog allt färre svenskar sig som hemma. Så låt er inte luras av Socialdemokraternas plötsliga flaggviftande, de bedriver fortfarande samma sunkiga politik som har förvandlat Sverige från ett av världens mest trygga länder till dagens situation med dagliga skjutningar, sprängningar och en rotlöshet som helt saknar motstycke. Mycket behöver göras och det kommer ta lång tid att återställa det som tidigare politiska företrädare har fördärvat, men vi kommer aldrig ge upp kampen om att vända utvecklingen och göra Sverige till Sverige igen. 🇸🇪

Visa på X

Tänk vad fort tiden flyger. Alla partier som pratade om landsbygden i valet, Ebbas ”bonnasnack” osv. Nu när många små skolor tvingas stänga, säga upp lärare, och Sveriges bönder hotas av historisk torka är det bara C som pratar om landsbygdens situation i partiledardebatten.

Visa på X

Nu är det Turkiska valet över och Sverige har uppfyllt den överenskommelse som slöts i Madrid förra sommaren. Överenskommelsen gjorde att vi nådde status som inbjudna och gjorde att 28 länder ratificerat vår NATO-ansökan.

Visa på X

Landat i Turkiet för valomgång nr 2 i det turkiska presidentvalet. Den här gången kommer jag observera valet i Istanbul. Den här gången är vi fyra riksdagsledamöter från S av OSSE-delegationens 8 ordinarie och 8 ersättare som observerar.

Visa på X
Jan RiiseMPCitat

Det är alltså den vindkraft till havs som M i Kungsbacka, Varberg och Falkenberg bestämt sa nej till före valet. Partilinjen är glasklar.

Visa på X

Otroligt intresse från dansk media om det Turkiska valet, min danske observationskollega blir konstant intervjuad om våra dans/svenska observationer. Nu är röstningen över och vi bevakar räkningen.

Visa på X

Nej, inte heller jag har fått någon sådan bild. Efter KD-dagarna i Örebro uppfattar jag att rörelsen är stark och enad i stödet bakom @BuschEbba. Har för övrigt bara hört uppskattande ord om valet av @lizamaria80 som partisekreterare.

Visa på X

I valet mellan bensinbolagens vinster och att vanligt folk ska ha råd att tanka så väljer vi vanligt folk. Det är ingen naturlag att Sverige ska ha världens högsta bränslepriser. 5/7

Visa på X

Ja, detta sa M före valet! Precis som Magdalena Andersson säjer. Verkar okänt för Kristersson nu. #pldebatt

Visa på X

Det är närapå tre och ett halvt år till nästa val. Då ryar Magdalena Andersson om hot mot demokratin för att Ebba Busch av privata skäl väljer att avstå. Alltså, vem bryr sig egentligen om den debatten? Varför ha en partiledardebatt i maj 2023 när valet är i september 2026?

Visa på X

Nu svajar regeringen om gårdsförsäljning! Trots att alla Tidöpartierna stod bakom förslaget innan valet låter det annorlunda idag. Att säga en sak före valet och en annan efter har ju blivit deras signum, men detta är för dåligt! C kommer fortsätta driva på #svpol @tt @omni_red

Visa på X