Kom oförhappandes att tänka på sossefotboll 2.0. Och på Socialdemokraternas förslag på elitsatsning.
Visa på X →Sök
Förutom höjd skatt på arbete, höjd reduktionsplikt (och alla ännu finansierade förslag) kan väljarna även räkna med höjd skatt på sparande med Andersson som statsminister.
Visa på X →@DanNord751 @PontusPersson5 Varför har Socialdemokraterna i riksdagen under denna mandatperiod lagt fram förslag om att mer än fördubbla reduktionsplikten?
Visa på X →Magdalena Andersson vill uppenbarligen inte kännas vid partiets eget hårt sågade förslag om tvångsblandning. Trycker i live-sändning ”avstår” på förslag om billiga hyresrätter i villaområden, och slänger på så sätt Lawen Redar och hennes arbetsgrupp under bussen. #pldebatt #svpol


I går partiledardebatt i TV4, i kväll i SVT. Det är påtagligt hur tunn Socialdemokraternas politik är. I rättspolitiken finns inga konkreta förslag överhuvudtaget, utöver den politik som den moderatledda regeringen redan genomför. Magdalena Andersson vill dock gärna ge sken av motsatsen, och talar exempelvis om att ”punktmarkera ungdomar”. Men hur hon vill att det ska gå till är oklart. I bjärt kontrast förbereder regeringen ny lagstiftning som gör att ungdomar faktiskt kan punktmarkeras. Kommunernas socialnämnder ska ges möjlighet att besluta att barn i riskzon ska ha fotboja, för att hålla dem i skolan och hemmet. Det Socialdemokraterna däremot har egna och konkreta idéer om är ett miljonprogram 2.0, med hyresrätter i villaområden och påtvingad integration. Magdalena Andersson förnekar detta, men är naturligtvis medveten om vilken politik som bedrivs av hennes partikollegor på kommunal nivå och vilken politik som antagits på senaste partistämman. Blir hon statsminister kommer denna politik att stöttas och underlättas i olika former, till exempel genom att kommuner får rätt till förköp av fastigheter – även vid arv. Rätten att ärva sitt föräldrahem ska alltså inskränkas, för att socialistiska kommunpolitiker i stället ska kunna göra bostaden till hyresrätter eller asylboende. Sammantaget är det utmärkt att Ulf Kristersson betonar vikten av rättvisa. Vänstern tenderar att behandla människor som undersåtar vilka ska styras; som medel för kollektiva ändamål. Till höger respekteras i stället människan för sin egen skull, som ett mål i sig. Och bara denna liberalkonservativa människosyn kan leda fram till en rättvis politik för hederliga och skötsamma medborgare. Det är för just detta – en mer rättvis politik – som gör att jag ställer upp för omval till riksdagen för Moderaterna. Ⓜ️
Visa på X →@JonathanKarre Ja, hon ljuger. Vi har inget sådant förslag och står bakom svensk abortlagstiftning.
Visa på X →Kvällens första allvarliga lögn kom från Nooshi Dadgostar som påstår att hon i hela sitt politiska liv bekämpat hedersförtrycket. Jag blir på allvar förbannad över hur hon kan komma med så magstarka påståenden, när hennes parti röstat ner förslag efter förslag för att skydda hedersutsatta. Vilken spottloska rakt i ansiktet på alla de flickor och kvinnor som lever med detta förtryck. Skäms på dig Nooshi!
Visa på X →Brottsprovokation är ett bra verktyg för att avslöja sexualbrott mot barn, framför allt på internet. Internet är fullt av pedofiler och deras brottslighet måste stoppas. Om några veckor väntas en utredare lämna förslag på en lag om brottsprovokation. Detta är en av flera reformer Tidöpartierna arbetar på för att skydda barn från pedofiler.
Visa på X →När jag tillsammans med @MauricioRojasmr arkitekten bakom Folkpartiets rapport ”Utanförskapets karta” och Nyamko Sabuni lanserade förslaget om språktest för medborgarskap för över 20 år sedan, blev vi hånade och beskyllda för ”brun hundvisselpolitik” av ledande socialdemokrater. Detta var långt innan Sverigedemokraterna ens satt i riksdagen. Sossarna använde alltså rasistanklagelser som ett sätt att slippa diskutera sakfrågan, istället för att lyssna på vad vi faktiskt sa, och varför vi ständigt betonade att språket är nyckeln till frihet och egenmakt, särskilt för kvinnor som annars riskerar att fastna i beroendeställning till familj, partner och samhället. I dag, två decennier senare, har Socialdemokraterna plötsligt ”nyktrat till” och säger sig förstå värdet av språk, arbete och egenförsörjning. Det är förstås välkommet, men hyckleriet är uppenbart. När de hade makten i åtta år, gjorde de allt för att motarbeta just de reformer de nu låtsas stå bakom. Och låt oss vara ärliga, ingen tror att Socialdemokraterna kommer stå fast vid en tydlig integrationspolitik om de vinner nästa val. Vi vet redan hur det brukar sluta. Vänsterpartiet och Miljöpartiet kommer kräva reträtt på punkt efter punkt, och resultatet blir att Sverige återigen backar i kampen mot utanförskap. Fyra år av framsteg riskerar alltså att gå förlorade. Det får bara inte hända. I ett läge där vårt land står inför allvarliga säkerhetspolitiska hot måste vi förstå att integration inte bara handlar om socialpolitik. Det handlar även om Sveriges inre säkerhet. Då finns det varken utrymme för daltande, naivitet eller misslyckanden.
Visa på X →"Vi kommer inte att rösta ja till eventuella förslag som ökar barnfattigdomen. Priset för fler fattiga barn är högt: de riskerar att värvas av kriminella gäng, deras livschanser försämras strukturellt och långsiktigt genom svagare skolresultat. Vi Socialdemokrater kommer att återupprätta en arbetslinje som sätter människor i arbete men som inte slänger ut dem i fattigdom." https://www.aftonbladet.se/debatt/a/VzK9zV/rostar-inte-ja-till-forslag-som-okar-barnfattigdom?fbclid=IwY2xjawNRlxxleHRuA2FlbQIxMQABHgzKvTnWr2MAwapiwYLekAHDvudRAj8yXXuZSx_Q229OUW7LuITK1I8_VGFe_aem_A1UEiM9w7hHP1mPfb-NCQw
Visa på Mastodon →"Vi kommer inte att rösta ja till eventuella förslag som ökar barnfattigdomen. Priset för fler fattiga barn är högt: de riskerar att värvas av kriminella gäng, deras livschanser försämras strukturellt och långsiktigt genom svagare skolresultat." https://www.aftonbladet.se/debatt/a/VzK9zV/rostar-inte-ja-till-forslag-som-okar-barnfattigdom?fbclid=IwY2xjawNRlxxleHRuA2FlbQIxMQABHgzKvTnWr2MAwapiwYLekAHDvudRAj8yXXuZSx_Q229OUW7LuITK1I8_VGFe_aem_A1UEiM9w7hHP1mPfb-NCQw
Visa på Bluesky →Vi vet ju i alla fall en sak som vi inte vill lägga biståndspengar på: islamistiska premiärministrars kanslier. Men om Dousa vill veta mer om vår biståndspolitik så kan han läsa vår partimotion som vi lämnar in imorgon. 24 sidor, 37 förslag.
Visa på X →DNs ledarsida – numera del av Socialdemokraternas kampanjmaskineri – lyckas alltså berömma S-förslag om tvångsblandning, för att sedan angripa fe som påstår att förslaget finns. Ändå fascinerande att se hur de slår knut på sig själva för att skydda sitt parti.
Visa på X →Bidragstak, aktivitetskrav och kvalificering till bidrag för invandrare – debatten går varm om förslaget till bidragsreform. Vill du lyssna på ett sansat samtal mellan ett par forskare, civilsamhället, professionen och mig om reformerna så finns det här: https://www.svt.se/nyheter/svtforum/klipp-dig-och-skaffa-ett-jobb?fbclid=IwZnRzaANPPJJleHRuA2FlbQIxMQABHhQ3qlSFzoc2QvZaTnvvV_F8_NTO_TEwV-ws0xl4LBTaDYus0gcvstrcAxQ2_aem_K6R7dkfdmSjAC7ZEL4Qn2w
Visa på X →@mollymaja531 Jo det vill vi visst. Det har vi ansett en längre tid och röstade även ja till regeringens förslag när det kom till Riksdagen.
Visa på X →Trafikverket har presenterat sitt förslag till nationell plan. Nu har alla kommuner o regioner möjlighet att lämna in remisser på förslaget sen kommer regeringen fatta beslut om den nya 12:års-planen.








@tuffsmurfen96 Jag har aldrig försökt det, men om så blir fallet innebär det för min del att jag lämnar min plats i riksdagen, förutsatt att: 1. förslaget antas som lagstiftning av riksdagen. 2. jag fortfarande har en plats i riksdagen vid den tidpunkten.
Visa på X →@tuffsmurfen96 Om mitt förslag får stöd i Sveriges riksdag måste jag då välja mellan mitt uppdrag som folkvald riksdagsledamot och mitt iranska medborgarskap. Detta krav skulle då också gälla övriga ledamöter och ministrar i regeringen. Just nu finns det dock inget stöd för en sådan lagändring.
Visa på X →@SilfverM Du glömmer nämna att det är ett förslag som bygger på en utredning S sjösatte. Skillnaden är att taket höjs vilket är bra . Lägstanivån höjs vilket inte hänt på ett decennium. Görs tillgänglig för fler . Ökad nedtrappning då det är en omställningsförsäkring inget bidrag.
Visa på X →Noterar att regeringen nu går vidare med flera av våra förslag som ex task force som hjälper de som drabbats av sprängningar och ett nationellt avhopparprogram. Bra! En vädjan: sno även vårt förslag om att införa en svenska maffialag, försena inte arbetet mer.
Visa på X →Vid halvårsskiftet gjorde regeringen och SD det dyrare att hämta ut mediciner. Många med små marginaler tvingas avstå att hämta ut sina mediciner. Vi socialdemokrater säger nej till den orättvisan och satsar 2 miljarder på att återställa högkostnadsskyddet https://www.expressen.se/nyheter/politik/s-forslaget-billigare-mediciner-for-aldre/
Visa på X →Vi vill göra det billigare att hämta ut medicin igen. SD och regeringen gjorde det dyrare i somras, helt oacceptabelt när så många kämpar för att få ekonomin att gå ihop. https://www.expressen.se/nyheter/politik/s-forslaget-billigare-mediciner-for-aldre/
Visa på X →Vi drev förslaget och fick en kompromiss om fler säkerhetskontroller vid medborgarskap vilket har lett till att färre medborgarskap beviljas. Att ha en omröstning där man röstas ner hjälper inte någon. Politik måste ge resultat. Färre beviljade medborgarskap är resultat, enligt min mening.
Visa på X →Välkommet att regeringen tar vidare vårt förslag (som vi kallat task force), dvs en operativ funktion som hjälper de som drabbats av sprängningarna. Bättre sent än aldrig! Hoppas ni gör samma med punktmarkering och maffialag (även om det inte finns i budgeten…)

Lyssnar till presskonferens avseende Förslag till nationell transportinfrastrukturplan 2026–2037. Det är en bra plan som bla omfördelar resurser ifrån mindre samhällsekonomiskt lönsamma investeringar till mer lönsamma investeringar. Det är bra! https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/09/presstraff-nar-trafikverket-presenterar-forslag-till-ny-nationell-plan-for-transportinfrastrukturen/
Visa på X →