Mycket välkommet att Konkurrensverket nu väljer att granska ICA:s maffiametoder för att begränsa konkurrensen. Det här har vi påpekat länge. Bryt upp oligopolet. Här är några förslag vi har presenterat. https://www.vansterpartiet.se/nyheter/stark-konkurenssen-pressa-matpriserna/
Visa på Bluesky →Sök
Mycket välkommet att Konkurrensverket nu väljer att granska ICA:s maffiametoder för att begränsa konkurrensen. Det här har vi påpekat länge. Bryt upp oligopolet. Här är några förslag vi har presenterat. https://www.vansterpartiet.se/nyheter/stark-konkurenssen-pressa-matpriserna/
Visa på X →Ikväll fick jag frågan av SVT:s Aktuellt att debattera KD:s förslag om att kräva kemisk kastrering för att tillåta villkorlig frigivning för serievåldtäktsmän likt Nytorgsmannen. Tyvärr vågade ingen ifrån rödgröna oppositionen komma till studion för att ta debatten.
Visa på X →Obligatorisk förskola från 3 år är förslag från Liberalt håll för att en grupp i samhället behöver stöttning och hjälp. Politiker ska INTE bestämma över svenska familjer där alla barn tvingas in obligatorisk förskola. https://www.svd.se/a/jQyx0L/klyfta-inom-regeringen-liberalernas-forslag-sagas-av-kd?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Förslaget skulle för min familj innebära att våra barn inte skulle få gå kvar tillsammans hos sin dagmamma, som för övrigt är utbildad förskollärare. De kanske inte ens skulle kunna gå i samma barngrupp. Till vilken nytta? Vi klarar oss utan vänsterliberalt förmynderi och tvång.
Visa på X →Socialister och Liberaler gär bäst att lämna landets föräldrar och familjen ifred! Obligatorisk förskola från 3 års ålder för alla barn är ett förmynderi utan dess like och idén om att svenska föräldrar borde hållas borta från små barn är absurd. https://www.svd.se/a/jQyx0L/klyfta-inom-regeringen-liberalernas-forslag-sagas-av-kd
Visa på X →https://www.di.se/debatt/replik-har-ar-tio-forslag-som-faktiskt-forbattrar-svensk-konkurrenskraft/
Visa på Bluesky →Bra förslag! Det måste bli lättare att vara bolånekund i sverige. Vi socialdemokrater vill också se ett förbud mot listräntor för att ytterligare stärka konsumenternas ställning och pressa hushållens räntekostnader. https://www.dn.se/ekonomi/finansinspektionen-banker-bor-meddela-nar-ranterabatter-upphor/
Visa på X →Hela intervjun här: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/forslaget-gor-bvc-besok-obligatoriska/
Visa på X →”Gulan Avci fnyser åt S-förslagen och det hon menar är partiets sena uppvaknande. Hon tror inte på att flytta människor och menar att det är S politik som i stor utsträckning har orsakat framväxten av parallellsamhällen” Läs hela intervjun med mig i @Expressen och om några av de förslag jag kommer presentera i min utredning nästa vecka.

Samtidigt vill jag klargöra här att min syn på demokrati, yttrandefrihet och åsiktsfrihet är oförändrad. Jag kommer fortsatt att rösta ’NEJ’ till varje förslag från regeringen och riksdagen som syftar till att inskränka medborgarnas grundlagsstadgade rättigheter och friheter. ➡️


Nytt moderat åtgärdsförslag för lag och ordning: Kommunala säkerhetsvakter. Till Moderaternas senaste partistämma lade jag fram en motion om att kommuner bör få anställa ordningspoliser. Skälet är enkelt: Den statliga polisorganisationen har i decennier misslyckats med ett etablera en tillräcklig lokal närvaro. Fotpatrullerande poliser är lika sällsynta som lokatter. Trots goda ambitioner och regeringsbeslut om stärkt lokal ordningshållning har den statliga polisen ständigt graviterat mot mer allvarlig brottslighet – vilket är tämligen naturligt. Därför krävs att kommuner (återigen) tillåts att ha en egen ordningsmakt, med ett specialiserat uppdrag mot det lokala och vardagsnära. Av samma anledning finns en kommunal ordningsmakt i nästan alla europeiska länder. Trots namn som ”Police Municipale” i Frankrike eller ”Policía Local” i Spanien, är dock de polisiära befogenheterna begränsade. Som huvudregel får inte brottsutredningar bedrivas, vilket bland annat handlar om en kompetensfråga, men också motiveras av att uppdraget ska vara förebyggande patrullering – inte reaktivt skrivbordsarbete. I nordeuropeiska länder är befogenheterna mer tydligt avgränsade till specifikt lokal ordningshållning. Den kommunala ordningsmakten heter därför till exempel kommunale ordnungsdienst i Tyskland eller stadswacht i Nederländerna. I flera österrikiska kommuner heter funktionen gemeindesicherheitswache, som ordagrant översätts till kommunal säkerhetsvakt. Som en följd av min motion tillsattes en arbetsgrupp, och under ledning av tidigare rikspolischefen Bengt Svenson har vi gjort en gedigen utredning. Vi har kommit fram till att den germanska modellen passar de svenska förutsättningarna bäst. Därför föreslår vi nu att kommuner ska få möjlighet att anställa det vi kallar säkerhetsvakter. I distinkt uniform ska dessa fotpatrullera, besöka skolor och samarbeta med socialtjänsten. De ska komplettera, inte ersätta, befintliga områdespoliser. Säkerhetsvakterna ska förebygga och avvärja brott. När den kommunala ordningsstadgan inte efterlevs (vilket exempelvis kan handla om tiggeri eller fyrverkerikaos) ska säkerhetsvakterna kunna ingripa och utfärda viten (med belopp som kommunen självständigt bestämmer). Säkerhetsvakterna ska även upprätthålla lokala trafikföreskrifter, såsom hastighetsbegränsningar utanför skolor. Dessutom ska säkerhetsvakterna kunna skjutsa hem barn till föräldrar när så krävs, omhänderta berusade personer och gripa efterlysta. För att fullgöra uppgifterna ska säkerhetsvakterna kunna vara beväpnade. Utbildning, uniform och utrustning hanteras av Polismyndigheten. Anställning och uppdrag beslutas av kommunerna. En kommunal säkerhetsvakt av detta slag skulle avsevärt öka tryggheten i Sverige. Jag hoppas och tror att förslaget får stöd på Moderaternas arbetsstämma i höst, och att det snart därefter kan förverkligas av vår moderatledda regering. På tyska heter principen ”sicherheit durch stärke” - säkerhet genom styrka. Det behöver Sverige mer av.
Visa på X →Utredningen är bra, i den finns en del att arbeta med för nästa regering. Alla utredningar innehåller ju en stor mängd förslag som en regering måste arbeta vidare med.
Visa på Bluesky →Undrar du hur status är på Tidöavtalet? Här samlar vi alla processer, förslag och utfall. Håll till godo! 🙂 https://www.sd.se/tidoavtalet/
Visa på X →700 000 personer lever idag i utanförskap i Sverige. Socialdemokraterna verkar, efter åtta år av total naivitet inför samhällets utmaningar, ha insett att något måste göras. Men förslagen är orimliga. Att tvångsblanda befolkningen är fel väg att gå. Det är genom utbildning, svenskakunskaper och liberala värderingar som integrationen kan öka.
Visa på X →@rdamberg Vad menar du att det spelar för roll? Vilka förslag från vänsterregeringar har denna ”högermajoritet” stoppat som hade räddat allt?
Visa på X →Replikskifte från april där jag ställer en tydlig fråga till Miljöpartiet om deras förslag om amnesti för illegala migranter. Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/migrationsfragor_hc01sfu18/
Visa på X →Ni klarade inte av att stoppa gängens framfart. Vi genomför nu nödvändiga reformer för att städa upp ert elände. Poster som denna, vars syfte är att underminera motståndares trovärdighet snarare än kritisera faktiska förslag, vittnar om att ni saknar trovärdiga lösningar på problemet.
Visa på X →Replikskifte med Centerpartiet från april. "Jag måste ställa en fråga till ledamoten Cato. Om vi här i Sverige har en islamist som inte trivs här utan vill åka till ett islamistiskt land och leva enligt de värderingarna – vill ledamoten Cato att han också ska stanna kvar? Är han också välkommen i Sverige, enligt ledamoten Cato? Det finns ju människor som inte trivs här. Alla delar inte ledamoten Catos värderingar. Det är inte alla som tycker att man ska vara så tolerant mot homosexuella. Det finns många islamister i Sverige som inte vill att man ska vara tolerant mot homosexuella. Vill ledamoten Cato välkomna dem också?" Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/migrationsfragor_hc01sfu18/
Visa på X →Följande insändare har skickats till de halländska lokaltidningarna: SOCIALDEMOKRATERNAS NYA "TUFFA" INVANDRINGSPOLITIK ÄR INTE TROVÄRDIG I veckan så håller Socialdemokraterna sin partikongress, och i diverse krönikor och ledarartiklar talas det om att partiet ska anta en ny, tuffare invandringspolitik. Frågan är bara hur trovärdigt detta är. Socialdemokraterna drev i decennier en öppna gränser-politik, där de vägrade att erkänna de uppenbara problemen som massinvandringen medförde, och kallade alla som påpekade problemen för rasister. Den påstådda attitydförändringen kom inte förrän problemen blivit så omfattande att de inte längre gick att förneka, och de egna väljarna började överge partiet för Sverigedemokraterna. Det verkar mer troligt vara en strategisk omvändelse i syfte att vinna val, snarare än en genuin övertygelse, som partiet kan förväntas hålla fast vid långsiktigt. Men även om Socialdemokratins omvändelse skulle vara genuin är det inte någon garanti för en faktiskt ansvarsfull invandringspolitik vid ett eventuellt regeringsskifte. Socialdemokraternas tilltänkta partners inom Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill nämligen något helt annat. När man läser de tre partiernas förslag i Riksdagen ser vi att de alla vill FEMDUBBLA kvotinvandringen. Andra förslag inkluderar amnesti för ensamkommande, tillfälliga uppehållstillstånd ska bli permanenta, anhöriginvandring ska underlättas, och arbetet med att uppmuntra till återvandring ska stoppas. Det är föga troligt att S skulle stå emot dessa krav från sina samarbetspartier om det skulle riskera att kosta dem regeringsmakten. En röst på S och en rödgrön regering nästa år är en röst för gränser som på nytt kommer öppnas på vid gavel, och hundratusentals nya, utomeuropeiska invandrare. Det är uppenbart att detta inte är vad Sverige behöver. De gånga åren har vi Sverigedemokrater tillsammans med våra Tidö-kollegor gjort mycket för att komma tillrätta med den massinvandringsproblematik som tidigare regeringar skapat, men mycket arbete kvarstår. Får vi fyra år till kommer vi kunna åstadkomma mycket gott. Men om de rödgröna vinner valet riskerar tvärtom många av de viktiga reformer vi drivit igenom att kastas i papperskorgen. Erik Hellsborn (SD) Riksdagsledamot

Det finns två tydliga alternativ när det gäller migrationspolitiken. Anförande från april: ”Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet skriver i en gemensam reservation att regeringen ska vara drivande i att EU ska ta emot fler kvotflyktingar och att det ska tas fram en strategi för att uppmuntra och stärka incitamenten för EU-länder att ta emot kvotflyktingar. Detta skriver de medan europeiska samhällen håller på att destabiliseras av migrationen. De vill ta emot ännu fler. Socialdemokraterna har gjort bedömningen att det är dessa partier som ska bli deras regeringsunderlag.” Hela debatten kan ni se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/migrationsfragor_hc01sfu18/
Visa på X →Idag har jag röstat Nej till dyrare läkemedel. Omröstning handlade om SD regeringens förslag om försämrat högkostnadsskydd för läkemedel.

@kallesiw_kalle Nu har vi ju lagt förslag för ökad effekt som är både billigare och snabbare än ny kärnkraft. Och som backas upp av myndigheter och forskning…. https://www.centerpartiet.se/landningssidor/2025/ny-strategi-for-sveriges-elforsorjning
Visa på X →”Sammantaget innebär 6 gigawatt ny kärnkraft därmed en merkostnad för samhället om cirka 7–15 miljarder kronor per år (regeringens förslag till finansiering avser 5 gigawatt kärnkraft, vilket skulle motsvara cirka 6–13 miljarder kronor i ökade årliga kostnader).” https://www.dn.se/debatt/skattebetalarna-fortjanar-att-veta-vad-ny-karnkraft-kostar/
Visa på Bluesky →Nyligen framkom att S tjänar miljoner på välgörenhetslotterier som bl.a. Bröstcancerförbundet och Synskadades Riksförbund genom lotteritjänster från bolag man har. På riksdagens bord ligger en redan en proposition med förslag om att begränsa partipolitiska lotterier. (1/3)

