Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Vi behöver kunna dubbla straffen för gängrelaterad brottslighet och kunna döma 15-åringar till livstids fängelse. För den som tycker likadant är Sverigedemokraterna det självklara valet! #svpol

Visa på X

DN resp SVT. Hur det såg ut före valet (augusti) 2022 och i maj 2024. Skattesänkningen på diesel & bensin i budgeten tar ut höjningen av reduktionsplikten från 6 till 10%. Sänkta bränslepriser lovade vi och sänkta priser har vi levererat.

Visa på X

När SD:s regeringsunderlag tillträdde den 18 oktober 2022 kostade dieseln 28.12 kronor per liter. Idag kostar en liter 17.29. Sänkt skatt och sänkt reduktionsplikt är skillnaden. Vid valet 2026 kan man rösta för fortsatt pressade priser eller en regering med stöd av MP, V & C.

Visa på X

@JoakimZander Jag kritiserar hur man t ex återger den så kallade valmyndighetens uppenbart helt riggade siffror. Det ser du om du läser vad jag skriver. Och ja, det är bisarrt att beskriva ”valet” som man gör. Oppositionsledaren fick inte ens ställa upp.

Visa på X

Maduro, vars rörelse kört Venezuelas ekonomi i botten och tvingat miljontals venezuelaner på flykt, försöker nu stjäla valet i Venezuela. Inget, förutom den statskontrollerade valkommittén som totalt nekat all övervakning, tyder på seger över den samlade oppositionens kandidat.

Visa på X

Det har snart gått två år sedan valet. Det första valet som resulterade i ett styre där Sverigedemokraterna ingår i regeringsunderlaget. Vi är nu nästan halvvägs genom mandatperioden, och då kan det vara läge att ta en titt på vad som hänt sedan dess. Vad har SD och våra Tidö-kollegor åstadkommit sedan valet? -Straffen för grovt kriminella har höjts -Polis och tull har både fått mer pengar och utökade befogenheter -Reglerna för invandring har skärpts -Försvarsmakten har blivit större och starkare -Personer födda 57 har kompenserats efter pensionshaveriet som genomfördes under förra regeringen. -Priset på bensin och diesel har sänkts -Skatten på både arbete och pension har sänkts. -Medel har tillförts för att skydda värdefull natur och bekämpa smittsamma djursjukdomar -Bostadstillägget för barnfamiljer har stärkts -Förlossningsvården har fått öronmärkta pengar -Ett starkt och långsiktig stöd till Ukraina har säkrats Och givetvis mycket mer. För första gången på mycket länge har Sverige ett styre som för Sverige åt rätt håll. Men vi är givetvis inte klara. Nu följer ytterligare två år av nödvändiga reformer och lagändringar för att göra Sverige bättre och rätta till tidigare regeringars misstag. Erik Hellsborn (SD), Riksdagsledamot

Visa på X

Alla som kommenterar franska valet i Sverige som om att vänstern NFP är ett enat block - kolla på valvakorna på fransk TV: de bråkar redan högljutt med varandra i direktsändning inom NFP, mittensossarna och de vänsterextrema i LFi

Visa på X

Valet i Frankrike, om prognoserna står sig, innebär oväntad upphämtning för mitten och Macron. Även mittenkrafter inom vänstern NFP och gamla gaullistiska högern LR ser ut att klarat sig bättre . Republikens humanistiska principer, klimatpolitiken och Ukrainastödet överlever. 1/2

Visa på X

Stort grattis till kollegorna i den franska vänstern som blir störst i valet! Marci et félicitations #NouveauFrontPopulaire @ManonAubryFr @JLMelenchon @leilachaibi 🙏🏼

Visa på X

I skenet av Tories kollaps och Labours framgångar så missar vi en av de brittiska valets stora vinnare @LibDems. Med sin spektakulära partiledare @EdwardJDavey gör de en fenomenal valrörelse. Stort grattis.

Visa på X

Spännande att följa valet i Storbritannien, det ser ut att bli maktskifte. Oerhört glädjande att @LibDems ser ut att göra ett kanonval, framåt för mitten.

Visa på X

Biden kommer förlora valet. Det är klart efter 20 minuter in i debatten. Ni kan retweeta mig när det sker i november.

Visa på X

Det här är ett sånt monumentalt svek. Av MP, V, M och L. Man säger en sak före valet och en annan sak efter valet… Ser ni inte vilka konsekvenser det här kan få? Hur det här kan/kommer missbrukas? Att det är ytterligare ett steg mot att tysta folk! https://omni.se/a/5EGrJO

Visa på X

Det står nu klart att (M) spelat ett dubbelspel gentemot väljarna. Regeringen accepterar det belgiska förslaget som innebär ingrepp mot krypterade tjänster. V och MP vek sig också, synd att EU-valet mest handlade om tik-tok. Det här hade förtjänat mer skarpa frågor! #svpol

Visa på X

@hdhbg Jan Andersson kampanjade för S så sent som i EU-valet, Ingela är förtroendevald för S. Vilseledande från @hdhbg när dessa framstår som vanliga medborgare, men i själva verket är politiker? Inte minst med tanke på de senaste veckornas debatt.

Visa på X

Riksdagspodden gästas av Mathias Tegnér och Mattias Vepsä, riksdagsledamöter från Stockholm. Vi pratar om EU-valet - hur det gick och vad det kan innebära för framtiden. Riksdagspodden finns där poddar finns. God lyssning!

Visa på X

NÅGRA TANKAR OM VALRESULTETET Drygt en vecka har passerat sedan EU-valet, det första valet någonsin där SD backade. Det är lätt, och inte heller helt felaktigt att peka på externa faktorer som skäl för detta: TV4:s uppenbara ambition att påverka valet och Socialdemokraternas negativa kampanjande, där de ägnade mer tid åt att tala illa om oss än att föra fram sin egen politik. Detta bidrog säkert till att skada oss, men det är inte produktivt att lägga vårt fokus där. Vi kan inte påverka vad massmedia eller andra partier säger och gör, vi kan bara jobba på att själva prestera bättre. Partiet håller på med en grundlig utredning om vad vi vi gjort rätt och fel, och vad som bör göras annorlunda i framtiden. Jag har personligen några tankar på ämnet redan nu. För det första: Ödmjukhet. Ständiga valframgångar har gjort oss alltför självsäkra. Kommunikationen inför EU-valet var färgad av detta och ofta väldigt kaxig. Detta var det inte alla av våra sympatisörer som imponerades av. En tuff och rebellisk attityd fungerar sannolikt sämre sedan vi blev en del av regeringsunderlag och de facto makthavare i Sverige. Det är ju vi som bestämmer, inte ”klägget”. Det är inte svårt att se att många nog såg på oss som självgoda översittare snarare än modiga sanningssägare. Techno-musik och tecknade figurer har säkert sin plats, men inte i den breda kommunikationen som går ut till stora delar av folket. Om det är något som funkar på 20-åringen på TikTok, så begränsa den sortens kampanjer till TikTok eller andra forum dominerade av ungdomar. Kampanjer på ”vuxna” plattformar som Facebook, eller reklam via radio, tidningsannonser, fysiska skyltar osv mår nog bäst av en mer seriös kommunikation, med konkreta förslag och mindre flams och provokationer. Vi bör nog också ta en funderare på vår klimat- och miljöpolitik, och hur vi för fram den samma. SD:s politik på området är rationell, vi har inte varit intresserade av symbolpolitik som ställer till stora problem och kostar mycket pengar, utan att göra någon nämnvärd nytta. Det har dock knappast varit till gagn när det gäller att vinna väljare. Detta är prioriterade frågor för gruppen unga kvinnor, samma grupp som vi har vårt lägsta stöd i. Många väljare är inte tillräckligt intresserade för att lyssna på och sätta sig in i våra resonemang. Det har varit lätt för våra motståndare att berätta om alla fina miljöåtgärder som de röstat för som vi varit emot, och dom har lyckats i att framställa oss som ett parti som struntar i klimat och miljö. Det här är en strid som kostar mer än vad den är värd. Vi skulle gynnas av att gå emot mittfåran i klimat- och miljödebatten. Utöver vad partiet och mer specifikt riksorganisationen kan göra så finns det även en förbättringspotential längre ner i organisationen och bland våra sympatisörer. Till en början måste alla förstås faktiskt gå och rösta. Vi vet att vi missgynnades av det låga valdeltagandet, då det i stor utsträckningen var våra sympatisörer som stannade hemma. Nu tror jag inte att detta gäller så många av er som läser detta, ni är säkert så pass engagerade att ni röstade. Men hjälp i framtiden gärna till att få iväg vänner, släktingar och kollegor till vallokalerna. Utöver det så behöver vi bli fler som engagerar sig och hjälper till. Vi må utklassa de andra partierna på Internet, men det samma är inte sant i den fysiska världen. Och ska vi bli bättre där behöver vi fler fysiska människor som deltar i partiets arbete och kampanjer. De flesta som röstar på SD är inte medlemmar, och de flesta som är medlemmar är inte aktiva. Så om du vet att SD är partiet för dig, men ännu inte är medlem: Bli det! Det kostar bara 200 kr per år, och kommer med inbjudningar till olika intressanta föreläsningar, möten och sociala aktiviteter. Och om du är medlem: Aktivera dig! Vi behöver folk som är villiga att stå på listor, sitta i styrelser och hjälpa till med diverse uppgifter. Jag har full förståelse för alla människors unika livspussel och att alla inte har tid till att engagera sig på regelbunden basis. Men jag är samtidigt övertygad att de allra flesta faktiskt har tid att en gång per valrörelse be sin lokala SD-förening om en bunte flygblad och lägga en timme på att dela ut dessa i byn eller bostadsområdet där man bor. Partiet, det är du och jag, inte några andra. Ja, det var några av mina tankar. Tack för att du tog dig tid att läsa ända till slutet. Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet.

Visa på X