Idag har försvarsutskottet haft avslutningsmiddag. En mycket trevlig avslutning på fyra händelserika, svåra, intressanta och med tanke på omvärlden skrämmande år. Peter Hultqvist delade ut diplom och alla var snälla och glada!

Idag har försvarsutskottet haft avslutningsmiddag. En mycket trevlig avslutning på fyra händelserika, svåra, intressanta och med tanke på omvärlden skrämmande år. Peter Hultqvist delade ut diplom och alla var snälla och glada!

... Vem gläds inte när Sverige vinner? VM-fotboll och valår. Som ett brev på posten ska detta politiseras i vårt polariserade land. Eftersom flera svenska spelare har invandrarbakgrund så förväntas jag och övriga sverigedemokrater vara missnöjda. I synnerhet när någon av dessa presterar bra. (Och så är det vi som beskylls för att orsaka polarisering...) Vad vill man egentligen uppnå med detta? Ja, jag har i hela mitt vuxna liv varit starkt kritisk till den förda invandringspolitiken och den kravlösa synen på integration. Jag är övertygad om att Sverige hade varit ett bättre land om den omläggning som nu sker hade gjorts tidigare. Många - på senare år de allra flesta - håller med mig om det. Det betyder inte att vare sig jag eller en majoritet av svenskarna har något att invända mot att människor med invandrarbakgrund lyckas i Sverige. Tvärtom, det är ju precis det vi vill. Att Sveriges målskyttar heter Isak, Ayari och Gyökeres förändrar inte min syn på vad som är ansvarsfull politik. Inte heller om de heter Andersson, Pettersson och Lundström. Jag gläds oavsett, och konstaterar att de alla är svenska medborgare och fostrade inom ramen för vår svenska modell för föreningsliv och breddidrott. Idrottsliga framgångar är något som bygger sammanhållning och identitet. För ett splittrat land som Sverige är fotbolls-VM en möjlighet att överbrygga en del av de problem som decennier av ansvarslös politik har skapat. Varför inte bejaka det istället för att politisera och polarisera?


Fortfarande inte ett pip från traditionella svenska medier om denna glädjande nyhet. Inte. Ett. Pip. https://www.tn.se/hallbarhet/48138/svenska-succen-ensamt-om-minusutslapp-i-europa-speciellt/
Visa på X →@moderaterna Ni hittade en undersökning där ni ligger bra till! Då fick ni gräva djupt. 34 fotbollsspelare är underlaget. Man får vara glad för det lilla!
Visa på X →På 50 mdr? Det har jag mycket svårt att tro på att C lagt fram o finansierat. Det är flera gånger om hela normala storleken på reformutrymmet. Men är det så blir jag ju väldigt glad! Men tror dom främst måste räkna in redan förväntade/existerande statsbidrag. Eller sprida ut det på ett decennium? Får läsa på.
Visa på X →Gäller det när V granskas också? Utgår från att Hansson tar ett snack med Expressen o säkerställer att dom betat sig igenom alla andras kommunlistor, granskar extrema yttringar, homofobi mm. Eller såkanske man får acceptera att bli granskad när man gör fel. Skulle vänstern bete sig som högern mot journalister o granskning skulle vi vara körda. Högern kommer ofta undan med att kalla granskning som gäller dom själva för ”orättvis”, vägra prata med vissa journalister, kräva att få vissa frågor eller för den delen, att inte få vissa frågor för att behaga dyka upp. Det handlar om att misstänkliggöra och få journalister att bli mer försiktiga. jag är glad över att inte vara en del av det. Att även dom få vänstertidningarna kan utrycka kritik på tex ledarplats o i krönikor när vi förtjänar det är bra. Håller man inte med opinionsjournalistiken, säger man väl bara ifrån öppet, tidningar ska inte agera kampanjorgan för partier, även om man har samma politiska färg. Motsvarigheten finns dock inte på en del ställen på högersidans mest hängivna ”mediaplattformar” där är det istället ”fake News” när något går deras sida emot. Och ”intervjuer” utan minsta tillstymmelse till kritiska frågor. Visst finns det exempel på märklig prio i granskning o nyhetsjournalistik, tex den om kostnaderna för att att Tidö-ministrar lärt sig bättre engelska. Då ska vi säga det också från vänster till höger. Vilket jag har gjort. Noterar dock att högern sällan gör samma sak när det är överdrivet eller orimligt granskat om oppositionen. Visst ska man få ifrågasätta journalistik, säga ifrån när man inte köper bilden som läggs fram, o det är viktigt att föra en mediedebatt. Men tycker det är en helt annan sak än vad en del högerpolitiker gör idag när dom ifrågasätter o misstänkliggör hela redaktioner, eller öppet driver att granskning är ”orättvist”. Bra att det inte går hem överallt o att kalla fakta vågar granska SD. Uppenbarligen verkar högerpolitikerna ändå tycka att det fungerar eftersom dom fortsätter. Att tex Moderaten Beckman helt ostört kan sprida sina konspirationsteorier om hela mediahus o samtidigt få förtroende att företräda M i riksdagen säger allt. Finns inte nån som är i närheten av att agera så på vänstersidan. Då hade man inte haft en chans.
Visa på X →Glad nationaldag!

Glad nationaldag!

Glad nationaldag! Idag är inte vilken nationaldag som helst, idag börjar de nya skärpta kraven för medborgarskap att gälla. Det innebär till exempel att man måste kunna tala svenska för att få ett svenskt pass. Fantastiskt! 🇸🇪
Visa på X →Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord Du tysta, Du glädjerika sköna Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna! Från ett soligt och vackert Göteborg önskar vi er en riktigt glad nationaldag! 🇸🇪🇸🇪🇸🇪

Glad nationaldag!

Glad nationaldag!


Glad nationaldag!

Glad nationaldag!

Glad nationaldag!

Glad nationaldag!

Glad nationaldag!

Med ”alla andra” menar du då promillepartiet som Expressen nu grundat genom sin sammanställning? Även om man ponerar en sammanslagning med tidigare fall blir nog inte ”alla” ändå. Resterande kvarvarande medlemmar, tusentals förtroendevalda, kandidater på valbara platser, distrikt osv, gör att vi kan utgå från att Nooshi valt rätt parti ändå tror jag 😊. Att folk går med i det partiet som är tydligast mot folkmordet i Palestina är inte så konstigt. Att en del av dessa visat sig agerat oacceptabelt o i motsättning till V:s värderingar och politik är illa. Vi agerar därför så snart vi uppmärksammats på det. Visst behöver vi se till att våra lokala strukturer snabbare identifierar och agerar vid sådana tillfällen. Det ska vi också bli. Men inflytandet från dessa personer från granskningen i vår partiorganisation som helhet måste ses som näst intill obefintligt. Hur kan det bli såhär då? Det som sker i Palestina är fruktansvärt och en del som tidigare inte varit så politiska blir det kanske det i ett sådant läge? Och man har misslyckats på en del ställen lokalt att sortera vilka som inte bara tycker ”Palestina” utan också är ”vänster”. På vissa ställen blir man nog mest glad att man får nån ny medlem alls o så länge personen inte är högt profilerad är man inte lika noggrann, o oavsett vad det gäller tycker folk generellt det är lite olustigt att konfrontera varandra. På många ställen får alla medlemmar som vill stå på listan. Och att granska sociala medier är det inte alla som gör, så det får vi bli bättre på och jag uppfattar det som att nästan ”alla” i partiet är överens om att vi behöver bli det. Till skillnad mot tex Tidö som verkar premiera sina TikTok-tokar, blir man ju inte kvar hos oss.
Visa på X →@abergquistvesp1 Tack Anders! Glad nationaldag!
Visa på X →I dag, på Sveriges nationaldag, skärps kraven för att få svenskt medborgarskap. Det är den enskilt viktigaste lagändringen denna mandatperiod. Med kraven värnar vi den nationella lojalitet som är en förutsättning för demokratin. Att vi medborgare accepterar valresultat och majoritetsbeslut beror i hög grad på känslan av att vi hör ihop och har mer gemensamt än att vi råkar befinna oss på samma plats samtidigt. Denna nationella lojalitet måste i en demokrati delas av både regering och opposition, alla de politiska partierna och väljarkåren som helhet. Nationen ska dock inte förväxlas med staten, och kan inte heller reduceras till ett knippe abstrakta värderingar. En nation är den djupa gemenskap som ett folk uppfattar sig tillhöra. Historiens facit är tydligt: i länder där den nationella sammanhållningen varit svag eller obefintlig har demokratin fungerat dåligt eller inte alls. Däremot har nationalstater – stater med en befolkning som delar kultur, språk och identitet – visat sig utgöra den i särklass mest stabila grunden för demokratiskt styre. Det har därför varit en långsiktigt farlig politik som förts i Sverige de senaste decennierna. Medborgarskap har beviljats till utlänningar som inte blivit en del av den nationella gemenskapen, som inte ens kan svenska, som varken arbetar eller studerar, och i många fall till och med begått brott. Ett svenskt medborgarskap har kostat 1500 kr. Utöver denna ansökningsavgift har i princip inga krav ställts, förutom att ha bott i Sverige en kortare tid. Under 2000-talet har Sverige närmast kravlöst beviljat över 1,2 miljoner medborgarskap. Inget annat land i västvärlden har på så kort tid delat ut så många medborgarskap i förhållande till befolkningen. Nu ändrar vi på det. Från och med i dag krävs att man bott i Sverige i åtta år, kan svenska, har ett hederligt levnadssätt samt en inkomst på minst 20 000 kronor i månaden. Det kommer även att införas ett prov för att säkerställa grundläggande kunskaper om det svenska samhället. Detta är helt nödvändigt för nationens sammanhållning och i förlängningen demokratin. Språkkravet motiveras alltså inte av kulturell sentimentalitet, utan för att det offentliga samtalet annars fragmenteras. Laglydnad avkrävs inte på grund av moralisk stränghet, utan för att lagen är det yttersta uttrycket för den gemensamma viljan. Och en viss grad av självförsörjning krävs eftersom politisk jämlikhet förlorar sin mening om stora grupper står permanent utanför det gemensamma ansvaret. Den liberala demokratin har genom mänsklighetens långa historia visat sig vara ett överlägset system för att skapa fred, välstånd, stabilitet och rättstrygghet. Men trots detta och alla vackra tal om att demokratin inte får tas för given, framhålls det sällan att grunden vilar på nationell sammanhållning. Därtill finns ett berättigat intresse av att Sverige förblir ett samhälle präglat av kulturell gemenskap. Utöver demokratins behov av sammanhållning finns ett mänskligt behov av samhörighet. Även av det skälet är det värdefullt med höga krav för medborgarskap som främjar assimilation. Processen för utrikesfödda att få ett eftertraktat medborgarskap fungerar inkluderande, och medborgarskapet får ett symbolvärde som stärker känslan av nationell tillhörighet. Denna gemenskap, som vi kallar Sverige, är värd att både skyddas och firas. Glad nationaldag!
Visa på X →Glad nationaldag 🇸🇪💙💛

Glädjande! Tyvärr har jag sett trista besked från Kanada.
Visa på X →På frågestunden i riksdagen idag ställde jag frågan till utrikesminister Maria Malmer Stenergard om hur regeringen avser bygga vidare på framgången från Natotoppmötet i Helsingborg. Fru talman, Natos toppmöte i Helsingborg blev en viktig framgång för alliansen och för Sverige som värdland. Mötet visade på enighet kring det kollektiva försvaret, det fortsatta stödet till Ukraina och behovet av att möta de säkerhetspolitiska utmaningar som Europa står inför. Sedan Sverige blev medlem i Nato har vi snabbt etablerat oss som en aktiv och konstruktiv allierad. Sverige bidrar till säkerheten i vårt närområde genom våra militära förmågor, vårt stöd till Ukraina och vårt engagemang i alliansens gemensamma arbete. Det är också glädjande att USA utrikesminister Marco Rubio har lyft fram Sverige som en framstående och pålitlig partner inom Nato. Min fråga till utrikesministern är därför: Hur avser regeringen att bygga vidare på framgångarna från toppmötet i Helsingborg och stärka Sveriges roll som en säkerhetsskapande och ledande partner inom Nato? Se svaret från utrikesministerns på http://www.riksdagen.se

@pavloscavelier Och alla vänstertroll är märkligt glada nu ... 🧐
Visa på X →Äntligen. Redan när Ryssland påbörjade det storskaliga angreppet gentemot Kiev argumenterade jag för att vi skulle gå in med tungt materiell bl.a. pansarfordon och JAS. Därför glädjande att vi ännu en gång stöttar Ukraina!
Visa på X →